Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ooOOOoo Torstaita Helmet ooOOOoo

24.01.2008 |

Hei vaan kaikille, En ole aikaisemmin tänne kirjoitellut, mutta nyt alkaisi olemaan ylimääräistä aikaa käsissä :) eteenkin... kun ei saa nukutuksi.

Alkuun heti kysymys, onko kellään ollut kohonneita maksa-arvoja? Jos on niin mitä riskejä tuo tullessaan ja mikä on hoito? Aamulla kävin labrat antamassa eli pitäisi täksi päiväksi olla kyllä jo valmiit. Turvottaa ihan tolokuttomasti ja kämmeniä ja jalkapohjia kuumottaa ja vähän kutisee...

Maltamattomana jo odottelee...

TElli 36+2

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

TEllille tervetulotoivotukset! Maksa-arvoista en osaa sanoa mitään, mulla on muutenkin ollut vähän vaillinaiset neuvolakäynnit...

Nyt pääsen kehumaan; eilen kun valittelin huonoja yöunia, niin tänä yönä tuli sitten otettua takaisin korkojen kera... Eilen oli päivällä vieraita ja kun ne lähti, päätin mennä vähäksi aikaa pitkäkseni. Nukahdin puoli kolmen aikaan ja heräsin...puoli seitsemältä. Neljän tunnin päikkärit! Ajattelin, et illalla ei varmasti uni tule, mutta tulihan se puolen yön aikaan ja yhdellä vessareissulla selvisin ja heräsin nyt vähän ennen seitsemää. Luksusta! Heräsin muuten menkkakipuaaltoon ja tunsin kun kohtu " pumppasi" , mutta kivuttomasti.

Nallekarkkikin nukkui...kun vihdoin lopetti iltariehumisensa. Nimittäin silloin 18.30, kun heräsin päiväuniltani, Nallekarkki aloitti niin mielettömän riehumisen, joka kesti aina puoleen yöhön, että oksat pois. Ja ne liikkeet sattuu! Se alkaa olla jo niin iso, että kun peppuaan vaihtaa puolelta toiselle, tuntuu kyljellään maatessa, että napa repeää. NK sai muuten mun navan kääntymään nurinpäin kaksi kertaa illalla kun mylläsi.

Tänäänkin mies töissä kotona, joten mulla on auto käytössäni. Ajattelin ajella Itikseen ja käydä hommaamassa vielä puuttuvan pinnasängyn verhotangon. Ostin Ikeasta sellaisen verhokatoksen sänkyyn, mutta koska lastenhuone hakee vielä järjestystään, en halua porata koukkua kattoon. Ja jos tulokas on tyttö ja tykkää verhokatoksesta, voi sen sitten siirtää myöhemmin nuorisosängynkin päälle.

Löysin jostain vanhasta lehdestä ihanan omenapullan ohjeen ja ajattelin taas leipoa. Kun nyt leivon ja laitan pakkaseen, on sitten mitä tarjota sukulaisille ja kavereille, kun tulevat vauvaa katsomaan. Onneksi meillä on keittiössä sellaiset tuolit, että pystyn leipomaan istualtani. Noin pitkään seisomisesta ei tuliskaan enää oikein mitään.

Nyt aamupalan laittoon. Ihanaa syödä miehen kanssa yhdessä aamuisinkin!

Nonna ja Nallekarkki rv 36+1

Vierailija
2/40 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta vain kaikille!

Lissula: Tuo on niin totta, minäkin täällä yritän levätä. Melkein joka päivä on pyöritettävä koneellinen pyykkiä, laitettava tiskit koneeseen että saa puhtaita astioita ja käytävä kaupassa. Nämä siis LEPOpäivinä. Sitten jos on virtaa niin siivoaa lattian (joka on jostain syystä meillä aina täynnä tavaraa, esikoisesta on hauskaa tiputella lehdet, lelut, kaikki lattialle. Toki noukkiikin välissä mutta sitten on taas kiva tiputella kaikkia lattialle), käy kirpputorilla, pitäisi nytkin käydä Starkilla hakemassa vaatekaappiin pari lisä hyllyä/koria.. Just. Onneksi on netti, tulee pakosta hetken huilattua kun vain kirjoittaa kuulumisia..

anna_liisa: Älä turhaan pelkää käynnistettyä synnytystä. Itsellä ei jäänyt ainakaan mitään pahoja fiiliksiä vaikka olikin käynnistetty tuo esikoisen syntymä. Toki nyt haluaisin ihan luonnollisen, että vois ees verrata, mutta voi olla että ei onnistu. Oman äitini kaikki kolme synnytystä on käynnistetty kun ei muuten ole lähtenyt käyntiin..

Valokuvia pitäis muuten munkin laittaa albumiin, just jouluna laitoin albumiin kesällä tilatut. Ja tilasin sitten puolen vuoden kuvat... Jotka nyt odottaa vuoroaan. Taitaa tilakin loppua meidän albumista ennenkuin saa kaikki järjestykseen. Ennen muuten kun tuli filmillinen tai pari (36 - 72) kuvaa, niin helpostihan ne albumiin laittoi.. Nyt niitä jotenkin kerääntyy sadasta pariin sataan.. Vähän enenmmän hommia.

Sara-Maria mietti mitä tarvitsee apteekista.. Itselle ainakin särkylääkkeitä, niitä meni parina ensimmäisenä viikkona reippaasti. Sitten joku perusvoide, niitä saa kyllä myöhemminkin nopsasti. Esikoisen aikana ostin sitä Lansinohia, mutta sitä kun sai laitokseltakin vähän mukaan (ja se on riittoisaa!) niin oli turha ostos. Kuumemittaria ei välttämättä tarvitse etukäteen, toki kannattaa hankkia jos oma mielenrauha vaatii. Meillä on nopsa korvamittari, oon todennu käteväksi. Mies haki instrusta kun esikoinen syntyi.

Vielä raudasta (vaikka alkaa olemaan jo pitkä sepustus), viimeksi mulla mitattiin hemoglobiini vielä synnytyksen jälkeen ennen kotiinlähtöä. Oli tosi alhaiseksi mennyt (= normaalia), joten suositeltiin raudan syömistä vielä hetken aikaa. Joten sitä on ihan hyvä olla kaapissa jonkin verran.

Nyt menen " lepäämään" ja täyttämään sen tiskikoneen ja keittämään aamukahvit.

Palaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysikuu81:Ihmettelit et miksi vauvan koko arvioita tehty näillä viikoilla.Mulla seurataan sen takia vauvan kokoa koska meidän nuorimmainen oli niin iso syntyessään 4.435kg vaikka syntyi viikkoa etuajassa.Hänellä murtui solisluu syntyessään,niin siksi minulla seurataan vauvan kasvua.

Mutta eilen tosiaan ultrattiin niin nyt se painaa n 3.2kg.Jotenkin mulla vaan arveluttaa nuo painoarviot koska nuorimmainen ultrattiin rv 37 ja paino arvio oli 3.2kg ja poika syntyi sit rv 39 ja painoi melkeen 4,5kg niin jotenki en ihan sataprosenttisesti luota noihin arvioihin.

Mulla viime yön supisteli.Arvatenkin kun eilen lääkäri ronkki.Aamulla tuli tosi paljon venyvää limaa.Saa nähdä koska tästä pääsee sit synnärille!

anna_liisa 38+1

Vierailija
4/40 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti on ollut tohinaa koko raskauden, eikä se se tässä ehkä vähenekään, mutta jospa yrittäis edes aktivoitua :) Alkuraskaudessa oli voimakas pahoinvointi jotain 4kk ja silloin helpointa oli pysyä makuuasennossa. Keskiraskaus meni kanssa vauhdilla ja nää loppumetrit vasta nopeesti meneekin. Onneksi suurimmat valmistelut sun muut on saatu tehtyä. Tää on meiän kolmas lapsonen, joten sisarukset pitävät kyllä muuten päiväohjelmasta huolen :)

Luuka kyseli eilisessä iltapinossa SF-mitan ottamisesta. Kyllä mä sellasessa puoli-istuvassa asennossa olen ja jalat niillä telineillä koukussa. Oon ymmärtänyt, ettei täysin maaten pitäis olla ja jalat tulisi olla koukussa, jotta saisi vertailukelpoisia tuloksia. Tosin mulla kun vähän eri terkat ja sitten vielä lääkäri mitanneet, niin on tuo kyllä minusta vähän sellainen " käsialanäyte" : kuka ottaa mitenkin. Ja mitatessa ovat sekä lääkäri että trerkkari sanoneet viiimeksi muuta kuin mitä ovat neuvolakorttiin kirjoittaneet?! Ja aina tietty sen pienimmän mitan. No ehkä se on uskottava, että mulla on nyt pienempi vatsa kuin edellisistä.

Raudasta ja Hb:stä myös ollut puhetta. Kyllähän sitä Hb:tä pitää myös loppumetreillä seurata. Mulla ainakin esikoisesta tipahti Hb vähän ennen laskettua aikaa, vaikka söin rautaa. Eiku valmistetta vaihtamaan ja Hb saatiin onneks nousemaan. Ja kummankin synnytyksen jälkeen oon jonkin aikaa (yleensä paketti loppuun) syöny vielä rautaa, niin ei oo väsyttäny niin kauheesti.

Mutta nyt puuhaileen lasten kanssa.

valokki rv 37+4

Vierailija
5/40 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=12136858&p=4&tm…

Mikaela: Saisko ne värit sinne takas kans? Mä en taida osata.

Joku kyseli SF-mitasta: Mun neuvolakortissa lukee ihan painettuna tekstinä, että mitataan jalat koukussa.

Ens viikolla neuvola 4 viikon tauon jälkeen, joten sit saan varmaan tietää, millä käyrillä täällä mennään. Jos vaikka sais jonkunlaisen painoarvionkin.

BTW: Täällä oli puhetta joskus esitietolomakkeista. Koskas niitä täytellään? Meiltä ei nimittäin ole kyselty mitään sellaisia tietoja...ei nimiä hätäkastetta varten, ei mitään...

Nonsense taas

Vierailija
6/40 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain esitietolomakkeen jo tuossa 20+ viikkojen tienoilla ja palautin sen jo aikoja sitten.. Kun kaatumisen vuoksi siellä päivystyksessä kävin niin siellä jo katsoivat kyseistä lomaketta. Onkohan sairaaloissa eroa tapojen suhteen tässä asiassa?

Vierailija
7/40 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain esitietolomakkeen jo joskus rv 20+ ja seuraavalla neuvolakäynnillä sen palautin.

Olipa tänä aamuna korvat tiukasti tukossa, vaikka eilen olivat koko päivän ja illan auki. Tehtiin tuossa taas suolahuuhtelu. Tavaraa lähti taas paljon, mutta vain toinen korva aukesi. No, jospa se tässä, kun seuraavan kerran niistän, niin vaikka aukeis. Mut kyllä taas eilen illalla yskitti ja jestas, että kävi tuonne revähtäneisiin vatsalihaksiin...

Nyt tunkee mies tähän koneelle, joten täytyy lopetella...

neronja rv 38+4

Vierailija
8/40 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti nukutun yön jälkeen pahantuulisena uuteen päivään... Blaah.

No ei oikeastaan. Mietityttää vaan tuo esikko, et mitähän sille sais kiinteää menemään ym... Noh, jospa tässä jotain keksitään. Poika heitti suutuksissaan Panadol-pullon kylppärin hyllyltä lattiaan, joten nyt ei sit oo päiväksi antaa särkylääkettäkään, ennen ko isä tulee iltapäivällä kotiin... ;P

Hienoa.

Siitä vauvan lääketarvike-asiasta. Duodecimin sivuilla on (suoraa lainattua) näin:

" Vastasyntyneelle ei lääkekaapissa ole aluksi kovin paljon tarvikkeita ja lääkkeitä, koska alle kolmikuukautisen itselääkintä ei ole suotavaa. Pikkuvauva on aina vietävä lääkäriin, joka tutkimusten jälkeen määrää hoidon ja lääkkeet. Kun vauva varttuu, lääkekaapin sisältö täydentyy lapsen yksilöllisten vaivojen mukaan.

Näitä aina tarvitaan:

* digitaalinen kuumemittari

* vanupuikkoja

* keittosuolaliuosta nenän huuhteluun

* lapsen iholle soveltuvaa perus- tai muuta voidetta

* parasetamoli-liuosta tai peräpuikkoja kipuun ja kuumeeseen

* tarpeen mukaan sinkkipastaa, mietoa kortisonivoidetta, nenätippoja tukkoisen nenän avaamiseen

* lääkehiiltä, myrkytystapaturmien ensiavuksi. "

Eksyin sivulle, kun etin neuvolakirjan nettiversiota aikani kuluksi. Kun en oo th vaan VAIN sh, ni en muista tarkkaan, miten kirjassa opetetaan sf-mitan otto... Mua vaivaa se selällään makuuttaminen nyt ihan tosissaan... Yölläki esikkoa silitellessä asiaa mietin, enkä nyt oikein pääse tästä asiasta yli... Ens viikolla kun on neuvola (vitja ko sielläki pitää nyt laukata sit viikottain), ni kysyn kyllä asiasta... Jos en sit soita jo äitipolille ennen sitä ja varmistele asiaa... :P

No. Tästäpä hyvä aasinsilta tuli. Miksi te " kaikki" ootte päässeet äitipolille vielä näin loppuajasta????? Mulla kun ei koko aikana ole ollu lääkäriäkään ko kaks kertaa (siis se viimenen viime viikolla rv 35+) ja äitipolille oon päässy vaan ultriin (np ja rakenne)... Siellä luonnollisesti vastassa kätilö, joka ultrat tehny... ? Anna_Liisalla on seurattu kokoa ja osalla diabeteksen takia kontrolleja, mut muita syitä?

Nyt pitää sit jo mennä. Esikko kiipeää seinille, kun kiukuttaa niin paljo... Mukavaa torstaita Helmet!!!

Luuk@ ja Onni 36+5

Vierailija
9/40 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin juuri, että kirjoittelin tuonne pitkän pinon loppuun, mutta onneksi copy-paste toimii ja liityn päiväläjään.

Neuvolakuulumisia

Painoa oli tullut 380 gr/ vko, kokonaispainonnousu 14kg

sokerit +3, nyt mittaillaan kotona sormenpäästä ennen ateriaa, 1h ja 2h arvot, ruokavalio-ohjeetkin sain

sf mitta 33, viimeksi ollut 35, joten lapsi tipahtanut ( oli kyllä eri mittaajakin)

vauvan syke hurja 185-200, ja ei saatu sitä rauhoittumaan edes kyljellään mitattaessa, joten menen iltapäivällä uudestaan....

verenpaineet ok

Arveli vauvan olevan isonpuoleinen käsikopelolla, joten eipä haittaa tuo ensi viikon äitipoliaikakaan. Vointi muuten hyvä, mutta harmitaa alkaa seurailemaan noita syömisiä. Toisaalta, nyt kun taulukoin verensokereita, niin onpahan faktaa näyttää äitipolilla.

Apteekista ostin bebanthenia, suppoja vauvalle ja keittosuolatipat löytyivätkin meillä jo entuudestaan. Kuumeen olen mitannut pyllystä, meillä on sama mittari kuin sairaalassa, joten on tarkka, pyllymittarin suojuksiakin on vanhastaan olemassa. Uudelle vauvalle hankittu oma vanna (=amme)ja hiusharja, muutamia vaatteita, muuten pärjäilee tyttären entisillä. Ja ainahan vaatetta lahjaksi tulee ja on kiva ostella sitten kun tietää, että kumpi on.

Valokuvat laittelin albumiin, nyt väsäilen lopputyötäni joutessani.

Voikaa hyvin!

t.Elni ja masukas rv 38 +2

Vierailija
10/40 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12264601&p=1&mpage=4&tmod…

Mä tässä tutkiskelen netistä tietoa LYMFAHOIDOSTA. Jostain muistan kuulleeni, että helpottaisi turvotusta. Kokemuksia? (kun ei tää vaan laske, olo on kuin plussapallolla...)

täysikuu ja tytär 36+4

Vierailija
11/40 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lymfahoidoista en osaa sanoa, mutta tiedän joidenkin käyneen vyöhyketerapiassa turvotuksen ym. kanssa.

Toki vyöhyketerapialla on kuulemma myös synnytyksen käynnistymistä edistävä vaikutus, mut sua se tuskin haittais tässä vaiheessa...?

Luuk@

Vierailija
12/40 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa-arvoista kyseltiin, mä ramppaan verikokeissa viikottain, kun on maksa-arvot ja sappihapot koholla. Hepatoosi on ollut edellisissäkin raskauksissa, ja synnytykset on käynnistetty, viikko-pari ennen laskettua aikaa.

Pitkiin aikoihin en olekkaan tänne kirjoitellut, teidän kuulumisia olen silti käynyt lukemassa (onneksi jotkut ovat niin aktiivisia kirjoittelijoita..)

Neuvola kuulumisia tältä päivältä, oli myös lääkäri..

Paino oli pysynyt samana, kilojakin vaan 3 tähän mennessä tullut lisää.

verenpaine 120/70.

Kohdunpohjan korkeus 32.

Syke 140.

Hb 111.

Kaikki ok, vaan nuo maksa & sappi-jutut oli koholla, ja ensi viikolla uudet verikokeet, ja lähete Jorviin..

Tamam rv 35+4

Vierailija
13/40 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ESITIETOLOMAKE: Sellasen sain neuvolasta joskus rv 20 paikkeilla, täytettiin tulevaa synnytyssairaalaa varten (siinä kyseltiin mahdolliset lääkitykset, suvussa esiintyvät sairaudet, hätäkastenimet, miehen " terveystiedot" ). Ja palautettiin myös sillon joskus puolenvälin tienoilla neuvolantädille, joka lähetti sen etiäppäi sairaalaan.

ÄITIYSPOLIKÄYNTI: mulla on huomenna äitiyspolikäynti, eli rv 38+3. Kokoarvio ja kai jonkunnäkönen synnytystapa-arvio. Tämä siitä syystä, että kun todettiin silloin rv 27 paikkeilla raskausajan diabetes, nyt katsotaan kuinka isoksi vauva on kasvanut, onko tarpeen käynnistää etukäteen tms. Rv30 kävin ekan kerran kokoarviossa (tehdään ultralla täälläpäin) ja diabeteshoitajan juttusilla, nyt siis toisen kerran vielä kokoarvio. Mut huomenna selvii paremmin mitä juttuun kuuluu.. =]

LÄÄKEKAAPPI: mä olen hommannut valmiiksi keittosuolatippoja, bebanthen-voidetta (sekä vauvan että omaan käyttöön) ja sit on jotain noita " perusvoiteita" . Kuumemittaria ei olla vielä ostettu, kun sen nyt kerkiää ostamaan " melkein koska vaan" . Eikä oikein viel tiedetä mikä mittari ois hyvä. Särkylääkkeitä on omaan käyttöön jonkun verran kaapissa.. nyt mulla on särkenyt pää yön/aamun (en tiedä mistä johtuu, tosi harvinaista että särkee), ja otin siihen aamuyöstä yhden panadolin, mut ei oo menny ohitte.. =/ Muutenkin olo jotenkin " turvonneen" tuntuinen, vaikka ei oo turvotusta näkyvissä mitenkään (ei jää sukista jälkiä eikä sormetkaan oo turvonneet).

NEUVOLAKÄYNTIEN MÄÄRÄ: mä olen tähän mennessä käynyt ultrassa 5 kertaa (kaksi kertaa alkuraskauden ultra, np- ja rakenneultrat, kokoarvio, huomenna siis 6.kerta kun on toinen kokoarvio). Neuvolalääkärissä olen käynyt kolme kertaa (rv:t 13,27,36). Kerran diabeteshoitajan vastaanotolla (rv30) ja neuvolantätiä olen käynyt morjestamassa 12 kertaa (se on noilla lääkärikerroilla mitannut verenpaineet,hb:t, yms). Ja ainakin ensiviikolle ois vielä neuvola-aika varattu. Kävin kyllä " ylimääräisiä" käyntejä neuvolassa rv12-20 välisenä aikana, kun on noita keskenmenoja takana, niin sydänääniä kävin kuuntelemassa ja samalla ne teki kaikki muutkin kokeet.

Nyt loppuraskaudessa täälläpäin on kai yleensä tapana että kerran viikossa kävis neuvolassa, mut mä kävin viimeks neuvolassa puolitoistaviikkoa sitten maanantaina, kun huomenna on se kokoarvio. Ja seuraava neuvola on vasta ensiviikon loppupuolella. Joten pitää kai huomenna pyytää jos ne siellä polilla kattois samalla verenpaineet, kun ei ole omaa verenpainemittaria. Ja kun tuntuu että turvottais, vaikka turvotusta ei näy.. =/ tai sit kaikki on mielikuvituksen tuotetta.. =]

Mut itse en ainakaan vielä ole tuskastunut käyntien suureen määrään.. väikka toivois kyllä jo että synnytys ois lähellä.. =]

jonttu rv38+2

Vierailija
14/40 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuka ja joku muukin? kyseli syytä äitipolikäynneille. Minä olen kulkenut siellä säännöllisesti tukostaipumuksen ja siitä johtuvan hepariinilääkityksen takia. Vauvan kasvua pitää kuulemma seurata. En sit tiedä, miten tuo hepariini vois siihen vaikuttaa. Ilmeisesti kai joillain niin, että on normaalia pienempi, en tosiaan tiedä. Niin, sillä tavallahan se voisi vaikuttaa, että jos hepariinilääkityksestä huolimatta napanuoraan tulisi tukoksia, niin kyllähän se kasvu alkais heti hidastua ja hengenlähtökin alkais olla lähellä. Seuraava käynti on rv 40+1 ja luulenpa, että silloin määrätään mulle eräpäivä.

Tänään tuli ekan kerran mieleen, että mitenkähän se mies oikein joutaa sinne synnytykseen. Se on siis metsäkoneyrittäjä ja töitä olis niin paljon kuin vaan kerkee tehdä. Ja herrat soittelee jatkuvasti ja hoputtaavat. Mies sit hermoilee kuskiensa kanssa, kun ne taas ei kiireestä tajua oikein mitään. Yks harjoittelijakin meillä nyt on ja sekin lähtee kuulemma töistä, milloin huvittaa, muutaman työtunnin jälkeen. Mies ottaa aivan liian " hövelisti" noita harjoittelijoita, kun sitten saa hermoilla sen takia, kun konetta käyttämässä on sellainen, joka ei saa paljon mitään aikaan eli kone pyörii melkein turhaan. Ja herrat miestäni hoputtaa. Oonkin miehelle sanonut, että parempi kun et ota niitä harjoittelijoita, kun sitten niitten kanssa menee hermot. Ykskin harjoittelija aiheutti autoremontin ja ison koneremontin (eikä tajunnut edes pahoitella tapahtuneita), mutta onneksi tietysti sen koulun vakuutus korvasi. Kyllähän siellä synnytyksessä pärjäis yksinkin, mutta on se vaan niin paljon mukavempaa kokea kaikki yhdessä. Hienot muistothan miehellekin on kaikista edellisistä synnytyksistä jäänyt. Käynnistetty synnytys olisi varmasti mieheni tilanteessa ihan paras. Tietäis katella työasiat sille mallille, että hommat pyörii hänen poissaollessaankin. Aika todennäköisestihän tässä ollaankin käynnistykseen menossa, sit joskus helmikuussa ;-).

Mitään kivuliaita suppareita ei oo pitkään aikaan ollut. Eilen illalla vauva möyrysi, niin että teki välillä kipeää, ja venytteli jopa itseään niin, että pari kertaa potki kylkiluihin. Normaalistihan tämän jalat on tossa navan korkeudella oikealla puolella. Tosi poikkeuksellista tuo kylkiluihin potkiminen, koska tosi alhaalla ollut jo pitkään ja muutenkin varsin rauhallista sorttia ;-).

Joo, pakko alkaa touhuilla. Jotenkin mennyt väsymyksen merkeissä tämä päivä, vaikka aamulla koululaisten lähdettyä menin vielä tunniksi kuopuksen viereen nukkumaan. Voispa laittaa itsensä vähäksi aikaa " töpseliin" ja sillä tavalla ladata virtaa. Olispa sit ihana alkaa täynnä energiaa touhuilla ;-).

neronja rv 38+4

Vierailija
15/40 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonttu82:

Joten pitää kai huomenna pyytää jos ne siellä polilla kattois samalla verenpaineet, kun ei ole omaa verenpainemittaria.

Meidän äitipolilla on sellainen käytäntö, että kun rv 20 on ylittynyt, niin joka käyntikerralla annetaan pissanäyte ja verenpaine mitataan. Ei siis tarvitse ollenkaan erikseen pyytää, vaan näin tehdään automaattisesti. Tämä ei ilmeisesti ole käytäntönä joka sairaalassa?

Vierailija
16/40 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla otettiin viimeks äitipolikäynnillä vaan pissa, ei paineita. Joten luulen, että huomennakin sinne saan ajella " rakko täynnä" .. ja paineet jäis mittaamatta jos en niitä pyytäis.. =] Tämäkin on kai tosiaan ihan sairaala/tutkimuksen tekijä- kohtaista.. =]

SEKOILEEKO MUILLAKIN NÄÄ SIVUT?! =] yritän avata keskustelua, niin tää heittää mut osta ja myy-palstalle tai kertoo että " ketju siirretty" .. =]

Vierailija
17/40 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin tulla näille sivuille niin jouduin koti ja asuminen myy-palstalle...

Täälläkin siis yhtenä kappaleena, eilen illalla taas sanoin miehelle kun se halus pelata shakkia että kannattais viettää aikaa nukkumalla että sitten kun yöllä herätän niin koitahan olla virkeenä, mutta ei tarvinnut herätellä.. Illalla oli kipeitä supisteluja mutta yö oli lopulta ihan rauhallinen. Katsotaan joko ens yönä pääsis lähteen..( surkeaa toiveajattelua...)

aurela ja masuasukki huomenna tasan rv39!

Vierailija
18/40 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aluksi Neronja! Mainiosti sanottu toi: Voispa laittaa itsensä vähäksi aikaa " töpseliin" ja sillä tavalla ladata virtaa. <--- Tuon on niin totta! Tällä hetkellä varsinkin tuntuu just tuolta. Ihan hyvin tullut nyt nukuttuakin niin silti tuntuu, ettei mistään sitä virtaa löydy. Kaikki tekemättömät jutut vaan pyörii päässä sitten ja pysyvät näköjään tekemättöminä. No, eihän ne tietenkään karkaa mihinkään..

Täällä olikin jo hyvin vastauksia tullut mitä apteekista kannattaisi hommailla. Uusi kuumemittari kyllä pitää itse hommailla kun en tuon edeltävän luotettavuuteen luota enää ollenkaan. Meillä oli esikon vauva-aikana se korvakuumemittari muistaakseni lainassa ja se oli kätevä! Sitä minä vähän nytkin ajattelin.

Ja niistä neuvolakäynneistä ym.. Niin mulla tähän mennessä neuvolassa käyntejä on kertynyt 10 ja lääkärissä käyntejä 3. Nythän tosiaan neuvola onkin viikon välein ja ensi tiistaina aika taas olisi. Vähän hirvittää valmiiksi jo tuo painonnousu. Järkyttävää näin loppuajasta mulla kyllä.

Mut nyt pitää mennä jo ihmettelemään mitä ruokaa sitä pöytään laittaisi ja sitten lähdetäänkin syntymäpäiväkahveille kaverin luo joten heipat tällä erää!

Vimpula ja pikkuinen 36+2

Joo, ja nää sivut sekoilee täälläkin!

Vierailija
19/40 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta th soitti että maksa- ja muut arvot olivat kunnossa, suorastaan erinomaiset. Joku aiheutti pietä plussaa kilpirauhasten kohdalla mutta ei nähnyt tarpeelliseksi reagoida tällä hetkellä...tarkkaillaan.

Yöllä pääsin nukkumaan vasta viiden paikkeilla aamulla, koko valvomisajan vauva mesusi mahassa niin että tuntui vallan että läpihän tuo pian tulee. Nappailin kyllä siinä telkkua katsellessa mustaa limpparia janooni, tarvitseeko tuota sitten toisen hyperaktiivisuutta edes ihmetellä :)

Äippäpolikäynneistä...itse olen käynyt yhden reissun synnärillä (virka-ajan päätyttyä) ja neljä kertaa äippäpolilla. Näillä kerroilla on kontrolloitu kohdunkaulan tilannetta (supistelut alkoivat jo viikolla 20, mutta olleet " vaarattomia" ), neuvolalääkärin tutkimuksen jälkeistä verenvuotoa (limakalvot oli vaan vähän herkillä), vauvalla syke korkealla (joka kerkesi tasaantua polille päästyäni), yhden reissun syytä en edes muista. Kaikkii reissut ovat olleet varmisteluja, ihan hyvä niin, eipähän ole tarvinnut jäädä miettimään itsekseen ja ultrankin on aina saanut poliklinikkahintaan :) Eli aika herkästi ovat eteenpäin laittaneet. Asiaan voi tosin vaikuttaa kaksi aikaisempaa keskenmenoa ja tämän esikoisodottajan 36v:n ikä. Vastaanotto synnärillä ja polilla on ollut kyllä erinomainen, eivät ole tilannetta vähätelleet ja aina on hoitoa käynyt ennen lähtöä huikkamassa oliko kaikki kunnossa, mukavaa...turvallinen olo heidän käsissään.

Täällä on kurja keli, tuulee ja pyryttää. Mieskin lähti reissuun ja palaa vasta Lauantaina. Varmaan kerkeää pihan pyryttää tukkoon ennen sitä. Tänne jään loukkuun, kuolen nälkään ja janoon ja tylsyyteen... Ei vaiskaan, auto on pihassa, kauppaan lohdukekeitaaseenkaan ei ole kuin 400m. Tuntuu vaan että ei saa mitään aikaiseksi, aloitekyky iso NOLLA.

Olisiko ajanvieteideoita :)

TElli

Vierailija
20/40 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä hiljainen kolmas taustalukia ilmoittautuu helmikuisiin.

Sormet alkoivat sen verran syyhyämään ja ajatukset painamaan, että oli pakko alkaa kirjoittamaan tänne.

Tässä hieman taustatietoa:

Odotamme toista vauvaa syntyväksi 12.2. Esikoispoikamme täytti syyskuussa 3 vuotta, joten touhua vilkkaan uhma-pojan kanssa riittää.

Raskausaika on mennyt aika ok. Pahoinvointi ja närästys oli kylläkin pahempi ja pidempi kun ensimmäisen raskauden aikana, mutta muuten olen selvinnyt pelkällä paisumisella. Iskiaskin vaivasi jossain vaiheessa, mutta viikon aurinkoloma lokakuussa auttoi asiaa.

Tällä hetkellä mennään hieman yläkäyrillä ja lääkärin mukaan tulossa voi olla lähemmäs 4 kg vauva. Sf mitta on nyt 34 ja painoa tullut melkein 13 kg. Turvotusta on lähinnä käsissä ja jaloissa. Kohdunkaulaa oli jäljellä vielä runsaasti 2-3 cm eikä paikat ole vielä pehmennet. Pää on onneksi ollut jo alaspäin n. kk ja tässä vaiheessa ei kuulemma helposti enää käännykään.

Miten te uudelleen synnyttäjät olette kokeneet loppuraskauden? Onko helpompaa vaiko vaikeampaa nyt kuin ensimmäisen kanssa?

Minulla on nyt paljon stressaantuneempi olo. Jännitän synnytystä ja mm. miten pojan saa hoitoon/hoitajan. Mietin parisuhdejuttuja, raha-asioita ja miten kodin ehtii siivoamaan ennen vauvan syntymää. En oikein osaa lopettaa touhuamista, vaikka vatsaa kiristää usein(onneksi ei kipeästi). Imen herkästi uutisia kaiken maailman asioista. Pelkään asioita kuten, että vauva saa tosi pienenä jonkun influenssan, noroviruksen tai myyräkuumeen. Eilenkin katsoin sattumalta Meille tulee vauva ¿ohjelmaa jossa äiti sairasti jotain GBS streptokokkia joka voi olla tosi vaarallista syntyvälle lapselle. Tauti voi kuulemma olla sellainen, että sitä ei edes tiedä kantavansa¿Niin, ja kertokaa miksi avaa lehden juuri sellaisessa kohdassa, jossa kerrotaan Down syndrooma vauvasta??

Ehkä pelkoni liittyvät poikamme korva/hengitystiekierteeseen ja jatkuvaan lääkärissä ramppaamiseen¿

Ehkä tää olotila on vaan jotain mikä liittyy raskauteen ja pitäisi ajatella miten hyvä terveydenhuolto meillä Suomessa on jos jotain sattuu.

Pahoitteluni alakuloisesta avauksesta, mutta nämä ajatukset olivat nyt päällimmäisenä.

Huomenna toivottavasti parempi odotuspäivä.

Positiivistahan tässä päivässä sentään on lumentulo tänne etelään. Korkkaamattomat sukset vaan saa odottaa seuraavaan talveen.

Pingu ja Papu 37+2