Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko heitteillejättöä jättää 13- tai 14-vuotias yksin kotiin viikoksi?

Vierailija
17.11.2008 |

Mitä olette tällaisesta mieltä? Voiko tuon ikäinen olla viikon yksin kotona niin, että hänelle annetaan rahaa, jolla voi ostaa ruokaa, mutta muuten pitää pärjätä itsekseen. Lähellä ei ole naapureita tai tuttuja aikuisia, jotka katsoisivat perään.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonikäinen mieluummin jonnekin "hoitoon" tai joku lapsen kanssa olemaan viikoksi. Joku 15-16-vuotias voi olla viikon yksin.

Vierailija
2/13 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lastensuojelumielessä on kyllä heitteillejättö. Meillä aika "aikuinen" 13v, enkä voisi silti kuvitellakaan että pärjäisi viikon kotona yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos tieto leviää että on yksin kotona, ja rahaa siellä yms, niin voi tulla yllätysvieraita ja ns kotibileitä, joita oma lapsesi ei ehkä olisi halunnut järjestää..

En uskaltaisi jättää kotiin yksin.

Vierailija
4/13 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa asunnossa pitää olla aikuinen, lähipiirikään ei riitä. Ties mitä saa päähänsä, kun ei ole ketään, johon turvautua.

Vierailija
5/13 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiahan tuon ikäiset vielä ovat. Yllättävän tilanteen edessä voivat joutua tekemään liian suuria päätöksiä. Arjen pyöritys ei ole lapsen/teini-ikäisen tehtävä. Ei liikaa vastuuta pienille harteille, vaikka varmasti itse erittäin miellään jäisivät yksin kotiin.

Vierailija
6/13 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voisin jättää - lapsen luonteesta riippuen - ehkä vuorokaudeksi, mutta en edes viikonlopuksi, saati sitten VIIKOKSI. Joku raja!

En tunne ketään, joka jättäisi 13-vuotiaan edes yöksi yksin...Päiväsaikaan voi tietysti olla yksin kotona.

Vierailija
7/13 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite olen moisessa tilanteessa ollut täysin omasta tahdostani 12 vuotiaana

Vierailija
8/13 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pärjäävät mainiosti viikon itsekseen, mikäli ovat itse siihen haluavia ja pitävät tilannetta "luonnollisina".

Totta on että kaikki tuon ikäiset eivät ole siihen valmiita.

Totta on sekin että osa tuonikäisistä on sellaisi ketkuja että pistävät bileet pystyyn.

Nuo asiat pitää tietysti miettiä ja riippuu tilanteesta sekä lapsista.

Aivan varmasti kuitenkin pärjäävät, mikäli kokevat asian siten että itse pärjäävät.

Mielestäni olisi kuitenkin fiksua hommata joku vanhempi, tuttava tai sukulainen vierailemaan yhdeksi tai kahdeksi yöksi, varmuuden vuoksi.

Vierailija
9/13 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite olen moisessa tilanteessa ollut täysin omasta tahdostani 12 vuotiaana

Ja sitä suuremmalla syyllä en jättäisi. Minä ainakin käytin tilaisuudenn hyväkseni ja tein kaikenlaista mitä ei pitäisi. Ja olin hyvinkin vastuullinen ja järkevä tuossa iässä, ainakin aikuisten silmissä.

Vierailija
10/13 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten yksin kotiin jättäminen ei ole mikään vaihtoehto!

Vierailija
11/13 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on heitteellepano. Ei voi jättää yksin. En jättäis edes 15v saati nyt 13v

outoa, että edes ajattelet tuollasta????

Vierailija
12/13 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jättänyt 14 veen yksin yhdeksi yöksi.

Vierailija
13/13 |
18.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapauksessa ei kannata jättää. Vaikka muuten pärjäisikin, voi aina sattua jotain, jolloin pitää olla aikuinen apuna. Lisäksi tuonikäiset saavat päähänsä vaikka mitä älytöntä, eli juurikin kaveriporukka ryysää kämppään ja pistää bileet pystyyn tms. Meillä on poika 15 v eikä saa vielä olla edes viikonloppua yksin kotona.