Keksikää minulle ammatti!
Eli olen akateemisesti koulutettu ja uraputkessa it-alalla. Viimeiset kolme vuotta olen haaveillut ammatinvaihdosta, mutten oikein keksi, mikä se uusi juttu olisi. Kaikkea käy aina mielessä, mutta sitten taas alkaa epäilyttämän....
Nyt olisi kuitenkin taloudellisesti mahdollista opiskella 2-3 vuotta eli uuden yo-tutkinnonkin ehtisi lukea, koska nykyisiä opintoja pystyy käyttämään osittain täydentämään tutkintoa ja motivaatio opiskella nopeasti on kova. Pääsykokeet ei ole ongelma vaan olen valmis panostamaan.
Seuraavat vaatimukset " uudelta" ammatilta:
- ihmisläheinen, ehkä mukana auttamista, neuvomista yms.
- ei liian vastuullinen, mutta ei ihan palikkatyökään.
- mahdollisuus tehdä osa-aikaisesti ja joustavasti tai jopa yrittäjänä
- hyvä työllisyystilanne (tämä on tosi tärkeää)
Ideoita? Palkka ei ole erityisen tärkeä kriteeri. Jos 2000 Euroa menee bruttona rikki, se riittää.
Kommentit (4)
Periaatteessa olen selkeäsanainen ja nokkela, mutta toisaalta siellä pääsykokeessa on muutama sata muutakin " fiksua" . Ja lieneekö iästä jo haittaa tuollaisessa soveltuvuusjutussa eli haluavat mielummin parikymppisiä kuin tälläisen yli 30-vuotiaan....? Hämeenlinnassa olisi okl ja sinne pääsee kyllä junalla kätevästi.
Auskultointivuonna yksi opettajistani sanoikin, että opekoulutukseen olisi hyvä hakeutua vasta vähän myöhemmin, kun on nähnyt elämää ja on jo mahdollisia lapsiakin. Kieltämättä puhui järkeviä.
Ehkä tuo okl voisi olla sellainen tavoite. Siinä ei yrittäjäksi pääse, mutta työaika on joustava eli opetusaika on vain pakollinen työssäoloaika ja loput työt saa muutamia poikkeuksia lukuunottamatta sumplia itse omaan aikatauluun.
Ehkä jos lukisi ensin appron kasvatustieteestä työn ohessa, niin opinnot pystyisi suorittamaan 2-3 vuodessa. Saisin kuitenkin sivuainetta korvattua nykyisestä tutkinnosta, virkamiesruotsia, enkkua jne. Täytyy selvittää, kuinka sitä pystyisi käymään nopeammassa tahdissa, kun on ymmärtääkseni aika koulumainen lukujärjesteyksineen.
Vierailija:
Auskultointivuonna yksi opettajistani sanoikin, että opekoulutukseen olisi hyvä hakeutua vasta vähän myöhemmin, kun on nähnyt elämää ja on jo mahdollisia lapsiakin. Kieltämättä puhui järkeviä.
Mites toi sosionomi? Millaisen yrityksen esimerkiksi sosionomi voi perustaa? Tehdä keikkatöitä?