Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuparikierukka?

22.01.2008 |

Olen miettinyt kuparikierukkaa ehkäisykeinoksi synnytyksen jälkeen ja nyt haluaisin kokemuksia ja mielipiteitä. Kuinka monta vuotta kierukka on " voimassa" ? Kun haluttaisiin lapset suht. lyhyellä ikäerolla... Mutta kun hormoni ehkäisyt eivät sovi ja kondomia ei haluttaisi käyttää pidempää... Muita ideoita? Kiitos mielipiteistä!

Kommentit (5)

1/5 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli kuparikierukka kakkosen ja kolmosen välissä (ikäeroa 5v1kk). Uusi resepti odottaa kaapissa nelosen jäljiltä, mutta ei ole vielä tullut haettua...

Mun kierukka (NovaT) oli kestoltaan 5v, mutta se poistettiin vähän ennen kuin 4v tuli täyteen. Syy oli uuden vauvan haluaminen. :) Th olisi muuten voinut sen poistaa, mutta langat katosivat kohdunkaulan uumeniin asetuksen jälkeen ensimmäisten menkkojen aikana/jälkeen (tarkistutin että oli oikein paikallaan kuitenkin), joten oli lääkärin poistettava.

Nyt uuden asetusta on siirtänyt sen korkea hinta (120¿), kesto on edelleen se 5v. Poistaa saa silloin kun sen haluaa, tai vaihtaa uuteen kun 5v tulee täyteen. Kallis se ei sinänsä ole kestoon nähden (vrt. pillerit), mutta kerralla maksettavana on iso raha. Ja lankojen katoamista lukuunottamatta mulla ei ollut mitään ongelmia kierukan kanssa (eikä haitta sekään paitsi poiston kannalta). Menkat ei olleet sen runsaammat tai kipeämmät kuin ennenkään, eikä muitakaan häiriöitä ollut.

Mä siis suosittelen, mutta se on kumminkin aika henkilökohtainen juttu sen sopivuus. Toisille ei käy ollenkaan. Ja toisaalta lyhyen ikäeron (alle 3v) takia tuskin kannattaa kierukkaa ottaa. Mutta päätös on sun, tämä oli mun mielipiteeni. :)

Vierailija
2/5 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko tullut kuparikerukasta sivuoireita?? esim. painonnousua? lääkäri kirjoitti mulle nyt cerazette minipillerit mutta niistä kuulemma tosi monelle on tullut painon nousua ja kun juuri olen 13kg tiputtanut.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/5 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollu ekan ja tokan lapsosen jälkeen kuparikierukka. Eka oli todella hyvä, vuoto ei lisääntyny mutta ekat menkkakivut oli pahempia ku aiemmin, mutta lieventyivät siitä pikkuhiljaa. Tämä oli paikoillaan 3v jonka jälkeen se otettiin pois jotta vauvaa sai ruveta yrittämään.

Toinen kierukka ilmeisesti asennettiin huonosti / oli huonosti paikallaan ku se vaan vuosi koko ajan, joten se poistettiin vuoden käytön jälkeen. Näiden jälkeen kokeilin minipillereitä...Cerazettejä vedin puoli vuotta ja paino nousi 10kg vaikken muuttanu ruokailutottumuksia ainakaan huonompaan suuntaan! Ja niihin piltsuihin en enää koske!

Paino ei kyllä mun mielestäni noussut kierukoiden aikana.

Ite kyllä voisin suositella kuparikierrukkaa..

nani76 ja poikakatras

Vierailija
4/5 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mina en suosittelisi!

mutta onhan niinkin etta jokainen eri,jollekin sopii ja jollekin ei!

Mulla tiputteli verta aina yhdynnan jalkeen,mutta en aavistanut etta se kierukasta johtui.

sitten tuli kauhea virtsatientulehdus ja tuolloin kysyttiin etta onko minulla kierukka kaytossa?

Lahetettiin tarkistuttaa ja jouduttiin hatasesti poistamaan kun kierukka oli pudonnut todella alas!

En kylla tuon kokemuksen jalkeen halua kierukkaa enka suosittele!

Vierailija
5/5 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kuparikierukka oli kondomin ohella ainoa ehkäisyvaihtoehto, joten ei ollut paljoa varaa mistä valita. Ennen sitä kuukautiset oli todlla vähäiset ja kivut harvinaisia. Kierukan kanssa vuoto oli jonkin verran runsaampaa, ei kuitenkaan mitää tulvaa. Supisteluja, välistä todella kipeitä, tuli sitten myös joka vuodolla. Ei kuitenkaan mitään mikä olis buranaa vahvempaa vaatinut.

Kuparikieruka ei lisää painoa koska siinä ei ol emitään hormoneja. Jos sen pitää koko 5 v ajna niin se on myös todella halpa. Ehkäisyteho ei ole niin saletti kuin hormonikierukassa, mutta ihan pätevä kuitenkin.

Kaiken kaikkiaan tykkäsin siitä ja lopulta kai myös palaan siihen. Haitat siis ovat minulla olleet pienemmät kuin saatu hyöty.