Last. suojelu ilmoituksesta?
Meneekö tieto siitä, että on tehty last.suojeluilmoitus suoraan myös neuvolan tietoihin?
Niin ja kauanko kyseinen ilmoitus säilyy tiedoissa? Ikuisestiko?
Onko mahdollisesti tuleva päiväkotikin tietoinen?? Eli suomeksi sanottuna ollaanko nyt sitten now and 4-eva "sossun tapauksia" joka paikassa??!
Kommentit (4)
neuvolan ei pitäisi saada ilmoitusta tietoonsa suoraan, riippunee hieman siitä, millaisia oikeuksia olet itse antanut sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa, jos olet sallinut tiedon välittämisen, se levitetään.
Lastensuojeluilmoitus on ikuinen, aiheettomanakin, ne eivät ole kuin rikosrekisterit, jotka puhdistautuvat määräajoin, vaan nämä ovat osa perheen narratiota koko elinhistorian
eivät saa ilmoittaa sostoimistosta sitä eteen päin ellei ole jotenkin lapsen kehityksen seuraamiseksi välttämätöntä.
ja muissa tarkkailun alla olevien perheiden lasten papereissa.
Nämä käydään kerran vuodessa läpi palaverissa, jossa läsnä alueen terkkari ja neuvolalääkäri (tai omassaa koulun terkkari ja koululääkäri) , perheneuvolan psykologi, sekä sosiaalityöntekijä.
Mutta mielestäni neuvola saa tiedon, päivähoito, tms. ei.
Meidän tapaus on siinä mielessä erilainen, että olen joka paikassa asiasta kertonut. En häpeä omaa sairauttani, jonka takia meistä ilmoitus tehtiin - ihan syystä. Ja toisaalta, Turussa ei apua saa muuten, kuin lastensuojelutapauksena.
Nyt olen hakemassa itselleni/perheelleni syksyksi uutta lastensuojeluilmoitusta, koska kaupungilla ei ole varaa ennaltaehkäisevään työhön.