Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pieni SF- mitta raskauden alusta loppuun?

24.01.2008 |

Hei

Kiinnostaa onko täällä kohtalon tovereita, joilla on sf-mitta ollut pieni koko raskauden ajan? Ja kenties onko suoraa vaikutusta vauvan syntymäpainoon tms?

Vähän itseäni mietityttää kun viikkoja nyt 38+4 ja sf mitta on 30. Mitään ongelmia ei ole muuten ollut verenpaineiden, sokerien tms. suhteen ollut. Vauva ollut rt- tarjonnassa viikosta 30+4. Kerroin terveydenhoitajalle, että huolestuneisuudestani. Hän ei ole asiaa sen enempää ole kommentoinut kun, että kasvaa käyrällään. Viikoilta 33- 38 peräti 2,5 cm?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksimissaan tuo mitta 30 cm, vauvan syntymäpaino oli 2680g (40+4). Kai se jotain kertoo vauvan koostakin vaikka voi kuulemma " hämätäkin" . Esimerkiksi, jos suurempikin vauva on painunut kovin alas niin mitta pieni. Mulla rv 33-40 tuo mitta oli koko ajan 30 cm. Lopussa vauva varmaan kasvoi, mutta painui alemmaksi niin mitta pysyi ennallaan. Ymmärrän huolesi itse samaa aikoinaan miettiessä, mutta jos mitta kasvaa niin eiköhän vauva kasva omaa käyräänsä. Mut ainakin lähetettiin aika aikasessa vaiheessa (ehkä rv 25) äippäpolille, jossa kasvua seurattiin ja napanuoravirtauksia tarkisteltiin. Kaikki oli kuitenkin hyvin.

Vierailija
2/8 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi ekaa raskautta sf-mitta on ollut alakäyrällä ja viimeisellä kolmanneksella jopa käyrän alla, nyt kolmas odotus sujuu jälleen samoin. Kokenut terveydenhoitaja sanoi, että kun alakäyrällä mennään, niin n. kolmikiloinen lapsi on tulossa, omat lapseni ovat syntyessään olleet 2795 g (rv 37 + 6) ja 2740 g (rv 38 + 4), eli aika hyvin piti terkkarin toteamus paikkansa. Tietenkin sf-mittaan vaikuttaa myös lapsen asento, se miten korkealla/alhaalla on, lapseveden määrä jne. Itselläni kuitenkin lapsivettäkin on ollut runsaasti. Mittaan vaikuttaa myös mittaajan " käsiala" .

popz (rv 32 + 4, sf 25 cm)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei se sf-mitta kertonut meidän raskaudessa yhtään mitään. Mitta oli hyvä, mutta lapsen koko (kun vihdoin vaadin päästä ultraan äitipolille kuukautta ennen laskettua-aikaa) olikin kaikkien käyrien alla. Eikös ne ruotsissa ole lopettaneet koko mitan oton, kun ei se mitään kerro. Meidät (ja neuvolan) se tuuditti turhaan varmuuteen vaikka kaikki oli päin seiniä sikiöllä.

Eli: ultra on ainoa millä jotain näkee, vaadi ultraa. Meidän kunnassa niistä on säästetty.

Vierailija
4/8 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös jokaisessa raskaudessa pieni sf-mitta ja yli 3 kiloisia on kaikki olleet syntyessään(syntyneet viikoilla 38-40) . Max 30 on ollut jokaisessa sf-mitta ja tämän hetkisessä raskaudessa rv30 sf 24 joten en usko, että 30 yli mennään nytkään. Lääkäri arvioi syntymäpainoksi alle 3 kiloa mutta epäilen, tällä hetkellä on hiukan isompi sf-mitta kuin edellisissä raskauksissa. Itselläni terkka uskoi pienen sf-mitan johtuavan siitä, että kohtu/vauva kasvaa vähän niinkuin sisäänpäin...mitä sekin sitten tarkoittaa ; *) !

Vierailija
5/8 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle terkka sanoi joskus, että periaatteessa pitkällä ihmisellä voi olla pienempi SF-mitta, kun vauvalla on tilaa asettua enemmän kropan sisälle. Olen itse 180 cm ja nyt mahassa kolmas vauva, josta tulee kokoarvioultrien mukaan sisaruksiensa tapaan myös reilusti yli nelikiloinen, mutta silti maha ei näytä erityisen isolta eikä SF-mittakaan ole mahdoton.

Lisäksi mitan ottajissakin on paljon eroja. Itselläni terkan ottamat mitat ovat menneet hyvin samaa käyrää, mutta yhden arvon otti sijainen. Tämän sijaisen 33-senttisen arvon jälkeen meni muutama viikko, kun terkka mittasi 29 cm.

Jos asia vaivaa, kokoarvioultra voi tietysti helpottaa mieltäsi. Jos sinne ei ole kunnallisesti perusteita, niin ei yksityinenkään varmaan vararikkoon vie. Itse kävin yksityisellä juuri tuon 33-senttisen mitan jälkeen, kun sijainen selvästi pelästyi mittaustuloksen huimaa kasvua. Lopputulos oli, että la-painoksi arvioitiin 4600 g. Tuon arvion jälkeen olenkin joutunut nyt ramppaamaan muutaman kerran kunnan kokoarviossa. Tämä yksityisultra on ainoa syy, että sain kunnallisia käyntejä, sillä normaali SF-mitta ei antaisi vieläkään aihetta mihinkään ylimääräisiin ultriin.

t. Jogu (37+1)

Vierailija
6/8 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin näissä mun molemmissa raskauksissa. Käsitykseni mukaan SF mitta kyllä antaa vinkkejä kasvun hidastumisesta/pysähtymisestä tai sitten ei. Mutta on ainoa keino seurata vauvan kasvua kohdussa tavallisessa kontrollissa. Mulla kanssa molemmissa raskauksissa SF-mitta pieni, mutta tässä toisessa raskaudessa vasta lähete kokoarvio ultraan, sillä SF- mitta ei enää seurannut sitä omaa käyräänsä. Eihän sekään tarkoita, että mitään olisi pielessä, mutta voi antaa vinkkiä siitä että lapsi ei kasva kunnolla. Mulla oli viime viikolla se kokoarvio ultra, jossa poikkeamaa - 14%, ensi viikolla toinen ultra ja mitään hätää ei ole jos se poikkeama pysyy samana eli vauva kasvaa omalla käyrällään. Aina voit itse myös yrittää mielen rauhoittamiseksi pyytää lähetettä kokoarvioon.

Tähtinova 34+5

Vierailija
7/8 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolme takana ja nyt sama homma, aina huideltu käyrän alapuolella tai nipin napin käyrällä, joka kerta lähettäneet ylimääräiseen ultraan, jossa ihmetelleet, että mitäs siellä teen, kun kaikki sisällä varsin hyvin... lapset 3450g, 3500g ja 3750g (muistaakseni) pari päivää yli lasketu ajan - painavin 10 pv yli. Sen verran kummajainen, että aina jos ollut harjoittelijoita neuvolassa, pantu heidät mittaamaan ja " tädin" kanssa myhäilty, kun ovat olleet ihan ihmeissää, että eihän tällaisia mittoja voi olla, näin pieniä, ja täti sitten mitatessaan saanut usein vielä vähän pienemmän... Olen 174 pitkä ja aika leveä lantio, joten lienee vaan se muotoinen, että se mitta ei kasva... Mutta hyvähän on, että tarkastavat, voisihan siihen olla oikea syykin.

Vierailija
8/8 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis kiitos viesteistä. Katsoin tuossa esikoisen neuvolakorttia ja siellä viimeinen sf-mitta tulos 34 viikoilla 40+6, joten ei pidä niin asiasta sressata. Kuitenkin vaavi liikkuu hyvin niin sekin piristää mieltä, ettei hiljaista ole. Maanantaina neuvolaan ja katsotaan mikä on tilanne. Hyvää odotusta odottajille ja sylin täydeltä jaksamista niille, jotka ovat jo käärönsä saaneet.