Onko sinusta päiväkodin tapa kummallinen ?
Haen lapset hoidosta ( osapäivä ) jo aikaisin eli ennen klo 14 . Hoitoaika kestää tuohon kahteen mutta olen tähän asti hakenut lapset jo vartin aikaisemmin . Nyt touhu on mennyt siihen että lapset odottavat eteisessä tai takapihalla puettuna että äiti tulisi etteivät herättäisi muita . Minuuttiakaan en siis voi myöhästyä sillä lapset odottavat joka tapauksessa ulkovaatteet päällä jo paljon ennen kuin tulen . Miltä se teistä kuulostaa sillä olen kahden vaiheilla pitäisikö asiasta sanoa vai ei ?
Kommentit (14)
EI noita kannata jäädä märehtimään, ihan luonnollista, että kun olet yleensä hakenut tiettyyn aikaan, valmistautuvat siihen. Hyvähän se on, ettei tarvitse alkaa pukemaan lapsia, vaan pääsee heti lähtemään.
Ja jos kuvio muuttuu, niin sitten siitä mainitaan. Ei se ole mitään narinaa tai kritiikkiä, vaan ihan normaalia kommunikointia.
ei ole hoitajien tehtävä pukea lapsia jos vanhemmat on tulossa hakemaan! Jos non tekevät on kysessä todella loistavaa asiakaspalvelua. Kunpa meilläkin....
Eikö ole kiva, että lapset on puettu valmiiksi?
Kahden lapsen pukemisessa ja tavaroiden kasaamisessa menee aikaa, tuohan helpottaa tosi paljon teidän lähtöä.
esim puoli kolmeen, jolloin kaikki ovat heränneet ja ehtineet syödä välipalaakin.
Juuri tämän taki vastustan subjektiivisen päivähoidon rajoittamista, että päättäjät tuntematta päiväkotien arkea menevät varmasri rajaamaan hoitoajan 5 tuntiin tai johonkin muuhun aikaan joka ei ollenkaan sovi päiväkodin rytmiin.... Jos aamu piiri alkaa .8.30 ja päiväunet ja välipala päättyvät 14.30 - on ainoa järkevä lyhennetty hoitoaika 6h
että hänet on puettu valmiiksi, ettei siis sinun aikasi mene hänen kanssaan nujuamiseen. Hoitopäivän jälkeen yleensä se kaikki kiukku puretaan siihen äitiin. Ehkä siinä on ajateltu myös sitäkin, ettei koko 20 päinen lauma ole samalla silmällisellä hereillä, mutta ajattelepa, jos näin olisi, ei henkilökunnalla olisikaan ehkä aikaa vaihtaa päivän kuulumisia kanssasi. Jos tämä on sinusta jotenkin väärin tai huonosti ajateltu, niin sano ihmeessä henkilökunnalle. Uskon, ettei tässä ole tarkoitettu mitään sinua vastaan.
Vie aamu-ulkoiluun noin 10 - 10.30 ja hakee sitten päiväunien jälkeen noin 14.30
Tai tekee kuten minä, että vien lounaalle kello 11 ja haen kello 16.
Kuulostaa hienolta! Ole vaan tyytyväinen. Luulen, että pukemisella helpotetaan arkea, eli klo14 heräävät lapset vievät pukiessaan ison tilan yms. Sinun lapsesi saavat oman hoitajan ja hoitajan aikaa. Yleensä pukemistilanteissa on monta lasta kerralla ja kaikenlaista häslinkiä. Muista kiittää.
Huippu juttu.
Kun poikani oli päiväkodin yhteydessä olevassa eskarissa ja hain hänet aina 13.00. piti hoputtaa ja odottaa, että poika pukee vaatteet päällensä. Hyssytellä, että ei saa huutaa, ettei pienemmät herää päiväuniltaan jne.
Ihmettelin monta kertaa, että miksi ne ei voi komentaa kaikkia näitä 13.00 kotiin lähtiöitä pukeutumaan, kun me äidit aina oltiin samaan aikaan hakemassa.
Sit jossain vaiheessa henkilökunta sanoi, että he alkavat tehdä näin, kun osalla eskarilaisista se pukeminen meni ihan hirveeksi ranttaliksii ja vetkutteluksi. Olin ihan, että YES, vihdoinkin ne tajus.
Mutta ei.... kerran taisivat olla valmiina, sit sama vanha meno jatkui....
Nyt "tappelen " saman asian kanssa iltapäivähoidossa. Olen jo monta kertaa sanonut, etttä laittakaa poika valmiiksi, kun kuopus odottaa yksin autossa, kun en viitsi sitä sieltä turvaistuimesta purkaa ja pakata edes takas.... ei oo mennyt perille, kuin vasta tällä viikolla.
Säästää aikaa ja vaivaa. Kaikille helpompi juttu, että lapsi on valmiiksi puettuna.
Ole siis ap onnellinen!!!!!!!
minun 5-vuotiaalleni aamupäivän toimintatuokiot ovat todella tärkeitä.
Päiväkodin tulevan viikon ohjelma luetaan aina todella tarkkaan ja suurella innostuksella (siinähän on siis kirjattuna vain aamupäivän tuokiot ) ja pettymys jo nyt suuri kun lapsi ei pääse päiväkotiin ma ja pe koska käy siellä vain 3 päivää viikossa....
jolloin leikkii hiljaa kaveriensa kanssa, laulupiirin, välipalan ja tunnin ulkoilun.
Ja kun päivä alkaa kello 11 - 11.30, minä ja isosiskonsa ehdimme käydä jo jossakin kolmisin. Puistossa, nukketeatterissa, kaupassa, mitä milloinkin.
Saa herätä omaan tahtiinsa, syödä aamupalan rauhassa, leikkiä siskon kanssa ja lähteä hyvillä mielin ja rauhassa liikkeelle.
11
Kyllä meilläkin päiväkotipäivää ihan innolla odotetaan, mutta meidän omaan rytmiin sopii kuitenkin paremmin tuo vasta klo 9.30 tai 10 vieminen (ulos on myös helppo jättää). Alkoi aamupiiri tai mikä tahansa jo 8.30! Retket on tietty poikkeus. Meillä pitää olla päiväkodilla jo klo 8.00 jos haluaa siellä aamupalaa. Siihen emme viitsi pinnistää, kun lapsi on aamu-uninen, eikä ole pakko rientää itse töihin.
Kotona, kun aletaan syömään sitten siinä kahdeksan pintaan, niin emme halua minkään aikataulun takia puoli 9:ksi pk:lle kiiruhtaa, jotta lapsi saisi päivistään "enemmän irti". Hän on siellä pääasiassa ihan leikkimässä ja turvallisessa hoidossa - ei ottamassa osaa tavoitteelliseen toimintaan, opiskelemassa tai virikkeitä hakemassa. Ärsyttää, kun monissa päiväkodeissa on viisivuotiaille "viskari", jossa lasten taitoja sitten harjaannutetaan koulua varten ja vertaillaan toisiin saman ikäisiin. Ihan kuin eskari ei enää riittäisikään...
Mitä ihmettä lapsen pitää päiväkotitoiminnasta saada irti, muuta kuin kokemusta leikkimisestä muiden lasten kanssa ja turvallisista aikuissuhteista?
Ehtisin hakea lapseni jo klo 14, mutta pph:n toivomuksesta haen hänen vasta puoli kolmen jälkeen, jotta ehtivät herätä ja syödä välipalan. Lapseni myös on aina valmiiksi puettu ja aamullakin pph ottaa hänet vastaan ja riisuu ulkovaatteet. Oli outoa vieä lapsi ryhmäperhepäivähoitoon varahoitoon, kun siellä pitikin hoitaa itse riisumiset ja pukemiset...
olisin kiljunut riemusta, jos joku olisi heidät valmiiksi pukenut ja pyntännyt...:-)