Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelmana sukulaisten antamat lahjat

20.01.2008 |

Tässä vielä toinen keskustelun aihe minulta.

Onko kellään toisella samaa ongelmaa? Meidän amerikan sukulaiset tuovat aina matkalaukullisen tuliaisia lapsillemme. Muovisia leluja ja kiinassa tehtyjä, varmasti kaiken maailman myrkyissä uitettuja halpa vaatteita. Olen koittanut hienovaraisesti vihjaista periaatteistamme, käytämme kierrätettyjä vaatteita tai luomupuuvillaisia ja emme halua että lapsillamme on säkkikaupalla leluja ym. Tämä ei kuitenkaan mene perille. Mikähän auttaisi?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassakin on kaikenmaailman ideologien mukaan kulkevia, monelle on kulutushysteriä jäännyt päälle ja heille voi olla vaikea ymmärtää meidän kulutuksen vähetämisideaa. Voisit varmaanihan suoraan kertoa, että kyllä nykyään Suomestakin saa vaatetta ja leluja (ja niitä on jo nyt kaapit pullollaan), joten jos haluette jotain tuoda, niin 1-2 tuotetta / lapsi riittää. Jos sukulaiset eivät kauniista pyynnöstä huolimatta asiaa ymmärrä, niin anna asian olla vierailun ajan. Vierailun jälkeen kanna teille liikaa olevat ja epäsopivat kirpputorille ja osta rahoilla jotain mitä oikeasti tarvitsette tai anna vaikka hyväntekeväisyyteen. Näin ei pitäisi kenenkään pahoittaa mieltää. Toki kannattaa antaa lapsille se / ne kaikkein parhaat lelut, etteivät pikkukorvat jälkeinpäin juorua liikaa. Monelle amerikansiirtolaiselle, joka lähti rapakon taakse sotien jälkeen on jäännyt mieleen kauppojen tyhjät hyllyt ja köyhyys. Heidän on vaikea omaksua ajatus, että Euroopasta saa nykyisin kaikkea mitä Amerikastakin.

Vierailija
2/10 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä. Täytyy yrittää. Huvittavaa oli muuten kolmivuotiaan tyttömme kommentti kun sai kassillisen nukkeja tuliaisiksi. Typy tokaisi: Taas näitä nukkeja! Meillä on jo ihan tarpeeksi näitä! =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

laadukkaita leluja. Voisitko vähän selvitellä, mitkä olisivat teille mieleen ja sukulaisillenne helposti saatavissa ja sopivassa tilanteessa vähän vinkata? Ihan tavallisista, paremmin varustetuista kaupoista pitäisi löytyä, ja tietysti netistä. Tämäkin voisi olla kumpiakin tyydyttävä vaihtoehto :) Amerikkalaisille usein lahjojen antaminen on todella tärkeää, niin voisivathan samalla antaa jotain oikeasti tarpeellista/hyödyllistä.

Vierailija
4/10 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voipi olla että tässä on enempi ongelmana hyvin erilaisten ihmisten joutuminen samaan sukuun...;) Itse olen semmoisesta miten sen sanoisi luomu/hippi perheestä. Jossa pyykitkin pestiin käsin, maito haettiin polkupyörällä maatilalta, asuttiin 4 henkeä 2 huonetta ja keittiö asunnossa, kaikki kasvatettiin ite ja ruuat tehtiin ite, telkkaria ei ollu ym ym.

Anoppini, joka on suomalainen ja asuu suomessa uusissa naimisissa, taas yritti viimeiseen asti saada minut luopumaan kestovaippojen käytöstä, heillä pantilliset pullotkin heitetään roskiin, suureen ääneen on ihmetelty perhepedissä nukkumistamme, minun lihan syömättömyyttäni ym.

Samaa suureen ääneen ihmettelyä on harrastanut tämä amerikassa asuva ja amerikkalaisen miehen kanssa naimisissa oleva lastemme täti. Vinkkasin joskus että tykkäisin kovasti jos saisin kestovaippoja lapsille tuliaisiksi. Kommentti siihen kuului, ei semmosia täällä kukaan käytä, eikä niitä saa kaupoista...

Toki ymmärrän amerikkalaisten tykkäävän antaa lahjoja, onhan miehenikin puoliksi amerikkalainen ja amerikkalaiselle lastemme serkulle lähetämmekin aina mummun mukana lahjan tai kun tulevat varaamme hänelle jotakin. Kylläkin jotain itse tekemääni tai sitten jonkun toisen käsin tekemää tai niitä luomupuuvilla vaatteita ym. periaatteisiimme sopivaa.

Että ehkä tämä kirppis vinkki on ihan toimiva tässä tapauksessa...;)

Vierailija
5/10 |
29.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirppis varmaan olla se paras vaihtoehto... :)

Vierailija
6/10 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piste. Lautapelit, herätyskellot, värityskirjat, yms käyttötavarat on toki aina tervetulleita. Tai jos haluaa lelulahjan antaa, antakoon rahaa, me hoidamme itse sitten yhdessä mieleisemme leluostokset. Toki synttäreillä lapset tuo mitä tuo, mutta yritän aina lapselle muistuttaa kertomaan meidän lahjasäännöstä kavereilleen (7v siis kyseessä jo..). Itse en ole joutunut ikinä leluostoksille, omille lapsilleni siis. Kun tulee muualta käytettynä ja tapahtuu kaverien paljon runsaasti lelunvaihtoa, ja sitten nämä lelulahjat, joita silloin tällöin kiellosta huolimatta tupsahtelee. (varsinkaan pojan " puoliksi kiinalainen" isi ei ymmärrä olla ostamatta niitä leluja, siellähän lapset saa mielinmäärin mitä haluaa)

Vierailija
7/10 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä kokemusta toisesta kulttuurista. Joskus on alkanut tuntumaan (kun anoppi + muu miehen suku kovasti kummastelee) että olenko nyt liian ankara. Toisaalta muistan oman " vähä leluisen" lapsuuteni hyvänä ja onnellisena. meillä oli muutama rakas lelu ja teimme itse leluja eri materiaaleista. todella välillä ärsyttää amerikkalasten (en siis yleistä, tarkoitan meidän sukua;) ) yletön kulutus ja lasten leluihin hukuttaminen. Täytyy varmaan alkaa olla jämäkämpi ja tuoda omaa mielipidettään kohteliaasti esiin. Ja jos ei tämäkään auta niin kirppikselle sitten vaan. Kolme vuotias tyttäremme oli tänäänkin raahaamassa yhtä muovihökötystä ja kysyin että mihinkäs tuota viet, niin vastaus kuului Kirppikselle kun en tätä tarvii! :D

Vierailija
8/10 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOitan aina sopivan tilaisuuden tullen korostaa,kuinka paljon meitä ilahduttaa jotkut kummit ym ihmiset jotka on antaneet lapsille AIKAA.

Tämä ei ole mitään pelkästään minun kieroutta, vaan ihan oikeasti lapseni kaikisa eniten ilahtuvat tuollaisista aineettomista lahjoista, kivoihin paikkoihin menemisestä ja ihmisten tapaamisesta. Ihan vaan siitä jos joku poikkeaa heitä katsomaan, vaikkei olisi kuin tunnin !

Lahjapaketit on ihan sivuroolissa. Tavaraa on nykyihimisllä liikaa, aitoa kiinnostusta, välittämistä, rakkautta taas ei.

Vierailija
9/10 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eräs sukulaiseni on innokas kirpputorien kiertäjä. Ei siinä mitään, mutta kun kirppiksillä myydään sitä uutta tavaraa, tiedätte varmaan kuinka laadukasta se on. Aina ostetaan sitten lapsille jotain muovikrääsää, millä ei tee mitään. Näitä tavaroita tulee lähes viikottain. Eikä niillä ole edes mitään jälleen myynti arvoa, saatikka että niitä kehtaisi kenellekään lahjoittaa. Roskiin vaan, ja jätevuoret kiittää :(

Vierailija
10/10 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

inhottavaa kyllä. Minä olen nyt kovasti koittanut " saarnata" tästä kannastamme kaikille sukulaisille. Olen koittanut painottaa juuri tuota, mitä tässä jo joku toi ilmi, että lapselle niin tärkeää ja tavaraa mieluisempaa on kun teette jotain heidän kanssaan. Esim. kolmivuotiaamme pääsi siskolleni viikonlopuksi. Reissun kohokohtia oli kun olivat menneet bussilla keskustaan syömään jäätelöä ja kun hän oli saanut nukkua patjalla lattialla. :) Yhtään lelua siskoni ei ollut tytölle ostanut ja hän oli paljon onnellisempi tästä " lahjasta" kuin mistään saamastaan lelusta.

Seuraavaksi kun lapsilla on juhlat, niin ajattelin että oisiko röyhkeetä laittaa kutsukorttiin että jotenkin että toivomme lelulahjojen sijasta vaikka askartelutarvikkeita? :) Tosin nämä ameriikan sukulaiset ovat niin suuruuden hulluja että luultavasti toisivat säkillisen askartelutarvikkeita...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi