Neuvoja päiväkoti uran aloittamiseen :)
Tyttöni aloittavat syksyllä päiväkodissa. Ovat silloin 3v ja 5v. Nyt olisin kaivannut vinkkejä pukeutumisen suhteen teiltä kokeneemmilta. Ensiksi välikausipuvuista. Minkälaiset kannattaa hankkia? Laittavat kuulemma kuravaatteet puvun kun puvun päälle? Itse en ole kurapukuja käyttänyt juuri ollenkaan. Olen suihkuttanut kurat vaatteista pois ulkoilun jälkeen. Sillon kun meillä on kuravaatteet ollut päällä, niin tytöt olleen alushousuja myöten märkiä!
Isommalla on reimatecin 2-osainen puku, joka menee vielä syksyllä. Pienemmällä on reimatecin haalari, mutta syksyksi varmaan joutuu uuden puvun hankkimaan. Nuorimmaiseni on vielä aika helposti paleleva. Mietin tuota ticketin rain droppia, mutta toimiiko päiväkodissa ja kuravaatteiden kera? Onko kangas todella niin ohutta että hajoaa helposti? Pinttymisongelmaan ( luin toisesta ketjusta ) lienee auttaa kurahousut.
Vai onko yksinkertaisempaa ostaa halvempi puku? Joo, ja ne kuravaatteet on sitten kai kanssa ostettava. Lienee Rukka luotettavin valmistaja, vai?
Minsku
Kommentit (6)
jos vanhemmat toivovat ettei kuriksia laiteta, niin ei tietenkään, mutta sitten vastassa on tosiaan usein kurainen lapsi joka pitäisi ottaa auton kyytiin. ja päiväkodissa ulkoillaan yleensä niillä karmeimillakin keleillä, joilla en nyt hoitovapaalla ollessani kyllä omien alsten aknssa ulos mene.
aj toinen ongelma on vaatteiden kuivaus. kun suurinosa kosteussuojatuista vaatteista ei kestä kuivauskaappia, niin sitten niitä ulkopuolelta litimärkiä haalareita ripustelaan ahtaan eteisen tangolle. ja inhottavat ne on iltapäivällä päälle vetää kun ovat kosteita, kylmiä ja märkiä. Toki tuon voit ratkaista sillä, että viet pk:iin kahdet vaatteet. Toiset voi sitten vetää päälle iltapäivällä, jos toinen puku vielä märkä.
, että monessa tarhassa ulkoillaan / tehdään metsäretkiä / urheillaan päivittäin, 2x päivässä ja tunneissakin 3-5h riippuen siitä, miten haette lapset, niin yhdellä välikausivaatekerralla ei kyllä pitkälle pötki ! Ainakaan, jos talvi on kuten tämä " talvi " , +10 yleisempää kuin -10. Samoin kenkiä kuluu ja saa olla vähän reilumminkin eli todella lämpimästi suosittelen useamman puvun ostoa ja esim. vuorellisia kuravaatteita talveen.
Jos kuulostaa liioittelulta, niin sanon, että meillä on aivan samanikäiset lapset. Molemmat tarhassa ja vaatetta & kenkää kuluu. Mutta väliäkö sillä - he viihtyvät siellä TODELLA HYVIN, se on pääasia. =)
kosteussuojattuja haalareita kummallakaan lapsella. Nuorimmainen on perhepäivähoitajalla ja tämä talvi ollaan pärjätty viime talvena ostetulla Lassien perushaalarilla ja kuriksilla. Kotona on varahaalarina kirppikseltä hankittu muutaman euron haalari, mutta se on ollut päällä ehkä kaksi-kolme kertaa tänä talvena. Samoin kevät ja syksy mentiin Lassien välikausihaalarilla ja märillä keleillä kurikset. Kenkinä nyt on kumpparit, kuomat ja goret kelin mukaan. Meillä ei ole ollut tarvetta monille haalareille. Kurahousuina on ollut Rukan ja ne ovat pitäneet lapsen kuivana.
mutta olen välillä toivonut, että laittaisivat kurahousut päälle, kun piha lilluu hiekkamössössä ja poika itse (3v....) sanoi, että laittavat kurahousut aamu-ulkoiluun usein. Mikä selittää sen miksi on siedettävässä kunnossa iltapäivällä hakiessa =)
Meillä on kaikki haalarit kosteussuojattuja. Mutta piha on hiekkaa ja tosiaan ihan karsee välillä. Ja jos hakee autolla, on mukvampi kun saa vedettyä kurikset pois ja nostettua edes hivenen puhtaamman lapsen autoon. Kuran määrä autossa siirtyy nimittäin ihan uusiin ulottuvuuksiin....
Kuravaatteista suosittelen Abekoa, joka on hieman leveämpi ylhäältä kuin Rukka. Ei tule niin tiivis paketti. Kurahanskoja ainakin kannattaa ostaa. Talvella meillä on ollut vuorelliset Rukan kurahanskat ja tarvittaessa tumppu alla.
Itse olen aina ajatellut aiemmin, että miksi vetää kurikset kosteussuojapuvun päälle, mutta nyt kun tuo lapsi makaa mudassa heti, kun silmä välttää, olen niitä vetänyt välillä kotipihallekin. On vaan niin paljon helpommat/nopeammat pestä suihkun alla.
Meillä tyttö aloitti jo 1-vee tarhassa ja olen tullut tässä muutaman vuoden aikana siihen tulokseen, että kyllä kannattaa ostaa hyvä kosteussuojattua perushaalari/yhdistelmäpuku ja sitten siihen lisäksi ne kurakamppeet. On totta, että p.kodeissa puetaan usein kosteussuojahaalarin omaavillekin (nykyäänhän suuri osa jo haalareista melkein onkin) lapsille ne kurahousut ja takit päälle sadekeleillä. Joskus olen tästä huomauttanut, kun lapsella on ollut mielestäni liian kuuma tuossa yhdistelmässä. Mutta periaatteessa on ihan hyvä, etti pkodin pihalla vastaan juokse aivan mutainen lapsi, jota ei voi edes rattaisiin laittaa (ne kurikset voi riisua pois). Eli vaikka kosteussuojatut haalarikamppeet pitävätkin itsessään veden hyvin loitolla, niin ne likaantuvat silti täydellisesti kurailmalla. Iltaisin tuppaa olemaan muutakin puuhaa, kun haalareiden perusteellinen kuuraus..tulet huomaamaan...;)
Vaatteiden valinta kelien mukaan on myös hirveästi kiinni siitä, kuka lapset sattuu pukemaan tai keneltä lapset saavat apua pukemisessa. Toiset käyttävät enemmän järkeä (pahinta, mitä meillä on ollut on kurahousut ja LENKKARIT -yhdistelmä)..
Eli minun mielestäni satsaus kunnon vaatteisiin kannattaa, niin ei lapsen tarvitse aina olla kurakamppeet päällä eikä myöskään tarvitse siellä töissä miettiä, että onkohan sillä nyt peppu märkänä siellä p.kodin pihalla tms.
Päiväkodin hklökunnan kanssa puhuttuasi saat varmasti asiaan vielä lisäohjintaa, kukin tarha tuntuu taaplaavan vähän tyylillään.