Onko painoindeksi 28 paha? Yritetään vauvaa.
Laihdutuskuurilla olen kyllä ja olenkin saanut jo 3 kiloa pois.
Mutta onko tuo vielä paha että lisäisi merkittävästi raskauden riskejä ja vaikeuttaisi raskaaksi tuloa?
Ja muutenkin?
Vai onko vielä siedättävän rajoissa?
Kommentit (19)
eikös 27 ole ensimmäinen ylipainoinen indeksi...
Mulla oli 28 ekassa raksudessa, th sai hysteerisen raivarin ja paasasi ylipainosta, no vaihdoin terkkaa ja hyvin meni loppuun asti raskaus, sokerirasitustestiin jotuuu automaattisesti kun on bmi ylipainon puolella, ja kiloja kertyi 26, ei ollut sokereissa tms mitään häikää ja helppo synnytys oli.
Olin ennen raskautta laihduttanut tuon 26kg mitkä tuli siis jokainen takaisin raskauden aikana.
raskaudet ollut helppoja. Samoin synnytys ekassa... toinen synnytys tosin vasta lähestyy.
Mutta jos haluat laihduttaa, niin tee se ensin, koska et sitten enää saa laihduttaa, kun olet jo raskaana.
Vierailija:
muita poppakonsteja aletaan harkita.
Mulla myös indeksi jotain 28 ja ollaan oltu lapsettomuushoidoissa jo pitkään. Seuraavana alkaa IVF: t, eikä lääkäri ole sanallaankaan sanonut painostani mitään.
Sitä paitsi tiedän vaikka kuinka monta mua lihavampaa, joilla ei ole mitään ongelmia ollut raskaaksi tulon kanssa!
En väitä etteikö ylipaino voisi vaikuttaa hormoneihin, mutta yksiselitteistä se ei todellakaan ole.
Vierailija:
Mulla myös indeksi jotain 28 ja ollaan oltu lapsettomuushoidoissa jo pitkään. Seuraavana alkaa IVF: t, eikä lääkäri ole sanallaankaan sanonut painostani mitään.
Sitä paitsi tiedän vaikka kuinka monta mua lihavampaa, joilla ei ole mitään ongelmia ollut raskaaksi tulon kanssa!
En väitä etteikö ylipaino voisi vaikuttaa hormoneihin, mutta yksiselitteistä se ei todellakaan ole.
Miten jaksatte telmiä ja leikkiä ja juosta lastenne kanssa?
Ja eikä miehessä mitään vikaa löydetty (joten sitä turha syyttää).
Tulin jopa ihan helposti raskaaksi. Sitten tätä toista ei ole kuulunutkaan ja menimme hoitoihin. Mistään ei löydetty mitään vikaa. Joten todella köyhää syyttää naista sen muutamasta hassusta lisäkilosta, jos ei heti tule raskaaksi!
Toivon, että saisit itse kokea ja kärsiä lapsettomuuden tuskan, niin loppuisi tuo suun soitto lyhyeen!
Ensimmäisisä asioita mitä käsketään tekemään kun aletaan tutkimaan ja hoitamaan lapsettomuutta. Lääkärin kuuluisi kehottaa laihduttamaan/lihottamaan. Lopettamaan tupakointi molemmilta. Vähentää töitä ja stressiä. Pyrkimään petiin ovulaation aikaan.
Onpa vaan tutkittu asia, että painonpudotus auttaa hedelmällisyyteen, jos onngelmia.
Siis ylipainoiset, jos ei huvita laihduttaa, tehkää kalliit hoitonne yksityisellä, älkääkä tuhlatko minun rahojani kalliisiin hoitoihin kunnallisella.
5% painonpudotus voisi tehdä hyvää lapsen saannille.
Laihdutus on taatusti helpompaa kuin hoidot.
Lapsettomuuden kanssa ylipainolla on tekemistä sitten, kun BMI alkaa olla reippaasti yli 40. Laihuudella on myös tekemistä lapsettomuuden kanssa. Öaihoja paremmin raskaaksi tulee juuri pienen ylipainon kanssa.
lievänkin ylipainon karistaminen saattaa auttaa.
Vierailija:
5% painonpudotus voisi tehdä hyvää lapsen saannille.Laihdutus on taatusti helpompaa kuin hoidot.
Sitä paitsi siitä epäpätevästä lääkäristä; olen ollut kolmen eri lääkärin hoidossa (kas kun kunnallisella sitä ei voi aina valita) ja KUKAAN ei ole sanallakaan kehoittanut laihduttamaan.
Hyvähän tietysti olisi saada painoa pois muutenkin 10kg, mutta lapsettomuus ei läheskään aina johdu ylipainosta!! Syyttely on HIRVEÄÄ! Tuli todella paha mieli kylmäkiskoisuudestasi =(
Ehkäpä voisit kysyä ensi kerralla tuosta ylipainon vaikutuksesta lääkäriltä?
Etkö halua lasta niin paljon, että olisit valmis laihduttamaan? Tietenkin jos lapsettomuutesi syy on esim. puuttuva kohtu tai vastaava ehdoton este, olen pahoillani jos loukkasin.
On totta, että lääkäreitä, jotka eivät uskalla suoraan sanoa, esim. ylipainosta, löytyy kyllä. Ja se on kyllä todella epäammattimaista käytöstä lääkäriltä.
Vierailija:
lievänkin ylipainon karistaminen saattaa auttaa.
Ap:n paino-indeksi asettuu kuitenkin määritelmään " LIEVÄ ylipaino" . Jostain tutkimuksesta luin, että raskauden riskit lisääntyvät juuri tuossa paino-indeksin 28 kieppeillä - siis sitä enemmän painavilla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että asiassa sittenkään olisi mitään ongelmia, kyse on vain riskien lisääntymisestä.
Itse olen pudottanut painoa painoindeksistä 40 painoindeksiin 29. Toki haluaisin painaa tästä vielä hieman vähemmän tullessani raskaaksi (jos se siis ylipäätään onnistuu), kesällä jo onnistuinkin hetkellisesti tavoittamaan painoindeksin 27, sillä koen laihduttamisen helpommaksi kesäaikaan. Elämäntavat ovat onneksi nyt varsin terveet ja liikunnalliset verrattuna vanhoihin. En siis lähtisi maalaamaan piruja seinille, vaan olisin aivan valmis yrittämään vauvaa tässäkin painossa. Miettikää, mitkä lähtökohdat ovat olleet! Kaikkia ei ole tarvis arvioida samoilla mittareilla. Joku viittasi siihenkin, että " tekis 5% painonpudotus hyvää" . Entäs, kun minä olen pudottanut 27% painostani?
Syyskuussa kysyin lääkäriltä painostani ja raskaudesta. Mittani olivat tuolloin 169cm/77kg. Lääkärin mielestä ei painon suhteen ollut missään mielessä ongelmallista aloittaa raskaaksi tulon yrittäminen. :)
Lääkäri sanoi, että hoidot aloitetaan, ja että kannattaa pudottaa 10% painosta. Molemmat siis yhtäaikaa.
No, en sitä painoa ehtinyt pudottaa, vaan tulin heti raskaaksi, kun oli tutkittu munatorvet :).
Näin Mikkelissä.
muita poppakonsteja aletaan harkita.