Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mita te tekisitte???

29.01.2008 |

Paniikki paalla...

tapasin eilen katilon,han tuli meille kotiin ja kaikki siihen asti hyvin, mutta kun alkoi sydanaanten kuuntelu, niin niitapa ei sitten loytynyt...ei perastakaan...ja arvaatte varmaan ajatukset.

Katilo vannotti mulle moneen kertaan,etta kuuli hyvin vauvan liikkuvan, mutta ei onnistunut saamaan sydanaanista kiinni9juuri kai siksi etta vauva liikkui niin kovin). Nyt kuitenkin jumalaton huoli siita onko masussa kaikki hyvin...

Menen uudelleen tapaamaan katiloa torstaina,mutta nyt ei meinaa illalla tulla uni silmaan,kun mietin asiaa koko ajan...Muiden raskauksien kohdalla tallaista ei ole ikinaan sattunut, ja olen varma etta jos asuisimme suomessa,niin aitia ei takuulla jatettaisi " tahan tilaan" paivakausiksi...

Mita te tekisitte? Mietin soitanko katilolle ja pyydan hanen kaymaan jo tanaan, vai koitanko vaan karvistella torstaihin asti nain...

vahan alakuloinen Brampton ja Little Pumpkin rv 15

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kokeiltiinko eri asennoista (esim. olit kyljeltäsi?)

Itselläni rv nyt 22+1 ja sydänäänet kuuluvat todella heikosti vaikka olen esim. erittäin hoikka. Syynä istukka joka minulla tuossa edessä. Tiedän tuskasi, kun minulla myös päivittäin tunne, että onkohan vauvalla kaikki ok Kun en tunne liikkeitä niin selkeästi kuin aikaisemmista raskauksista tässä vaiheessa.

Vierailija
2/10 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi tänään neuvolassa niin, että kokematon sijainen ei tahtonut millään löytää sydänääniä. Vauva puolestaan heräsi dopplerin tökkimiseen ja alkoi jumpata masussa, mikä hermostutti nuorta tyttöä entisestään eikä tahtonut millään löytää oikeaa kohtaa. Lopulta onnistui paikantamaan vauvan ja hyvät sydänäänethän sieltä totta kai löytyi!

Aiempi, vanha ja kokenut kätilö löysi sydänäänet aina saman tien. Eli veikkaan että on todella paljon kiinni siitä, kuka tutkimuksen tekee.

Marinelle 29+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten laitteissakin on eroja...

Vierailija
4/10 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan itsekään olisi kestänyt odotella kotona, onpa ikävä tilanne. Ehkä voisit pyytää kätilön käymään huomenna uudestaan?

Vierailija
5/10 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylla,mulla on istukka etuseinamassa,tarkistin sen just...ja se vahan huojensi oloani. Katilo ei kokeillut hakea eriasennoissa,mutta jonkin aikaa han kylla niinta etsiskeli...ja hermoili kylla itekkin...

Toivon niin etta kaikki olisi hyvin ja teidan kertomukset onneksi saivat mua jo vahan rauhoitettua!!!

Huh huh, kylla taa raskaana oleminen on niin ihanaa ja valilla niin raastavaa...

Vierailija
6/10 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin ettei sydänääniä aiemmin ole sinulta kuunneltu? Edessä oleva istukka vaimentaa sydänäänet tehokkaasti, mutta jos istukka on edessä niin sen melkein kätilö osaa kuuntelussa sanoa (taustakohinan vuoksi).

Mulla oli viime raskaudessa istukka edessä ja silloin jopa rv 20+ metsästettiin sydänääniä yli puol tuntia!!! Vauva myös oli hurjan vilkas liikkeissään ja vaikeutti ennestään äänten kuulemista.

Ei niitä sydänääniä varsinkaan näillä viikoilla ole helppo löytää! Mulla on ainakin mukamas kokenut kätilö, mutta etsi viime neuvolassa ääniä aivan väärästä paikasta (ihan alhaalta) ja väitti että kohdun reuna jäi navan alle. Sitkeästi sanoin, että vauva majailee navan kohdalla (tunsin nimittäin jo hentoja potkuja) ja sieltähän ne äänet sitten löytyi, vaikka kätilön mielestä se ei ollut enää edes kohtua:S

Mun mielestä sun ei kannata turhaan murehtia, varsinkin kun kätilö sanoi kuulevansa liikkeen! Jos tuntuu liian pitkältä odottaa, niin tokihan voit soittaa huolestasi kätilölle.

Pricilla ja muru rv16

Vierailija
7/10 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtainen kokemus (aihetta ainakin sivuava :) noin rv:lta 12.

Olin käynyt yksityisellä ultrassa jo rv 6 ja hienosti näkyi uuden elämän alku, neuvolan täti kuunteli hyvät sydänäänet viikolla 10, ensimmäinen neuvolalääkäri siis viikolla 12. Sille päivälle sattui opetuslääkäri ja hänellä ohjauksessaan 3 kandia. Käynti alkoi jo jotenkin hassusti kun lääkäri tarjosi " äidille tästä tällainen jakkara, helpompi istua kun alkaa varmaan jo maha painamaan" !!! En minä mikään laiha ole mutta hei kamoon, mikä maha, eikä ollut siis edes vilkaissut neuvolakorttia ennen sisään kutsumista. Kandi suoritti haastattelun, reppana...vahvasti tuntui siltä että minä tiesin aiheesta paljon enemmän kuin hän. Kandi teki myös sisätutkimuksen, kaveri oli aivan kauhusta kankeana...kysymykset tyyliä mitä minun pitäisi täältä etsiä :)

No sitten kuunneltiin sydänääniä...tähänkään operaatioon ei hänellä tuntunut olevan minkäänlaista ohjeistusta, veikkasi minun valtimoääniä vauvan ääniksi, eli esim. sykkeen nopeudesta ei hänellä ollut käsitystä. Sykettä ei löytynyt, sitä ei löytänyt lääkärikään vaikka kokeiltiin niin että kandi operoi doppleria ja lääkäri nosti kohtua ylöspäin (siis sisäpuolelta). Mukana ollut mieheni katseli ronkkimista aivan kauhuissaan toiselta puolelta huonetta :)

Ääniä ei siis saatu kuulumaan, lääkäri totesi että noh äiti on ne äänet jo kuullut eikä ole huolissaan ja sitä paitsi viikon päästä on aika polille uuteen ultraan, kyllä sinne asti malttaa odotella. Toivotti mukavaa viikonloppua ja sanoi että yritä olla miettimättä asiaa! Niinpä...älä ajattele vaaleanpunaisia elefantteja tanssimassa can cania vihreissä tutuissaan...

Maanantaina soitin neuvolan th:lle ja kerroin tutkimuksesta, th oli aivan raivoissaan...ei kenellekään saisi noin sanoa, kutsui heti kuuntelulle ja löysi äänet kutakuinkin heti.

Pointtini tässä on että hoitohenkilökuntakaan ei aina kaikkea tiedä ja meillä on oikeus vaatia hyvää hoitoa. Vaikka ammattilaisia ovatkin niin sinä tiedät kehosi parhaiten, hyvä asiantuntija osaa ottaa vastaan tietoa myös ao.maallikolta. Olosuhteet siellä masussa voi muuttua vaikka kaikki olisikin hyvin, nykyään on vaan niin valtava tarve saada kaikki " prosessin" vaiheet dokumentoiduksi, mieli ei tahdo jaksaa muuten uskoa.

Kaiken tämän vuodatuksen myötä...toivotaan ja uskotaan että kaikki on hyvin :)

TElli ja maha rv 37+1

Vierailija
8/10 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paiva lasten kanssa touhutessa on mennyt niin,etten ehtinyt sille katilolle sitten soittaa...luulen etta huomenna sen teen.Toivon ja tavallaan uskonkin valilla kaiken olevan hienosti,mutta pelko nostaa silti aika-ajoin paataan...Juttelen viela miehen kanssa uudestaan,ja mietitaan yhdessa etta josko soitettais sitten huomenna sille katilolle, pelossa on niin kamala elaa...

Tulen jossain vaiheessa ilmoittamaan kuinka asiat ovat, siihen asti ei auta kuin ristia kadet ja toivoa etta pieni on pysynyt matkassa...

Kiitos viela kaikille tasapuolisesti!!!!

-Brampton ja Pumpkin rv15 toivon mukaan...

Vierailija
9/10 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli oikein neuvolalääkäri, joka ei millään saanut sydänääniä kuulumaan. Ensin oli sanonut, että kyllä näillä viikoilla kuuluu ihan varmasti (rv 12) ja sitten ei saanutkaan sitä ääntä kuuluviin. Oli ihan hiljaa ja etsi ja etsi ja sitten laittoi laitteen pois päältä. Meikäläinen oli tietty ihan paniikissa. Vasta sen jälkeen sanoi, että kyllä hän on koko ajan nähnyt näytöltä, että siellä kulkee toinenkin syke, ei vaan saanut kuulumaan. Haloo, olisi ehkä aiheellista mainita pahinta pelkäävälle äidille, että elämää löytyy, ei hätää! Vieläpä totesi minullekin, että kyllähän sinulla on viikon päästä ultra, siinä näkee sitten, onko kaikki ok. Just joo...

Sitten tuli kätilö ja löysi äänet kahdessa sekunnissa.

Vierailija
10/10 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vielä kuulemma vauva jotenkin tosi syvällä tuolla, siis lähellä selkärankaa, joten ääniä saa tosiaan kaivaa ja karkuun yrittää pikkuinen aina kovasti, kun doppleri lähestyy. Jos kätilö kerran huomasi, että vauva selvästi liikkuu, niin eiköhän se siellä hengissä ole. Ymmärrän kyllä, että huolestuttaa, mutta luultavasti kaikki on ihan kunnossa. Muutama viikko vielä, niin alat itsekin tuntea ne liikkeet.