Pitääkö (vieraat) lapset päästää edelle vessajonossa?
Rupesi pohdituttamaan näin lauantai-illan ratoksi. On nyt käynyt viime aikoina kaksi kertaa niin, että olen jonottamassa yleiseen vessaan, ja juuri kun oma vuoroni on tullut, on vessaan astunut lapsi joka on sitten yrittänyt " kiilata" eli mennä siihen vessaan joka on juuri minulle vapautunut. En osaa tarkkaan arvioida minkä ikäiset olivat kyseessä, mutta sen verran vanhat kuitenkin, että yksinään on vessaan lähetetty.
Olen sitten ystävällisesti kysynyt, että onko kova hätä ja ei ole ollut, joten olen sanonut että minä menen sitten ensin, kun on minun vuoroni. Ja hymyillyt ystävällisesti päälle. Varsinkin ensimmäisellä kerralla (tyttö oli vähän nuorempi kuin tokan kerran tapaus) tunsin paheksunnan suorastaan huokuvan kanssajonottajista ja kuulin, kuinka jonossa seuraava sanoi tytölle, että päästää tämän edelleen.
En tosiaankaan pidä itseäni itsekkäänä paskana, vaan mielestäni on ihan ok opettaa lapsille, että jos on jonoa, täytyy odottaa omaa vuoroaan. Mutta olenko väärässä?
Kommentit (30)
Ja siksi KYSYN.
Ihan oikeasti, anteeksi jos asenteeni ei ollut tarpeeksi nöyrä, mutta kysyin siksi, kun en tiennyt. Enkä voi muuten uskoa olevani ainoa lapseton ihminen, joka olettaa samalla lailla. Kiitos niille, jotka suhtautuvat asiallisesti.
ap
Eikö ole fiksua, että ap ottaa asian puheeksi eikä vain tiukkapipoisesti pidä oikeuksistaan kiinni ja solvaa " kurittomia kakaroita" ?
Mä en tiedä teidän kersoista mutta kyllä mun 6- vuotias tietää jo mikä JONO on.. Ja osaa kohteliaasti kysyä jos on tarvis!
Ei tosin omakohtaista kokemusta tuollaisesta.
Kerran olin kaupassa oman 4-vuotiaan kanssa ja vein pojan pissalle.
Poika itse väitti ettei ole pissahätä, mutta varmuuden vuoksi vein hänet vessaan kuitenkin ettei tule housuun pitkällä kotimatkalla (yleensä sanoo itse haluavansa vessaan vasta siinä vaiheessa, kun on jo melkein housussa).
Vessassa oli paljon naisia jonossa ja jäimme jonon hännille.
Vanhempi rouva tarjosi meille mahdollisuutta mennä hänen edelleen ja sanoin, ettei meillä ole kiire. Rouva odotti hetken ja tarjosi taas paikkaansa jonossa. Toistin taas, että meillä ei ole kiire ja voimme odottaa aivan hyvin. Tämä tapahtui kolme kertaa.
Rouva sitten meni vuorollaan ja me omallamme.
Ei tässä sen kummempaa juonta, mutta minä olin todella hämmästynyt ja ilostunut, että vielä löytyy kohteliaita ihmisiä =)
että tosiaan kummallakin kerralla kysyin ystävällisesti, onko lapsella kova hätä. Tottakai olisin päästänyt, jos olisi ollut. Mutta kumpikaan ei tunnustanut moista, joten arvelin että kysymys on sitten juuri tuollaisesta, että lapsi ei vain tajua että ihmiset tässä jonottavat sinne vessaan.
ap
Ei aikuinenkaan aina ota kertavilkaisulla selvää ketkä parveilee siinä peilin edessä muuten vaan ja ketkä jonottaa vessaan.
Ja yleensä menee sen verran ajoissa, että jaksaa pidättää aika kauankin. Joskus 5 - 6 -vuotiaana oli vielä pakko päästä vessaan nopeesti, ettei tullut housuun. Poikamme on nyt 4,5 v ja hän on just sellanen, joka lähtee sinne vessaan siinä vaiheessa kun ne pissat jo melkeen tulee housuun. Häntä en tosin yksin vielä laskiskaan veskiin jossain ravintolassa, eikä sen puolen suosuit menemäänkään. Ja hänet pakkopissatan aina kun vessa on tarjolla, jos ollaan liikenteessä ;) Kaksivuotiaamme ei tosiaan ole kauhean hyvä vielä pidättämään, joten reissussa häntäkin pissatamme säännöllisesti, kotona käy ite sillon kun on hätä.
No, musta ap teki ihan oikein, kun kysy, että onko kova hätä. Ja oletan, että olisit päästänyt lapset, jos he olisivat sanoneet, että on kova hätä. 8-vuotiaalleni olen kyllä opettanut, että vuoroa odotetaan, niin kaupassa kuin vessassa. Jos on ihan " hätätilanne" niin sitten kysytään voiko mennä ensin.
Musta on myös hyvä, että ap kysyy asiaa. Mistä hän voisi tietää, jos ei ole kokemusta!
Ymmärrän mainiosti, että lapsi ei tajua jonoa samalla tavalla kuin aikuinen. Mutta arvelin, että asiasta voi sanoa ystävällisesti, jos siis tarkoitus on, että lapsi näitä asioita oppii.