Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä miehet saavat rahaa sodan aikana kun pitää olla sotimassa?

Vierailija
25.04.2014 |

Siis ilmeisesti valtio maksaa jonkinlaista palkkaa (?), mutta jos esim. mieheni palkka on 5500 e/kk, niin tuskin valtio niin paljon maksaa :D Iso asuntolaina pitää maksaa, millä se sitten sota-aikana hoidetaan jos tulot tippuu kovasti? Pankki tuskin silittelee päätä ja ymmärtää jos ei voida lainaa maksaa. Enkä tässä nyt tarkoita sitä, etteikö oman maan puolustaminen olisi tärkeintä! Vaan ihan ihmettelen sitä, että miten sitten tulisi toimeen... (joo en muista historian tunneilta mitään, enkä ole niin valveutunut, että tietäisin näitä)

Itse saan normaalisti paljon miestäni huonompaa palkkaa ja joka tapauksessa olen tällä hetkelä hoitovapaalla, joten jäin vaan miettimään, että miten pärjättäisiin tällaisessa tilanteessa. 

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan te sitä historiaa katsotte, tänä päivänä kyllä tehdään toisin.

Vierailija
22/34 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 10:20"]Suurin osa jatkaa töissä mahdollisimman normaalisti. Tietysti kun tietoliikenneyhteydet ovat poikki tai pätkivät monen asian hoitaminen vaikeutuu. Voidaan jopa siirtyä käteisen käyttöön tietyiltä osin. Rintamalle joutuu 20-30v asevelvollisuuden suorittaneet. Kun ne ovat tykinruuaksi joutuneet vanhempia ikäluokkia kutsutaan palvelukseen. Vaikea kuvitella mitä oikeasti tapahtuu kun sodan käynti ei ole enään niin kuin talvisodassa, mutta skenaariot ovat jotakuinkin näin... 

[/quote]

Tuskinpa vanhempia ikäluokkia ehditään kutsua palvelukseen. Sota Venäjää vastaan olisi ohi muutamassa päivässä, ellei jopa tunneissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evakosta voi olla hankalaa maksella laskuja ja sitä taloa ei välttämättä enää edes ole.

Vierailija
24/34 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 10:17"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 10:13"]

Uskotko oikeasti, että sähkölaitokset yms antaisivat sähköä, mutta eivät vaatisi laskun maksua kuin vasta sodan jälkeen? OT monella miehellä on kuitenkin vaimo, joka varmaan voi nää pikkulaskut silti hoitaa?

[/quote]

Sulla on muutama historian tunti jäänyt kuuntelematta. Onhan meillä jo kokemustakin ihan Suomessa, miten sähkönjakelu hoidettiin viime sodan aikoihin. Ja ylipäänsä millaisia velvotteita valtiojohto asetti esim. juuri sähkönjakelulle tai liikenteelle sota-aikana. Se oli aikamoista diktatuuri meininkiä.

[/quote]

Niin. Siksi omavaraisuusaste on oleellinen asia, niin energian, kuin elintarvikkeidenkin osalta.

Vierailija
25/34 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 10:11"]

No eiköhän sitä pankkienkin olisi uhrauduttava hiukan, jos kerran rintamalle menevien miestenkin olisi annettava kaikkensa isänmaan hyväksi.

[/quote]

Ehkä kotimaislta pankeilta voisi odottaa jonkinlaista joustoa, mutta tuskin ulkomaalaiset pankit (joissa monen suomalaisen lainat ja rahat) voisivat tai haluaisivat liiketoimintaansa muuttaa.

Vierailija
26/34 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maa olisi vallattu ja vaikka talo joutunut pommin tuhoamaksi niin miten pankkilainat? Kaatuisko pankit vai fuusioituisko uuden maan pankkeihin? Voisko joutua maksamaan silti taloa mikä ois vallattu/tuhoutunut.. Karjalassa kaikki tais olla maksettuja taloja tms mut miten nykyään ku "kaikki" on velkarahalla ostettua?

Vierailija
27/34 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisä selvitteli sodan jälkeen Karjalaan jääneen omaisuutensa. Jonkin verran oli säilynyt arkistoja ja maarekistereitä tai mitä ne nyt on mistä näki kuka omisti mitä ennen sotaa. Sen perusteella sai sitten korvausta menetetystä omaisuudesta ja osa korvauksesta oli asutustila.

Eihän tuosta ole edes sataa vuotta aikaa ja papereitakin on arkistot pullollaan... sieltä voi käydä tutkimassa miten homma hoidettiin.

Itse lueskelin niitä ihan kotisohvalla, kun sain haltuuni matkalaukullisen isovanhempien (syntyneet 1902) ja vanhempieni (1940) papereita. Sota-aikaisissa kirjeissä lähinnä lueteltiin ketä tuttuja on nähty missä ja milloin, kukaan ei ollut kiinnostunut omaisuudestaan, ainoastaan ihmisistä,

Vierailija
28/34 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotaa odotellessa voi myös meidän lassukoiden asiat parantua.

Päästään eroon villisioista ja sitten areenalle astun mä.Mä ja mä.

Minä olen sankari.

Nyt ärsyttää varmasti lukea tätä siirappista ajatusta, mutta kyllä te haluatte sodan jälkeen. Ja se mitä on jäljellä on siirappipoika.

Vierailija
29/34 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukas ne asuntolainat sitten maksaa jos mies vaikka kuolee tai vammautuu siellä sodassa. Kuka korvaaa???

Vierailija
30/34 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vastauksia ja keskustelua. Kiitos! Jatkakaa :)

ap

Vierailija
31/34 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
32/34 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö tosiaan lasten käydä koulua ja lainat maksaa, jos on sota?

Vierailija
33/34 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis, että kaikki laskutus menis katkolle?

Vierailija
34/34 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nythän tää on jo lähellä Kohta sotimaan.

M37

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän