Lastenhoitajat ja pph:t ja lto:t, kysymyksiä teille!
Miksi aina ulkoillaan säällä kuin säällä? Tänään oli inhottava hakea hoidosta yltäpäältä kurainen lapsi :( Ei mitenkään saa autoon ilman, että koko sisustus aivan kurassa. Edes kuravaatteita ei oltu laitettu päälle :/
Miksi lapsen on PAKKO nukkua päikkäreitä? Meidän 3,5v. käy nukkumaan vasta klo 23 aina kun on nukahtanut päiväunille. Hoitoon menee vasta klo 9....
Kyselkää muutkin ja " asiantuntijat" vastatkoon :)
Kommentit (13)
Ja nukutetaan että saadaan juoda kahvit rauhassa.
tuntuu samalta? Myös ap:n esittämät kysymykset mietityttävät minua.
Ota kuravaatteet lapselta pois päältä ennen autoon menoa. Lapset tarvitsevat ulkoilua.
Kaikki lapset lepää, jotta ne saavat unirauhan jotka päiväunet tarvivat, ketään ei pakoteta nukkumaan. Vanhempien toiveesta herättelemme lapsia unilta vanhempien kanssa sovittuun aikaan, jottei yöunille meno venyisi puolille öin. t. lh
Nykyään asiantuntijat, mm. Keijo Tahkokallio sanovat, että tuon ikäiset lapset tarvitsevat vielä päiväunet. Lisäksi on hyvin hankalaa järjestää eri toimintaa lapsille, jotka nukkuvat ja niille, jotka eivät nuku. Monissa päiväkodeissa ei ole tilojakaan siihen, että toiset nukkuisivat ja toiset leikkisivät niin, ettei nukkujat häiriinny.
lto:t saavat minutkin tuntemaan itseni huonoksi äidiksi. Aina tuntuu löytyvän moitteen sijaa, mutta kehuja saan lapsestani vain harvoin. Ihan tavallinen, kiltti lapsi minulla on, mutta vikaa löytyy....
Vierailija:
lto:t saavat minutkin tuntemaan itseni huonoksi äidiksi. Aina tuntuu löytyvän moitteen sijaa, mutta kehuja saan lapsestani vain harvoin. Ihan tavallinen, kiltti lapsi minulla on, mutta vikaa löytyy....
Kollegoinani on yli viisikymppisiä työhönsä leipääntyneitä naisia, joiden mielestä kaikki lapset ovat villejä ja mahdottomia.
Uskaltaudu joskus kysymään, että mitäs hyvää minun lapsessani on?
Ja me emme ainakaan ole tällä viikolla ulkoilleet, koska en näe mitään järkeä uitattaa lapsia litimäriksi.
ja lto joutui pyytämään anteeksi. Suht nuori nainen kyseessä, joten ei varmaan vielä leipiintynyt. Mutta pirustako noista tietää. Ja minulla on siis eskari-ikäinen tyttö, kaksi nuorempaa on hoidossa aivan ihanalla pph:lla:)
Olikohan se 5?
Lapsethan nauttii siitä,että saavat tehdä " sössö leikkejä yms." Meillä ainakin lapset ovat iltapäivisin ulkona ainakin tunnin. Olivat tänäänkin kyllä päästä varpaisiin likaisia,mutta eivät palellu eivätkä valittaneet. Ne on aikuiset jotka eivät jaksa siellä pihalla seistä ja valittavat.
Miksi aina ulkoillaan säällä kuin säällä? Tänään oli inhottava hakea hoidosta yltäpäältä kurainen lapsi :( Ei mitenkään saa autoon ilman, että koko sisustus aivan kurassa. Edes kuravaatteita ei oltu laitettu päälle :/
Miksi lapsen on PAKKO nukkua päikkäreitä? Meidän 3,5v. käy nukkumaan vasta klo 23 aina kun on nukahtanut päiväunille. Hoitoon menee vasta klo 9....
Kyselkää muutkin ja " asiantuntijat" vastatkoon :)
Kyllä ainakin niissä päiväkodeissa joissa olen ollut töissä on aina laitettu kuravaatteet päälle jos on sellainen keli ja ulkoilemme monesti iltapäivisin vaikka olisikin vähän kurjempi ilma jos emme ole ulkoilleet päivällä, luulisi vanhemmillekin olevan kivempi, että lapsi saa raitista ilmaa ja liikuntaa edes kerran päivässä.
Niistä päikkäreistä, on vähän vaikeaa pitää yksi lapsi hereillä jos kaikki muut nukkuvat, ymmärtänet varmaan? Kohta kaikki sitten haluaisivat jäädä leikkimään ja niiltä vanhemmilta tulisi sitten paskaa niskaan jotka haluavat, että heidän lapsensa nukkuvat päiväunet. Mikä on kyllä ihan suotavaa vielä 3-vuotiaalle. Ei ehkä mitään kahta tuntia kuitenkaan...
Kyllä, lapsesi nauttii ulkoilusta vaikka sinä et. Ja vaikka ei nauttisikaan , hän ei voi jäädä sisälle iltapäivällä kun muut menevät ulos.. katsos meiltä hoitajiltakin loppuu työaika joskus, ja yleensä limittäin.. Eli jos iltavuorolainen ei halua jäädä 15 lapsen kanssa sisälle hulinaan vaan mennä ulos, niin silloin lapset, KAIKKI, menevät. Ja kyllä, kurahousut pitäisi pukea näillä keleillä lapsille myös.
Voin vannoa , että ketään ei pakoteta NUKKUMAAN, vaan lepäämään toiset nukahtaa toiset ei.. ja mitäköhän pahaa siitä levosta kesken pitkän pv:n on sinun 3,5 vuotiaalle? Jos hän nukahtaa siitä, pyydäthän hoitajia herättämään, niin ei illat veny?
pakko mennä ulos säällä kun säällä kun pomo käskenyt (tutkijat suosittelevat liikuntaa ym monta tuntia päivässä lapselle)
meillä ei ole pakko nukkua. Lapsista on lista, josta sadun jälkeen tarkistetaan kuka herätetään/nousee heti ja ketkä saa jäädä nukkumaan. Nukkumisaikana on yleensä tulevan suunnittelukokouksia, menneen arviointipalavereja, paperitöitä, keskusteluja, siivousta. Siksi varmaan kätevintä työntekijöiden näkökulmasta että " kaikki nukkuu"
Meillä menevät myöhään tulleet unille klo 14. se on todella vaikea järjestää (tilat ja valvoja). Mutta yritetään kuitenkin...
Mutta ne päiväunet! Meidän pk:ssa kaikki lapset menevät " lepäämään" , jolloin meidän lapset yleensä nukahtavat. Lapset herätetään pyynnöstä 30min kuluttua, mutta siitä seuraa se, että illalla kukkuvat klo 22.30-23 asti. Aamulla ovat sitten väsyneitä, ja hirveällä tappelulla päiväkotiin. Ja arvatkaapa vaan, nukuttaako päiväuniaikaan. Tietysti. Päiväkodin tädit ovat tosi nihkeitä lyhentämään unia (lapsilla ikää siis jo melkein 6v), sillä ilman lepoa " päivästä tulee tosi pitkä" . Tulee mieleen, että kenelle? Meille ainakin, kun ei kotona päästä ihmisten ajoissa nukkumaan.
Meillä suvussa varmaan joka ikinen nukahtaisi, jos pääsisi päivällä pitkälleen. Se ei tarkoita, että välttämättä ne unet tarvitsisimme. Aika monessa maassa 5-vuotiaat ovat jo koulussa, eivätkä todellakaan nuku päiväunia. Mua harmittaa se, että mua epäsuorasti syyllistetään siitä, että haluaisin lasten lopettavan pk:ssa nukkumisen. Kait vanhempien jaksamisellakin pitäisi olla joku arvo.
Mun mielestä tarhan tädit ovat tarhassa lapsia, sekä heidän vanhempiaan varten (vanhempien toiveita). Näin ollen heidän tulisi mahdollisuuksien mukaan tehdä niin kuin vanhemmat parhaaksi näkevät.
t: lastenhoitaja