Raskausajandiabeetikot auttakaa: kätilö suositteli sokerirasitusta rv38+!!
Toivottavasti joku osaa auttaa!
Minulla oli sokeri hiukan koholla pissanäytteessä äippäpolikäynnin yhteydessä ja ottivat sen vuoksi verikokeen, jonka tuloksen sain tänään. Verensokeri oli 7,4 ja olin juuri ennen mittausta syönyt kunnon aterian sekä vielä pussillisen karkkia päälle. Eli tuo verensokeriarvo ei siis missään nimessä ole paastoverensokeri, vaan päinvastoin. Sekä lääkäri että kätilö sanoivat silloin äippäpolilla, että juuri tuo karkkipussi saattaa aiheuttaa sokeria pissaan.
Tänään kuitenkin kätilö soitti ja oli sitä mieltä, että minun tulisi mennä sokerirasituskokeeseen. En itse pidä ajatuksesta, sillä verensokerini on muutenkin altis olemaan alhaalla aamuisin, enkä voi kuvitellakaan, että näin viimeisilläni raskaana olisin 12 tuntia syömättä ja juomatta. Kun sitten vielä pitäisi kaksi tuntia siemailla sokerilientä, niin voin vain kuvitella mikä oloni on sen jälkeen. Ihmettelivät tuota myös labrassa, että kuinka näin viimeisillä viikoilla suositellaan sokerirasitusta...
Luin juuri diabetesliiton sivuilta, että ei-diabeetikolla verensokeri on aterian jälkeen yleensä 5-8, eli tuo oma arvoni osuu näiden rajojen sisään.
Koskaan ei ole sokerit olleet koholla, enkä ole aikaisemmin raskausajan diabetesta sairastanut.
Minkälaisia verensokeriarvoja teillä on, joilla on todettu raskausajan diabetes?
Kiitän etukäteen tuhannesti vastauksista :)
Nalle rv38+ ja poika 2v11kk
Kommentit (28)
Hyvä, että sullakin oli normaaliarvot, Jogu!
Mun arvot:
0h 4,3
1h 8,5
2h 7,0
Eli rajojen sisällä pysyttiin :) Aika hauskaa oli eilen huomata sellainen asia, että tuon glukoosilitkun ansiosta mun ei tehnyt yhtään mieli mitään makeaa koko päivänä. Yleensä olen jonkin keksin tms. ottanut ruoan jälkeen, kun olen niin kaivannut makeaa. Nyt varmaan litkut pitivät tämän pullasuun tyytyväisenä ;)
Mulla vauva oli ultrattuna tasan viikko sitten 2850g, eli kovin isoa ei ainakaan ole tulossa.
Mukavaa loppuodotusta kaikille!
Nalle rv38+4 ja poika 2v11kk
Hienot tulokset olitte saaneet! =]
Mä kävin tänään kokoarviossa, kun mulla todettiin se raskausajan diabetes viikolla 27 (1h arvo oli 10.1, muut alle sallittujen).
Tämän päivän mittausten mukaan vauva oli sopusuhtainen, ja painoarvio 3100g (nyt siis rv 38+3). Lääkärin mukaan sokerit eivät siis ole vauvaa kasvattaneet, mutta toivottavasti myöskään eivät ole vauvan omaa insuliinituotantoa ja sokereita synnytyksen jälkeen häiritsemässä..
Mutta nyt sit vaan odotellaan, koska pienokainen suostuis pihalle tulemaan! =] Itse alan olemaan jo vähän kypsä tähän " valasmaiseen" oloon.. =]
Kivaa viikonloppua!
jonttu 38+3
Kuten jonttu sanoit, tämä olo alkaa todella olla valasmainen ;)
En jaksa odottaa sitä, että saan pienen nyytin syliin ja alkaa vauva-arki. Ihan tosissaan jo kypsyttää, kun kenkiä ei saa kunnolla jalkaan ja muutenkin olo on tosi pullea. Yöllä herään joka kerta, kun pitäisi kylkeä kääntää ja samalla huomaan, että on taas käytävä pissalla. Ajattelen kuitenkin, että nuo yöheräämiset valmentavat kohti vauvan yösyöttöjä :)
Onneksi ei enää kauaa mene!
Viikonloppuja!
Nalle
eli tänään sain kuulla arvoni:
paasto: 4,9
1h: 10,5
2h: 9,2
Nyt joudun dieetille...Pitää metsästää jostain hyvät ruokaohjeet :-) Suvussa ei ollut diabetesta. Eka lapseni oli syntyessään 4518g, painoarvio tehty ekan kerran vasta yliaikaisuuskontrollissa, silloin se arvio oli 4500...lääkäri oli kyllä ihmeessä. Nyt yrittävät hieman ennakoida. Viikon päästä käynty naistenklinikaan, siellä tehdään ultra ja painoarvio. Jännittää ihan kamalasti koko tämä tilanne....
Cler 32+4
Ihan pakko kommentoida että, juu pahempia asioitakin maailmassa on kun joutua sokerirasitukseen...
Kyllä sen lapsen vuoksi tekee pahempiakin asioita :)
Täytyy se lapsi vielä synnyttääkin jota ei nyt oikein voi verrata sokerilitkun juomiseen :D
Minä sitten kuulun näihin turhasta valittajiin.
Minusta se litku oli kamala ja voin siellä sen pari tuntia todella pahoin, makasin vaan ja koitin selvitä hengissä. Se syömättömyys otti todella koville. Ja olen oman lapseni jo synnyttänyt eikä se ollut ollenkaan paha rasti ; )
Itse jouduin sinne yli-innokkaan terkan vuoksi. Sokereissa ei ollut mitään huomauttamista koko raskausaikana eikä painokaan noussut. Ruokavalio oli parempi kuin sairaalasta annettu dieettiruokavalio ja liikuntaakin harrastin ihan loppumetreille saakka. Ihan turha testi siis, joka tehtiin siksi, että isälläni on kakkostyypin diabetes ja vauva arvioitiin isokokoiseksi.
Poika syntyi sitten samana iltana rv 36+2 ja tuolla aamuisella kärsimyksellä oli siihen varmasti vaikutusta.
Hiukan nolona luin viestisi, kun se taisin olla juuri minä, joka kirjoitti " turhan valittajista" ... :-) Mutta on tosiaan kyse synnytyksestä tai jostain litkun juomisesta, jokainen ottaa sen tavallaan eikä toisen tuntemusta saisi vähätellä. Sori :(.
t. Jogu (38+4)
Hyvä, että sullakin oli normaaliarvot, Jogu!
Mun arvot:
0h 4,3
1h 8,5
2h 7,0
Eli rajojen sisällä pysyttiin :) Aika hauskaa oli eilen huomata sellainen asia, että tuon glukoosilitkun ansiosta mun ei tehnyt yhtään mieli mitään makeaa koko päivänä. Yleensä olen jonkin keksin tms. ottanut ruoan jälkeen, kun olen niin kaivannut makeaa. Nyt varmaan litkut pitivät tämän pullasuun tyytyväisenä ;)
Mulla vauva oli ultrattuna tasan viikko sitten 2850g, eli kovin isoa ei ainakaan ole tulossa.
Mukavaa loppuodotusta kaikille!
Nalle rv38+4 ja poika 2v11kk