Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itsetehdyistä soseista

24.01.2008 |

Millaisia kasviksia käytätte soseisiin?

Kysymyksellä tarkoitan sitä, että ostatteko ne ihan tuoreina vai pakasteina? Itse olen käyttänyt ennen tuoreita kasviksia (kesäkurpitsa, kukkakaali ym.), mutta kun niitä on nyt kaupassa vain ulkomaalaisina. Mm. kukka- ja parsakaalta sekä perunaa löytyy pakastealtaasta suomalaisina ja ajattelin alkaa käyttää niitä. Potutkin alkavat olla jo itäneitä. Tulin vain ajatelleeksi, että onko pakasteissa vitamiinit tallella? Tietääkö joku ravintoasioista enemmän perillä oleva?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt talviaikaan käyttänyt paljon kaupan pakasteallasta hyväkseni vauvan soseita tehdessäni. Parsa- ja kukkakaalisoseet olen pakasteesta nyt valmistanut, samoin herne-maissi-paprikaa ja herne-maissi-porkkanaa olen käyttänyt. Joskus olen ostanut myös pakasteporkkanoita ja maissia. Perunat ja porkkanat ja sipulit olen kyllä tavallisesti antanut tuoreista vihanneksista, mutta pariin otteeseen olen ostanut peruna-sipulisekoitustakin.

Hyvin on pakastesoseet maistuneet. Olen myös keittämisen jälkeen pakastanut osan soseista... Tätä olen kyllä miettinyt, että kuinkahan turvallista/järkevää se on, onko se uudelleen pakastusta?? Ja kuinka paljon vitamiineja häviää näin.. No, mitään oireita ei ainakaan ole tullut, joten ehkei se ainakaan vaarallista ole ;)

Vierailija
2/5 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lumitähti77:

Olen myös keittämisen jälkeen pakastanut osan soseista... Tätä olen kyllä miettinyt, että kuinkahan turvallista/järkevää se on, onko se uudelleen pakastusta?? Ja kuinka paljon vitamiineja häviää näin..

Keittäminenhän hävittää aika paljon vitamiineja, ellei sitten höyrytä kasviksia tai käytä keitinlientä soseuttamiseen.

Uudelleenpakastamista on se, kun sulaneen pakasteen pakastaa uudelleen. Jos tuollaisen raa' an pakastetun kasviksen sulattaa ja kypsentää, sen voi pakastaa kuten pakastaisi muutakin valmiiksi tehtyä ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä soseutan kasvikset keitinliemeen, joten hyvä että vitamiinit säilyvät näin :)

Vierailija
4/5 |
26.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään kaikki soseet itse koska poika on allerginen. Ja ainakin allergikoille suositellaan käytettäväksi pakasteita. Koska useat käsittely kerrat tuhoaa allergeeneja. Eli pakasteen sulatan, höyrytän, soseutan ja pakastan uudestaan.

Höyryttämällä vitamiinien pitäisi säilyä paremmin.

Ihan huoletta voitte pakastaa näin tehtyjä ruokia.

Tietysti tuore on aina tuoretta ja maistuu aina parhaimmalta. Mutta onhan se kiireisten päivien varalta ihan kiva että saa ruokaa nopeasti tarjolle :)

Vierailija
5/5 |
26.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oolannin perunasoseaines on tosi helppo käyttää. Se on sellaista raetta jota on helppo vain kaataa lautaselle tarvittava määrä ja sulattaa mikrossa ja sen jälkeen se on valmis syötäväksi. Ei sisällä maitoa.

Monet pakasteperunamuusit sisältävät maitoa! Siinä kannattaa olla tarkkana.

Se ei myöskään ole hirveän tärkkelyspitoista joten saattaa sopia paremmin sellaisen vauvan masulle joka vasta aloittelee kiinteitä, kuin tavallinen peruna.