mitä ostaisit, jos 5 henkeä ja rahaa 40€
siis jos on perhe jossa kolme lasta ja kaksi aikuista, viikoksi olis 40€ rahaa, mitä ostaisit sillä rahalla ja mitä tekist ruoaksi?
meillä tulossa tiukka tammikuu, kun on isoja laskuja tulossa, ja haluan suunnitella ajoissa... tuollainen viikkobudjetti olis koko tammikuuksi!
Kommentit (26)
tarvitaan vaan "juuri" eli kaupasta ostettua jogurttia tai viiliä pieni määrä. Kun oma satsi viiliä tai jogurttia valmistuu, niin sitten on juuri omasta takaa eikä tarvitse ostaa kaupasta.
meidän perheessä 2 aikuista ja 2 lasta ja maitoa menee 2 litraa viikossa, tosin minä ja mieheni ei juoda maitoa.
Maku saattaa olla erikoinen ja jää lapsilta syömättä, jos vaihtaa jauhelihan kokonaan soijarouheeseen. Olen itse lisännyt soijarouhetta jauheliharuokiin, toisiin enemmän ja toisiin vähemmän. Täydestä menee lapsillekin, kun soijaa ei ole liikaa, onnistuu vain kokeilemalla.
Tumma soijarouhe "häviää" kivasti jauhelihan joukkoon. Kun sillä jatkaa jauheliharuokaa, saa yhden satsin riittämään kahdeksi ateriaksi. Olen kokeillut sekä säästämisen takia että soijan hyvien ravintoarvojen takia.
Jos säästätte maidossa, niin huolehdithan sekä lasten että aikuisten D-vitamiinin saannista, samoin kalsiumin.
aamiainen ja iltapala tai jopa illallinen jos lounas on ollut tuhdimpi. Uuniohrapuuroa, riisipuuroa ja vispipuuroa välillä niin lapsillekin maistuu.
Iltapalaksi/illalliseksi kerran viikossa pannukakkua -- ja siitä saa kiva ruoankin, kun jättää taikinasta sokerin ja rullaa pellillisen pannaria kääretortun tapaan ja täytteeksi kuullotettua sipulia, jauheliha7soijarouhetta ja tomaattimurskaa ja tuhdisti mausteita.
Linssikeittoa (porkkanaa, sipulia, kaalia, perunoita, omenoita ja linssejä ja mausteita -- soseuta hyvin) -- on paksua, tuhtia talviruokaa ja proteiinipitoisuus on hyvä, joten täyttää hyvin.
Uunirisottoja -- riisit, liha ja kasvikset ja nesteet suureen vuokaan hautumaan 170 asteessa tunniksi. Liemikuutio mausteeksi. Esim. broilerin koipireidet tosi hyviä kun laittaa riisipedille uuniin kypsymään.
Seitisoppaa ja muitakin keittoja arki-iltoina ja jälkkäreiksi ja leiväksi omia leipomuksia. Kaurahiutale-omenapaistos on halpaa ja litrasta halpisjätskiä riittää koko porukalle kahdeksi kerraksi sen höysteeksi. Nyt kaikki pienetkin jämät pakkaseen -- niistä syö sittenvaikka aina toinen aikuinen yhden ruoan. ja kiristät joka kerralla kaupassa yhden hyvin säilyvän asian tammikuuta varten talteen -- vaikka sitten vaan tonnikalapurkin :)
Olen maistanut niin pahoja soijarouheesta tehtyjä ruokia, että ihme etten nää vieläkin painajaisia.. Ja jos semmoista mössöä pitäisi vielä lapsillekkin syöttää.
Kuten muistakin aineksista, myös soijarouheesta saa pahan makuista ruokaa. Harmi että kohdallesi on osunut huono kasvisruokakokki (monet opiskelijaruokalat yms epäonnistuvat pahasti soijaruoissa).
Hyvänlaatuisesta, tummasta soijarouheesta (suosittelen Soyappetit-merkkiä) saa myös tehtyä varsin hyvää ruokaa, näyttäisi maistuvan meidän perheelle ja kaveritkin syövät hyvällä ruokahalulla. Soijarouhetta kannattaa käyttää samoihin ruokiin ja samoilla mausteilla kuin jauhelihaakin, vaikkei se ole täsmälleen saman makuista kuin liha - eikä tarvitsekaan olla. Rouhe sopii etenkin tomaattipohjaiseen pastakastikkeeseen.
Jos tulee lapselle silmä- ja korvatulehdus, lääkkeet siihen on saatava!