Mistä voi kertoa se, jos puolison seura ahdistaa?
Kun hän on kotona, minua ahdistaa, samoin jos käymme yhdessä jossain. Kun hän ei ole kotona tai jos olen yksin tai lasten kanssa jossain ilman häntä, tunnen oloni ihan rennoksi.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
No tunteesi kertovat paljon, eivätkä hyvää suhteenne tilasta. jos koet olosi ahdistuneeksi kumppanisi kanssa, se tarkoittaa ettei sinulla ole hyvä olla hänen kanssaan.
Mutta en tiedä miksi. Onko vika hänessä vai minussa vai jossain muussa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tunteesi kertovat paljon, eivätkä hyvää suhteenne tilasta. jos koet olosi ahdistuneeksi kumppanisi kanssa, se tarkoittaa ettei sinulla ole hyvä olla hänen kanssaan.
Ap
No eihän me täällä sitä tiedetä missä on vika. Sun pitää ihan itse miettiä mikä mättää. Se on selvää että parisuhteen tilaan et ole tyytyväinen, mutta syy sun täytyy selvittää puolison kanssa.
Koittakaapa pariterapiaa, se on hyvä konsti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En tunne teitä (tai mistä sitä tietää), niin mahdoton lähteä arvailemaan. Syy voi olla sinussa, hänessä, teissä tai jossain ulkopuolisessa tekijässä. Ihan nyt joudut yksin analysoimaan syvemmin tuntemuksiasi. Koetko itse muuttuneesi tai hänen muuttuneen esim. ajatusmaailmallisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä tapahtuisi, jos kertoisit puolisollesi tästä ahdistuksesta? Tähän ajatusleikkiin vastaaminen voi valaista ahdistuksen syitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMitä tapahtuisi, jos kertoisit puolisollesi tästä ahdistuksesta? Tähän ajatusleikkiin vastaaminen voi valaista ahdistuksen syitä.
No hän ei sanoisi asiaan mitään. Olen kyllä jo sanonutkin hänelle, että tämä parisuhde ahdistaa minua. Ei kommentoinut mitään eikä mitään keskustelua asiasta siksi syntynyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo eihän me täällä sitä tiedetä missä on vika. Sun pitää ihan itse miettiä mikä mättää. Se on selvää että parisuhteen tilaan et ole tyytyväinen, mutta syy sun täytyy selvittää puolison kanssa.
Koittakaapa pariterapiaa, se on hyvä konsti.
En oletakaan, että täällä tiedettäisiin minun asioista vaan kaipasin muiden kokemuksia vastaavasta, jos se auttaisi minua selvittämään päätäni. Pariterapiaan puolisoni ei lähde, pyytänyt olen. Ap
Kyllä muakin alkaa ahdistamaan jos ei ole yhtään omaa aikaa ja itsekseen oloa ja omia juttuna, ei se sitä tarkoita etten kumppania rakastaisi. Siksi asutaankin erillään, onneksi nykyinen ei ota siitä nokkiinsa.
Auttaisiko ihan se, että olette erillään enemmän? Tai jotain erikoisempaa yhdessä tekemistä lisää?
Toista on helpompi ikävöidä, jos se ei ole koko ajan kiinni sussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMitä tapahtuisi, jos kertoisit puolisollesi tästä ahdistuksesta? Tähän ajatusleikkiin vastaaminen voi valaista ahdistuksen syitä.
No hän ei sanoisi asiaan mitään. Olen kyllä jo sanonutkin hänelle, että tämä parisuhde ahdistaa minua. Ei kommentoinut mitään eikä mitään keskustelua asiasta siksi syntynyt.
Ap
Tältä pohjalta vaikuttaa siltä, että puolisosi välttelee intiimiä tunneyhteyttä kanssasi. Meillä kaikilla on lähtökohtainen tarve kokea tällaista yhteyttä toiseen ihmiseen, ja siksi sen yhteyden puuttuminen tuntuu sinusta ahdistavalta. Kun puolisosi ei ole paikalla, et ehkä niin selvästi tiedosta yhteyden puuttumista, koska sen voi selittää ihan simppelisti toisen fyysisellä poissaololla. Kun hän on paikalla ja silti yhteyttä ei ole, asian ongelmallisuus tuntuu selkeämmin.
Puolisollasi on varmasti jokin looginen - tai ainakin loogiselta vaikuttava - syy käytökseensä. Kuinka pitkään olette olleet yhdessä? Onko teidän ollut joskus aiemmin helppo puhua tunteista, erityisesti ristiriitaisista tunteista?