Korkea verenpaine 1. raskaudessa, toinen arveluttaa - kokemuksia?
Ensimmäisen raskauteni ihan loppuvaiheessa verenpaineeni kohosi (alapaine yli 100), eikä laskenut vaikka synnytin. Olin verenpainelääketyksellä pari ekaa vauvakuukautta. Toinen raskaus mielessä mutta paineet pelottaa (nyt normaalit). Haluaisin kuulla miten toisilla on käynyt toisessa raskaudessa. Onko siinäkin paineet kohonneet - vai ei?
(en oikein tiennyt mille palstalle tämän laittaisin; ajattelin että täällä voisi olla kokemusta)
Kommentit (9)
.. raskausmyrkytyksen oireita ei ollut.
Ehkä eniten korkeassa verenpaineessa pelottaa sydäninfarktin tai aivoverenvuodon vaara. En tiedä onko tämä pelko miten aiheellinen kun kyseessä on hetkellinen verenpaineen kohoaminen. Olen kuitenkin normaalipainoinen, syön terveellisesti ja liikun paljon. Lähinnä mietityttää se, että kun näilläkin elämäntavoilla verenpaine kohosi niin korkealle, onko riski toisessa raskaudessa suurempi. Ja miten vaarallista yleensä korkea verenpaine on.. sitä ei kukaan selittänyt ja asia oli kohdallani täysin uusi. Ennen oli ennemminkin ollut liian matalat paineet
äskeinen karkasi tietysti!
Niin, siis olen ollut 2 kertaa raskaana, ja mol. kerroilla verenpaineeni nousi jo raskauden puolivälissä. Muita raskausmyrkytyksen oireita ei kummastakaan tullut. Minulle kerrottiin neuvolassa, että tämä on hormonaalista, eli joidenkin naisten elimistö reagoi raskauteen näin. Toki omilla elintavoilla (lähinnä suolaista ruokaa välttämällä, liikkumalla säännöllisesti ja pyrkimällä nukkumaan hyvin) voi hiukan vaikuttaa asiaan, mutta jos paine kohoaa, niin se kohoaa, teetpä mitä tahansa. Nyt toisen raskauden viimeisille viikoille neuvolan th antoi minulle kotiin tikut, joilla voi itsekin tarkkailla virtsan valkuaisen määrää, ja tarvittaessa sitten nopea yhteys neuvolaan/sairaalaan (tämä siis raskausmyrkytyksen varalta). Muutoin kävin kontrolleissa n. kerran viikossa.
Kannattanee keskustella perusteellisesti neuvolassa asiasta, niin saat ylimääräisen huolen pois mielestäsi ja faktaa esim. aivoverenkiertohäiriöiden ilmaantuvuudesta raskaudenaikaisen verenpaineen nousun seurauksena!
ja ensimmäisen raskauden aikana olin verenpainelääkityksellä, siis koko raskauden ajan. Verenpaineeni oli tosin ollut koholla jo aiemminkin muutaman vuoden ajan ja raskaus vielä nosti arvoja.
Toisessa raskaudessa verenpaine oli erittäin hyvä koko ajan ja lapsen syntymän jälkeen aiempi verepaineongelmani hävisi tyystin ja nykyään paineeni ovat hyvät edelleen (nuorempi kaksi vuotta).
ainakaan aivoverenvuodosta tai infarktista, jos alapaine on kerran ollut vain hilkun paalle sadan. Mulla on ollut paineet 190/120 (viime raskaudessa) pidemman aikaan (ts. n. viikon ennen kuin saatiin laskemaan, noilla paineilla joutuu kylla jo vuodelepoon ja vahvat laakkeet paalle) ja tassa edelleen porskutan. ;-) Mutta ihan vakavasti, on paljon ihmisia jotka kulkee tuollaisilla paineilla _vuosia_ (esim. omalla apellani ollut kolmekymppisesta tuollaiset paineet, ja edelleen elossa yli 70-kymppisena) ja kyllahan se _ajan kanssa_ saa tuhoja aikaan jos ei paineita saada laskemaan, mutta nain ei tosiaankaan tapahdu muutamassa kuukaudessa. Eli huoli pois ja raskautumaan; korkeat verenpaineet raskauden aikana syysta tai toisesta on aika tavallinen juttu lopulta, ja oikeastaan vain raskausmyrkytys on todella akuutisti vaarallinen tila, mutta se ei johdu pelkasta verenpaineesta. Jos viela huolettaa voit kayda laakarin kanssa tasta juttelemassa, mutta veikkaan samaa hanen sanovan.
... ja molemmissa raskauksissa synnytys kaynnistetty juuri verenpaineen takia. Ensimmaisen kanssa verenpaine nousi raskauden puolivalissa, mutta muita raskausmyrkytyksen oireita ei ollut. Raskaus meni hyvin ja synnytys kaynnistettiin viikkoa ennen laskettua aikaa.
Toisen raskauden aikana verenpainetta seurattiin tosi tarkkaan, mutta se pysyi hyvana ihan loppumetreille saakka. Rv 38 paineet taas nousivat ja samana iltana synnytys kaynnistettiin, juuri siksi ettei muita oireita ehtisi edes tulla.
Olen myos kuullut, etta joidenkin naisten ruumis reagoi raskauteen juuri nain ja kay hieman " ylikierroksilla" . Jos tilannetta seurataan tarkkaan niin olisin aivan huoletta ja luottaisin siihen etta kaikki menee hyvin :)
Skusku, poika 3,8v ja tytto 2,5kk
Minulla oli ensimmäisessä raskaudessani (-05) lievä raskaus myrkytys joka alkoi rv.33. paineiden ollessa noin 104/ 156 " pahimmillaan" ja aiheuttaen näköhäiriöitä. Raskaus käynnistettiin melkein täysiaikaisena rv.39+4 tytön huonon painon kehityksen (syntymäpaino 2760g) ja tuon raskausmyrkytyksen takia. Seuraavan raskauden kanssa kaikki meni hyvin, ainoastaan kerran oli verenpaineet koholla ja valkuaista pissassa. Poika syntyi rv. 41+3 3.3kg painoisena. Eli etukäteen ei voi tietää miten kroppa raskauteen suhtautuu, rohkeasti vain plussailemaan jos siltä tuntuu :)
Mulla oli 2 ekassa raskaudessa verenpainelääkitys korkeiden paineiden takia. Koko raskauden ajan. Minulla ei ole verenpaineelle altistavia tekijöitä ollut raskauksien aikana. Eli ei ylipainoa, ei tupakointia, alkoholia, suolansyöntiä, liikunnan puutetta jne. Raskausmyrkytystäkään ei todettu. Ja synnytys oli ajallaan.
Kolmannessa raskaudessa verenpaine oli taas jopa liian alhainen, eli huimasi vaikka söin suolaa jne että paineet edes vähän nousisi. Turvotuksesta en kärsinyt, joten sain syödä paljon suolaakin. Ajattelin että täytyy olla eri sukupuolta kuin 2 ekaa, kun on niin erilainen raskaus. Mutta eipä ollutkaan:)
Myös minulla nousi verenpaineet ekassa raskaudessa siellä raskauden loppupuolella. Muita raskausmyrkytyksen oireita ei ollut. En myöskään tarvinnut lääkkeitä verenpaineeseen tuolloin. Lepoa suositeltiin. Lapsi syntyi oma-aloitteisesti 38 raskausviikolla hyvinvoivana ja terveenä. Paineet laskivat synnytyksen jälkeen normaaleiksi.
Nyt olen toista kertaa raskaana. Tässä raskaudessa paineet ovat olleet korkeat raskausviikolta 8 lähtien (pahimmillaan 160/100). Raskausviikolla 12 aloitettiin Albetol-niminen verenpainelääkitys, jota syön koko raskauden ajan. Muita raskausmyrkytykseen viittaavia oireita ei ole ollut. Olen nyt viikolla 34 ja verenpaineet ovat pysyneet lääkityksellä hyvinä (noin 130-75). Eikä lääkityksen määrää ole onneksi tarvinnut nostaa vaan olen selvinnyt minimiannoksella. Tietysti olisin toivonut että olisin nytkin selvinnyt ilman lääkkeitä, mutta Naistenklinikalla vakuuttivat että tämän lääkkeen syöminen on vauvalle parempi asia kuin se, että kärsisin korkeasta verenpaineesta koko raskausajan. Olen ollut muutenkin hyvävointinen ja pirteä ja suhtaudun tulevaan synnytykseen ihan luottavaisin mielin ja uskon sen tapahtuvan ihan normaalisti ajallaan ja ilman etukäteiskäynnistyksiä.
Kuten aiempien kirjoittajienkin kertomuksista käy selville, niin raskaudet eivät ole aina samanlaisia. Lääkärin kanssa voi tietysti keskustella, jos asia etukäteen pelottaa. Mutta käsittääkseni raskauden aikainen verenpaine on yleensä ihan hoidettavissa oleva asia.
jos kerran paineet oli korkealla loppuraskaudessa ja viela muutaman kuukauden synnytyksen jalkeen; oletan etta ne ovat nyt normaalit jos et kerran syo laakkeita? Oliko virtsassa valkuaista jne. muita raskausmyrkytyksen oireita? Ei kai siina mitaan sen kummempaa ole kuin etta paineitasi seurataan seuraavassa raskaudessa tarkemmin, ja sitten ryhdytyaan toimenpiteisiin jos tarve vaatii. Mista erityisesti olet huolissasi? Hetkellinen korkea verenpaine (jos syot laakkeita) ei ole sinallaan mikaan suuri ongelma eika jata pysyvia vammoja, raskausmyrkytys voi toki olla vaarallinenkin jos paasee huomaamatta kehittymaan pahaksi, mutta sinun kohdallasihan tilannetta varmasti seurataan joten nain ei oikeastaan voi kayda. Minusta tuossa ei ole mitaan erityista sinansa jonka pitaisi estaa raskaaksitulon uudestaan.