TAMMITENAVIEN vk5
Loin koko viikolle yhden pinon, kun viime viikollakin kirjoiteltiin kaikki samaan pötköön :). Voihan viikonlopulle luoda oman pinonsa, jos tämä tästä kasvaa mahdottomaksi.
Viime viikon jutut löytyy siis täältä:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12255928&p=&mpage=1&tmode…
Tervetuloa vauva-puolelle, kaikki jotka ovat mun jälkeen saaneet vauvan! Ja onnitellaan joulukuussa ja tammikuun alussakin vauvansa saaneita vielä näin yhteisesti: Onnea!
Kommentit (37)
Kiitos Justukselle uudesta pinosta!
Nyt alan tunnistaa itseäni, hieman. Maailmanloppu ei ole ovella ihan alituiseen.
Olen ollut vauvan kanssa osaimetyksellä. Näköjään, kun en yhtään stressaa niin maitoa piisaa. Mulla tuli taas imetyksestä närästystä.
Mikäli yrittäisin jotain täysimetystä niin saisin imettää ihan kokoajan. Yöllä vauva nukkui pelkän mun maidon turvin 3h, uusi ennätys!
Tajusin juuri luettuani nita mammojen kirjoituksia, että en saanut mitää leikkauksen jälkeistä elämää-ohjekirjaa sairaalasta mukaan. Olen tottatosiaan ollut pari viikkoa sitten isossa leikkauksessa.
Näen joka yö painajaisia synnytyksestä ja sektiosta. Sen verran otti koville tuo vaikea raskaus, sairaalassa olo, käynnistys, " synnytys" ja sektio.
Nyt menee aikaa noihin ristiäisjärjestelyihin, kummit olen jo saanut.
Voikaa hyvin ja nauttikaa kääröistänne!
Ametisti ja poika 2vk.
Nukuttavaa alkuviikkoa!
Luin jostain, että vauva aiheuttaa ekan vuoden aikana univajetta vanhemmilleen noin 400-700 tuntia. Olis ehkä ollut parempi olla tietämättä tuotakaan. Meillä on tosin parin pvän aikana unet parantunut (kop kop) ja eilen prinsessa nukkui ennätykselliset 16 h! Ihanaa! Putkeen menee max 3,5 h ja sit alkaa sellainen puhina ja röhkintä, että pakko antaa sapuskaa. Välillä tuntuu, että raukalla on " ääni" ihan käheänä tosta röhkimisestä!
Ollaan päästy myös ulos, tänään oltiin 45 minuuttia vaunuilemassa. Mahtaisko tässä " elämä" voittaa hiljalleen?!
Ametisti: koita jaksaa! Ja jos ristiäisten järkkääminen tuntuu vievän liikaa energiaa, niin pyydä apua läheisiltäsi. Tärkeintä on sun ja vauvan vointi!
Ja sellainen leikkauksen jälkeinen elämä -vihkonen olis kyllä kieltämättä ollut hyvä (vaikka en mäkään kyllä mihinkään tenniskentille ajatellut lähteä, hi hi). Tänään kun rehasin noita vaunuja kaikenmaailman töyssyissä ja kanttareissa tuli mieleen, että siinä sai kyllä nostaa huomattavasti enemmän kuin vauvan painon... Mulla olis myös kantoliina, mutta en uskalla vielä lähteä sen kanssa ulos kun siellä on niin liukastakin ja pelkään että kaadun ja haava repeää...! Muuten se liina on kyllä pelastanut muutamia hetkiä, sillä prinsessa nukahtaa sinne liki välittömästi... Yleensä nukkuu siellä kun syön aamupalaa, pikku miinus on se, että välillä sinne liinan sisään putoilee jotain murusia. No, kunhan ei mitään kuumaa putoa!
Mulle on " vähän" arvoitus, kuinka paljon pitäisi lapsella olla päällä. Sairaalasta neuvoivat, että yksi vaatekerta enemmän kuin itsellä, mutta en sit oikein tiedä... Niskasta yritän koitella, onko lämmin, mutta jossain vihkosessa sanottiin että pitäis kokeilla myös poskista. Ja ne on meidän neidillä aina viileät (paitsi silloin kun karjuu pää punaisena). Eli sellainenkin opasvihkonen olis hyvä :-) " Vauvan vaatetuksen ABC" .
Jaahas, nyt täytyy käydä maksamassa sairaalamaksu, 26 euroa/pvä oli hinta. Yritin kyllä syödä siellä sen edestä :-)
Kauniita unia kaikille ja pois pahat masukipristelyt!!
Miukkis ja Keijukaisprinsessa 3.1.08
En mäkään yhtään varma ole, kuinka paljon vauvalla pitää päällä olla... Mutta olen kyllä aina kuullut, että sieltä niskasta se vaatemäärän sopivuus selviää. Tuo poskijuttu oli uusi.
Yks kaveri sai reilu vuosi sitten lapsen, asuivat sillon Tikkurilassa ja saivat aivan loistavan kuvan neuvolasta. Siinä oli yks A4, jossa oli muutama lämpötila (kunnolla plus-/miinusasteita ja nollakeli ainakin) ja sen vieressä kuvin ilmoitettu, kuinka monta vaatekertaa tarvitaan. Joku oli sen itse piirtänyt, eli ei varmaan mistään valmiista oppaasta löydy.
Me oltiin tänään toista kertaa ulkona. Lämpötila taisi olla nollassa. Vaatteina oli normaalit sisävaatteet, haalari, kaksi lakkia ja makuupussi. Lämpötila oli (niskasta) sopiva. Kun tulee pakkasta, laitan lisäksi ainakin villahaalarin ja patjan alle pitäis lisätä fleece-pala.
Täällä on sattunut hurjia! Alakerran asunnossa oli su-ma-yönä saunapalo ja koko asunto paloi poroksi. Meille tietenkin tuli sankka savu ja oli henki vaarassa. Päästiin parvekkeelle evakkoon.Isoimmalla lapsella ei ollut housuja, seuraava oli ilman paitaa, 1v ilman sukkia. Palomies siinä nosturin korissa piti meille seuraa ja rauhoitteli. Aikanaan päästiin siitä pois, kun palo oli sammutettu ja huoneistoja ja rappua tuuletettu. Meidät vietiin ambulanssiin häkämittauksiin (kaikki onneksi kunnossa), imetin siinä ja sitten taksilla hotelliin yöksi, koska meidän koti oli liian savuinen asuttavaksi.
Eile illalla päästiin kotiin.Onneksi ei ollut muita vaurioita kuin savua, niin ei tarvitse saneerata ja näinollen päästiin ajoissa kotiin. Ei olis ollu kiva asustella kalliisti jossain huoneistohotellissa viikkoja tai kuukausia.Vakuutushan korvaa vain osan. Hajua meillä on yhä, vaikka ionisaattori puhdistaa koko ajan. Nenä vuotaa yhtenä, ihoa kirveleeja silmistä vuosi vesi vielä eilen. Pikkuhiljaa...
Hotellissa vauva nukkui erittäin hyvin, mutta mä en taas järkytykseltäni saanut unta. Viime yönä nukuin hieman, mutten tarpeksi.Vauvallaoli taas kakan punkaamista aamuyö.
Pukemisesta sen verran, että tyypillisesti Suomessa puetaan nykyisin liikaa vauvalle kuin liian vähän. Alle -5 pakkasella laitan itse vauvalle bodyn ja potkareiden lisäksi yhden kangasnutun, villasukat,tumput,silkkikypärän ja hatun sekä fleecehaalarin.En käytä makuupussia näin leudolla, koska makuukopassaon se kansikangas.
Vauvan ruumiinlämpöä koetataan aina niskasta, ei poskista tai käsistä, sillä vauvan ääreisverenkierto on huono. Kun niska on lämmin, muttei hikinen eikä nihkeä, vaatetta on sopivasti.
Paukkupakkasilla laitan väliin Ruskovillan haalaria ja muuta vaatetta sekä makuupussin, tarvittaessa vielä viltin.
sammermanni ja tintti 1kk
Kamalaa, Sammermanni, tuo tulipalo!! Onneksi ei levinnyt kuitenkaan muihin asuntoihin. Onko se palon syy muuten jo selvillä?
No juu, mä kans ihmettelin tota poskijuttua. Se tais olla jossain neuvolasta saamistani opasvihkosista. Koska kai nyt ulkona pakkasella posket on viileät, ei niitä voi millään peittää!! Just sellainen vaate+asteet -systeemi olis kyllä hyvä.
Mä oon nimittäin nyt pari kertaa kun ollaan ulkoiltu pukenut bodyn, potkarit, villatakin, tumput, fleecepussin, 2 päähinettä (toinen villaa) ja sit vielä se äitiyspakkauksen makuupussin. Ja pakkasta on tosiaan ollut vain muutama aste, niin alkoi ihmetyttää että mitäköhän sitten puen kun on vähän kylmempää. Toisaalta ei kait sitä yli -10 asteen edes saisi ulkoillakaan. Sellainen fleece-alusta olis muuten varmaan tosi näppärä! Täytyy laittaa harkintaan.
Meillä oli vaihteeks huonouninen yö. Kitinää ja röhkintää. Masukipristelyjä ja tissittelyä. Täytyy yrittää jollain konstilla saada vaavi nukkumaan päivällä, muuten on ihan mahdottoman yliväsynyt taas, eikä saa nukahdettua.
Voikaa hyvin ja huilatkaa!
Hei!
Sammermannille ja perheelle ei onneksi tapahtunut mitään. Inhottava asia tuollainen tulipalo.
Vaatteista: Meillä on vauvalla ulkoillessa päällä sisävaatteet, tumputja sukat, toppahaalari, makuupussi, vaunuissa on pohjalla talja. Silkkimyssy ja villakypärälakki. Ihan sopiva vaatetus naäill o-keleillä.
vauva heräs, moi!
Ametisti ja poika s. 13.1.2008
Kauheaa tuo tulipalo! Meidänkin talossa oli viereisessä rapussa tulipalo viime syksynä. Vaikkei savu tullutkaan meille asti, eikä tarvinnut kotoa lähteä, niin kyllä vaan paniikki siinä kasvoi, kun vaelsin ympäri asuntoa ja mietin että mitä otetaan mukaan, jos tulee lähtö, pitääkö lapset herättää (oli ilta) ja ikkunasta seurasi pihalla olevia ihmisiä, jotka oli joutunut lähtemään kotoa ulos.
Ulkovaatetuksesta onkin ollut puhetta, eipä mulla siihen lisättävää, aika samalla lailla meilläkin toimitaan. Yritän välttää liikaa pukemista.
Vauvan vatsa reistailee edelleen. Pari viikkoa sitten kun oli sitä verta kakassa, niin luulin jo viime viikolla, että se on helpottanut. Eli verta tuli n. viikon ajan kakan seassa, sen jälkeen kakka on ollut ihan myrkynvihreää, ja tällä viikolla taas on ollut verta kakassa. Soittelin taas lastenpolille, että mitä tehdään; jatketaan edelleen seurailulla, eli jos veri lisääntyy tai kestää vielä useita viikkoja, niin sitten taas yhteys polille. Kurjaa vaan, kun vatsa on koko ajan löysällä ja ilma kiertää mahassa aiheuttaen kipristelyitä.
Huomenna mennäänkin 1kk neuvolaan, kivaa taas nähdä mittoja, että kuinka tyttö on kasvanut:)
T: vikli80 + typy 4.1.08
Heippa pitkästä aikaa...
olen lukenut teidän juttuja, mutta ensin oli meidän keskimmäinen kaksi viikkoa kipeänä ja nyt minulla on kurkku kipeänä. Marian syntymän jälkeen ollaan oltu omalla lääkärillä pari kertaa viikossa ;o) saadaan varmaan suurasiakkaan leima otsaan.
Maria tuntuu kasvavan kauhealla vauhdilla. Meillä on torstaina seuraava punnitus... mutta koti vaa´an mittaus (ensin Maria ja minä, sitten vain minä) sain jo reilusti yli 4kg... mutta en usko että hän on voinut saada kiloa parissa viikossa. Mutta kasvanut on paljon ja syökin sen mukaan.
Meillä alkaa rytmi löytyä, mutta osittain se on vielä " väärä" perheen muuhun aikatauluun verrattuna. Aamulla hän syö kello 6-6.30 ja nukkuu sitten 2-3 tunnin unet. Ongelmana on, että isommat pitää viedä kouluun ja tarhaan puoli kahdeksan aikaan, eli joudun raahaamaan hänet mukana ja yleensä herää siihen kun puetaan talvivaatteita. Jos sää sallii yritän kävellä koululle ja silloin Maria voi nukkua vaunuissa, mutta välillä ei hotsita kävellä sateessa tai myrskytuulessa.
Illalla hän yleensä saa syönnin osumaan juuri siihen kun minä teen iltaruokaa tai syön sitä - mutta ei auta kuin meidän muiden hieman joustaa.
Täällä Tanskassa on sää noin 5-10 astetta plussaa, mutta tuulee kovasti koko ajan. Yleensä meillä on vaunujen kantokopassa päällä body ja sukkikset, potkupuku, fleecepuku, itse neulotut tumput ja villasukat ja puuvilla hattu. Sitten vauva äitiyspakkauksen makuupussiin ja vain vaunujen oma peite päälle. Sopii hyvin tytölle.
Meidän poikien kanssa oli ihan toinen juttu ja yleensä olivat tälläisestä vaatetuksesta hiestä märkänä - heillä oli tosi vähän päällä, eikä äitiyspakkauksen villapukua tullut koskaan käytettyä, edes kovilla pakkasilla.
Jokainen vauva on erilainen ja tuo vaatetus on kanssa kovasti kiinni vauvan koosta, Maria on pikkuinen ja ohut iho, palelee helposti. Meidän pojat olivat yli 4kg ja paksu iho.
Minä jatkan nyt ristiäisten suunnittelua - tosin emme vieläkään ole päässeet sopimukseen kummeista. Valinta on tosi vaikeaa tällä kertaa.
Jaksamista- muistakaa, että maitoa tulee parhaiten kun äiti juo runsaasti vettä (2,5- 3 litraa) ja muistaa levätä paljon. Yleensä juuri iltaisin on vähiten maitoa, ja aamulla eniten kun on yöllä levännyt (siis jos siihen on ollut mahdollisuus).
t. Pia ja Maria 10.01.08
Onneksi olette kunnossa Sammermanni.
Meillä oli myös kamala tilanne viime viikon torstaina kun aamupäivällä olin vauva sylissä ja hän lakkasi hengittämästä ja muuttui siniseksi. Lopulta olin vauvan kanssa sairaalassa yhden yön ja lääkäri totesi, että henkitorven sulkijalihas oli krampannut, koska vauvalla niin paljon limaa ja maitoa siellä. Nyt kaikki toistaiseksi hyvin.
Minä olen saanut neuvolasta Justuksen mainitseman ohjeen. O kelillä ohje nevoo pukemaan alusvaatteet, collegetyyppiset housut, paidan, sukat, sormikkaat, ulkovaatteet, pipon, villasukat ja saappaat (ohje siis kai hieman isommalle lapselle). Meidän poika kuitenkin on tällä kelillä vaunuissa hikoillut ohjeen mukaisissa vaatteissa ja toisille vauvoille tämä on juuri sopiva. Nyt menen keksimään esikoiselle virikettä, johon ei mun molempia käsiä tarvita (kanniskelen nykyyään vauvaa ympäriinsä, että huomaisin jos hengitys taas katkeaa :( )
Hirveetä, emem!!! Tuollaisia varmaan on osa kätkytkuolemista..Että vauva vain lopettaa hengittmästä.Onneksi huomasit ajoissa!!! Miten sitä uskaltaa enää nukkua itse? ettei vauva lopeta taas hengittämästä!
Olimme perhekahvilassa ja oli mukavaa tavata muita äitejä. yksi lupasi mulle tuoda trikoisen kantoliinan, jos oppisin sen sitomaan sen, saattais olla hyvä apu näin pienellä ikäerolla. Onko kokemuksia? Joku ainakin sanoi käyttävänsä.
Olemme saaneet upeaa apua ja välittämistä palon jälkeen. Mehän muutimme juuri emmekä varsinaisesti tunne ketään täältä, mutta äidit, joita olen tavannut muskarissa, ovat ottaneet yhteyttä (lappu ovessa puh.nron kera ,kaupassa pysäytetty ja tarjottu apua). Nyt 3 eri äitiä auttaa mua pyykkäämään savun hajuja. Hakevat aina kassillisen kerrallaan ja pesevät, tuovat kuivana meille. Hienoa, sillä heidänkin avullaan tässä menee aikaa.
Vauvelilla on taas ollut kakka pantissa ja sitä änisee.Alkoi tietenkin taas aamuyöllä se punkaaminen=/
kylläpä olette kokoneet kamalia, onneksi onni on ollut puolellanne! Oikein paljon jaksamista kaikille!
Sammermanni, kannattaa kysyä kantoliinan oikeaoppisesta sidonnasta häneltä, jolta saat sen liinan lainaan. Täältä löytyy sidontaohjeita: http://www.kantoliinakanava.fi
Suosittelen kietaisuristi II -sidontaa.
Mulla on kantopussi nyt koekäytössä, enkä oikein tunne omakseni... En tuntenut trikooliinaakaan. Ergo on mun juttu :).
Meidän pojalla on ollut kovia vatsanväänteitä jotka ovat nyt imetyksen loputtua vähentyneet huomattavasti. Apu saattoi olla myös Rela-tipoissa tai Disflatylissäkin... No, mut viime yönä valvoin 4h, kun kuvittelin vauvalla olevan huono olo. Saattoi itkeä joskus, mutta yleensä vain ähisi (melkein koko tuon 4h). No, päiväunilla seurasin pojan unia ja selvis, että se " huvikseen" nukkuu tosi kovaäänisesti! Mitkään merkit eivät kertoneet, että hällä ois ollu paha olla. Harkitsen korvatulppia ens yöks :).
Poika nauttii ulkona olosta. Eilen nukkui 3h ulkona, tänään 2h. Huomenna jos saisin kaksille unille sinne.
Esikoiselle on pitänyt vaihtaa about 2 kertaa hänen elämänsä aikana vaippa yöllä. Tälle joutuu joka yö vaihtaan ainakin kerran, yleensä kakan takia...
Kova huuto...
Justus ja poju 14.1.
Emem: kauheaa! Onneksi kaikki kuitenkin päättyi hyvin. Mahtaako tässä uskaltaa enää ollenkaan nukkua itsekään!
Sammermanni: mulla on sellainen trikoinen pitkä liina ja olen kantanut pikkuista siinä pystyasennossa (kietaisuristikakkonen), koska ei makuultaan viihdy, mutta haluaa koko ajan olla sylissä... Siellä kantoliinakanavalla on aika hyvät ohjeet, muutaman kerran kun sidontaa harjoittelee niin hyvä tulee.
Olen kotona kantanut niin, että en nosta smokkivyötä ollenkaan lapsen päälle, vaan pidän vaan sen ristin varassa (koska nukahtaa siihen aina ja sit laitan sänkyyn nukkumaan sen liinan kanssa, mitä vähemmän tarvii availla siinä vaiheessa sen parempi) ja hyvin pysyy niinkin. Lisäksi olen jättänyt pään " vapaaksi" , koska prinsessa ei halua että pää peittyy ja kummasti se siinä pysyy retkahtamatta (vaikka onkin ihan tosi epämukavan näköisessä kenossa). Jos olen jotain kumarrellut niin sit tietty tuen päätä kädellä. Olen näin aluksi kantanut max pari tuntia päivässä, mut en tiedä tarviiko sitä nyt niin rajoitella jos lapsi liinassa viihtyy.
Kauniita unia kaikille, ilman ähinöitä!
Kylläpä Emem ja Sammermanni onkin joutuneet kovia kokemaan pienten lastensa kanssa :( Onneksi kuitenkaan ei pahemmin käynyt, vaikka kamalalta teistä varmaan tuntuukin.
Itse en oikein ole ehtinyt kirjoittelemaan, vaikka teidän juttujanne olen käynytkin aina välillä lukemassa :)
Arki pyörii täysin tuon pikkuneidin päivärytmin mukaan. Neito on päättänyt että yksillä neljän tunnin päikkäreillä pärjää koko päivän =) Ja siis harvemmin suostuu nukkumaankaan kuin korkeintaan kahdet päiväunet. Mutta onneksi sentään illalla menee viimeistään kasin aikaan yöunille. Ja yölläkin nukkuu vähintään neljän tunnin pätkissä.
Tyttö on kyllä kummallinen, jos ollaan kahdestaan kotona, suostuu minunkin kanssa seurustelemaan.. Mutta kun isi tulee kotiin, ei äitiä sitten kelpuuteta muuhun, kuin syöttämään ;) Ei yksinkertaisesti tärykalvot kestä meillä, eikä varmasti naapureillakaan jos minä yritän esim vaippaa vaihtaa.. Minkäs teet, taitaa todella olla isin tyttö vaikka onkin vasta kolme viikkoinen ;)
Nyt ollaan lähdössä vajaaksi viikoksi Keski-Suomeen ja Pirkanmaalle pappoja ja mummoja katsomaan, joten saapa nähdä kuinka neidin päivärytmi säilyy..
Mutta täytyy paremmalla ajalla palata enempi kirjoittelemaan, nyt on taas jouduttava tyttöä imettämään =)
Mukavaa viikonloppua teille kaikille!
Lumi ja pikkuprinsessa 12.1.2008
Meidän tintille on tullut karstaa kulmakarvoihin oikein kunnolla.Tosin se lähte helpolla,kun laittaa paksulti <bepanthenia ja antaa olla tunnin, sitten pyyhkii harsolla jämäkästi. Tuppaa uusiintumaan herkästi. Onko muilla karstaa?
Yöt on olleet nyt sitä että 3h unta omassa kopassa ja sit vaippa kuiviin ja tissille. En enää siirtele siitä ennen aamua omaan koppaan. Vatsaa edelleen punkaa aamuöisin.
Tuleeko muitten vauvoilla usein niin iso kakka että tulee selästä ylös ja vaatteet vaihtoon? Meillä suunnilleen kerran päivässä=)
Tuttia ei vain vieläkään oikein ottais...Yritän sitkeesti tarjoilla.
sammermanni ja tintti 281207
On teille sattunut pelottavia! Jaksamista, onneksi ootte kunnnossa.
Sammermanni kyseli hilseilevistä kulmista. Meidän pikkumiehellä on. Pahimman hilseilyn ja punotuksen sain pois pyyhkimällä vauvaöljyllä kostutetulla talouspaperilla.
Hitsi, nyt jatkuukin nköjään nälkä vaikka toisen tissin jo söi... Viikonloppuja kaikille!
Floora ja poju 2.1.08
Meilläkin tytön kasvoissa on karstaa juuri silmien lähettyvillä. Ihan vastasyntyneenä vauvalta kuoriutui koko vartalolta iho karstana pois, mutta kasvoja ja just silmien ympäristöä ei oikein voi rasvata, niin niiltä alueilta iho lähtee hissukseem pois.
Kakka meillä tulee melkein kerran päivässä selästä, viimeksi tänään. Mutta tuo vauvan kakka onkin ollut sitä tosi löysää ja vihreää. Jos se olisi kiinteämpää, niin ehkä sitten vaippa ei falskaisi niin paljon.
Iltaisin vauva raivoaa rinnalla. Liekö ihan väsymyksen piikkiin voisi nuo rintaraivarit pistää ja tai sitten vauva ei jaksa imeä niin hyvin " tyhjemmistä" tisseistä. Vauva siis huutaa n. klo 20 alkaen tuonne puolille öin asti... Onneksi isoveljellä on hyvät unenlahjat, eikä pienistä herää!
Meille kävi hauska juttu; täytettiin jokin aika sitten Ideaparkissa arvontalipuke, jossa voi päästä ajamaan semmosella " Fab5 Sillä silmällä" -ohjelmassa olevalla Hummerilla, tai vaihtoehtoisesti Ferrrilla, Porchella tai Lamborginilla. No, eikös miehelle tullut eilen puhelu, että tervetuloa koko perhe sinne! Aika hauskaa, vaikka meille nuo autot ei olekaan mikään intohimo, mutta kokemus sinänsä! Ei taida vaan meidän koko perhe sopia noihin urheiluautoihin, ja Hummeriinkin tarvittaisiim C-kortti, jota meillä ei ole. No, mennään katsomaan ainakin, et mikä juttu toi oikein on:) Hauskaa!
T:vikli80 + typy 4 viikkoa synt. 4.1.08
Vikli, teilläpä käynyt hyvä säkä arvonnassa, onnittelut!
Joku kirjoitteli aiemmin (oisko ollu viime tai toissa viikolla), että imettää huonossa asennossa, jotta vauvalla olisi mahd. hyvä asento. Siitä tuli mieleen mainita, että imetystyynyn ansiosta äidillä on hyvin harvoin huono asento. Mulla ainakin toiminut loistavasti (siis toimi sillon kun imetin).
Elämä on helpottunut kummasti, kun vihdoin annoin periksi imetyksen kanssa. Sehän takkusi jo sairaalassa, toimi hetken, mutta taas alkoi takkuaminen. Saadaan koko perhe nukuttua paremmin, enkä stressaa joka asiasta niin kovasti (olen kova stressaamaan asioita). Tottakai imetyksestä luopuminen kirpaisee, kun sen hyvyyttä niin toitotetaan joka paikassa.
Sain kuitenkin synnytyssairaalasta tiedon, että vauva saa äidin mahassa 3kk samanlaisen immuniteetin pöpöjä vastaan, kuin imetettäessä saa. Joten jospa sääsityisimme pahimmilta taudeilta, tai siis vauva säästyisi. Mulla ja esikoisella kun on nyt flunssa.
Tein muuten loistavan keksinnön, kun otettiin äitiyspakkaus käyttöön vauvan ensisänkynä. Mun piti siirtää se kansi päältä laatikon alle, mutta en onnistunut siinä kuin osaksi... Kas, sainpa korotettua vauvan pääpuolta tuon kannen avulla, kun vain toinen pääty asettui kunnolla paikalleen. Ymmärsiköhän kukaan mitä yritin selittää?
Mulle maistuis kaikki herkut ihan koko ajan. Aivan kamalaa. Nyt jos koska mielihalut pitäis saada aisoihin ja välipalat muutekin minimiin, kun imetyksen loputtua ei ole koko ajan nälkä. Paino on nyt -4kg, verrattuna ennen synnytystä olevaan painoon, mutta ei auttaisi nousta kyllä yhtään!
Olen vihdoinkin päässyt jumppaamaan lantiopohjan lihaksiakin, kun alapään kivut (kiitos repeämän) ovat suurimmaksi osaksi hellittäneet. Sain muuten noihin alapään kipuihin loistavan hoito-ohjeen synnytyksessä mukana olleelta kätilöltä (en muistanutkaan sitä heti synnytyksen jälkeen): selällään maatessa pyllyn alle tyyny, jotta alapäähän pakkautunut veri pääsee liikkeelle. Auttoi kyllä joka kerta, kun oli aikaa hieman pysähtyä lepäämään.
Ihanaa, kun pojan uskaltaa jo laittaa ulos nukkumaan. Alle kaksi viikkoisena kun en uskaltanut unille vielä laittaa ulos. Nyt hän vetää 2-6h päivässä ulkona päikkäreitä. Jos menee nuo 6h, niin yöt ovat hieman rikkonaisempia. Mutta yleisesti ottaen unien kanssa menee ihan kivasti (koputan puuta, kun uskaltauduin hehkuttamaan).
Niin, kiva jos joku sai vinkin aiemmin laittamastani linkistä (sivuilla oli asiaa unista). Kaikki opit - mitä opin esikoisen aikaan - yöheräämisistä ja unien jatkumisista, olen jättänyt toistaiseksi käyttämättä. Yöllä kun ei saisi seurustella vauvan kanssa, ei saisi sytyttää kirkkaita valoja, ym. ym. Nyt kun joudun joka yö vaihtamaan kakkavaippoja (poika kakkaa melkein joka syötön jälkeen), niin " pakko" laittaa valot, että näkee pestä pyllyn puhtaaksi (pyllyäkään ei joidenkin oppien mukaan saisi pestä yöllä, ettei vauva herää liiaksi...) ja samalla siinä tulee huomaamatta rupateltua. Ja kun syöttöjen ajaksi on pakko siirtyä makkarista olohuoneeseen (ettei muut herää), niin senkin vuoksi tulee sytyteltyä turhaa valoja. Kun nyt vauvan valveaika päivisin alkaa pidentymään, niin tarvii kyllä ottaa itseäänkin niskasta kiinni ja pidettävä nuo yölliset " mesoamiset" minimissään.
Johan tuli taas tarinaa, varsinaista yksinpuhelua...
Iloista viikonloppua kaikille!
Justus & poju 14.1.
Piti jotain kuitenkin jättää luettavaksikin elikkäs aloitanpa sitten alusta ;)
Emem ja Sammermanni, kamalia olitte tosissaan joutuneet kokemaan! Onneksi säikähdyksellä, vaikkakin järkyttävällä sellaisella, selvisitte molemmat... Ihanaa Sammermanni että olette saaneet noin paljon apua vaikka ihmisiä ette ennestään olekaan tunteneet, mukava nähdä että vielä on immeisillä sydän paikoillaan :)
Justuksen vauvan tavoin meilläkin neiti pitää todella kovaa meteliä nukkuessaan ja olen itsekin harkinnut vakavasti korvatulppien käyttöä¿ =/ No, ehkä ei sentään mutta kamalasti neiti uneksii, isäänsä tullut ;)
Vaipanvaihto yöllä on täällä pakollista ja vielä kahteen kertaan, neiti pissaa edelleen niin kamalasti että vaippojen imutehot eivät riitä! Neljä tuntia on oikeestaan maksimi jota vaippaa voi pitää, silloinkin se on jo todella täynnä ja painava¿ =/
Karstaa ei meillä ole, eikä kyllä tulekaan jos se minusta on vähääkään kiinni! En tiedä mikä siinä on, mutta se on oikeestaan melkeinpä ainoa asia joka mua yököttää =/ Vauvan pesen yleensä vauvaöljyllä ja harjaan päänahan joka kylvyn jälkeen + tarkastan juuri noi kulmakarvat¿
Tuttia ei meilläkään olla opittu syömään, mies toi kahdenlaisia kokeiltavaksi ja kumpikaan ei kelpaa.. Eipä sillä, ei kukaan noista kolmesta aiemmastakaan ole suostunut suostutteluista huolimatta tutille ;)
Tänne ei mitään uutta, jälkitarkastuksessa kävin ja lääkäri antoi luvan alkaa treenaamaan, JEE!!! Meillä on taloyhtiössä kuntosali ja ajattelinkin että rupeen joka ilta käymään ¿kävelyllä¿ + tekemässä vähän kiinteyttävää lihastreeniä, jospa sitä vaikka saisi ne muutamat jäljellä olevat kilot karistettua ;)
Niin ja äiti ilahdutti soittamalla että ovat varanneet kahden viikon loman tänne ja tulevat jo 25.2! Miehen vanhemmat pojat taas tulevat perheineen pariksi viikoksi 15.3 eli ihan kivasti menee siis tämäkin syksy =)
Mukavaa viikonloppua kaikille,
-Allu ja Neea 21122007
En tiiä mihin mun aika katoaa, mut tuntuu et ei ehdi ikinä tänne kirjoittamaan mitään. Lukemassa kyllä käyn päivittäin. Ja onnea kaikille uusille vauvautuneille! Täällä Keski-Suomessa tulee lunta todella urakalla ja mikäs sen ihanampaa. Kerkeäisivät vaan auraamaan noita teitä niin pääsis vaunujen kanssa liikkeelle.
Aluksi gallup; missä asennossa laitat vauvan nukkumaan? Sairaalassa sanottiin että kyljellään pitäisi nukuttaa, mut meillä kyllä vaihdellaan asentoa välillä mahalleen tai selälleen jos kovin levotonta on nukkuminen.
Ametisti; meillä samoin että rintamaidolla yöunia riittää maksimissaan sen 3-3,5 tuntia. Vastikkeella vähän pitempään. Maito on riittänyt mulla ihan hyvin, mut lisänä annettu pieni purkki vastiketta/vrk niin ei tarvi stressata ja mieskin voi syöttää...
Ristiäisiä ei ole vielä päätetty loppuun asti, ei päivää ei kummeja eikä nimeäkään. Joutaahan tuota ;)
Synnytyksestä ja hätäsektiosta olen toipunut yllättävän hyvin ensimmäisten todella tuskallisten päivien jälkeen. Olisi jo intoa mennä lumitöihinkin, mutta mies ei anna mennä... Jälkivuotoon olen jo todella kypsä, eikö 4 viikkoa vuotoa ole jo tarpeeksi... Vähentynyt se on jo selvästi, mutta siteen kanssa saa pelata edelleen päivisin. Ei ole mun juttu.
Sammermannille ja Ememille perheineen voimia kauhuista toipumiseen. Onneksi ei käynyt pahemmin!
Uskomatonta, että jotkut vauvat pärjäävät koko yön ilman vaipanvaihtoa! Meillä ei ole ollut ensimmäistäkään yötä ettei olisi vaippaa jouduttu vaihtamaan ja yleensä useamman kerran. Pissaa tulee niin että vaippa pullottaa, kakkoja onneksi vähemmän yöaikaan. Ja kyllä tulee välillä selkä/niskakakkoja meilläkin, Sammermanni. Samoin kylkikakkakin on tuttua kamaa...
Tutti kelpasi meillä heti, kun uskallettiin tarjota ja on se siunaus välillä ollutkin. Onneksi muutama tutti oli saatu lahjaksi, kun itse ei oltu tajuttu ostaa ja heikkona hetkenäni sitten lahjatuttia tarjosin...
Viklillä oli käynyt flaksi, hienoa! Pitäkää hauskaa!
Justus, täällä maistuu herkut myös. Pari eka viikkoa synnytyksen jälkeen oli vähän ruokahaluttomuutta, mutta nyt taas maistuis vanhaan malliin... Ja ylimääräistä alkupainoon (joka sekään ei ollut alarajoilla) on 6-7kg eli ryhdistäydy, Pore, ryhdistäydy...
Allu oli saanut " puhtaat paperit" jälkitarkastuksesta. Onnea!
Muuten täällä alkaa elämä osua jo uomiinsa eli pientä rytmin poikasta jo havaittavissa. JEE! Papunen myös ähisee, puhisee, röhkii ja kikatteleekin nukkuessaan, mutta muuten nukkuu jo aika hyvin ja rauhallisesti. Myös minä olen pikku hiljaa oppinut olemaan välittämättä joka pihauksesta ja nukkumaan syvemmin. Vaunulenkeillä ollaan käyty jo muutaman kerran, viimeksi jopa tunnin lenkillä ja sielläkin pienelle uni maistuu niin kauan kuin vaunut liikkuvat... Nyt voin jo sanoa, että ihanaa tämä vauva-arki. Ja ihanaa kun mies on omistautunut tyttärelleen täysin, helpottaa huomattavasti elämää. Alkuviikot ainakin minulla ottivat tosi voimille, jotenkin henkinen sopeutuminen vaati yllättävän paljon aikaa, kun meillä ensimmäisestä lapsesta kyse. Puhumattakaan fyysisestä soputumisesta huonon nukkumisen, leikkauksesta toipumisen yms takia.
Mutta kyllä elämä on ihanata! Oikein hyvää talvista viikonlopun jatkoa tammiäideille ja -vauvoille! Nyt suihkuun kun Papunen vielä nukkuu...
Pore&NeitiPapunen 030108 (huomenna jo 1kk!)
Veto ihan pois, ei jaksa juuri kirjoitella. Vauvalla nyt neljättä päivää masu tosi kipeänä (ilmaa). Aloitetiin Disflatyl ja Rela-tipat, mutta vielä eivät ole kunnolla ehtineet vaikuttaa. Vakavasti kuitenkin harkitsen imetyksen lopetusta, kahdestakin eri syystä: mulla on itsellä ollut myös mahan kanssa ongelmia, jotka alkoivat n. viikko ennen synnytystä, enkä mielestäni ole syönyt mitään ihmeellistä. En siis jaksa ymmärtää mistä johtuu. Ja kun mennään osittaisimetyksellä (omaa maitoa riittää vajaa 20ml/imetyskerta), niin alkaa usko loppumaan.
Nyt kiireesti vaakatasoon, kun esikoinen vielä nukkuu. Vauveli itkeskelee tuossa vähän väliä unissaan ja välillä kunnolla hereillä :(.
Justus ja poju 14.1.