Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada höpöttäjä hiljenemään (nukahtamisasiaa)

30.03.2006 |

Meillä 2,5 v tyttö on aivan tolkuton höpöttäjä.

Tämä on muodostunut ongelmaksi etenkin iltaisin, kun tyttö ei saa höpötykseltään nukahdettua. Juttua tulee sängyssä loputtomana tajunnanvirtana, kaikki päivän/viikon/lähimenneisyyden tapahtumat käydään läpi.

Jos jätän tytön yksikseen nukahtamaan, höpötys jatkuu pahimmillaan toista tuntia (puhuu itsekseen, ei kaipaa seuraa eikä huhuile vanhempia luokseen). Jos olen tytön huoneessa istumassa ja sanon parin minuutin välein " Nyt nukutaan, hiljaa ja pää tyynyyn" (enkä todellakaan mitään muuta) nukahtaminen kestää 30-40 min. Kun tyttö viimein hiljenee, hän nukahtaa parissa minuutissa. Mielestäni pitää itseään tietyllä lailla tarkoituksella hereillä jutuillaan, ts. taistelee unta vastaan. Miten ihmeessä tämän puheripulin saa lopetettua?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy myös läpi päivän asioita sängyssä ja sitten höpöstelee ihan kaikkea muuta. Muutenkin on kyllä kova puhumaan ja nyt on mielikuvituskin tosi kova.

Olen yrittänyt olla tiukkana ja usein sitten istun/makaan vieressä ja hoen koko ajan että hiljaa ja nukutaan, niin rauhoittuu nopeammin. Kyse ei ole väsymyksestä, kun tosiaan on niin väsynyt, että kun hetkeksi rauhoittuu ja hiljenee, uni tulee. Ollaan kokeiltu hiljaisella unimusiikkia, on rutiinit illat, luetaan sadut, tehdään iltapesut jne ihan samalla kaavalla, eli siitä ei ole kyse.

Eilisiltana laitoin hiljaiselle tuutulaulua soimaan ja menin viereiseen huoneeseen ja poika huuteli varmaan 10krt sieltä jotain minulle. Aina totesin vain että pää tyynyyn ja nukutaan, pari kertaa kävin peittelemässä uudelleen. On aika vaikea olla tyynenä ja tiukkanakin, kun toinen keksii tikusta asiaa, tyyliin: Äiti, mulla on pissahätä! tai että " Äiti, mää tykkään susta!!" :-)

Vierailija
2/11 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tyydyn vain toteamaan, että ratkaisua pulmaan en tiedä :) Meillä liki 3-vuotiaan hiljentää välillä jokin uhkaus, esim. suljen oven, jos et nyt hiljene. Poika ei halua, että ovi suljetaan. Yleensä pulina kuitenkin alkaa kohta uudelleen. Eikä tuota uhkailuakaan voi kenellekään suositella. Lähinnä se on hermoraunioäidin viimeinen konsti, joten jään odottelemaan viisaampien vastauksia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi herää aamulla pirteänä suunnilleen siihen aikaan kuin se vanhemmille sopii ja päiväunetkin ym. vireystaso ovat normaalit ikään nähden, niin eipä tuossa höpöttelyssä suurempaa ongelmaa välttämättä ole, jos lapsi viihtyy itsekseen unta odotellen. Toki nuo rauhalliset iltarutiinit ovat hyvästä ja tyynnyttelykin saattaa olla paikallaan, mutta asiasta ei kannata ottaa stressiä.

Minun lapseni on ollut kova höpöttämään ja varsinkin lauleskelemaan sängyssä, mutta mitä lähemmäs on tullut kolmea vuotta, sitä nopeammin on nukahtanut. Eli aika voi poistaa tämänkin ongelman.

Vierailija
4/11 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika (3 vuotta) käy läpi päivän tapahtumia kuiskien,mutta nukahtaa aika nopeasti.Kai se on jotenkin terapeuttista:0)

Vierailija
5/11 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahtaa hyvin tuohon höpötykseensä. Höpötystä olen pitänyt tapana " viihdyttää" itseään unen tuloa odotellessa. Meillä ei tosin montaa minuuttia tuota höpötystä kuulu kunnes nukahtaa.

Vierailija
6/11 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta ongelma onkin siinä, että tyttö ei herää pirteänä aamuisin,

vaan täytyy työllä ja tuskalla herättää.

Joskus pulina nimittäin jatkuu meillä niin kauan, että tyttö nukahtaa vasta 21.30-22.00. Tämä on aivan liian myöhään, koska nousta täytyy

viimeistään seitsemältä, mieluummin vähän ennen.

Ja kyllä, olen kokeillut aiemmin sänkyyn laittamista, mutta se vaan pahentaa tilannetta. Päiväunien pituudella tai pois jättämiselläkään ei ole vaikutusta, sitäkin on kokeiltu.

Vierailija
7/11 |
30.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpötystä kestää kylläkin max 30min jos sitäkään. ei esiinny joka ilta :)

viimeksi eilen illalla kuunneltiin ja naurettiin kun poika lauloi puuhapete laulun, postipate laulun ja muumilaulua :) sen jälkeen kertoi unikaverilleen ( pikku myy pehmo ) kaikenlaisia juttuja.

tätä kesti 30min... laittoi mm laastarin pikku myylle:) ilmeisesti päivähoidossa tämän oppinut koska ei olla koskaan tarvittu laastaria kotona :)

nukahti itsekseen, en yleensäkkään käy hänen luonaan... tietty jos on itku tms niin sitten.

ennen kun menen itse nukkumaan käy laittamassa hänelle peiton vielä päälle uudestaan kun on potkinut sen kuitenkin pois.

Vierailija
8/11 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lapsillakin on oma rytminsä ja jos yhtenä iltana laittaa aikaisemmin nukkumaan, niin ei välttämättä nukahdakaan esim. tuntia aiemmin. Rytmiä pitäisi siirtää pikkuhiljaa ja lukemani mukaa se onnistuu max n. 15minuutin siirrolla päivässä. Luulisi kyllä että päiväunetkin vaikuttavat rytmiin. Mutta tuskin yksi tai kaksi päivää hirveästi tilannetta muuttaa. Luulisi että parissa viikossa pitäisi sitten jo jotain näkyäkin. Oletteko kokeilleet kuinka pitkiä aikoja tuota rytmin muutosta? Lapsissa on varmasti eroa. Meilläkin löytyy kotoa lapsi joka nukkuu väsymyksensä yleensä heti seuraavana päivänä pois tai sitä seuraavana, mutta toisaalta myös toinen joka venyttää väsymystä usein viikonkin ennen kuin ottaa takaisin pidempinä unina (juuri tämä höpöttäjä).

Vierailija
9/11 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin nukkumatti tulee heittämään unihiekkaa. Kuunnella pitää tosi hiljaa, välillä pikku rapina ilmoittaa, että nukkumatti on siskon huoneen kohdalla... Tää oli ihan hyvä juttu ja meni läpikin, mutta sillä seurauksella, että itsekin nukahdan ja nyt on tilanne se, että mun on oltava lapsen kanssa odottelemassa sitä nukkumattia ja niinhän mä sitten nukahdan melkein joka kerta kun oon itse niin väsynyt etten muutamaa minuuttia enenpää tarvi! Että ojasta allikkoon, kun pitäis niitä huushollihommiakin tehdä...

Vierailija
10/11 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut kyllä, että esim. viikonlopun " joustot" nukkumaanmenossa ja heräämisessä vain vaikeuttavat asiaa. Eli meillä on pakko nousta itsekin ylös ajoissa myös viikonloppuisin, muuten mennään metsään. En tiedä miten teillä, mutta meillä tosiaan kanssa kaikki vähänkin enemmän tapahtumarikkaat päivät vaikutta myös =)

Voisiko olla joku kausi ( taas, ainahan on joku...) ja puhe kehittyy vai onko vaan luonnekysymys tms?

Olipa apua tästäkin vastauksesta =)

Vierailija
11/11 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...meillä höpötyskausi alkoi kun tyttö oppi puhumaan, eikä loppua näy ;o). Meillä ei (mielestäni) ole ongelma se, etteikö tyttö olisi tarpeeksi väsynyt sänkyyn laitettaessa, koska nukahtaa kyllä heti kun hiljenee. Ehkä pitää kokeilla tuota Nukkumatin kuulostelua, ja toivoa

että pysyy itse hereillä. Kerran sanoin tytölle leikilläni että jos ei kohta hiljene, laitan suun kiinni teipillä. Tyttö katsoi minua hölmistyneenä ja kysyi " Miksi ihmeessä?"