Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yhdyssanat ovat niin vaikeita?

Vierailija
25.01.2008 |

Tälläkin hetkellä palstalla tehdään pahoja virheitä: kirjoitetaan luistelija tytöistä (po: luistelijatyttö) ja Kea nimistä (po: Kea-nimi). Kummallista!

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä aihe ei ole näin perjantaisin kaikkein suosituin! ;) Olen äikän ope ja kauhistelen lukiolaisten (jopa abien) alkeellisia yhdys sana virheitä ;). Mutta eivät ne näytä olevan pelkästään opiskelijoiden ja koululaisten ongelma...

Onneksi tämä ei ole maailman tärkeimpien asioiden joukossa. Mutta vaikka työhakemuksessa kyllä kannattaa tsempata! :)

Vierailija
2/20 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei jaksa opetella!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten en ite jaksa opetella sellasta.

Vierailija
4/20 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse muistisääntöjä päntätä.

Vierailija
5/20 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomen kielestä? Onko se kuitenkin äidinkielesi? Selitä minulle, en tajua!

Vierailija
6/20 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä. Tosin aina on näitä poikkeuksia, jotka vain pitää painaa muistiin: nimenomaan, jotenkuten, ennen kuin ym.

Vierailija
7/20 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin, kyllähän nyt vähänkin lukeva ihminen osaa ainakin perussanat kirjoittaa yhteen! Eli esim. omakotitalo, pikkulapsi, luistelijatyttö, suomenkielinen...

Vierailija
8/20 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitä tarvitse miettiä, tai " päntätä" . Siis miten kukaan normaalijärkinen voi kirjoittaa " kukka ruukku" tms.?

Vierailija
9/20 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka havaittiin VASTA lukiossa...! Selittyi se miksi aina sain äikän kokeissa huonoja numeroita:(

Ja lukea osaan ihan ilman ongelmia, mutta pilkkujen paikat, yhdyssanat, vieraat kielet jne. tuottavat vaikeuksia. Samaten pari kirjainta menee kirjoituksessa sekaisin, vasen ja oikea myös menevät sekaisin usein.

Käytännössä ihan ulkoa opettelemalla osaan kirjoittaa sanoja oikein, mutta kiireessä/jos ei ole tosi tarkkana virheitä tulee, niin a jos pitää kirjoittaa outo sana, jonka kirjoitusasua ei osaa.

Vierailija
10/20 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tämä aihe ei ole näin perjantaisin kaikkein suosituin! ;) Olen äikän ope ja kauhistelen lukiolaisten (jopa abien) alkeellisia yhdys sana virheitä ;). Mutta eivät ne näytä olevan pelkästään opiskelijoiden ja koululaisten ongelma...

Onneksi tämä ei ole maailman tärkeimpien asioiden joukossa. Mutta vaikka työhakemuksessa kyllä kannattaa tsempata! :)

Vierailija
11/20 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei äikänope!!! Muistelen että mun äikänope opetti aikoinaan että pisteen jälkeen lause ei saisi alkaa sanalla " Mutta" . Oliko mulla alipätevä ope vai tuliko sulle kirjoitusvirhe =)

Vierailija
12/20 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

po tarkoittaa ´parempi olisi´. On totta, että mutta-konjunktiolla ei kannata aloittaa virkettä, sana yhdistää lauseita toisiinsa (Olisimme menneet kaupungille, mutta kun satoi, emme lähteneetkään). Opettajasi oli siis oikein pätevä! Minä taas otan näin perjantaisin vähän vapaammin, joten tuollainen lipsaus saattaa tekstiin jäädä. ;)

Vierailija
13/20 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se " yhdys sana virhe" oli ironiaa. Ironia oli tarkoitus huomata sitä seuraavasta hymiöstä. ;) Ironia myös tuntuu olevan vaikeaa huomata... Mutta nyt tämä ope taitaa päättää tämän keskustelun tähän. :)

Vierailija
14/20 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välilyönti tulee niin kovin helposti joka väliin johon sen vähänkin ehtii laittaa... Ja arvaatka kuinka kiva on kirjoitella töissä asiatekstejä!

Eli jos nyt jollakin olis oikeasti mulle joku vinkki niin kiitollisena ottaisin sen vastaan

Vierailija
15/20 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina sitä joka päivä jotain uutta oppii, vaikka täältäkin :D

T:se po:n merkitystä kysellyt

Vierailija:

po tarkoittaa ´parempi olisi´. On totta, että mutta-konjunktiolla ei kannata aloittaa virkettä, sana yhdistää lauseita toisiinsa (Olisimme menneet kaupungille, mutta kun satoi, emme lähteneetkään). Opettajasi oli siis oikein pätevä! Minä taas otan näin perjantaisin vähän vapaammin, joten tuollainen lipsaus saattaa tekstiin jäädä. ;)

Vierailija
16/20 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kävin Lintukodon sivuilla testaamassa taitojani. Jouduinkin huomaamaan, että aukkoja sivistyksessä löytyy. Testatkaapa tekin!

http: //www. lintukoto. net/testit/yhdyssanat/

Terv. luokanopettaja

Vierailija
17/20 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tälläkin hetkellä palstalla tehdään pahoja virheitä: kirjoitetaan luistelija tytöistä (po: luistelijatyttö) ja Kea nimistä (po: Kea-nimi). Kummallista!

Vierailija
18/20 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskusteltiin, onko nimi Kea hyvä. Siis kun se on muodossa Kea-nimi (kuten Matti-nimi), se on yhdyssana, ja koska yhdyssanan toinen osa on erisnimi, tarvitaan yhdysmerkki väliin.

Joku kysyi vinkkejä yhdyssanan tunnistamiseen. Nyrkkisääntö on se, että yhdyssanan kuvaama juttu on yksi asia, kuten Ylioppilastutkintolautakunta. Siis se lautakunta, joka liittyy yo-asioihin - ei esim. ylioppilas lautakunta (jolloin olisi kaksi eri asiaa: ylioppilas ja lautakunta). Monet tuntuvat pelkäävän juuri oikein pitkiä yhdyssanoja.

Ap (en malttanutkaan vielä lopettaa)

Vierailija
19/20 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdyssanatesti, josta joku mainitsi. Sain 90 prosenttia oikein. :) Miten muut?

Ps: testi löytyy, kun laittaa Googleen yhdyssanatesti ja Lintukoto.

Vierailija
20/20 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein siitä testistä. :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä