Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3. lapsi ennen kuin kakkonen täyttää kolme - äitiysraha?

21.01.2008 |

Kolmas lapsi on harkinnassa ja olen vielä hoitovapaalla toisesta lapsesta. Onko jollakin jo kokemusta äitiysrahasta sellaisessa tilanteessa, että toisen lapsen aikana on saanut äitiysrahaa, joka on ollut samansuuruista kuin ensimmäisen lapsen aikana (ikäero alle 3v) ja sitten syntyy 3. lapsi ennen kuin tämä kakkonen täyttää 3 vuotta. Voiko siis saada vielä kolmannestakin lapsesta samansuuruista äitiysrahaa kuin ekasta ja tokasta? Pitääköhän siis välillä mennä puoleksi vuodeksi töihin vai voiko saada entisin perustein äitiysrahaa? Toivottavasti ymmärsitte epäselvästä kysymyksestäni oleellisen :-)

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole kokemusta, mutta eikös se niin mene eli saman päivärahan indeksikorotuksilla tehtynä saisi. Oheinen tekstipätkä on Kelan sivulta kopioitu.

Kaksi lasta kolmessa vuodessa

Vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa tai adoptiolapsen hoitoon ottamista.

Vierailija
2/15 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäin vain miettimään, että onko tuon takana jotain poikkeuskiemuroita. Minusta tuntuu kuin lause jotenkin viittaisi enemmän tilanteeseen, jossa tulee toinen lapsi, jolloin siis asia päivänselvä. Olisiko siis joku, joka olisi saanut kolmennestakin lapsesta saman äitiysrahan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on LA ensi kuussa ja muut lapset on syntyneet 2/04 ja 2/06 ja saan edelleen samaa äitiyspäivärahaa kuin esikoisesta. Äprahan pitäisi periaatteessa nousta joka kerta, mutta tällä kertaa mulla laski se raha 0,50¿/pv viime kerrasta. Toisella äitiyslomalla äpraha oli n. 2¿/pv parempi kuin esikoisen aikana, joten oli yllätys, että summa nyt pieneni tuon puoli euroa. Eihän se paljoa ole, mutta on siinä kuitenkin 10kk aikana eroa saako rahaa 2¿/pv enemmän vai 0,50¿/pv vähemmän. Kelan eukko asiaa selvitteli, ja syynä on joku vuosittain laskettu palkkakerroin, joka määrää tuon summan. Tällä kertaa se oli sellainen, joka pienensi summaa. Paska säkä, mutta minkäs teen.

Vierailija
4/15 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu, kun menee noin. Ei tarvitse pakosta mennä töihin tuon puolen vuoden takia! Harkitaan...

Vierailija
5/15 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minne asti olet ilmoittanut hoitovapaasi jatkuvan? Ilmeisesti siihen asti kunnes uusi äitiysloma alkaa? Koska jos olet ilmoittanut olevasi kotona esim. siihen asti kun esikoinen täyttää 3v ja laskettu aika onkin ennen sitä, niin äitiysraha astuu voimaan vasta kun hoitovapaa on päättynyt, hoitovapaata ei pysty keskeyttämään eikä tukia saamaan päällekkäin. Tuli vain mieleeni. Siskolleni kävi niin, että oli virallisesti hoitovapaalla koko uuden äitiyslomansa. En muista yhtään saiko mitään ylimääräisiä korvauksia, vaiko vain kotihoidontukea. Lisäksi aikaa on jo yli 10v joten on voinut käytäntökin muuttua. Ja lisäksi siinä menettää lomat, koska äitiyslomalta lomaa kertyy mutta hoitovapaalta ei.

Mutta ehkä tää ei edes koske sua, mutta tuli vain mieleeni kun pähkäilit vielä tuota töihinpaluuta ekassa viestissäsi.

Vierailija
6/15 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

katkeaa kun jää uudelle äippälomalle olen nyt 3" kertaa" hoitovapaalla olen siis aina ilmottanut olevani hoitovapaalla kunnes lapsi täyttää kolme mutta kuitenkin jäänyt jo kaksi kertaa äippälomalle

Vierailija
7/15 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitä jäin miettimään, että miten mahtaa olla palkanmaksun kanssa, jos olisi ensin ilmoittanut olevansa hoitovapaalla (ja sitten alkaakin samaan aikaan äippäloma) eli maksaako työnantaja palkkaa n. kolmesta kuukaudesta tällaisessa tapauksessa.

En tosin ole hakenut hoitovapaata kuin kesän yli, joten minua tämä ei koske, kunhan alkoi mietityttää. Hoitovapaan jatkosta täytyy sitten päättää, kun tietää, mikä on tilanne.

Vierailija
8/15 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus täyttää helmikuussa 2 ja uusi vauva syntyy elokuussa. Olen ollut töissä joulusta 2006 eli kun kuopus oli 10 kk. Saanko nyt siis äitiyspäivärahana saman kuin kuopuksesta vai enkö voi hakea tän viimeisen työtulon mukaan (viim. 6 kk), joka olisi huomattavasti suurempi?

Vierailija
9/15 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä eri vaihtoehdot ovat keskenään vertailussa ja tuki myönnetään sen mukaan, mistä suurimman äippärahan saa. Mielestäni Kela kyllä katsoo näitä aika tarkasti ja vertailee, että asiakas varmasti saa suurimman päivärahan. Tietysti itse pitää ilmoittaa Kelalle tulonsa ym. tiedot.

Vierailija
10/15 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 kk:n tulojen mukaan voi hakea, mutta mun mielestä tulojen pitää olla vähintään 20 % suuremmat kuin vuoden 2006 verotus tai ne tulot (indeksillä korotettuna), joiden mukaan edellisestä lapsesta on päivärahaa maksettu että huomioitaisiin. Kannattaa varmistaa, että ei tule ikävää yllätystä (jos korotus jää rajalle...)

Vierailija
11/15 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama tilanne kuin sinulla, eli pian alkaa kolmas perättäinen äitiyspäivärahakausi samojen työtulojen perusteella. Toisesta sain indeksikorotuksen mukaisesti 3 euroa enemmän per päivä kuin ensimmäisestä. Nyt kolmannesta luulin saavani taas muutaman euron enemmän kuin edellisestä, mutta saankin 2 euroa vähemmän päivässä. Tiedustelin Kelalta asiaa, ja täti puhui tuosta pakkakertoimesta. Mitä ihmettä se tarkoittaa??? Eikö indeksikorotus ole nimenomaan KOROTUS? Miten äpr voi pienentyä, kun yleensä palkat kasvavat suhteessa elämisen kallistumisen myötä.

Vierailija
12/15 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti viestivät että et olisi äitiysvapaidesi takia kuitenkaan edes saanut sitä edellistäkään palkankorotusta jonka me sinulle hövelisti myönsimme... Ihan sairasta, mutta jotain tuollaista siinä varmaan on taustalla.

Vierailija
13/15 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olin ainakin hakenut kotihoidontukea siihen asti kun esikoinen täyttää 3v, mutta jäinkin äitiyslomalle kun oli 2v3kk. Ihan normaalisti kyllä kotihoidontuki katkesi ja siirryin äitiyspäivärahalle. Eli kyllä sen kotihoidontuen pystyy katkaisemaan.

Vierailija
14/15 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin mä olin sen koko ajan ajatellut, mutta aloin miettiä tän keskustelun pohjalta, että jospas ei olekaan niin. Mä olen ollut koko vuoden 2006 äitiyslomalla (helmikuu-joulukuu), joten onneksi nämä työtulot ovat sen 20 prossaa suuremmat :)

Vierailija
15/15 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmosesta ku kakkosesta, olin sairauslomalla ja spraha oli suhteessa suurempi kuin palkka. Mutta vähemmän mulla jää käteen kun veroprosentti on suurempi.