Hei te, joilla lasten ikäero alle 3v
Kuinka kävi vanhempainrahan?
AUTTAKEE!!!
Luulin ilman muuta, että saan saman äitiys- ja vanhempainrahan kun edellisestä, koska ikäero on alle 3v. Nyt Kelan akat keksi ettei tätä voi soveltaa, koska aiempi vanhempainraha määräytyi ansiosidonnaisen mukaan, ei työtulon mukaan! Siis minimirahalle meinaavat mut laittaa... Heti aloin lakia lukemaan netistä, ja valituskirjelmää väännän, luulen, että perusteet omalle näkemykselle löytyy.
MUTTA ONKO TÄÄLLÄ MUITA, jotka olisi samalla tavalla? Kuinka teidän Kelassa päätös tehtiin?
Olikohan tämä nyt selkeä...
Maaria 32+1
Kommentit (5)
Tuolta sairausvakuutuslaista sitä lueskelin. Harmittaa vain niin vietävästi, olo on ihan petetty kun koko ajan on toisin luullut. Myös Kelassa ovat sanoneet että näin se menee, mutta eivät sitten huomanneet tuota sanoa. Tuskimpa tätä lapsen tekoa myöhemmälle olisi lykätty, mutta kenties olisin nämä edeltävät kuukaudet toiminut hiukan eri tavalla jos olisin sen tiennyt!
Suhtaudun aika skeptisesti Kelan " akkojen" osaamiseen, ennenkin olen sosiaalivakuutuslautakunnasta päätöksistä tapellut ja sen erän voitin ihan hienoin tuloksin... Täytyy edelleen kaivaa porsaanreikää esiin!
Maaria
Etkö voi nyt sitten jäädä ansiosidonnaiselle? Sittenhän saisit melkein sen saman kuin ansiosidonnaista ja kuten viimeksikin taisit saada. Siinä kuulemma riittää se että on päivän ansiosidonnaiselle. Näin sanoi minulle ihminen joka on nyt ollut kolmelta viimeisimmältä lapselta päivän ansiosidonnaisella ja saanut sen perusteella sitten äitiyspäivä- ja vanhempainrahan. Mulle nimittäin sanottiin kelasta et siihen pitää olla puol vuotta ansiosidonnaisella. Että heikkoa siellä on melko usein tuo tietämys. Mutta onneksi olen omasta kelasta löytänyt ihmisen joka osaa nämä äitiysraha-asiat.
Kulutin tuon 500 päivää loppuun viime kesänä. Sehän tässä ottaakin päähän, kun en tätä tiennyt. Olisin voinut jättää edes sen yhden päivän jemmaan! Markkinatukiaikakin mulla loppui syksyllä, siitäkin olisin saanut edes 25 ¿ äippärahan, olis sekin toista kuin tuo 15 ¿.
Maaria
tännekin kirjoittamaan, jos vaikka et huomaa vauvapuolelta, tai jos tämän johdosta kävisit lukemassa... :)
Eli pikaisesti: mulla kävi samoin muuten, mutta sain sitä tarveharkintaista työmarkkinatukea (ja sitähän saa vaikka kuinka kauan, sain itse melkein vuoden...), josta sitten vähennettiin puolison tulot. Sain ennen äitiysloman alkua reilu 14¿ päivässä (pohjanoteeraus oli 1,26/pvä) eli luulin saavani äitiysrahaa sen minimin. Mutta iloinen yllätys oli, että se 86% työttömyystuesta laskettiin ALKUPERÄISESTÄ tuesta, ei siitä mitä puolison tulojen aiheuttaman vähennyksen jälkeen jäi maksettavaksi. Mun piti oikein Kelaan silloin soittaa ja varmistaa, että olivat oikein laskeneet ja että varmasti sain sen 25¿ päivältä, kuten olivat laskeneet. :)
Että se päiväkin tarveharkintaisella voi nostaa rahan siihen 25 euroon... Kannattaa kokeilla!
Terv. nyt jo 4:n äippä, joka taatusti ilmoittautuu työkkäriin jos vielä joskus jää äitiyslomalle :)
Kyllä ne " Kelan akat" ovat valitettavasti ihan oikeassa. Kelan ohjeissa on sanottu ihan selvästi, että:
" Vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa tai adoptiolapsen hoitoon ottamista."
Eli perusteena on nimenomaan edellisen vanhempainrahan TYÖtulo, joksi luonnollisestikaan ansiosidonnaista päivärahaa ei lasketa.