Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri sanoi, etten saa alkaa lastenhankintaan noin viiteen vuoteen :(

Vierailija
25.01.2008 |

Masentavaa. Olen nyt 27 eikä meillä ole ensimmäistäkään lasta,

Tiedän, että tärkeintä on saada ensin minut kuntoon ja sitten vasta pohtia lapsia. Vauvakuume on kuitenkin kamalan kova.

Kuinka mä kestän?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä sain lykkyä pari vuotta papa 4 vuoksi

Vierailija
2/13 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osassa vaivoista määräys on " todellinen" , siis sillä on oikeasti merkitystä joko sinun tai lapsen tai molempien kannalta.

Osa näistä määräyksistä on kuitenkin pelkkiä arvovalintoja siinä mielessä että " riski" esim. sairauden uusiutumiselle, epämuodostumalle tms. ei ole sen suurempi nyt kuin myöhemminkään mutta halutaan vain saada hyvä mieli tällaisesta säännöstä...

t. 1,5 v rintasyöpäleikkauksen jälkeen synnyttänyt, 2 kuukautta hoitojen loppumisen jälkeen raskaaksi tullut ;)

Vierailija
4/13 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan hyvässä iässä hankkimaan lapsia.

Vierailija
5/13 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle nimittäin sanoivat lääkärit ihan selväsanaisesti että sädehoitojen jälkeen voi tulla raskaaksi vaikka seuraavana päivänä eikä epämuodostumariskiä ole. Sytostaattien jälkeen kehotettiin odottamaan kuukausi.

Rintasyövässä suositellaan odottamaan 5 vuotta ennen raskauden yrittämistä siksi että rintasyövän uusiutumisen riski on suurin 5 vuoden aikana (siis syövän uusiutumisen riski on tietysti suurin heti sairastamisen jälkeen ja vähenee vähitellen vuosien mittaan joten vuosiraja on täysin keinotekoinen ja mielipide- ja arvokysymys).

Raskaus ei kuitenkaan suurenna syövän uusiutumisen riskiä, tosin mahdollinen uusiutuminen saattaa tulla aikaisemmin raskaudesta johtuvan hormonimyrskyn vuoksi.

5 vuoden odotusajan suosittaminen johtuu siis käytännössä siitä, että ajatellaan että on ikävää jos syöpä uusiutuu raskauden aikana tai pienen lapsen äidillä. Käytännössä uusiutumisriski on siis kuitenkin olemassa myös myöhemmin, se vain on pienempi.

Kannattaa myöskin muistaa se, että säde- ja sytostaattihoidot myös heikentävät mahdollisuuksiasi tulla raskaaksi. Mitä pidempään odotat, sitä epätodennäköisempää on että tulet raskaaksi ollenkaan. Mieti oletko valmis elämään kokonaan ilman lapsia 5 vuoden säännön vuoksi. Toisaalta kannattaa myös miettiä onko miehesi valmis mahdolliseen isyyteen siinäkin tapauksessa että että sinun syöpäsi uusii.

t. 7, joka sairasti ensimmäisen syövän 28-vuotiaana ja toisen syövän 31-vuotiaana ja sai lapsensa 29-, 31- ja 35-vuotiaana. Tällä hetkellä olen äärettömän onnellinen siitä että uskalsin lapset tehdä.

Vierailija
6/13 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä oot kova mimmi, arvostan sua

Vierailija
7/13 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhlataan miljoonia euroja julkisia varoja tällaisten tahallisten riskiraskauksien seurantaan, kun on ihan pakko saada se vauva just siihen väliin johon se ei ainakaan sovi.

Vierailija
8/13 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

antiesrogeenilääkitys, niin raskaus ei vaan valitettavasti käy päinsä.

Eivät lääkärit turhaan niitä ohjeita anna. Voihan sitä halutessaan vaarantaa itsensä ja lapsensa, tämä on siinä mielessä vapaa maa.

Ap olet varmaan fiksu ja pian osaat ajatella tätäkin asiaa siltä kannalta, että on hyvä keskittyä nyt sairauden työstämiseen ja paranemiseen, sitten vähän yli kolmekymppisenä on vielä hyvää aikaa lapsille:)

t. itsekin 5 vuotta odottanut, nyt 36-v kahden pienen lapsen terve ja onnellinen äiti

Vierailija
9/13 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä ja erityisesti hedelmällisyyden aika on lyhyt. Mistä tiedät seuraavat viisi vuotta eteenpäin, että uusiutuuko syöpä ja kuinka kauan elät. Olen itse ainakin sen verran itsekäs, että haluan kokea raskauden ja äidiksi tulemisen ainakin kerran elämässäni. Jos todella toivot lasta, tee hänet heti.

Vierailija
10/13 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaus ei tosiaankaan ole mahdollinen lääkityksen aikana... eikä aika suurella todennäköisyydellä sen jälkeenkään. Antiestrogeenilääkitys vaikuttaa hedelmällisyyteen vielä huomattavasti sädehoitoa ja sytostaatteja enemmän ja aika monelta kuukautiset loppuvat kokonaan antiestrogeenilääkityksellä eli eivät enää palaa takaisin lääkityksen lopettamisen jälkeen. Jos 27-vuotiaana aloittaa niin voi olla että tuleekin raskaaksi lääkityksen jälkeen, mutta todennäköisyys ei ole enää hurjan suuri.

Toki antiestrogeenilääkityksellä on myös hyötynsä. Antiestrogeenilääkitys vähentää syövän uusiutumistodennäköisyyttä 5-10%. Jos uusiutumistodennäköisyys muuten on esim. 10% (tavallista rintasyövässä nykyään jos ei kainalometastasointia), niin 5 vuoden antiestrogeenilääkitys pienentää sen siis 9%:iin. Jokainen voi sitten itse mielessään miettiä onko valmis ottamaan suuren lapsettomuuden riskin jotta saa selviämisennusteensa paranemaan prosentilla. Minä en ollut, kyllä minullekin antiestrogeenia ehdotettiin.

Hassuinta tässä on minusta se, että lapsettomuushoidoissa käytetään keinoja jotka lisäävät syöpäriskiä enemmän kuin prosentilla, mutta rintasyöpäpotilaille ei edes kerrota miten pienestä riskin pienentymisestä on kyse kun lääkettä tarjotaan...

7 ja 11, nykyisin 11 vuotta sairauden jälkeen terveeksi tutkitusti todettu toisin kuin teistä moni muu (muutama lapsenhankintaani kauhistellut tuttava on muuten ehtinyt itse kuolla ja jättää lapsensa vaille vanhempaa).

Vierailija
11/13 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti pysytte terveinä, eikä sairautenne enää uusiudu.

Vierailija
12/13 |
26.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap:lle voimia vaikeisiin päätöksiin ja ratkaisuihin, toipumista ja iloa elämään.

Vierailija
13/13 |
26.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvässä lastentekoiässä viiden vuoden päästä.

Minulla ei ole ollut syöpää, mutta sairaus, jonka kanssa lastentekoa ei suositeltu vointini takia. Surin asiaa kovasti, mutta kun ei ollut vaihtoehtoja ja olin tosi sairas, tiesin, ettei vaihtoehtoja ollut.

Useamman vuoden päästä sairaudessa tuli helpompi vaihe ja saatiin kuin saatiinkin lapsi lääkäreiden siunauksella. Tosi rankkaa oli kun lapsi oli pieni, mutta sitten aivan yllättäen sairauteni helpotti niin, etten kokenut itseäni sairaaksi enää lainkaan. Tällä hetkellä voin hyvin ja haaveilen toisesta lapsesta. En tiedä vielä, toteutuuko unelmani, mutta ainakaan en aio luovuttaa siitä helpolla.

Älä anna periksi, viisi vuotta kuluu yhdessä hujauksessa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi