**KESÄNUPUT ma-ke**
Tässäpä linkkiä edellisiin keskusteluihin, toivottavasti osaan laittaa :)
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=12213591&p=1&tm…
Kommentit (23)
Minäkin tulin yrittämään töissä oloa. Mulla on neuvolalääkäri reilun tunnin päästä. Ajattelin testata onko musta istumaan toimistossa ennen sinne lääkärille menoa, että olis jotain sanottavaa työkyvystä. Viikonloppu meni ilman ongelmia, joten en oikein osaa sanoa kipeytyykö selvä vai ei. Liitoskivut vihloo välillä lonkissa.
Heräsin aamulla ennen kuutta kun piti laittaa esikoisen turvaistuin takasin autoon. Innostuin pesemään sen suojakankaan eikä se tietenkään kerennyt kuivua kunnolla eilen illalla.
Saas nähä mitä siellä lääkärillä selviää. Tällä viikolla taas menoa, huomenna hammaslääkäri ja torstaina vihdoin se rakennneultra.
t. SannaNu ja tiuhti rv 21+0
Oli mukava käydä lukemassa kaikkien kuulumisia viime viikolta - paljon olikin tullut tekstiä :) Itse taisin kirjoitella tänne joskus pari viikkoa sitten rakenneultran aikaan. Joku teistä kysyikin, että kuinka moni on kysynyt sukupuolen r-ultrassa. Meillehän lääkäri päsäytti tiedon ihan yllättäen kesken ultrauksen, ei edes tiedustellut halutaanko tietää. Tyttöä siis vahvasti veikkasi, mutta me ei uskota vasta kun nähdään ;) No, on se veikkaus vaikuttanut - nyt kun katselee tarvikkeita/hypistelee vaatteita, niin tyttöjen hempeämmät värit pistävät silmään enemmän :)
Onneksi olkoon kaikille hyviä ultrauutisia saaneille!
Mulla vointi on ollut hyvä, uusi viikkokin alkoi taas. Maha on tosiaan jo selkeästi iso, ja mikä hienointa, potkut tuntuvat nyt selkeämmin ja enemmän. Ja näkyvät/tuntuvat myös vatsan päälle! Mies pääsi eilen Wallanderin katselun lomassa tunnustelemaan, hihkaisi aina mukana kun pikkuinen touhusi :) Tälläkin hetkellä vatsassa käy liike, ihanaa!
Teillä oli puhetta linea negrasta. Esikoisella (poika) en muista viivaa saaneeni, eikä sitä ole tullut nytkään. Eikä ole tullut hassua karvoitustakaan :)
Liitoskipujakaan en ole tuntenut, mutta niitä supistuksia kyllä on ollut- kivuttomia mutta viheliäisen tuntuisia; ihan kuin tiukka vanne puristaisi alavatsalla, tekee heti mieli löysätä housuja. (tuntuu kuin housut puristaisi liikaa) Tulee useimmin töissä, kun joutuu kävelemään ripeästi eestaas.
Ja iskias vaivaa myös. Tytteli -83 taisikin puhua omasta kivustaan, joka ulottuu pakarasta polvitaipeeseen. Ettet vaan kärsisi iskiaskivusta? Kipuhan yleensä säteilee ristiselästä toiseen pakaraan ja jalkaan. Joudun itse tarkkailemaan nyt enemmän, missä asennossa istun. Toivottavasti ei tästä kovin paljon pahene viikkojen edetessä, auts ;)
Hengästymisestä oli myös puhetta - ja samaa vaivaa on mullakin. Ja röyhtäilen hirveästi! Ja ilmavaivojakin on.. :) Mutta närästänyt ei ole vielä, esikoisesta muistan järkyttävän närästämisen (yleensä en siitä kärsi). Mutta vielä ehtii..
SYömisestä vielä; koko ajan tekisi mieli jotakin nassuttaa! Hedelmiä (varsinkin appelsiineja) tulee kyllä syötyä kiitettävästi, mutta jotenkin silti kaipaisi nassutettavaksi juuri karkkia..
No, nyt on aika lähteä suihkuun ja keskustelemaan opettajan kanssa esikoisen koulunkäynnistä -- virtaa tuohon " vanhempain varttiin" ei nyt kyllä oikein olisi, vapaapäivä kun on pitkästä aikaa--- olis niin verkkaripäivä olo!
Mukavaa jatkoa kaikille!
Vielä siitä äitiyspakkauksesta; itse otan, koska mitään en saa käytettynä ja esikoinenkin on jo 9v :) Kauniit oli värit ... ja sopivat jos tässä sitä tyttöä odotellaan kerta :)
Sakariini (+tyty) 21+2
Ahaa, jos supistukset tuntuu tuollaiselta puristamiselta niin sitten niitä on kyllä ollut minullakin, luulin vain että tuntuvat vain vähän aikaa niin en osannut yhdistää. Tätä puristusta mulla saattaa olla pitkäänkin yhtä kyytiä kunnes vähän helpottaa ja taas toistuu. Yleensä sen jälkeen kun olen tehnyt jotain " fyysisiä" hommia. Onkohan noissa nyt sitten syytä huolestua, vai ei? Eilenkin oli aika kipeä. Noin kahden viikon ajan noita on ollut, enenevässä määrin. Autossa jos on yhtään muhkurainen tie ja auto hyppelehtii vähänkään, tulee maha kipeäksi, tekee mieli kädellä tukea.
Äitiyspakkauksesta unohdin viimeksi kommentoida, että tottakai meille ainakin se on tulossa, esikoista kun odotetaan :)
Liikkeitäkin on ruvennut tuntumaan enemmän. Ei niitä vielä paljon tule (tai en huomaa), mutta päivittäin kuitenkin.
Onko muilla tuo mahan seutu kylmä ihosta? Pitää oikein kädellä lämmittää monesti kun tuntuu niin kylmältä, vaikka olisikin ihan riittävästi vaatteita päällä.
Alcatraz 19+3.
Ei se miun kipu ole vielä iskiasta. Tää on semmoista ihon pinnallista kipua. Kärsin esikoisen aikaan iskiaksesta ja se oli ihan toisenlaista kipua. Silloin ei pystynyt kävelemäänkään kunnolla. Se on semmoista vihlovaa kipua, tää kipu tuntuu tietyllä tavalla " suonissa" . Ja selvää tykytystä tuntuu tuossa polvitaipeen alla.
Itse kävin tänään kesken työpäivän äippäpolilla. Piti nostaa erästä raskasta kohdetta ikävässä asennossa ja siitä tulikin sitten kova kipu mahaan. Yritin olla pötkällään, mutta kipu ei helpottanut. Kävin tarkistuttamassa tilanteen ja kaikki oli hyvin. Sit kun lepäsin tunnin, niin kipukin helpotti. Enpä enää tee mitään mikä ei tunnu hyvältä. Sitä yrittää sinnitellä töissä ja tehdä kaikkea mitä muutkin ja kun ei pysty, niin saa parhaimmillaan vielä haukut (kuten tänään).
Kohta lähden mammajumppaan. Se kyllä piristää aina kummasti. Eilen kävin uimassa, jaksoin uida jopa kilsan. Normiolosuhteissa uin aina 1500m, mutta nyt oon hieman hiljentänyt tahtia.
Tytteli-83 rv 21+0
Tytteli-83: Joo, iskiaskipu todellakin on sellaista kipua, ettei kävelemään pääse :) Yhden päivän linkutinkin töissä vasta...
Piti tulla itseasiassa purkamaan vain sitä, kun kävin lähikaupungin Anttilassa -- siellä oli kosmetiikkaosastolle jätetty massakorin viereen lattialle HUOLIMATTOMASTI sellainen läpinäkyvä somistekuutio - ja niimpä minä sitten kompastuin ja kaaduin vatsalleni siihen hyllyjen viereen! Kuutiota ei yhtään näkynyt, enkä tietysti osannut lattioita töllistelläkään, ja olin ihan hepulissa kun kaaduin. Onneksi ehdin ottaa kösilläni vastaan, mutta pelästyin tosiaan, että olisin voinut rymistellä ihan hyllyjä päin. Jos olisin rohkeampi, olisin käynyt paapattamassa jollekin henkilökunnasta...
No, olen kaatumisien kanssa nyt ihan hermoheikkona - liukkaat kelit on saaneet kaikenkaikkiaan mut ihan vauhkoksi töpöttelijäksi.
Anyway, vauva mukkelehtii vatsassa paraikaa, että ei kaiketi käynyt kuinkaan - hirvittää vaan että humpsahtaa pian napanuora kaulan ympärille loppuajaksi kun mutsi keikahtelee nurin...
Tälläistä se on...
:) Palataan taas!
Sakariini 21+2
kävin tuossa verikokeissa otattamassa kilpirauhasarvot. Niitä kun pitää kupata kerran kuussa. Ja sitten keksin repiä sen teipin pois käsivarresta ja verta tihkuu vieläkin. JeeJee.
Ja sitten pitää lähteä liitämään työterveyslääkärille. Eilinen istuminen oli niin helvettiä että menen valittamaan kipua sinne. Jos säälisivät ja laskisivat saikulle. Tosin pomo heltyi ja lupasi ostaa mulle jumppapallon töihin istuimeksi :) Kun satulatuolia ehdottelivat. Kuulemma se olisi liian kallis mutta jumppapalloon on firmalla rahaa. Ensin tosin vaati että pitäisi olla lääkärin suositus senkin hankintaan (?!?) mutta sain taivuteltua sillä, että sillä voi tehdä myös taukojumppaa kun minä en istu sen päällä. Pomo käski vaan pitää huolen etten tipu pallon päältä.
Pirkko ja punkero rv 17+5
p.s. jee enää pari viikkoa rakenneultraan!! :)
Voinnissa ei ole mitään muutosta suuntaan taikka toiseen. Tänään olisi taas niska-hartiahieronta iltapäivällä ja sen jälkeen menemmekin koko perheellä uimaan =)
Tuosta hieronnasta olen nyt alkanut pohtimaan että onkohan hyvä olla enää mahallaan hieronnan aikana? Omassa pehmeässä sängyssä kyllä pystyn aika hyvin vielä mahallaan nukkumaan mutta se hierojan penkki mietityttää ettei se vaan ole liian kova..Tai siis että joutuukohan pikkuinen jotenkin puristuksiin jos olen mahallani? Viime viikolla olin myös hieronnassa ja silloin ainakin tuntui ihan ok olla mahallaan...no täytyy kokeilla miltä se tänään tuntuu, ja onnistuuhan se muistakin asennoista se hieronta.
Liikkeet ovat voimistuneet jo kovasti ja pitkin päivää tuntuu liikkeitä, ihanaa! =) Tulisi vain se rakenneultra pian, se kun on vasta 11.2 Ylihuomenna on sitten taas neuvola.
Päivän jatkoja kaikille!
Kauris ja pulla rv18+4
Ja saikku jatkuu tämän viikon. Kiva lääkäri sattui, nyt selitti miten voi lepuuttaa noita koipia. Sanoi ettei iskiaskivulle mitään voi. Menee ohi sitten kun menee ja istumaan ei ole hyvä alkaa.
Tuossa pihalla oli aura-auto käyny ja liukkaaksi painunut oli lumi. Meinasin kaatua kerrassaan ja onnistuin tekemään semmoisen limboliikkeen siihen että tuntui että jotain mahassa venähti. Auts..
- Pirkko jälleen
Huomenna rakenneultra! Jännittää!
Tahdotaan tietää sukupuoli, toivottavasti näkyy ja toivottavasti kaikki on kunnossa... jännittää ihan tosi paljon. Saas nähä kuinka sitä nukkuu ens yönä!
Täällä sujuu hyvin! Hassua on kun muutama jo lapsen saanut tuttu on kysellyt vointeja ja kun olen vastannut että " ihan tosi hyvin on menny, ei pahoinvointeja tai mitään muutakaan" niin ne vähän niinkun saattaa loukkaantua! :D " Ai jaaha!" " NO odotas vaan kun tulee synnytys, odotas vaan kun ensimmäiset viikot on ohi ja vauva vaan huutaa.."
Mua noi hiukan huvittaa! :)
Pikkuisen liikkeitäkin jo tuntuu, aika harvakseltaan. Ekat tunsin viime torstaina, sitten kaveri piti vähän taukoa ja sit taas eilen ja tänä aamuna se innostu liikkumaan! Ihan tosi hauska tunne! Hymyillen sitä sitten silittelee masua ja kuiskii pikkuiselle... :)
ElinaAnnina rv 18+5
No niin ehdinpä minäkin vihdoin tähän pinoon : )
[b][color=red]Hengästymisestä:[/color] Itselläni ei ole ollut mitään hengitysvaikeuksia, mutta hengästymistä ehkä vähän helpommin kuin yleensä (mutta kai sitä kuka tahansa hengästyy jos raahaa 3.kerrokseen 13kg poikaa ja kauppakasseja). Ja se kyllä johtunee ennemminkin harrasteliikunnan muuttumisesta hiukan kevyemmäksi, kuin normaalissa tilassa. Mulla tuli muuten edellisistä synnytyksistä kamala hyperventilaatiotila, kun lähdin salista. 1.synnytyksestä olin 2pv. äärettömän hengästynyt jopa puhuessa (toisesta vähemmän aikaa). Jouduin hengittämään vain toisen sieraimen kautta. Silloin sairaalassa kukaan ei osannut kertoa mistä johtui, mutta juttelin asiasta kerran yhden aerobicohjaajan kanssa, niin hän sanoi hänelle käyneen samoin. Eli kun keuhkot ovat ahtautuneet vauvan takia pienen tilaan ja pääsevätkin yht´äkkiä levittäytymään valtoimenaan niin siitähän se johtui. En ole kyllä muilla moisesta kuullut ja ihmiset ovat olleet jotenkin ihmeissään moisesta vaivasta. Silloin ekalla kertaa edes sairaalassa ei kukaan osannut sanoa mistä johtui, mutta toisella kertaa jo osasivat eli taitaa olla urheilijoiden ¿vaiva¿.
[b][color=red]Omasta kropasta:[/color] Joopa joo. Ei se nyt ihan entisellään ole, mutta lohdutuksena voin sanoa, että kyllä sen voi vielä pelastaa ; ) Itse ainakin pääsin edellisten raskauksien jälkeen piankin omiin mittoihin ja imetyksen jälkeen sitten oikein kunnolla. Ja tuttavapiiristä löytyy yksi 3 lapsen fitnessurheilijaäiti ikää 30+ : )
[b][color=red]Kauris-80:[/color] Hieronta onnistuu kyllä isollakin vatsalla, tyynyjä käytetään apuna niin että et makaa vatsasi päällä (eli enemmän kylkiasennossa)
[b][color=red]MansikkaPirkko:[/color] Koita nyt jotenkin pitää itses kasassa ja pystyssä ; ) Eikös sulla ole jo tarpeeksi vaivoja eli älä nyt lonkkamurtumaa enää hanki :DDDD
[b][color=red]sakariini:[/color] Kiitti vaan kun puhuit APPELSIINEISTA!!! Arvaa vaan alkoiko tehdä mieli!!! Ostin eilen ison säkin kaupassa käydessä ja illalla mies toi lisää. Kohta mä muutun varmaan keltaiseksi :DDDD Niin ja olisit ihmeessä rohkaissut mielesi ja antanut palautetta siitä Anttila-episodista. Vaikka nimettömän ¿palautelaatikkoon¿ tuossahan olisi voinut käydä todella pahasti!!
[b][color=red]Alcatraz81:[/color][/b] Sulla taitaa olla verenkierto vähemmällä siinä vatsan iholla, niin tuntuu kylmältä. Annat masulle hellää hierontaa niin vauvakin tykkää ; )
[b][color=red]Tytteli-83:[/color] hyvä että kaikki oli tarkastuksen jälkeen hyvin, varmaan säikäytti tuo kipu nostaessa¿ Ikävä että kaikki eivät ymmärrä että vaikka raskaus ei ole sairaus, niin akrobaatiksi ei tarvitse revetä.
[b][color=red]ElinaAnnina:[/color] Toi on muuten tosi ärsyttävää, eli että raskaana muka ei voisi olla hyvässä kunnossa ja vaivaton. Erityisesti juuri ne joilla niitä vaivoja on ollut (ja niistä on toitotettu kaksinkerroin muille) niin ovat ¿nenärutussa¿ jos ilmoittaa että hyvin menee. Itse juuri törmäsin vähänaikaa sitten samanmoiseen. Puolituttu kauhisteli kun lapset ovat niin pieniä ja uusi jo tulossa, että miten oikein jaksan kun on kohta tuo vatsa ja kaikkea. Ilmoitin vain että minulle tulee onneksi tuohon eteen vain tuo 10kg pallo joten muuta vaivaa ei ole (no tietysti samalla hiljaa mielessäni toivoin että tämä tulee olemaan suunnilleen samanlainen raskaus kuin edelliset niin ja samanmoinen nukkuja kuin veljensä)
[b][color=LightCoral]♥ art rv n.21[/color]
Täytyy vaan todeta, että ihanaa, että täällä on tällainen joukko, joka ymmärtää ja jakaa kokemuksiaan :) On aina niin mukavaa tulla tänne sekä valittamaan että iloitsemaan tästä meidän taipaleesta. (Joo, tänään on hyvä päivä ;) )
Tänään oli rakenneultra ja kaikki oli kunnossa. Ja sukupuolikin selvisi, poikahan siellä köllöttelee :) On se jännittävää. Tsemppiä kaikille, joilla on vielä edessä tuo tiirailureissu.
Ultrassa kokoarvion mukaan odotus olisikin jopa viikkoa pidemmällä, mutta enpä tiedä enää, mitä uskoa. Jokaisessa ultrassa on annettu eri ajat, joten kai sitä täytyy vaan varautua siihen, että pikkukaveri voi tulla ulos missä tahansa kesäkuun vaiheessa.
Hassua, että jotkut suuttuvat siitä, että toisella on helppo odotus. Sehän on ihanaa, ja sitäpaitsi raskaus näyttää olevan niin ihmiskohtainen asia. Toiset kokevat asiat eri tavalla kuin toiset ja eihän sitä muutenkaan tiedä, mitä elämä eteen tuo. Ja tietenkin hölmöä, että harmitellaan, jos toisella ei ole paha olo :/ Kyllä me äidit saadaan kuulla ihan mitä sattuu...
Vointeja kaikille!
Poltsi+poju rv. 19+2 (tai ehkä jopa 20+...)
Heräsin tänään kipeänä. Kurkussa tuntuu kaktus, silmiä kirvelee ja nenä on tukossa...nyt sitten vain parannellaan tautia pois. :(
Minustakin täällä on kiva porukka :) Muutenkin on mukavaa, että mukana on niin ensisynnyttäjiä kuin uudelleensynnyttäjiä.
Tuosta valittamisesta piti kommentoida: mielestäni on hienoa, jollei ole ongelmia, tosin raskauden edetessä niitä saattaa vielä tulla niillekin, joilla ei vielä ole mitään. Taidan itse olla nyt niitä, joilla ei ole muuta valitettavaa kuin jo ennen raskautta olleet vaivat, selkä ja polvi...joissa on toki ihan tarpeeksi.
Luulin ennen, että mitä enemmän on raskauksia takana, sitä vaikeammiksi ne muuttuvat, mutta tämä neljännen odotus on ollut ihan erilaista kuin kakkosen ja kolmosen, jotka olivat ihan suoranaista helvettiä. Molemmissa raskauksissa kerrytin kiloja ihan hirveästi, mutta tässä ei vielä olla lähellekään niissä mitoissa kuin edellisissä. Oikeastaan tämä raskaus tuntuu pitkälle ihan siltä, mille ekakin tuntui, eli ei -ainakaan vielä, tunnu missään :) Ja osaan kyllä iloita siitä! Toki tiedän, että tässä vielä loppua kohden alan kärsiä milloin mistäkin inhottavasta vaivasta, mutta ei se mitään haittaa, ne vaivat häipyvät saman tien kun vauveli on maailmassa. :D
Tuo on kyllä totisesti inhottavaa jollei työyhteisössä saa ymmärrystä. Onneksi olen itse aina saanut ymmärrystä vähän liikaakiin, mikä ei sekään ole mukavaa. Ei raskaana oleva nyt sentään mikään sairas ole, jos kaikki on muuten ihan kohdallaan, mutta jollei ole, niin silloin työyhteisön pitää oikeasti tulla vastaan, eikä känistä takanapäin.
Huh, tulipa taas romaani...
Kanelisokeri 20+4
Neuvolasta terveisiä!
Hb 121 (aiemmin 140 ja 132), eli alaspäin menty; rautaa saa kuulemma syödä jos haluaa.
Verenpaineet 116/60, normit mulle.
Paino oli 17+2 -1kg, nyt 21+0 oli +2,7kg :ashamed: , eli tullut kuukaudessa 3,7kg :o Kauheeta. Sokerit oli tosin normaalit, joten neuvolatäti oli sitä mieltä että kunhan painnonousu ei ole loppuraskauden samanlaista, niin kaikki on ok.
Sanoi muuten että painoa SAISI tulla 8-12kg, kaikki muu on liikaa. Jahas - mitä näille jotka on saaneet sen 20+kg sanotaan neuvolassa? Mun neuvolatäti näyttää olevan muutenkin aika tiukka.. :D
Maha pystyssä päivään seuraavaan!
Elppa & Möykky 21+0
AAAPUUUVA! apu-va, apu-va!
Huomenna rakenneultra ja mua jännittää ihan hirrrrrrrrrrrveesti.
On tuo masuasukas potkinut ja muljahdellut silloin tällöin mutta miksi mua silti niin huolettaa vauvelin vointi?!
En kait mää osannut näin pelätä Lukan raskaudessa...nyt on mulla jokin extra-stressaus pikkuisen hyvinvoinnista. Toivottavasti en tule sanomaan huomenna, että äidin vaistot oli oikeassa ja kaikki oli päin peetä...... Perskules.
Juu, oletteko hankkineet mitä tulevalle pienokaiselle?
Meikät hankki Maxi Cosi Cabrio -turvakaukalon ja Quinny Speedi SX rattaat. Vielä Quinnyn Dreami vauvakoppa ja homma alkaa olla kasassa.
Luka tykkää ainakin istua noissa rattaissa ja pojan käytöllä saavat ollakin kesään saakka, jahka me saadaan tää kesävauva, mistä ollaan unelmoitu.
mut nyt iltapuuron keittoon.
T: Rouva rv 21 ja Luka 2v
mutta ei mitenkään mieluisalla tavalla. Esikoinen (3v) on ollut tänään(kin) todella hankala. Tehnyt kaikki kiellettävät ja vähän siihen päällekin. Hermo on ollut tällä äipällä AIKAS VÄHÄN kireellä. Pikkuveli on mustelmilla kun on jäänyt tuon kouhottajan jalkoihin. Niin ja niitä suppareita - nyt niitä sitten on ollut!!! No kohta menen kyllä pehkuihin ja koitan rauhoittua - huomenna päivä uusi ja on hyvä aloittaa puhtaalta pöydältä : )
♥ art
Kyllä nostan hattua teille joilla on pikkuisia kotona... Mulla ei oo kun tuommonen mies tuossa joka osaa aika hyvin hoitaa itsensä ja olen työpäivien jälkeen ihan poikki! Kello 16 alkaa jo ilta :D
Mutta eskomarjatta meuhkaa nyt masussa kovasti! Tais tykätä vanilijajukurtista jonka äsken popsin...
Mua jännittää se huominen rakenneultra kans TOOSI Paljon.... Mä vaan niin toivon et kaikki on kunnossa!
Noniin, nyt nukkumaan (jos nyt sitä unta saan koko yönä.... ).
-ElinaAnnina
Hieronnassa olen minäkin käynyt. Edellisestä raskaudesta loppuun asti. Mun hieroja laittoi mut istuma-asentoon, missä pääsee itse hyvin hieromaan.
Onpa hassua, että helppoa raskautta ei saisi ollakaan. Mulle ei kyllä kukaan ole sellaisesta kommentoinut. Johtuu varmaan siitä, että lähipiirissä ei ole muita kuin helppoja raskauksia. Mutta onko teillä ulkopuoliset kommentoineet mahasta/raskaudesta? Mulla yks pappa lounaalla kommentoi, että syöhän nyt kunnolla makkaraa niin kaverikin jaksaa kasvaa. Voi kiesus että mua otti aivoon!!! Oli sitä ennen heitellyt muutenkin typerää juttua.
Liikkeistä tulin kyselemään. Tunnetteko te liikkeet päivittäin ja voimakkaina? Mulla kun nää tuntemukset vaihtelee hirveästi. Viime viikolla kävi sellainen mylläys koko päivän ettei ollut epäilystäkään mistä oli kysymys. Siitä asti ollut hiljaista. Tai kait mulla jotain muljautuksia ja hipaisuja tuntuu, mutta kun en ole varma kun on tullut noita hirveitä mylläys päiviäkin.
Koittakaahan mammat pitää itsenne pystyssä.
Eliador ja vimpula 20+5
on ollut täälläkin. Siitä asti kun aloin liikkeitä tuntea, on ollut aika erilaisia päiviä. Ultrassa onneksi silloin oli kaikki kunnossa, joten en ole asialla stressannut. Sen olen itse huomannut, että kun käyn liikkeitä oikein kuulostelemaan, niitä usein myös tuntuu. Siis silloin kun oikein rauhoittuu (ja esim. illalla nukkumaan käydessä). Päivällä kovassa menossa ei ehkä oikein huomaakaan muuta kuin niitä kovia myllerryksiä. Jos on oikein tuntunut, että onpa masussa nyt hiljaista, olen syönyt jotain ja käynyt sohvalle löhöilemään. Yleensä hetken päästä sitten potkitaankin :). Kai se vauvan asennosta ainakin riippuu paljon, kuinka hyvin liikkeet tuntuvat. Ja itsellä ainakin makean syönti saattaa aiheuttaa vauvan tavallista kovempaa myllerrystä :).
Tämän päivän ultraan menijöille tsemppausta jännitykseen! Toivottavasti kaikki menee oikein hyvin! Joku epäili, että sanovat sitten siellä ultrassa, että äidin vaisto on osunut oikeaan ja että kaikki ei olekaan kunnossa. Minä myös pelkäsin etukäteen, että jotain on pielessä, mutta ainakin tämän mamman kohdalla " vaistot" olivat väärässä :p.
Kiva porukka täällä minustakin, ja ihanaa, että olette olemassa! Kun ei tuttavapiirissä ole ensimmäistä odottavia, on kiva lukea muiden samassa tilanteessa olevien juttuja. Asiatkin selviävät, niinkuin nyt se karvamahaisuus...
Niina 20+5
Tervehdys täältäkin suunnalta. Meillä on myös ollut vatsassa hiljaista viime päivinä. Viikonloppuna ei ehdi tosin sillä tavalla kuunnellakaan liikkeitä, kuin arkisin tietokoneen äärellä istuessa. Onneksi kuitenkin eilenkin muutaman venytyksen bongasin, säilyy mielenrauha. Mutta odottelen myös innolla ensi maanantain rakenneultraa. Saa nähdä ehtiikö mieskin mukaan! Mukavahan se olisi. Viime raskaudessa pääsi vasta viimeiseen, noin kuukausi ennen synnytystä tehtyyn ultraan.
Raskauden tuomiin muutoksiin sopeutuminen on ollut ehkä suurempi juttu esikoista odottaessa (minun kohdallani ainakin), mutta joinakin päivinä on kyllä itselläkin sellainen olo, että tarttee enemmän psyykkausta asiasta. Nimittäin tuo maha... se on ihan järkyn kokoinen yhtäkkiä!! Ei se kai ekassa raskaudessa ihan näillä viikoilla paistanut kilometrien päähän... Pakosta aina vertailee näitä raskauksia, vaikka yritänkin olla sitä tekemättä. Oeh. Kaverini totesi tuossa pari päivää sitten, että hänellä oli samankokoinen maha synnyttämään lähtiessä! No juu, hän tosin synnytti 2,5 kk ennen laskettua aikaa, mutta jäi kuitenkin vähän turhan hyvin mieleen tuo kommentti. Vaikkei millään pahalla varmasti sanonut. Muuten pyyhkii hyvin, ei erityistä vaivaa. Pitäisi vaan muistaa liikkua, ettei selkä jumita ja päänsärky iske.
Onkos muilla ollut jo synnytykseen liittyviä unia? Minulla ainakin kaksi. Ekassa synnytin kärpäsen kokoisen ja näköisen vauvan, ja olin ihan hätää kärsimässä kun se koko ajan katosi ja pelkäsin vahingossa litistäväni sen. Toinen uni oli vähän realistisempi. Luulin jo pääseväni synnyttämään, oli kovia supistuksia, mutta sitten ne yhtäkkiä loppuivat ja minut lähetettiin sairaalasta takaisin kotiin. Supistuksia on tosiaan välillä ollut, aika usein tulee pissillä käydessä ja tosiaan autossa köröttely lisää myös supisteluherkkyyttä.
Eipäs tässä kummempia. Tulkaahan kertomaan ultrakuulumisia!
a_j:llä oli rankan kuuloinen alkuviikko tiedossa. En jaksa oikein ajatellakaan, että pitäisi työreissua tehdä. Tosin mullakin sellainen edessä helmikuun lopulla ja tn. vielä pari viikkoa ennen äitiyslomaa. Pitää nyt katsella, mikä olo sitten on. Jos on hirveästi vaivaa, niin yritän jättää väliin.
Taika, 18+4
Sen aikaa unohduin entistä pinoa lukemaan ettei tarttenut uutta aloittaa :)
Mie tulin töihin. Mutta oikeaa kankkua vihloo niin, että luulen että soittelen neuvolaan ja pyydän keskiviikolle lääkärinaikaa. Työterveydessä oli vapaita aikoja vain sille hemmetin puusilmälle, en taida vaivautua. Kisun sitten vaikka keskiviikkoon asti, jos saisi vähän ymmärtäväisemmän lääkärin kanssa jutella.
Vasemmalta kankulta toivottelen hyvää alkavaa viikkoa kaikille!
- Pirkko ja punkero rv 17+4