Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

avoliitto ja lapsi tulossa: mitä suosittelisit meille (raha-asiaa)

Vierailija
17.01.2008 |

tuosta uusperheen rahaketjusta tuli mieleen, ihmisillä näyttää olevan asioista mielipiteitä ja kokemusta.

avoliitossa eletään kolmatta vuotta ja ensimmäinen lapsi tulossa. mies tekee töitä kotona, minä opiskelen. tähän saakka molemmilla on ollut omat rahat. mies omistaa asunnon (ei lainaa), yhtiövastike ja vesilasku maksetaan puoliksi. Kumpikin maksaa omalla nimellä tulleet laskut.

etuudet jaetaan niin, että minä pidän neljä kuukautta äitiyslomaa ja mies kuusi ja puoli kuukautta vanhempainvapaata, minä jatkan (todennäköisesti) syksyllä opintoja ja nostan (todennäköisesti) opintorahaa. lapsilisät tulee mun tilille. isyysrahaa mies ei luultavasti saa, koska rinnastetaan yrittäjäksi.

kannattaisiko meidän perustaa yhteinen tili ruoka- ym. ostoksia varten tai muuttaa jomman kumman tili sellaiseksi, että toisella on siihen käyttöoikeus? Maksetaanko yhteiselle uudelle tilille molemmat saman verran, vai pitäisikö suhteuttaa tuloihin? vai pidetäänkö " omat rahat" ?

nyt saa antaa viisaita neuvoja :-)

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aika lailla kuvaamasi tilanne ennen lasten syntymää. Molemmat maksoimme omat menomme ja hankinnat puolitettiin. Kaikki sanoivat, että kyllä se muuttuu, kun lapsi tulee. Ja niin se muuttuikin. Vaikea enää sanoa, miten rahat tarkalleen ottaen menevät. Minä maksan omat kuluni ja ostan lasten vaatteet. Mies maksaa ruokaostokset ja muut juoksevat menot.

Hyvä, että olette jo ajatelleet asiaa. Tiedän perheitä, joissa on perustettu yhteinen taloustili.

Jos toisen tulot ovat selkeästi isommat kuin toisen, voisi olla hyvä jutella, mikä on " oikea" /kohtuullinen jako lasten tuomista kuluista. Nehän ovat kuitenkin aika isoja. Yhdet talvihaalarit voivat olla 70-130 e jne. Erityisesti tosiaan on syytä jutella, kun olette avoliitossa eikä siis ole avioliiton tuomaa " suojaa" yhteisestä taloudesta. Kannustaisin ainakin kirjaamaan periaatteita johonkin ylös ja sitten vaikka tarkentamaan niitä lapsen synnyttyä, kun näette todelliset menot.

Mukavaa odotusta joka tapauksessa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla