Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten pestä hiukset ekologisesti?

20.01.2008 |

[quote]

Ja sitten vielä kokonaan ilman shampoota elämisestä. Kyllästyin muutama kuukausi sitten ihan totaalisesti yhä nopeammin rasvoittuviin hiuksiin ja jatkuvaan hiusten pesuun. Lopetin kokonaan shampoopesut ja hoitoaineiden käytön. Korvasin ne ruokasoodapesuilla ja etikkahuuhteluilla. Olen nyt kolme kuukautta ollut ilman shampoota. Hiukset eivät enää rasvoitu niin nopeasti, eivätkä enää näytä rasvaisilta, tuntuvat siltä kyllä. Ovat ihan kuin eläimen turkin tuntuiset, niissä on rasvakerros siis pinnassa, mutta se ei näy. Vaatii hieman totuttelua, myönnän. Ja ekat viikot oli sellainen magee rasvaletti. jaiks. tuli kokeiltua huivikampauksia ja muita:)

Aluksi jouduin pesemään ruokasoodalla (seos 1-2tl ruokasoodaa / 0,5 l vettä) parikin kertaa viikossa, mutta nyt väli on jo reilun viikon, jopa puolitoista. Ruokasoodapesun jälkeen hiukset näyttävät puhtailta, mut silti niissä siis tuntuu se rasva. Ruokasoodapesun jälkeen teen etikkahuuhtelun (seos 2-3tl omenaviinietikka / 0,5 l vettä). Sen pitäisi nopeuttaa päänahan palautumista ja talirauhaset rauhoittuvat. Etikka tekee hiuksista heti pesun jälkeen myös helposti kammattavat. Mulla on siis varsin pitkät, hieman luonnonkiharat ja todella paljon takkuuntuvat hiukset. Kuiviin latvoihin käytän koookosöljyä.

muppis

[/quote]

Kokeili samaa kuin muppis, onnistumatta. Hiukset olivat saman tyyppiset, pitkät ja luonnonkiharat. Viikonverran koetin soodaa ja etikkaa, mutta sitten oli luovuttava kokeilusta, kun palasin taas töihin ja hiukset näyttivät kamalilta. Seuraavalla pidemmällä lomalla, jonka vietän jossain poissa ihmisten ilmoilta, voisin taas kokeilla.

Nyt on taas käytössä Ole hyvän hiushoitotuotteet.

Kuiviin latvoihin voisin kokeilla jotain, olisiko neuvoa jotain muuta kuin kookosöljyä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka olisi parasta pestä hiukset, siis mahdollisimman ekologisesti. Kaupastahan kun ostaa shamppoota ja hoitoainetta jää muoviset pullot jäljelle ja asuinpaikassamme ei ole muovin kierrätystä. ostin sitten bodyshopista kun sinne voi viedä pullot kierrätykseen, mutta luin täältä että bodyshop ei olekaan kovin ekologinen firma.

Vierailija
2/19 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Natures of skandinavia lanseerasi juuri uudet ekologiset shampoot.

Tässä firman omilta sivuilta:

Shampoomme sisältävät ainoastaan hellävaraisia ja ekologisesti sertifioituja tensidejä. Toisin kuin useimmat muut shampoot, meidän shampoomme eivät sisällä mitään synteettisiä säilöntäaineita. Sen sijaan olemme ottaneet oppia menneistä ajoista ja käyttäneet raaka-aineyhdistelmää, joka sisältää luontaisesti säilöviä aineita. Naturesin perinteiden mukaisesti olemme käyttäneet tuotteen valmistukseen luonnon parasta antia. Shampoossa sheavoin ja kookoksen tensidit puhdistavat ja koivu, rohtoraunioyrtti ja malva piristävät ja voimistavat.

Tuotteet ovat tiivisteitä ja siksi riittoisia. Pakkaukset ovat kierrätettäviä muovipulloja, mutta meilläpäin se ei ole ongelma, kun kierrätyspiste melkein naapurissa:).

Lisätietoja: annulii75@luukku.com

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pesupähkinöitä pari paketillista ja siinä mainitaan että pähkinöistä voisi keitellä liuosta joka sopii myös hiustenpesuun. En ole moista kokeillut mutta pyykinpesussa nuo kyllä toimii.

Vierailija
4/19 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesupähkinöitä minäkin käytän pyykinpesussa ja liuosta olen keitellyt yleispesuaineeksi. Hiuksiin en ole kanssa kokeillut, vaikka pähkinöitä jo kauan käyttänyt olen ja jopa niitä itse myynkin. Täytyypi kokeilla! =)

Vierailija
5/19 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siksi parempi vaihtoehto kuin BodyShop. Hei valmistavat kiinteita shampoita joitka kestavat tosi pitkaan ja joista ei jaa edes mitaan pulloa tai muuta jatetta jaljelle (se on niinkuin saippuapala joka vaan kaupassa kaaritaan pieneen palaan kierratyspaperia). Palashamppooseen ei heidan selityksen mukaan tarvitse myoskaan laitaa sailytysaineita kuten nestemaisiin, eli siinakin saasty pahoja aineita.

En ole expertti, mutta olen nain kuullut. Ehka heidan web-sivuilta voi loytaa lisaa tietoa?

Vierailija
6/19 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos laittaa suihkun kiinni pesun ajaksi. Nain olen tehnyt koko ikani, vaikka enemman lapsuudenkodissa veden lammitykseen ja taloudellisuuteen liityvista syista kuin eko-syista, mutta hyva tapa tuli opittua. Mokilla kesalla sita huomaa miten vahalla vedella parjaa jos on ' kantovedet' ja joskus olen miettinyt pitaisiko kotonakin ehka laittaa vetta ampariin ja siita kauhalla, mutta suihku on mukavampi!

Vierailija
7/19 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitin just tänä aamuna pesuphkinälientä ennen tämän ketjun lukemista, ajattelin kokeilla millaista tulee. Mietin, että siihen voisi ainakin varmaan tiputtaa vähän eteeristä öljyä jos tympeä haju ei miellytä, ehkä muutenkin vois käyttää itseviritellyn shampoon pohjana? Vaikka jos se on hyvää ja pesee kivasti niin miksipä turhaan pilata keitosta millään :)

Vierailija
8/19 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesupähkinä jauheesta kun lisää vettä, saa mukavan tahnan jolla voi pestä hiukset. Helpompi kuin liuos, joka tahtoo karata käsistä.

Mistäpä kehittelisi vielä itsetehdyn hoitoaineen? :)

Vierailija
9/19 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin kokeilin eilen sillä liuoksella. Pesin päivällä hiukset kun oli menoa ja koko letti roikkui kuin rasvaisina suortuvina - yök. Illalla kävin sit vielä suihkussa ja laitoin tosi paljon sitä liuosta, yhteensä varmaan yli desi, silti aamulla oli tukka kuin rasvainen. Mikähän on vikana, onko mun hiuslaatu vain sellainen ettei tää sovi vai teenkö jotain väärin? Tota tahnaa vois vielä kokeilla, jos se pesis paremmin...

Vierailija
10/19 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron tutun kokemuksesta. Hiukset kuulemma tottuu aika nopeasti myös siihen, ettei käytä shampoota ja hoitoainetta ollenkaan. En vaan tiedä miten kauan se kullakin kestää... ehkä onnistuu parhaiten lyhyttukkaisilla! Samahan pätee hiusten pesun tiheyteen. Kun pesee useammin, hiukset rasvoittuukin nopeammin. Näissä on tietty yksilöllisiä eroja, mutta kannattaa kokeilla. Minä esim. pesin ennen joka toinen päivä, nyt pari kertaa viikossa. Kananmunalla voi myös pestä hiuksia.

Kaupan hoitoaineille käy vaihtoehtoisena hoitona usimmat kokealaatuiset, puhtaat kasviöljyt. Joko sellaisenaan tai osana hiusnaamiota. Hiusnaamiona voi kokeilla esim. banaani tai avocado+1rkl kasvisöljyä, Hiusten huuhteluun käy olut - kokeiltu on. Ei tuoksu kuivuttuaan ;) Myös nokkosista keitettyä (20 min) liuotetta suositellaan viimeisenä huuhteluvetenä, nimemomaan tummille hiuksille. Olen kuullut, että auttaisi hilseeseen myös. Ja vaaleille hiuksille kamomillasta keitetty huuhde. Näitä + muita vinkkejä löytyy Naisten saunakirjasta. Kokeiltiin joukolla yksissä polttareissa!

Vierailija
11/19 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi mainita esim. Urtekram, Ole hyvä, Frantsilan tuotteet ja Weledakin taitaa tehdä shampoita? Tuosta Weledasta en ole ihan varma, muuten olen kyllä heidän tuotteistaan tykännyt. Nämä on tosiaan mielestäni enemmän luonnonkosmetiikkaa - jos siis sitä hakee - kuin BodyShop.

Vierailija
12/19 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palashampoota saa luontokaupasta (luontokauppa.com), itse en ole vielä kokeillut. On ymparistöystävällinen. Saippuapaketissa lukee, että alkuun hiukset voivat olla rasvaisen oloiset, mutta joidenkin käyttökertojen myötä tuo ongelma poistuu. Voisiko olla sama tuon pesupähkinäliuoksen kanssa?

Palashampoota oli myös lapsille!

Jos joku kokeilee, kertokaanhan täällä miltä vaikutti.

Itse olen ostanut Ruohonjuuresta shampoota omaan pulloon, olikohan merkki Ole hyvä. Olen tykännyt!

Vierailija
13/19 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesupähkinäliuoksella pesu sopii ehkä paremmin kuivahiuksisille. Muistan myös lukeneeni itä-suomalaisesta naisesta joka keitti saippuoita luonnonaineksista, mutta en muista mistä niitä sai ostaa. Täytyy käydä tsekkaan se luontokauppa. Täytyy myös käydä kattoon josko kirjjastosta löytyisi tuo sauna kirja.

Vierailija
14/19 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruohonjuuri-kauppa leviää uusiin kaupunkeihin ja netistäkin löytyy ja siellä ainakin on täyttöpullosysteemi, mitä olen itse jo pitkään käyttänyt. eli ei turhia pulloja ja aineet ovat ympäristöystävällisiä.

keitin pesupähkinöistä sitä liuosta ja pesin sillä, mutta on niin hankalaa, että taidan edelleen jatkaa ole hyvän shampoiden kanssa, niistä tykkään kovasti.

Vierailija
15/19 |
08.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös erittäin herkästi rasvoittuva tukka eli jos pesen enemmän kuin 2x viikossa niin sitten joudun pesemään vähintään joka toinen päivä ja silloinkiin tuntuu et liikaa rasvoittuu....... Eli muutamia viikkoja siinä menee totuttaa hiukset harvempaan pesuun joka on minusta ekologisempaa kuin ekoshampoon käyttäminen päivittäin.

Säästää siinä vettäkin kun ei tarvi niin usein käydä suihkussa... Ellei sit muuten tarvitse :)

Vierailija
16/19 |
08.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan aina pitäisi valita kotimainen vaihtoehto jos mahdollista.. JA jos ei niin sitten pohjoismainen... eurooppalainen, jne.......

Vierailija
17/19 |
21.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt monenlaisia ekosampoita, kuten Elokuu- ja Ole Hyvä-merkkejä, mutta parasta on Frantsilan yrttisampoo. Se on myös kotimaista, ja sitä saa nykyään jopa Sokostenkin luontaiskosmetiikkapuolelta. Irtomyyntinä sitä voi ostaa täyttöpulloon ainakin Ruohonjuuresta.

Hinta on jonkin verran kalliimpi kuin esim. Ole Hyvä -sarjalla, mutta pesee hyvin ja hiukset jäävät kauniimmiksi ja helpommin käsiteltäviksi. Myös Frantsilan yrttipohjainen deodorantti toimii hyvin. Hikoilen paljohkosti, ja tämä on ainoa alumiiniton deodorantti, joka on pitänyt hienhajun kurissa.

Vierailija
18/19 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lush avaa maaliskuussa liikkeen Espoon Isoon Omenaan.

Vierailija
19/19 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se itäsuomalainen saippuankeittäjä löytyy täältä http://www.solavoima.fi/etusivu_fi.html

Kyseessä on solasaippuat, aivan ihania, voin suositella lämpimästi.

Ja sitten vielä kokonaan ilman shampoota elämisestä. Kyllästyin muutama kuukausi sitten ihan totaalisesti yhä nopeammin rasvoittuviin hiuksiin ja jatkuvaan hiusten pesuun. Lopetin kokonaan shampoopesut ja hoitoaineiden käytön. Korvasin ne ruokasoodapesuilla ja etikkahuuhteluilla. Olen nyt kolme kuukautta ollut ilman shampoota. Hiukset eivät enää rasvoitu niin nopeasti, eivätkä enää näytä rasvaisilta, tuntuvat siltä kyllä. Ovat ihan kuin eläimen turkin tuntuiset, niissä on rasvakerros siis pinnassa, mutta se ei näy. Vaatii hieman totuttelua, myönnän. Ja ekat viikot oli sellainen magee rasvaletti. jaiks. tuli kokeiltua huivikampauksia ja muita:)

Aluksi jouduin pesemään ruokasoodalla (seos 1-2tl ruokasoodaa / 0,5 l vettä) parikin kertaa viikossa, mutta nyt väli on jo reilun viikon, jopa puolitoista. Ruokasoodapesun jälkeen hiukset näyttävät puhtailta, mut silti niissä siis tuntuu se rasva. Ruokasoodapesun jälkeen teen etikkahuuhtelun (seos 2-3tl omenaviinietikka / 0,5 l vettä). Sen pitäisi nopeuttaa päänahan palautumista ja talirauhaset rauhoittuvat. Etikka tekee hiuksista heti pesun jälkeen myös helposti kammattavat. Mulla on siis varsin pitkät, hieman luonnonkiharat ja todella paljon takkuuntuvat hiukset. Kuiviin latvoihin käytän koookosöljyä.

Ilmeisesti ohuet ja todella rasvoittuvat hiukset saattavat olla aluksi varsin pitkään hankalat (siis rasvaiset). Mutta muuten pitäis jo noin 6 vkossa näkyä jotain muutosta.

Voin suositella. Ja jos ei kokonaan halua luopua shampoosta niin voi kuuriluontoisesti muutaman viikon ajan kokeilla edellä mainittua ja saada siten pesuväliä pidennettyä.

no tulipa tästä pitkä tarina. Jotta ei mene ihan julistamiseksi niin mainitsen vain ihan lyhyesti, että kainalotkin rauhoittuivat hikipelleolotilasta, kun siirryin solasaippuoihin ja deodoranttikiveen ja jätin kaupan dödön pois. että näin luomua täällä:)

muppis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme