Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pullasta saa pehmosta?

Vierailija
24.01.2008 |

Onko sulla jokin konsti " tavallista parempaan pullaan" ?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyljessä. Myös veteen monet tekee. Tulee pehmoisempaa.

Vierailija
2/14 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aina kuvitellu, että se on olennainen osa - mitä varte sitä laitetaan? Pysyy koossa?

Ja olen kuvitellu, että maidosta parempaa kuin vetestä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisessa viljassa on nimittäin enemmän proteiinia.

Vierailija
4/14 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennaista on jauhojen oikea määrä ja RIITTÄVÄ KOHOTUS. Nesteen lämpötila on myös merkityksellinen eli riittävän lämmintä (muttei tietenkään kuumaa, ettei hiiva pala)

Jos taikina on kovaa, se ei kohoa - ja tulee kinkkapullaa. Jos se on liian löysää, seuraa lätsähdys.. ja lättäpullia.

Pullien leipominen on yksi niistä asioista, jotka voi oppia vain tekemällä. Näppituntuma syntyy sitä kautta.

Vierailija
5/14 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhopeukalo on aina jauhopeukalo.

Ja tekemällä oppii.

Vierailija
6/14 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse teen aina veteen, laitan sopivasti jauhoja ja lopuksi öljyä niin että taikinaa on helppo käsitellä ja on pehmeää!

kokeilla pitää useammin, että tietää suunnilleen sen sopivan määrän jauhoille. ja muista myös suola taikinaan! se on olennainen osa makua!

Vierailija
7/14 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulla syödään tuoreena. Ja jos ei mene kaikki kerralla, pakastetaan mahdollisimman pian, mieluiten vielä hieman haaleina.

Kananmuna nimenomaan lisää kuohkeutta. Toki jos haluaa säilyttää pullia päiväkausia, niin jättäkää ihmeessä se muna pois.. itse en suin surminkaan syö vanhaa pullaa.

Vierailija
8/14 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeintaan huoneenlämpöistä, vielä mieluummin ulkona tai jääkaapissa jäähdytettyä.

Vierailija
9/14 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää tulee vedestä ja öljystäkin ja ilman kananmunaa, niin pulla sopii maito- ja muna-allergikoillekin. Tein kerran tuolla tavalla, kun maito oli vanhaa, voi loppunut eikä munaakaan ollut. Lapset eivät edes huomanneet makueroa.

Vierailija
10/14 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaa laitan reilusti. Ja vaivata täytyy kunnolla ja paljon. Jauhoakaan ei saa laittaa liikaa. Siten kunnon kohotus ja varmasti tulee pehmoista pullaa.

Vierailija
11/14 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jauhopeukalo on aina jauhopeukalo.

Ja tekemällä oppii.

Vierailija
12/14 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tarkoita lämmintä vaan nimenomaan haaleaa - eli siis kädenlämpöistä eli piirun verran huoneenlämpöä enemmän. Ei tunnu käteen lämpimältä vaan haalealta... ei vaikuta pakastimeen.

Leipä, pulla ja kaikki leivonnaiset ylipäätään kannattaisi pakastaa nimenomaan haaleina, ei ainakaan kylmässä jäähdytettyinä. Tällöin ne säilyttävät rakenteensa ja ovat sulatettaessa tuoreen veroisia.

Tämä on ihan yliopistossa opittu (ja omakohtaisesti tutkittu) juttu ;) Jotain hyvää sielläkin voi oppia, jopa leipomiseen liittyen :D

Vierailija
13/14 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkään pitkot ei kohoa hyvin mikäli niissä ei ole munaa.

Kohotus ja jauhojen sopiva määrä ovat mielestäni olennaisia.

Vierailija
14/14 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne pullat ovat kylläkin älyttömän kovia!

Itse teen nykyisin pullataikinan veteen ja ilman munia. Rasvana käytän maidotonta kasvimargariinia. Teen taikinan yleiskoneella ja leivon korvapuusteiksi. Kukaan ei ole huomannut eroa maitopullaan, kehuja olen saanut todella paljon. Hyvää ja pehmeää pullaa, jota en pakasta välillä vaan syömme pullat parissa päivässä ja säilytämme kannellisessa tupperin kipossa väliajat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi