Te jotka kotona n. 1-vuotiaan kanssa, jaksatteko ulkoilla kahdesti päivässä?
Mulla 1 v 3 kk ikäinen, joka sisällä liikkuu ketterästi mutta ulkona käveleminen on vielä haparoivaa. Kaatuilee paljon eikä yritäkään itse ylös. Tekeminen ulkona on vähissä, pihalla seisoskellaan, keinutaan ja lasketaan pari kertaa liukumäestä. Muutaman kerran viikossa käydään lenkillä rattaillen.
Olen tässä harkinnut että pitäisikö alkaa ulkoilla 2 kertaa päivässä, eli pimeällä sitten toinen kerta, päiväunien jälkeen. Miten saisi itsensä siihen motivoitua, ja onko edes tarpeen? Lähinnä aattelin että auttaisi iltanukahtamiseen. Lapsi nukkuu päiväunet pihalla joten raitista ilmaa saa kyllä.
Kommentit (28)
lähteä ulos seisoskelemaan. Omalle lapselle riittää jos on tarpeeksi touhua päivisin. Kerran ulkoillaan tarkoituksella, onhan kaupassa käynnit ja kyläilyt sun muut asioinnit kans ulkoilua.
Siis en sitä kertaakaan aina. Mikään ei ole niin tympeää kuin ahtaa kaksi taaperoa kurahousuihin ja nököttää ulkona nostelemassa ja ohjailemassa horjuvia lapsia pois lätäköistä ja hiekasta. Näillä keleillä ja yhdistelmällä toppahaalarit+ kurahousut tuon ikäisten lasten liikkuminen ulkona on yhtä micheliniä. Vaikka sisällä liikutaan hyvinkin ketterästi. En jaksa en.
Että lapsi 2 kertaa päivässä ulos haparoimaan ja sitten vielä nukkuukin ulkona? Jotain rajaa.
1 veen kanssa oli minusta tekeminen tosi vähissä, kun ei osannut kengillä edes kävellä kunnolla. Istutaan sitten jäisellä maalla ja poimitaan kiviä, jee jee...
Nytkin saan tsempata itseäni että jaksaisin edes yhden kunnon ulkoilun päivässä 2 veen kanssa. Pihalla on tähän vuoden aikaan niin ankeaa! Eilen oli piha aivan jäätävän liukas, tänään on satanut koko päivän...
Tulisi jo kevät! :)
lähinnä syynä on iso vatsani tällä hetkellä, pukemisrumbat yms. saa sen verran jämeriä supistuksia aikaseksi, että olen jättänyt nyt väliin turhat hötkyilyt.
mutta jahka vauva syntyy niin taatusti aletaan ulkoilla omalla pihalla säännöllisemmin, esim. vauvan päiväuniaikaan jolloin pikkunen nukkuu siinä vaunuissa ja taapero saa juosta pihalla
Vierailija:
Että lapsi 2 kertaa päivässä ulos haparoimaan ja sitten vielä nukkuukin ulkona? Jotain rajaa.
eikä lapsi itse hakeudu mihinkään kuraisiin paikkoihin. Jos sattuu nurmikolla kupsahtamaan vähän märempään paikkaan, pyyhkäisen sisälle mennessä haalaria vähän kostealla rätillä. Kurahousujakaan ei olla kertaakaan tarvittu. Lapsella on vedenpitävät tamineet joten me ollaan kyllä oltu käytännössä joka päivä pihalla.
ap
tuolla lössössä ole kellään kivaa. Mutta jos se yksi ainokainen ulkoilu jää väliin, huomaa kyllä, että pikkumies on täynnä purkautusmiskanavaa etsivää energiaa. Jotta ulkoilu auttaa rauhoittumaan.
Kesällä saatamme olla ulkona useamminkin ja muutenkin pidempään, mutta muuten yksi kerta riittää. Jos itse välttämättä tahtoo olla siellä useammin niin antaa palaa, mutta ei ole mitään outoa jos käy vain kerran tai vaikka jos joskus tulee päiviä ettei käy ollenkaan.
Meidän tytöllä kun tuo nukahtaminen on nykyään aika hankalaa.
ap
Kaytko ap lapsen kanssa kerhossa tai uimassa tms? Ei se ' pakkoulkoilu' ole ainoa tapa vasyttaa lasta. Tietysti raikas ilma auttaa, mutta ei ole mitaan kyllastyttavampaa kuin seisoskella yksinaan pihalla pikku taaperon kanssa. Mieluummin menen jonnekin ihmisten ilmoille, se vasyttaa lasta ihan yhta hyvin kuin kuralatakoissa tallustaminen.
Eilen oltiin melkein koko päivä reissussa ja uni tuli illalla tosi hyvin. Tänään oltiin muskarissa ja kylässä ja suht hyvin nukahti tänäänkin. Päiväunille nukahtaa aina itse, ilman mitään nukutusta, mutta iltaisin vaatii pitkät silittelyt. Niin mietitetyttää josko ulkoilu auttaisi. Ehkä kokeilen jos tulee lunta.
Mutta nyt itekin petiin.
Ja siksi pakotan itseni ulkoilemaan ettei lapsesta tulisi samanlaista lukutoukkaa kuin minä olen ollut 3-vuotiaasta lähtien, vaan oppisi aktiivisen elämäntavan ja liikunnasta nauttimisen. Mies on kyllä tosi urheilullinen. Eli vähän turhaankin asetan paineita itselleni kun kauhukuvissani näen tuon 1-veen jo sohvaperunana :)
ap
1v10kk poika ei suostu kävelemään ulkona ollenkaan. Ihan sama käveleekö lumella vai jäällä niin koko ajan kaatuilee. Ei oikein ulkoilu hänen kanssaan onnistu.
Ulkoilee sitten vaan päiväuniensa ajan :) Onneksi nukkuu 2 tunnin päikkärit niin saa isompi poika edes sen aikaa pihalla riehua. Kovasti tykkää leikkiä lätäköissä ja haastaa tasapainoaan liukkailla ja lumikasoissa kiipeillä ja olisi pihalla varmaan koko päivän jos saisi.
meilläpäin on aivan kauhean liukasta kun osa lumesta on sulanut ja tiet on märkiä (kauheita lammikoita) + jäisiä. Ei tuolla pystyssä pysy aikuisetkaan ilman mummorautoja kengissä :( Ulkoile siellä sitten.
Onneksi meillä on muita harrastuksia. Käydään kerhoissa, jumpassa ja uimassa lasten kanssa ja kyläillään.
että lapset pitäisi viedä peräti kolme kertaa päivän aikana ulos - päiväkotipäivän aikanahan näin tapahtuu kaksi kertaa, mutta sitten vanhempien pitäisi vielä jaksaa viedä lapset päiväkodin ja ruokailun jälkeen vähäksi aikaa pihalle, siis ainakin hänen mielestään. Jostakin silloin myös luettiin ihan jokin tuntimäärä, mikä on suositeltavaa lasten saada vapaasti ulkona juosta ja remuta, sisällä kun sellainen on niin usein kiellettyä. En kyllä enää muista monta tuntia se oli - mut anyway :)
terveisin varhaiskasvatuksen ammattilainen
kaikkea paljastako! Teistä ilmoitetaan lastensuojeluun jos ette käy joka ikinen päivä kelistä riippumatta kahdesti ulkona!!
itse ulkona, mutta lapset keksii tekemistä.
Kerta päivään käydään yleensä, meno just tollaista vähän haparoivaa... Varmaan kohta meno muuttuu kun kapasiteettiä tulee lisää.