Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsellesi tehty pk:ssa kehitysarvio? Pisteellinen?

Vierailija
23.01.2008 |

Mitkä on huonot pisteet?

Siis sellainen arvio, jossa arvioidaan 1-5 numeroilla sosiaaliset taidot, emotionaaliset, tiedolliset ja motoriset. Jokaisesta osa-alueesta summapistemäärä ja sitten kokonaispistemäärä.

Olis vaan kiva tietää pistemäärästä, että onko lapseni tavallinen vai heikko tasoinen tapaus.

Mitä mieltä olet ylipäänsä tollasesta pisteytyksestä? Ja minkäikäiselle lapselle arviointi teidän pk:ssa tehdään. Meillä lapsi meni sinne 2 vuotiaana ja heti siitä lähtien on tehty vuosittain.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kehitystä voidaan verrata myös omiin edellisvuoden tuloksiin. Ehkä ei ole edes mitään tiettyä asiaa mitä lapsen pitäisi osata tyyliin hypätä tasajalkaa 10 kertaa vaan että omiin viime vuotisiin tuloksiin nähden tietty määrä enemmän? Siis esimerkkinä vain. On turha jankuttaa (vaikka jatkakaa ihmeessä jos siltä tuntuu) mitä pisteitä muut ovat saaneet kun sillä ei välttämättä ole edes mitään merkitystä lapsen kannalta ja ap, tai kukaan muukaan, ei sellaisia tuloksia voi pk:lta ikinä missään olosuhteissa edes saada!

Vierailija
22/31 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta jos päiväkodissa arvioidaan kaikki lapset, niin miksi mun pitäisi se kieltää? Eihän siitä ole lapselleni mitään haittaa.

Ihmettelen tämän yhteiskunnan intoa pisteyttää ja arvostella ihmisiä jo ihan pienestä asti. Kuka siitä hyötyy? Niiden pisteiden perusteella sitten ympäristö päättää että tämä lapsi on nyt sitten tälläinen ja lapsi alkaa itsekin rakentaa minäkuvaansa sen varaan.

Mitä on sellaiset emotionaaliset valmiudet, joita pikkulapsilla kannattaa pisteyttää? Sosiaalisuusko? Pienellä lapsella sosiaalisuus on temperamenttipiirre, johon lapsi ei itse voi vaikuttaa ja jota lapsi ei itse pysty edes tiedostamaan. Se on jotain mitä me aikuiset arvostamme, mutta mikä ei oikeasti kerro lapsen edellytyksistä tai tulevaisuuden näkymistä hevon kukkua.

Kaikki arvostelut perustuvat siihen miten hyvin ihminen vastaa juuri niitä vaatimuksia joita juuri tämä kulttuuri tässä ajassa ihmisille asettaa. Jokainen voi itse miettiä MIKSI on niin tärkeää että lapsi on kulttuurin odotusten mukainen, ja jos ei ole niin mitä sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ihmettelen tämän yhteiskunnan intoa pisteyttää ja arvostella ihmisiä jo ihan pienestä asti. Kuka siitä hyötyy? Niiden pisteiden perusteella sitten ympäristö päättää että tämä lapsi on nyt sitten tälläinen ja lapsi alkaa itsekin rakentaa minäkuvaansa sen varaan.

Mitä on sellaiset emotionaaliset valmiudet, joita pikkulapsilla kannattaa pisteyttää? Sosiaalisuusko? Pienellä lapsella sosiaalisuus on temperamenttipiirre, johon lapsi ei itse voi vaikuttaa ja jota lapsi ei itse pysty edes tiedostamaan. Se on jotain mitä me aikuiset arvostamme, mutta mikä ei oikeasti kerro lapsen edellytyksistä tai tulevaisuuden näkymistä hevon kukkua.

Kaikki arvostelut perustuvat siihen miten hyvin ihminen vastaa juuri niitä vaatimuksia joita juuri tämä kulttuuri tässä ajassa ihmisille asettaa. Jokainen voi itse miettiä MIKSI on niin tärkeää että lapsi on kulttuurin odotusten mukainen, ja jos ei ole niin mitä sitten.

Kyse ei mielestäni ole leimaamisesta vaan siitä, että pyritään löytämään kullekin lapselle oikeat keinot ja löytämään ne asiat missä lapsi tarvitsee mahdollisesti tukea. Tuen antaminen ei ole muokkaamista. Esimerkkisi sosiaalisuus, lapsi ei ehkä sitä tiedosta, mutta eikö se ole kuitenkin aika tärkeä osa ihmistä? Se ei tarkoita sitä, että pitäisi olla kaveri kaikkien kanssa tai että ujosta tekemällä tehtäisiin rohkeaa, vaan että lasta voidaan rohkaista ja neuvoa sosiaalisissa tilanteissa. Miten saan ystäviä? Miten voin mennä juttelemaan toisille lapsille jne. Ja huom. lapsen omaksi parhaaksi! Ei kulttuurin odotusten.

Myös vanhempien asenne ja mielipiteet ovat tärkeässä asemassa. " Minun lastani ette tarkkaile" asenne on siinä mielessä ikävä, että siitä ei lapsi hyödy mitään. Mitkä ovat vanhempien havainnot lapsesta? Kyse voi olla lapsen hyvinvoinnista. Miten lapsi reagoi missäkin tilanteessa?

Vierailija
24/31 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitsisi jankata järjettömiä tuntikaupalla. Etkö sitten tunne lastasi, kun tarvitset hänelle taulukon?

Vierailija
25/31 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuten joku muu sanoi, ei sieltä pk:sta kerrota mitä ne muut lapset sai. -ap

Vierailija
26/31 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos et edes tarvitse niitä?

Ja jos et tarvitse, miksi lasta on mitattu? Logiikkasi on kyllä uskomaton!

Vierailija
27/31 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole kiinnostunut lapsen tuloksista se on paha. Jos on kiinnostunut lapsen tuloksista se on paha

Vierailija
28/31 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta verrataan omanikäisiinsä terveisiin kontrolleihin, ei niin että yksivuotiasta verrataan saman pk:n kuusivuotiaisiin ja huomataan toivottoman alikehittyneeksi.

Vierailija
29/31 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että lapsesi päiväkodissa arvioidaan lapsia tarkasti.

Luulisin, että ne pisteytykset on suhteutettu ikätasoon eli 2-v ja 6-v eivät ole samanalla viivalla vaan 2-v on samalla viivalla muiden noin 2-vuotiaiden kanssa.

Minä ihmettelen joidenkin ihmisten vainoharhaisuutta. Mikä saa ihmisen pelkäämään kaikkea arviointia, joka koskee omaa lasta?

Vierailija
30/31 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta täällä tehdään pk:ssa joku KEHU- testi 5-vuotiaille. Meidän lapset kun olleet kotihoidossa, se tehtiin heille 5v neuvolassa.

Hoitaja testaa lasta ja äiti täyttää sillä aikaa käytävällä monta sivua kysymyksiä lapseen liittyen. Sitten äidin ja lapsen pisteet lasketaan yhteen ja niistä tulee tulos. Terkka värittää jostain kaaviosta ruutuja sen mukaan, miten lapsi saa pisteitä jne. En muista mikä on täysi pistemäärä, mutta poikani sai siitä testistä juuri yhden ainokaisen miinuspisteen. Se tuli puheen epäselvyydestä.

Vierailija
31/31 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei ilman testejä tiedä, missä lapsi menee? Onkohan he niin vähän lastensa kanssa, että päiväkoti oikeasti tuntee lapsen paljon paremmin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi