Lastenvaunut concordia bussissa! Myös Jokerilinjalla!
Olettekö törmänneet tilanteeseen että kahdet vaunut ei mahdu vierekkäin vaunuille varattuun tilaan? Kyse on normaaleista yhden lapsen vaunuista, emmaljungista, ei tuplista. Porras ylätasolle on todella huonossa paikassa. Siitä tämä ongelma! Kuka suunnittelee uudet bussit? Joku, joka ei liiku vaunujen kanssa. Jos kuski sattuu olemaan tiukkis ja ei anna olla poikittain ovien edessä, matka tyssää siihen paikkaan. Kuitenkin on tarkoitus että kahdet vaunut on bussissa ok. Sama ongelma siis on myös uusissa jokerilinjan busseissa. Miten luulevat että pystyy liikkumaan tuplilla??
Nyt äidit ja isät, antakaa palautetta asiasta jotta joskus tämä asia korjaantuisi! HKL/Concordia. Ainakin tietävän että tämä nyppii monia! Bussissa monet äidit valittavat asiasta!
Itse ainakin olen kiehumassa aina kun joudun näitä busseja käyttämään. Muuten joukkoliikenne kyllä hyvä.
Laita kommentti jos tämä ongelma on tullut vastaasi.
Kommentit (21)
Minulla ei enää ole vaunuja käytössä, mutta täällä lähellä asuu muitakin lapsiperheitä. Kiva varmaan jäädä odottamaan seuraavaa bussia, kun myöhästyy edellisestä.
Olen kyllä mahtunut meidän rattailla aina toisten rattaiden viereen vaikka olisivat olleet Herquleksetvai mitkä ne isorenkaiset hirvitykset ovatkaan.
Vierailija:
Minulla ei enää ole vaunuja käytössä, mutta täällä lähellä asuu muitakin lapsiperheitä. Kiva varmaan jäädä odottamaan seuraavaa bussia, kun myöhästyy edellisestä.
Ajatukset menivät jo vähän muihin asioihin ennen kuin lopetin tämän kirjoittamisen...
olen törmännyt bussiin, jonne ei kahtia tavallisia vaunuja mahtunut. Ja ainakin tässä alueella paljon lapsiperheitä ja moni käyttää bussia.
Helsingissä ainakin tuli Latokartanon läpi menevälle 79-linjalle busseja joihin mahtui KOLMET rattaat. Linjaa käytetään paljon neuvolareissuihin ja metrolle menemiseen.
Jokeri-linja on enemmän työmatkalinja joten vaunumatkustajia ei varmaan ole niin ajateltu.
Liikutaan viikottain lasten kanssa rattailla julkisella liikenteellä, koska meillä ei ole autoa. Täälläpäin vain Jokeri-bussissa on ollut ongelmana se, ettei kahdet normaalilevyiset rattaat meinaa mahtua vierekkäin siihen vaunupaikkaan, koska se porras on siinä hankalasti tiellä. Kerran kun me oltiin jo rattaiden kanssa kyydissä, kyytiin tuli toinen äiti rattaiden kanssa ja kun se ei saanut rattaita tavalliseen tapaan työntämällä meidän rattaiden viereen, se mitään sanomatta rykäisi ne rattaansa meidän rattaiden renkaiden yli siihen paikkaan. No,mahtuivat, mutta ois ollut kiva, että ois vähän varoittanut, että aikoo ne siihen survaista. Jäivät meitä aikaisemmin pois ja olin ihan varma, että rattaat ovat siinä jumissa päättärille asti, mutta jollain ihmeen keinolla sai ne sieltä jumista poiskin.
Mä kyllä menen joka kerta kolmenneksi rattaiden omistajaksi bussiin, jos kuski vaan päästää kyytiin. Taitan rattaiden työntöaisan alas, joten keskiovista pääsee toisesta ovesta ulos. Bussin keskikohdassa on tietenkin ahdasta, mutta yleensä kyytiin tulevat mahtuvat istumaan bussin etuosassa ja bussin takaosassa istuvat voivat poistua takaovesta. Ei todellakaan ole kiva odottaa tuulessa ja sateessa seuraavaa bussia, jossa voi olla myös kahdet rattaat... Itse teen myös niin, että jos kyytiin on tulossa kolmannet rattaat ja me ollaan jäämässä seuraavalla tai sitä seuraavalla pysäkillä pois, eikä ole kiirettä, jäädään pois jo sillä pysäkillä, jolta kolmannet rattaat ois tulossa kyytiin, jotta he mahtuvat kyytiin. Siitä saa ainakin hyvän mielen itselleen!
tai yhdistelmiä. Pienestä koosta on paljon hyötyä.
että kuskit lähtevät pysäkiltä aivan liian nopeasti ja tulee vaaratilanteita vaunuille ja huonosti liikkuville. Mulla on Teutonian Timmyt, joten ne mahtuu väliin kun väliin, onneksi. Niillä raskailla yhdistelmillä on usein tosi ahdasta.
ahtauden takia kyydistä.
Ne on tosi huonoja malleja kaupungissa liikkujalle, joissa aisa tukkii koko käytävän ja leveyden puolesta ei mahdu toisia rattaita viereen.
ja päinvastoin. Mutta miksi suunnitella kaupunkia esteettömäksi liikuntavammaisillekaan kun heitähän on niiiin vähän?
Vierailija:
Miksi bussit pitäisi suunnitella vaunuja varten?
Vaunujen kanssa liikkujat on vamrasti alle % bussien käyttäjistä! Eli eiköhän monen muun asian kuulu mennä suunnittelussa vaunujen edelle...
onko todellakin niin, että ne jotka vastustavat lastenvaunujen tuloa bussiin haluavat yksityisautoilua lisää? Olen ymmärtänyt valtakunnan päättäjien puheista, että juuri yksityisautoilua halutaan vähentää.
En todellakaan lähde ruuhka-aikaan käppäilemään lasten kanssa autoteiden viereen. Keväällä sepelipöly, talvella pakokaasut, syksyllä vesilätäköt + alituinen vahtiminen ettei joku kaahari, huumehessu tai kännääjä aja päin punaisia päälle. Lähes joka ikinen viikko näen kotini lähettyvillä miten julkinen liikenne ja yksityisajajat päästelevät päin punaisia tai ns. lämpimillä liikennevaloissa.
Siksi toisekseen julkisissa ei ole otettu huomioon, että lastenvaunujen lisäksi usein tarvitaan tilaa myös isommalle sisarukselle. Vaunuja ei voi jättää vahtimatta ja isompi tenava pitäisi hakea jostain bussin perältä, vaikea yhtälö. Useinkaan vaunuja ei saa kiinnitettyä niin että voisi jäädä penkille istumaan.
ja kapeimmista vaunuista ja silti tiedän tämän yhden bussimallin, johon ei aina mahdu toiset vaunut viereen. Sellainen bussi menee muistaakseni 231-linjalla ja siinä on juuri se yksi porras niin hölmön mallinen, että tukkii kulkuväylän siihen " vaunukoloon" . Itse olen ihmetellyt samaa huono suunnittelua, eihän kukaan vaunullinen tosiaan halua tukkia bussia muilta matkustajilta mutta eipä sen pienen vauvan kanssa tosiaan jäädä seuraavaa bussiakaan odottamaan.
mahtuisko tavallisia kahdet vaunut jos ensimmäinen tulija ymmärtäisi siirtää vaunuja sivusuunnassa kohti takaosaa?
et siinä on semmonen kulmaus ja mulla on tuplat käytössä, siis siihen ei todellakaan olisi mahtunut ku pikku riksat viereen.
Mä kyllä ymmärrän täysin hyvin ton ettei rattaita saa jättää käytävälle poikittain, ensinnäkin on turvallisuus kysymys ja sitten ne todellakin tukkii kulkemisen.
Ihan typerää bussin suunnittelua. Ilmeisesti näitä ei ole liikenteessä monia mutta todellakin palautetta olisi syytä antaa. Olen ollut ainakin kaksi kertaa bussissa niin, että sinne ei tosiaan mahdu toisia vaunuja, koska sen portaan taakse mahtuisi max pienet matkarattaat! Ärsyttävää. Ei niitä busseja niin usein kulje.
millä liikut kaupungilla/asioilla, jos ei bussia saa käyttää vaunuilla?
että tänne tulee myös kirjoittamaan ihminen joka tuumaa että " PAKKOKO NIIDEN VAUNUJEN KANSSA ON BUSSIIN TUNKEA!" Naurettavaa tuollainen. Sinulla ei todellakaan ilmeisesti ole lapsia joiden kanssa pitää liikkua julkisislla. Juu, ymmärrän kyllä että siihen keskelle ei mielellään oteta. Turvallisuus ja muutenkin. Tiedän. Silloin oli kyse ilta joilloin ei ollut kuin muutama muu matkustaja kyydissä. Ja väistin jos joku halusi pois siitä ohitseni.
Vaunujen kanssa liikkujat on vamrasti alle % bussien käyttäjistä! Eli eiköhän monen muun asian kuulu mennä suunnittelussa vaunujen edelle...
Vierailija:
Autottomana olen aina käyttänyt busseja. Jos busseihin ei olisi saanut mennä vaunujen kanssa, niin kotona olisimme pysyneet ensimmäiset vuodet.
Joskus olemme jääneet pysäkille, kun ei ole bussiin sopinut enää vaunujen kanssa. On parempi, että ainakin kaksi pääsee bussiin kuin, että vain yhdet.
Tämän lisäksi jos on suunniteltu sellainen paikka vaunuille, että ne mahtuvat hyvin,niin ohikulkevat muut matkustajat sopivat myös liikkumaan käytävällä.
ei ole erityisen mukavaa jäädä tuuliselle pysäkille odottamaan seuraavaa bussia, kun lapsella on jo väsy (vaikka olisit lähtenyt kuinka ajoissa!!) ja nälkä.... Mieti vähän muitakin.