Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TAMMITENAVIEN vk5

28.01.2008 |

Loin koko viikolle yhden pinon, kun viime viikollakin kirjoiteltiin kaikki samaan pötköön :). Voihan viikonlopulle luoda oman pinonsa, jos tämä tästä kasvaa mahdottomaksi.

Viime viikon jutut löytyy siis täältä:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12255928&p=&mpage=1&tmode…

Tervetuloa vauva-puolelle, kaikki jotka ovat mun jälkeen saaneet vauvan! Ja onnitellaan joulukuussa ja tammikuun alussakin vauvansa saaneita vielä näin yhteisesti: Onnea!

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pääsen nyt vihdoin liittymään tänne puolelle.. Kirjoittelinkin tuonne odotus-listalle, että poikamme syntyi viime tiistai aamuna klo 04. Samana aamuna olisi ollut klo 7.30 yliaikakontrolli, mutta ei siihen siis ehditty ollenkaan kun poju päättikin tulla omia aikojaan!

Yöllä alkoi klo 00.30 supistukset aivan yhtäkkiä, ja heti tosi rajuina ja tihein väliajoin! Eipä jääty kovin kauaa niitä sitten kuuntelemaan kun jo lähdettiin sairaalaan ja sinne päästyämme olikin kohdunsuu auki jo 6cm ja kätilö sanoi, ettei kovin kauaa kestä kun jo syntyy!

Oltiin siis sairaalassa noin klo 02.30 ja poika syntyi tasan klo 04! Että synnytys kesti yhteensä 3,5 tuntia! En ottanut mitään kivunlievitystä vaikka sitä olisi vielä sairaalaan mennessä ollut mahdollista saadakin.. Omasta mielestäni synnytys meni tosi hyvin, vaikka toki se kipeää teki! =D

Lapsivesi muuttui lopuksi hieman vihertäväksi ja sen takia vauvan lämpöjä tarkkailtiin ahkerasti. Onneksi mitään ongelmaa sen suhteen ei ilmennyt kuitenkaan!

Pääsimme torstaina iltapäivästä kotiin ja tässä on nyt pari yötä ehditty totutella arkeen.

Poika nukkuu aika paljon, ihan harvinaisen paljon verrattuna esim edelliseen sisarukseensa! Siksikin tuntuu ihan oudolta, kun on päivällä aikaa jopa tehdä jotain kotitöitäkin! =D

Meillä syönnin suhteen mennään osaimetyksellä.. poika saa Nannia pullosta tarpeen mukaan. Yöt on menneet hieman ähkiessä ja puhkiessa, kun olen yrittänyt pärjätä pelkällä rinnalla, eli pitänee ottaa yölläkin pullo käyttöön jotta pieni saa unta. Tai sitten on vaan muuten yökukkuja.. =) Ainakaan vielä ei ole univaje häirinnyt.

Tässä siis meiltä kuulumisia nopeasti. Kirjoittelen varmasti aina välillä jatkossakin ja lueskelen muiden kirjoituksia! =)

Ihanaa vauva-arkea kaikille ja jaksamista!

vilmahilja ja poika 4 päivää vanha

Vierailija
22/37 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi onnittelut Vilmahiljalle ja tervetuloa tälle puolelle.

Meillä saatiin suht suuri shokki kun terkkari kävi torstaina punnitsemassa meidän " pikku myyn" . Maria on ekan 3 viikon aikana kyllä syönyt tosi hyvin ja ollut tyytyväinen vauva. Mutta terkkari ei ollut ihan tyytyväinen vaa´an näyttämään lukemaan. Tyttö on ottanut 1 kg lisää painoa 3 viikossa.

Että meillä ei ainakaan tarvitse miettiä onko minulla tarpeeksi maitoa kun tyttö on kasvanut 3 kertaa " standardi" mitat. Mutta paniikkiin ei kuulemma tarvitse ryhtyä, mutta tuttia saa kyllä opetella käyttämään, ettei aina huvikseen nitkuta tissiä. No vihdoin löysin tutin, jota hän suostuu välillä käyttämään, mutta Maria on itsekin muuttanut ruokailutapojaan ja nyt on seurauksena se että minulla on tissit kuin Pamela Andersonilla kun hän pystyy syömään vain yhdestä tissistä ja vain osan. Mun on pakko pumpata välillä pois kun on rinnat täynnä solmuja. Laitan pakkaseen pienissä erissä, on sitten isukille varalle, kun minulle tulee mahdollisuus vapaa iltaan????

Juttelin oman äitini kanssa ja hän luulee, että niillä mun loppuraskauden sairauksilla on ehkä ollut osa syy siihen että Maria oli niin ohkainen syntyessään ja on nyt ottanut revanssia ja kerännyt sitä rasvaa kroppaan, joka hänellä olisi pitänyt olla syntyessään. Mutta raukka tuli etuajassa, joten ei mahassa ehtinyt sitä kasaamaan.

Onko muilla ollut vauvoja, jotka suositellun 150g per viikko sijasta keräävät 500 g per viikko lisää painoa rintaruokinnalla. Onko käyrä teillä tasoittunut iän myötä???

Muuten menee meillä hyvin, mutta valitettavasti täälläkin maistuvat makeat liian hyvin. Paino on nyt muutaman kilon alle lähtöpainon, mutta heti kun imetys loppuu ja palaan töihin rapsahtaa ja kovasti lisää, jos en saa muutettua tyyliä. Kunpa saisi himon hedelmiin ja vihanneksiin kakkujen ja namien sijaan....

T. Pia ja Maria 10.01.08

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohdin vielä mainita, että meillä nukkuu tyttö selällään, joskus mun vieressä kyljellään imetyksen jälkeen.

sairaalasta jos sanoivat, että kätkykuolemien välttämiseksi ei vauva saa nukkua muuten kuin selällään ja pää vuorotellen molemmille sivuille, että kallo saa kauniin muodon.

Mahallaan ei vauvaa saisi nukuttaa, mutta hereillään suositellaan, että päivittäin saisi olla hetken masullaan ja treenata niska ja selkälihaksia.

tosin itseäni pelottaa, että selällään nukkuessa ei ehkä saa puklattua / oksennettua kunnolla ja tukehtuu.

Meidän Maria on lisäksi ilmeisesti niitä lapsia, joka mielellään nukkuu peitto kasvojen päällä ja se saa kyllä minut ihan hysteeriseksi.

T. Pia

Vierailija
24/37 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipp!

Meille syntyi siro ja pitkäraajainen poika 2900g ja 48 cm!

Minähän jouduin osastolle lopulta verenpaineiden takia ja synnytys päätettiin käynnistää. Synnytys meni hyvin, mutta vauva oli napanuoran ympäröimä ja se taas alkoi laskea päivää ennen syntymää vauvan sykkeitä hetkittäin- liittyi aina supistukseeni. Jännitysnäytelmä oli todellinen. Mitään en ole pelännyt ehkä niin.

Kaikki kuitenkin kääntyi hyväksi. Hapenpuutetta tms. ei ehtinyt tulla ja nyt olemme kotona tämän rakkauden ympäröimänä. Vauva syö hyvin ja tissit ovat ladattu täyteen. Hyvä niin.

Meillä tuntuu vauvan rytmi kuitenkin olevan sellainen, että päivisin nukutaan ja syödään n. 3 t välein, öisin voitaisiin vaan lähinnä syödä (ja vähän välissä nukkua)!

Nukuin viime yön vauva kainalossa, kun en enää jaksanut hakea ja viedä vauvaa omaan sänkyyn.. (vaikka olin päättänyt että vauva oppii heti nukkumaan vain omassa sängyssä ja etten opettaisi tissillä nukahtamiseen....) Koska vauva on pieni, haluan antaa hänelle ruokaa aina kuin mahdollista, joten en harkitse tuttia tms., vaikka nälän lisäksi on osittain tissinkaipuuta ja seurankipeyttä. Voisiko rytmi kuitenkin jossakin vaiheessa normalisoitua?

Voi tovin kestää, että pääsen mukaan teidän arkeenne ja siksi tämä omanapainen viesti tässä vaiheessa. Tultiin meinaten eilen kotiin sairaalasta! Pääsääntöisesti olen väsymyksen lisäksi (en nukkunut sairaalassa ollenkaan, stressi oli sitä tasoa) onnellinen. Välillä pelottaa kuinka me pärjäämme ja pelkään myös, että vauvalle kävisi jotain.

ISOT HALIT TEILLE KAIKILLE! IHANAA SAADA MEIDÄN PORUKKAA TAAS KASAAN.

Magda_lena

Vierailija
25/37 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pikaisesti kuulumisia: vauva syö edelleen tiheästi, pisin pätkä minkä on nukkunu kotiin päästyämme (eli neljään viikkoon...) on kolme tuntia, siis myös öisin. Masu vaivaa edelleen mutta olisko ihan vähän helpottanu vai kuvittelenko vaan, en tiedä, päivät menee niin nopeasti ja väsynyt kun on niin ei aina edes muista mitä tunti sitten tapahtui, =) Tuttia ei huoli edelleenkään vaikka mieluusti antaisin tissin sijaan välillä tuttia suuhun.

Itse oon siis jaksanu ihan kohtuullisesti vaikka väsymys on valtava, esikoinen pitää kuitenkin huolen siitä että arki eletään niin kuin aina ennenkin. Miehellä tuntuu vaan olevan pinna tosi kireällä mikä on hänessä ihan uusi piirre. Esikoisen kohdalla hän oli aina tosi rauhallinen mutta nyt tuntuu ettei siedä ollenkaan vauvan valvottamista. No, alunperin mies olikin vastaan koko tätä uutta vauvaa, muutti mielensä vaan jossain vaiheessa. Ja on myöntäny ettei tykkää tästä vauva-ajasta ollenkaan... Se saa mut vähän surulliseksi ja yritän niellä pettymykseni ja olla valittamattta itse liikaa, tavallaan ajattelen että mun on ainakin jaksettava kun mun idea tää alunperin oli muutenkin. Tyhmää ajatella noin mutta en voi sille mitään. Miten teidän muiden miehet on osallistunu ja jaksanu??

Sit pari muuta kyssäriä:

- kutiaako teidän tissit?? Mulla kutisi varsinkin eilen ihan hulluna ja heitin jopa liivit seinään kun kutitti niin kamalasti. Laiton perusrasvaa ja se helpotti vähän. Johtuneeko siitä että rinnat on paisunu maidosta ja siks kutiaa ku nahka venyy?

- hormoninäpyistä: lehahtaako ne teidän vauvoilla heti imetyksen jälkeen. kun meidän vauvalla ne häviää lähes kokonaan kun nukkuu esim. vaunuissa tai sitterissä mut sit ku on syöny niin on ihan laikukas ja näpyt kukkii tosissaan. Entä hinkkaako teidän vauvat kasvojaan?

Teille joilla oli kovasti ollut vastoinkäymisiä: voimia!! Ja onnitteluja kaikille mukaan taas remmiin liittyneille! Tästä tuli taas ikävän omanapainen kirjotus mutta vauva heräilee, täytyy taas kiitää. Mies on lauantai-illan riennoissa ja minä lasten kanssa yksin kotona. Kunpa olisi enemmän kuin kaksi kättä, sitä huomaan miettiväni useasti näitten tyttösten kanssa touhutessa. =)

Viikonlopun jatkoja!

-miina-liina

Vierailija
26/37 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

Kunpa ehtisitte vastailla mulle pariin kysymykseen:

Voitte numeroida vastauksenne kysymyksen mukaan.. (KIITOS!!)

ALUSTUS:Yöt meillä menee syöden.. Vauva nukahtaa välillä ja heräilee taas syömään. Tulee tuskaiseksi jos tissiä ei saa. En voi huudattaa vauvaa vaan syötän aina. Päivisin syö ja nukkuu pidempiä unia.

1) Voiko 4 päivää vanhan vauvan rytmiin yrittää vaikuttaa ja valvottaa päivisin?

2) Oon sortunut ottamaan vauvan nukkumaan meidän väliin, koska en jaksa koko ajan nousta tämän imetysrumban seurauksena tuomaan ja hakemaan vauvaa.. Onko mulla nyt palljo jalassa loppuelämäkseni ja vauva nukkuu meidän vieressä tai ei ollenkaan? Oon saanut kritisointia tästä perhepeti-toiminnasta esim. äidiltäni ja se harmittaa mua todella.. Teen parhaani meidän ja vauvan hyvinvoinnin vuoksi ja siksi tämä nukkumisjärjestely. Paras kokonaisuuden vuoksi.

3) Miten saisin nukuttua? Olen niin ylikierroksilla etten voi nukkua päivisin ja yöt on tuota tissimeininkiä..

Meillä on siis kaikki vasta aluillaan ja luin teidän kirjoituksia minkä ehdin ja jaksoin nyt. Näin etten ole yksin näiden asioiden kanssa. Toivottavasti olette itse löytänyt näihinkin asioihin ratkaisuja.

Yritän jatkossa olla itse avuksi myös

Magda ja rakas pieni, 290108

Vierailija
27/37 |
02.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magda_lena:

Hei.

Kunpa ehtisitte vastailla mulle pariin kysymykseen:

Voitte numeroida vastauksenne kysymyksen mukaan.. (KIITOS!!)

1. mUN MIELESTÄ EI VOI VAIKUTTAA RYTMIIN. eLÄN MYÖS ITSE VAUVAN MUKAAN. sORi caps lock jäi päälle.

2. Nuku vain vauvan kanssa. Älä kerro kaikille sukulaisille ja äideille :). Meillä eka lapsi nukkui 3v. meidän välissä. Vauvan kanssa nukkuminen on sitäpaitsi IHANAA! Saat helposti syötettyä siinä sangyssä, sun ei tartte nousta ylös. Nyt myös jos vauva kitisee paljon, hän siirtyy meidän viereen nukkumaan. Yksin omassa kylmässä sängyssä on turvatonta, turvallisen ja lämpimän kohdun jälkeen. Joskus aamulla myös esikoinen löytyy samasta sängystä :). Lauma kasassa!

3. Teetä kaikki muu mahdollinen työ miehelläsi, sinä vain imetät. Miehesi siis vaihtaa vaipat ja tekee sulle ruuan.Näin jaksat paremmin. Imettäminen on yllättävän raskasta ja vie voimia. Nuku aina kun vauva nukkuu. Käy saunassa, juo olutta. Molemmat nukuttaa. Mieti haluaisitko osaimettää, eli antaisit tissin päälle korviketta. Itse teen noin, eli imetän ja annan korviketta.

Yleisesti; tee niin kuin itsestäsi tuntuu parhaalle. Nauti vauvasta, vauva varsinkin oma on liikuttavan ihana. Relaa ja anna periksi periaatteillesi, jos voitte siten paremmin.

Näin toisen vauvan kanssa kaikki on helpompaa. Vauvat ovat vahvaa tekoa ja kasvavat yllätävän nopeasti isoiksi lapsiksi.

Ametisti ja poika s.13.1.2008

Vierailija
28/37 |
03.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauva on todella rajun läikikäs nyt, näppyläinen ja lisäksi keltaista karstaa kulmissa, leuassa ja nenän pielessä. Yritän olla hysterisoimatta sitä , kun helpolla tulee mieleen herpekset ja märkäruvet. Torstaina neuvola, sit saa asiantuntijan mielipiteen..Mua kyllä ihmetyttää, että 4 lasta on tehty ja aina löytyy jotain hermoiltavaa!!! Ettei tähän niinku rutinoidu koskaan. Vai mitä' allu on mieltä?

Magdalenan kysymyksiin:

1.Ei voi vaikuttaa vauvan rytmiin minusta. Muutama vkoa myöhemmin voi varovasti valvottaa enemmän alkuillasta, jos vauva silloin nukkuisi kovin ja toivoa että hän sitten nukkuisi pitempää pätkää yöllä.

2.Meillä myös nukkuu vauva vieressä, erittäin hyvä ratkaisu, että saa edes vähän paremmin nukuttua. Aiemmat lapset ovat nukkuneet alusta asti omissa sängyissä paitsi kakkosta imettäessä heräsin usein aamulla siihen että vauva oli unohtunut rinnalle kun olin nukahtanut kesken imetyksen=) En usko että tulee oleen ongelmaa myöhemmin, päinvastoin äidin turvallisessa tuoksussa varmaan kehittyy tasapainoinen taapero. Kannattaa tehdä just niinkuin itsestä tuntuu parhaalle eikä välittää muiden sanomisista. Kasvatusohjeita on yhtä monia kuin on ihmisiäkin eli jokaista ei voi eikä kannata lähteä kuuntelemaan.

3.Ylikierrokset vähenee, kun pöivät kuluvat. On hormonaalista ja tarkoituksenmukaista että äiti on alkuun ylivireä-on aikoinaan turvannut vauvan eloonjäämisen. Iltaisin kannattaa juoda kamomillateetä, laittaa lämpimät villasukat jalkaan, saunoa jos mahdollista...Otat sitten vauvan viereen ja ajattelet kuinka ihanaa on hänen kanssaan siinä kölliä.Myös imettäessä voi ihmeellistä kyllä nukkua, kunhan se tulee rutiiniksi!!! Itse annan myös vauvalle lisämaitoa myöhään illalla turvatakseni muutaman tunnin yhtäjaksoisen unen kaikille. Kolmekin tuntia unta on ihan ruhinaallisesti, jos sen saa nukkua rauhassa.Itse nukun korvatulpat päässä.Mies sitten herää ja vaihtaa vaipan, kun vauva itkee.Otan hänet puoliunessa tissille ja horrostan=)

BTW, noista erilaisista tavoista hoidella vauva-aikaa, edellisen vauvan ajan nukuimme miehen kanssa eri huoneissa. Mulla oli raskas odotusaika (raskauden aikainen ahdistushäiriö) ja synnytys.Synnytyksen jälkeen imetin muutaman viikon ja sitten romahdin.Yhtenä aamuna vain itkin aamiaispöydässä kun olin niin väsy.Mies sanoi, että nyt on sitten semmoinen homma että hän alkaa antaa vauvalle yömaidot pullosta ja sinä nukut! Niin tehtiin. Nukuin makkarissa tulpat päässä ja mies nukkui olkkarissa vauvan kanssa ja hoiti yösyötöt ja vaipanvaihdot. aamuisin hän meni töihin. Hän on sitä sorttia, että kuola alkaa valua suupielestä, kun pää menee tyynyyn eli huippuhyvät unenlahjat. Imetin päivisin 3kk, kunnes poika ei enää huolinut rintaa, vaan siirryimme pulloon kokonaan. Mainittakoon että poika ei ole sairastellut käytännössä ollenkaan eikä ole allergioitakaan=) Että on tapoja monia!!! Moni olisi varmaan voinut arvostella meidän ratkaisua, mutta mitä siitä.

Miinaliinalle:

en ole huomannut että tissit kutiasi.

Kuten kerroin, vauvan naama on varsin kirjava enkä ole älynnyt kiinnittää huomiota paheneeko imettäessä.

Mies on parhaiten osallistuvia maailmassa, olen aivan ertyisen kiitollinen siitä.

Joku kysyi vauvan nukutusasentoja. Kaikki 3 edellistä olen nukuttanut mahalleen, mutta tätä pahnan pohjimmaista nukutan usein selällään. Mun vieressä tosin nukkuu usein kyljellään-laitan selän taa peittoa tueksi ettei retkahda selälleen.

Isot lapset juhlistavat kavereineen synttäreitään meillä tänään, joten pitää alkaa varmaan pukemaan muutakin ylle kuin yöppäriä=)

sammermanni ja tintti 281207

Vierailija
29/37 |
03.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi onnittelut kaikille äideille ja vauvoille! Meidän ukko on nyt kahden viikon vanha. Nukkuu ja syö, rauhallisesti on mennyt. Itselläkin alkaa jo väsymys hiukka helpottaa..

Sammermanni: täytyy kyllä onnitella hyvästä miesvalinnasta tai tuurista. Sinulla on kyllä hienosti isänroolin ymmärtänyt mies! Tyhmä on se joka alkaa arvostella toisten ratkaisuja. Jokainen perhe elää tavallaan..

Magda lena: Meillä vauva nukkuu myös pääosin vieressä, välillä nostan sen vaunuihin sängyn viereen. (en ole laittanut vielä pinnistä ollenkaan) Jokaisella, erityisesti omalla äidillä tuntuu olevan aina hyviä OHJEITA antaa tyttärelleen, kuinka vauvoja siis OIKEASTi hoidetaan. Älä välitä tee niin kuin sinusta tuntuu hyvältä. Auttaa hurjasti myös väsymykseen kun ei tarvitse nousta koko aikaa ylös. Laita mies tekemään kaikki työt, sä nukut ja imetät :) Kiinassa synnyttäneet naiset makaa kaksi kuukautta ja vain hoitaa uutta vauvaa!

Miina-liinalle: Meille syntyi juuri kolmas lapsi. Älä ota liikaa vastuuta omille hartioillesi tässä vaiheessa. Jos miehesi ei suostu olemaan mukana homassa, voisitko saada jostakin muualta apua. Aika nopesti kyllä kostautuu, jos ei näin aluksi levähdä tarpeeksi. Meillä mies myös hermostuu helposti kun lapset kitisee. Onhan tilanne toki miehellekin taas uusi. Kuulosti aika tutulta tuo sun vuodatus. Meillä oli vähän samanlainen tilanne toisen lapsen jälkeen, vaikka päätös toisesta lapsesta oli yhteinen. Mä väsähdin todella ja meni kaksi vuotta, että saatiin parisuhde taas kuntoon! Tsemppiä.

Lumier ja 2 viikkoa vanha Ukko

Vierailija
30/37 |
03.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään olis sitten 1 kk synttärit... Ja viime yö meni melko lahjakkaasti kitinää kuunnellessa, päivisin nukkuu kuin enkeli ja yöt melskaa! Lisäksi muutaman kerran ollut verta (sellaista kirkasta eli tuoretta) kakan joukossa, oliko jollain muullakin sama tilanne? Neuvolatäti sanoi että " seuraillaan" tilannetta?! Lisäksi osa kakasta on ajoittain ollut kirkkaan vihreää, toivon todella että kyse ei oo allergiasta...

Nukuttaminen: olen laittanut kyljelleen tai selälleen. Mahallaan tekis mieli nukuttaa (koska selkeästi pikkuisella on vatsanpuruja ja mahallaan nukkuminen vois rauhoittaa), mutta en uskalla... Kahtena viime yönä on nukkunut vieressä, koska on ollut ihan mahdotonta huutoa ja tissin kaipuuta.

Kutiaminen: mulla muistaakseni kutisi tissit silloin kun maito nousi, mutta ei enää.

Painosta: meillä oli tullut painoa lisää viikossa 300 g (siis vauvalle...), tätä neuvolatäti piti ihan ookoona.

Näpyistä: hormoninäppyjä oli sairaalassa, mutta enää ei oo näkyny (mun hormonit on varmaan kaikki niin väsyneitä, että eivät jaksa enää liikkua...)

Osaako muuten joku sanoa, että mennäänkö sinne jälkitarkastukseen vasta sitten kun jälkivuoto on ohi? Mulla vuotoa on ollu jo 3 vkoa ihan minimaalisesti, mutta ei vaan lopu, argh! Välillä olen jo epäilly, että sektiohaava vuotaa jostain.

Jaahas, nyt herättiin (tai nähdään painajaista, vitsi mikä paholaismainen ölinä sieltä pinnasängystä etenkin öisin kuuluu! Mutta en ilmeisesti ole ainoa täällä, jonka pikkuinen nukkuu kauheaa mökää pitäen...)

Ai niin, olen harkinnut Relan aloittamista, jos vatsanväänteet vähenis. Kokemuksia...? D-vitamiinia annan nyt 4 tippaa pvässä, mutta en oo havainnu sen vaikuttavan masukipuun.

Miukkis ja päivänsankari

Vierailija
31/37 |
03.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaisinkohan nyt kommentoida kaikki asia? No, yritetään...

Emem, toivottavasti selvisitte vain sillä yhdellä säikähdyksellä torstaina. Olette olleet kovasti mielessäni!

Floora kyseli jo mooonta päivää sitten niistä kovemmista verkoista vaunuihin, jotka pitää elukat loitolla. Suosittelisin käyttämään sellaista, jos siellä missä vauva nukkuu, liikuskelee jotain eläimiä. Pahimmat ovat varmaankin kissat, mutta linnutkin saattaa käydä vauvaa moikkaamassa.

Mulla rinnat kutisi imettäessä. Eiköhän ole ihan normaalia.

Nyt kun en enää imetä, niin nukkumaan mennessä huomaan vauvan olevan hieman itkevämpää sorttia kuin muuten. Hän yleensä nukahtaakin mun syliin¿

Tuosta päästäänkin Magda_lenan kysymyksiin :). Olet saanut loistavia vastauksia jo muilta! Itse voisin sanoa, että aikansa kutakin. Jos vauva viihtyy liikaa tissillä ja sinä väsyt, niin kannattaa harkita sitä tuttia. Kyllä siitäkin voi olla hyötyä ja kyllä siitä pääsee joskus eroonkin. Ja toinen on se vieressä nukkuminen. Meikäläinen hehkutti esikoisen vauva-aikana, että hän ei ole juurikaan nukkunut meidän sängyssä. Joku siihen sitten varottelikin, että tilanne saattaa muuttua¿ Eikös käynytkin niin, että viime vuoden lopulla meidän pian 3v esikoisemme keksi, että vanhempien välissä on kivempi nukkua. Kyllä oli rankkaa loppuraskaudesta! Nyt hän nukahtaa meidän sänkyyn, nukkuu suurimman osan yöstä omassa ja siirtyy meidän sänkyyn aamuyöstä tai aamulla, kun mies on herännyt. Tämä onnistuu näin ihan ok, kun joudutaan kuitenkin käydä syöttämässä vauva eri huoneessa.

Magda_lena, koita tosiaan levätä, vaikket nukuttua saisikaan! Itse käyn varsinkin iltaisin ylikierroksilla, mieskin siitä toisinaan huomauttelee :).

Meillä vauva nukkuu yöt kyljellään ja päivät vaunuissa selällään. Mahallaan hän on toistaiseksi vain isin rinnan päällä iltaisin, kun ei muualle rauhoitu.

Vauvalle on ilmestynyt pari hormoninäppylää, karstaa löytyy silmäluomista :/.

Miukkis ihmetteli kakkaa. Se kirkas veri kakan mukana on ihan normaalia. Totta kai vaatii tutkimista, jos kestää kauan. Ja vihreä kakka on myös ihan normaalia. Saattaa johtua ihan siitä, mitä olet itse syönyt, jos imetät!

Annan vauvalle sekä Rela-tippoja että Diflatyliä päivittäin. Joillakin ne auttaa, joillakin vain pahentaa tilannetta. Aina kannattaa kokeilla.

Jälkitarkastus on yleensä 8vk päästä synnytyksestä, tulee vuotoa tai ei. Vuoto saattaa kestää tuon parikin kuukautta, jokaisella yksilöllisesti.

Meillä yöt ovat rauhallisemmat, jos vauva ei nuku päivällä liikaa. Tässä yks päivä annoin vauvan nukkua päivällä niin paljon kun halusi ja olikin hereillä vain vaipanvaihtojen ja ruokailujen ajan. Yöllä olikin koko ajan ähinää, vaikkakin nukkui melkein koko yön. Poju ei suostu nukkumaan päivällä sisällä, joten hereillä pitäminen on helppoa :). Pitäis vaan viritellä jumppamatto, hälle, jotta ois jotain viihdykettä ja pääsis vähän jumppaileen. Hän kun ei viihdy sisällä muualla kuin sylissä.

Stage taivasteli vauvan kasvua. Muistan yhden ystäväni ihmetelleen samaa asiaa pari vuotta sitten. Ei voi kuin onnitella: sulta tulee kunnon maitoa :).

Jospa lopettaisin tämän romaanin tähän ja alettais esikoisen kanssa laskiaispullien täyttämiseen¿

Vierailija
32/37 |
03.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi kaikille ja onnittelut uusille vauvansa saaneille!

Justus: Toistaiseksi selvittiin yhdellä säikähdyksellä (totean samalla puuta koputtaen). Kiitos kysymästä.

Magda-Lena: Kuten muutkin vastasivat kannattaa tehdä juuri niin kuin itsestään parhaimmalta tuntuu ja jättää muiden kommentit huomioimatta.

Nukkumisasennot: Meille sanottiin sairaalassa että vain selälleen tai kyljeltään saa nukuttaa. Hengityskatkoksen jälkeen on yksi lääkäri vielä suositellut nimenomaan kyljeltään nukuttamista ja terveydenhoitaja sanoi, että jos lattialle laittaa hereillä olevan vauvankin mahalteen täytyy koko ajan tarkkailla, että varmasti hengittää... Myös esikoista kiellettiin sairaalasta lähtiessä nukuttamasta vatsalteen.

Lisäksi joku kommentoi imetysasiaa. Meillä siis esikoinen ei lainkaan saanut rintaa kun ei maito minulla silloin noussut ja vältyttiin täysin allergioilta. Sen sijaan tuttavaperheessä samoihin aikoihin täysimetyksellä ollut vauva sairasti muutamia ruoka-aineallergioita. Toisin sanoin: vaikka täysimetykseen täällä kannustetaankin (välillä jopa mielestäni turhan innokkaasti), niin kyllä lapset korvikkeellakin tuntuu pärjäävän. Eli tässäkin asiassa jokaisella on se oma, itselleen sopivin tapa.

Olen huomannut, että esikoisella on valtavan tummat silmänaluset, vaikka 10-12 h/yö nukkuukin (kuten ennen vauvan tuloakin). Ei hän kyllä yöllä meidän huoneeseen tule, eikä tunnu heräävän vaikka vauva meidän huoneessa itkeekin. Mietin kuitenkin, voisiko hän jotenkin puoliksi havahtua unestaan kun vauva herää ja väsynyt ilme johtua siitä. Miten teillä muilla joilla on isonmpia lapsia, onko tällaisia ongelmia esiintynyt?

Lisäksi mietin kun kotihoito-ohjeeksi sairaalareissulta saatiin, että ulkoilla saa vaunuissa pakkasella 2-3 pvää oireiden loputtua. Vielä en ole uskaltautunut ulos, koska pojalla on edelleen nuha, mutta mies meinasi, että olen hysteerinen. Mitä mieltä te olette? Kyllähän se olisi ihana päästä taas kävelylle, mutta mitään turhia riskejä en haluaisi kuitenkaan ottaa.

Mies lähti esikoisen kanssa ulkoilemaan ja minä saan tänään tehdä ruoan, joten täytynee lopettaa tämä surffailu, että ehdin vielä vauvan imettämään ennen ruoan laittoa...

Hyvää sunnuntai-iltaa kaikille!

T: Emem ja poika 6 vkoa +2 pvää

Vierailija
33/37 |
03.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauvalla oli verta kakassa. Veri kakassa ei ole koskaan normaalia, mutta sitä voi pikkuvauvoilla esiintyä. Käytiin päivystyksessä asian takia, silloin vauva vajaa 2vk, ja saatiin lähete lasten polille. Siellä otettiin verikokeet, jotka oli ok, ja päästiin kotiin. Ohjeeksi saatiin seurata tilannetta useamman viikon ajan, ja ottaa yhteys suoraan lasten polille, jos veren vuoto jatkuu vielä tai lisääntyy. Vauvan kakka on myös koko ajan vihreää, ja tänään oli taas verta kakassa, eli nyt vaivaa on kestänyt 3,5 viikkoa.

Eli suosittelen ottaa heti yhteys päivystävään lääkäriin; asialle ei välttämättä siis voi nyt aluksi tehdä muuta, kuin seurata, mutta pois sulkeevat verikokeilla ainakin tulehdukset! Meille sanoivat lasten polilla, että jos asia vaatii lisätutkimuksia, niin sitten vauvalle tehdään mahdollisesti kolonoskopia (suolen tähystys).

Vierailija
34/37 |
03.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

flunssassa kun ollaan, niin varmaan seinät kaatuisi niskaan ilman tätä konetta, kun sisällä joudutaan kykkimään...

Emem, kiva kuulla ettei hengitysvaikeudet ole enää toistuneet!

Mulle on aina sanottu sitä, että vauvaa/lasta ei saa viedä kuumeisena ulos. Mutta jos ei kuumetta, niin ulkoilma tekee vain hyvää. Nythän ei ole edes kunnon pakkasia...

Meidän esikoisella on ollut mustat silmänaluset, kun ei ole suostunut juomaan tarpeeksi. Syynä voi olla myös ummetus.

Vikli, aika jännä miten erilaisia kommentteja alan ammattilaisilta on saatu tuosta verikakasta. Mulle kun sanottiin, että johtuu luultavimmin herkästä suolistosta ja hakeutuu lääkäriin vasta, jos toistuu useita kertoja. Näin meidän neuvolasta neuvoivat.

Vierailija
35/37 |
03.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa käskivät siis vain seurata tilannetta. Mutta ihmetyttää vaan se, että kauanko... Lekuriin ei olla otettu yhteyttä. Veri oli (on) sellaista ihan kirkasta eli tuoreen näköistä. Neuvolatäti epäili, että se näin ollen tulis jostain peräaukon läheltä ja vois johtua tiheästä kakkaamisesta (noin 6-8 X vrk:ssa). Kuulemma jos se veri olis sellaista tummempaa, niin sitten tulisi ehkä jostain pidemmältä suolistosta ja vaatis tutkimuksia. Soitan ehkä varmuuden vuoksi huomenna sinne neuvolaan ja kysyn viel asiaa, varsinaista neuvolakäyntiä ei meillä ens viikolla ole.

Jaahas, nyt täytyy alkaa henkisesti taas valmistautua öiseen kukkumis- ja huutomaratoniin... Miten sitä masua voi kipristellä vain klo 16-07??!!

Miukkis ja prinsessa 1 kk

Vierailija
36/37 |
03.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihana päästä lukemaan teidän vastauksia. Pidempään en ehdi tässä koneella olla, mutta pakko oli tulla kiittämään!

Yritetään myös hiljalleen harjoitella tuttiin. Harmi vaan ettei se pysy siellä suussa kuin pitämällä.. Miten te oote ratkaissut tuota pulmaa.. mikä olis paras tutti vastasyntyneelle ja pieninaamaiselle?

KIITOS VIELÄ. palataan myöhemmin.

L

Ps. Mies tosiaan hoitaa kaikki kotityöt ja on muutenkin aivan ihana apu!

Vierailija
37/37 |
03.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Onnea vauvan saaneille.

Tutti: Meidän poika on äidin tissivauva! Huolii välillä Ainun ensitutin ja jonkun toisen tutin. Mulla on valtavan isot nännit, ( eivät mahtuneen keskosesikoisen suuhun), joten pitäisi varmasti hankkia jokin paljon isompi tutti kuin ensitutti on.

Nukuttamisesta: Esikoinen, joka oli sairaalassa2kk, nukkui siellä ensin selällään ja sitten kyljellään. Sairaalassa neuvottiin, että nukutetaan aina kyljellään. Samoin nyt sanottiin, että vauvaa nukutetaan kyljellään.

Mahallaa tukehtuu patjaan tai oksennukseen. Selällään tukehtuu oksennukseen. Tuo kylkiasento kuulostaa parhaimmalle. Stage oli saanut selälläännukutusohjeet, asuitko Tanskassa?

Emem: Meillä myös esikoinen on ollut älyttömän väsynyt. Välillä pussit silmien alla ja välillä ihan kun verisuonet olisivat katkeilleet silmien alapuolelta. Hän meni tänäänkin nukkumaan klo 19.30. Hän nukkuu 11-12 tuntia yössä. Kai nämä mun omat elämänvoimat ovat aika lopussa ja tipat menevät vauvalle, joten esikoinen jää ilman lisäenergiaa. Täytyy ostaa kaupasta jotain rauta/vitamiinitabletteja lapselle lisäavuksi.

Ametisti ja poika 3vk.