Huh, oliko tästä kaupasta jo aikaisemmin puhetta täällä?
Eli surffailin huvikseni Seimi.fi sivulla (http://www.seimi.fi/shop/index.php) ja huomasin, että aletuotteiden sivuilla yläreunassa todetaan " Huomioithan, että ale-tuotteilla ei ole normaalia vaihto-oikeutta. Voit toki vaihtaa tai palauttaa tuotteen, mutta vaihto- ja palautuspostimaksuja emme pysty tarjoamaan."
Tosiasiahan on että lain mukaan etämyynnistä ostetun tavaran saa palauttaa ja siitä pitää korvata ostajalle myös palautuksesta aiheutuneet postikulut, tätä ei liike voi omalla ilmoituksellaan muuttaa. Aika outoa meininkiä, lähetin heille asiasta kyselyn, katsotaan muuttuuko teksti. Harmittaa vain niiden ihmisten puolesta jotka eivät välttämättä asioiden oikeaa laitaa tiedä.
Liikkeellehän palautukset ovat tappiota, ymmärrän, mutta se riski kaupatessa tuotteita verkon kautta on valitettavasti aina otettava, myös niiden aletuotteiden kohdalla. Harmi, muuten ihan kivalta kaupalta vaikuttaa.
Kommentit (16)
ollenkaan. Eli lain mukaan jos ostat jotain esim. vaatekaupasta paikan päällä, niin kaupan ei tarvitse ottaa vastaan jos myöhemmin tuotteen haluat palauttaa, paitsi jos se on viallinen. Kaupat kuitenkin usein antavat oman palautusajan asiakkailleen. Nettikaupassa taas lain mukaan täytyy olla palautusoikeus on kyseessä aletuote tai ei, koska asiakas ei pysty näkemään tuotetta sen ostaessaan.
ole aina pakko olla se 14 päivän palautus-ja vaihto-oikeus? Muissa kaupoissa se kai on myyjän mukaan.
postikulutkaan asiakkaan maksettaviksi, löytyy laista www.finlex.fi. Ihan sama onko alennustavaraa vai ei, aina pitää olla palautusoikeus MYYJÄN KUSTANNUKSELLA postimyyntikaupassa.
voisiko joku näppärä laittaa tuon kohdan laista, missä asia kerrotaan
Myyjän on tavaran takaisin saatuaan viivytyksettä palautettava ostajalle, mitä kauppahinnasta on maksettu. Lisäksi myyjän on korvattava ostajalle tavaran palauttamisesta aiheutuneet kulut, kuten esim. postikulut.
http://www.kuluttajaliitto.fi/index.phtml?s=47
Siis uskomatonta, että Seimi ignoraa tämän.
..eli että voin palauttaa tuotteen, mutta postikuluja eivät hyvitä. Palautin tuotteen sitten takaisin (jälleenlähetyssopimus tms.) ja yllätyksekseni sainkin kaikki rahat takaisin - myös postikulut. Varmaan olivat valistuneet tuolla välillä... Eli kyllä tästä asiasta ristiriitaista tietoa on myyjien parissa, eikä kaikilla varmaan pykälätietous ihan kohdallaan.
putiikkia joka toimii väärin, ennen kuin tulee tänne huhhuttelemaan........
Vai oletko jo ilmonnut ja he ovat vastanneet ignooraavansa sen? Vai mistä sen tiedät? Mitäpä jos kyseisessä puodissa ei tiedetä tuosta laista?
on aika omituista kaupankäyntiä jos myyjäpuoli ei lakia tunne sen verran että osaa toimia alallaan. Ei pidä olla asiakkaan vastuulla tietää kyseisiä asioita.
Kyllä minunkin mielestäni pitäisi tällaiset asiat tarkastaa ennenkuin tavaroitaan ryhtyy kauppaamaan, ovat kuitenkin aika asiakkaita hyvinkin koskevia. Tänne tulin huhhuttelemaan koska lukijapiiri tällä palstalla on laaja ja moni on tuota verkkokauppaa täälläkin suositellut, vain muistuttaakseni ostajia että ko väite ei pidä paikkaansa. Voithan tietysti itse maksaa ne palautuspostimaksut ihan tyytyväisenä, mutta jollekulle muulle saattaa silläkin (7,90e pakettimaksu nykyään!) rahalla olla muuta käyttöä.
Ja ilmoittivat muuttaneensa tekstin, joku muukin oli asiasta huomauttanut. Eli jatkakaa vain tyytyväisenä ostoksianne seimi.fi:stä, hoitivat homman ihan asiallisesti :)
tilaamani haalari ei ollut sellainen kuin olin tuotteen esittelyteksistä lukenut. Eli tilasin vuorellisen peikkohaalarin ja sain vuorettoman. Palautin tuotteen, mutta jouduin itse maksamaan palautuskulut, vaikka tuote ei vastannut edes odotuksiani. Olisivat kuulemma lähettäneet vuorellisenhaalarin veloituksetta lisäten toki hintaan vuorenhinnan, mutta en uskaltanut enää ottaa riksiä vaan peruin kaupat kokonaan.
Omaa laiskuuttani oli etten ottanut asioista paremmin selvää, mutta näinkin voi käydä.
-Maalaisäiti-:
Vai oletko jo ilmonnut ja he ovat vastanneet ignooraavansa sen? Vai mistä sen tiedät? Mitäpä jos kyseisessä puodissa ei tiedetä tuosta laista?
Ei voi mitään, mutta tämä naurattaa. Kuinka naiivi voi olla... As if Seimin kaltainen iso pulju ei tuntisi nettikauppaa sääteleviä lakeja.
Muistanko oikein, että Seimistä on aiemminkin juteltu täällä vähän tämän tyylisissä merkeissä?
Tilasin kotikutsujen kautta useampia vaatekappaleita ja yhdessä oli selvät viat. Lähetin sen sitten korjaukseen ja postimaksu piti maksaa, vaikka sitä vähän ihmettelin. Fleecevaatteesta oli kyse, joten postimaksuakin tuli ihan kivasti. Lupasivat lähettää korvauksena huivin. No joo, tulihan sieltä fleecehuivi, joka ei ole ollut kertaakaan päässä epäkäytännöllisyytensä vuoksi :-)
mutta jos yrittäjä ei tiedä niin häntä voi ystävällisesti ohjata. Ihan vaikka copypastella Finlexistä.
Älkäähän olko niin ärhäköitä...
Ainakin " normikaupoissa" tai livekaupoissa on sallittua evätä palautukset aletuotteille, se vaan pitää mainita selvästi.