**KESÄNUPUT to-su**
Tässä linkki alkuviikon juttuihin:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=12186692&p=1&tm…
Kommentit (43)
Lyhyesti omia napoja:
Kävin tänään neuvolassa. Kaikki muuten ok mutta kun mainitsin pari viikkoa vaivanneista säännöllisistä supistuksista ja liitoskivuista, terkkari olisi passittanut minut jo saikulle, ottaen huomioon " historiani" . Tarkoitti tuolla sitä kun edellisessä raskaudessa kärsin samoista vaivoista mutta vasta vähän myöhemmin. Yritän nyt sinnitellä vielä sillä jos nyt jäisin esim. viikoksi sairaslomalle, minua odottaisi töissä hirvittävä kaaos joka taas pahentaisi stressiä ja sitä myötä supisteluja. Liitoskivut ovat siis myös alkaneet. Tällä hetkellä jomottaa koko ajan häpyluuta ja välillä tuntuu että jalat menevät alta. Muuten kuuluu hyvää ja nautin raskaudestani!
Tarvikkeista: meillä oli esikoisella pinnasänky vauva-ajan mutta kuopuksella se heivattiin jo n. kuukauden ikäisenä ja vauva nukutettiin tavallisessa lastensängyssä. Nyt emme aio vauvansänkyä kiikuttaa enää taloon vaan teemme pitkän tähtäimen ratkaisun ostamalla täysimittaisen sängyn jossa vauva saa nukkua kunnes on valmis siirtymään keskimmäisen kanssa kerrossänkyyn ja sieltä esikoinen on silloin tarpeeksi vanha siirtymään omaan huoneeseen ja saa siis tuon vauvalle ostetun sängyn. Esikoiselle aikoinaan hommatut yhdistelmävaunut ovat vielä käyttökelpoiset sekä lisäksi meillä on peräkkäinistuttavat sisarusrattaat joille tuskin tulee paljonkaan käyttöä kun keskimmäinen on jo nelivuotias. Hoitopöytää ei tarvita sillä kodinhoitohuoneessa on iso työtaso jossa on hyvä vaihdella vaippoja kun pesuallas on vieressä. Ainoastaan vaatteita täytyy ostaa sillä meidän lasten vaatteet ovat kiertäneet jo sisaren lapsillakin joten on aika ostaa uusia (varsinkin jos sattuisi nyt kahden tytön jälkeen tulemaan poika).
Auton kanssa meillä on vähän hankaluuksia sillä kuten aiemmin mainitsin, vaihdoimme syksyllä farmari-Volvon farmari-Sitikkaan johon ei mahdu kahta korokeistuinta plus turvakaukaloa (Volvoon olisi mahtunut).
Eläimistä: meille tuli syksyllä kissaveljekset ja lisäksi ulkona tarhassa on isännän metsästyskoira.
Vielä lopuksi hengästymisestä: Mulla kyseinen vaiva oli viime raskaudessa tosi kamala ja jouduin lopettamaan lauluharrastuksen raskauden ajaksi. Mulla on vissiin jotenkin ylhäällä aina tuo maha jotta se painaa keuhkoja kasaan. Nyt lauantaina olen lähdössä kuoron kanssa keikalle ja vähän jännittää kuinka käy sillä hengästyn todella helposti. Nooh, auon sitten vain suutani (mikäli en ole siinä vaiheessa jo pyörtynyt;)
Tässä siis omia kommenttejani joihinkin aiheisiin joista puhuttiin. Palaillaan!
GeddyLee 18+2
Kirjoitin hirmu pitkän tekstin, mutta se katosi enkä saanut back- napilla sitä takaisin :(
Huomenna jaksaa taas.. tulin vain uutena vakoilemaan mitä teidän torstaipäivään kuuluu :)
Maha pystyssä päivään huomiseen!
Elppa&Möykky 20+2
Ompas tullut mukavasti luettavaa =) Koitampa muistaa johonkin kommentoida..
Hengästymisestä: Itse olen parin viikon ajan huomannut että selvästi jo puhuessani hengästyn kovasti =) saati sitten kun kävelee vähänkin reippaasti. Sitten selällään en oikein pysty enää pitkään olemaan kun keuhkoja alkaa ahdistaan ja on jotenkin raskas hengittää...kai se kuuluu tähän raskauteen.
Viivasta masussa: Kaksi poikaa meillä ennestään ja heidän odotuksessa ei kyllä ollut mitään tietoa viivasta. Tyttöä kun odotin niin vaikea sanoa olisiko viiva tullut kun raskaus meni kesken rv16. Siskoni odotti tyttöä ja silloin hänelle tuli hailakka viiva ja taas poikaa odottaessa ei tullut. Täytyypä tarkkailla täs raskaudes kans et näkyykö viivaa.
Omaan (.) ei nyt ihmeitä kuulu, muutaman napakan supistuksen olen tuntenut rasituksen yhteydessä. 3 viikkoa ja muutama pv vielä aikaa mun rakenneultraan, ei malttaisi odottaa sitä =) Äitiyspolikäyntejä tulee myös olemaan tässä raskaudessa kun mulla on se klexan-lääkitys, ensimmäinen käynti on maaliskuussa eli luultavasti silloin taas ultrataankin =)
Mukavaa perjantaita kaikille!
Kauris ja pulla rv18+0
Meillä pojan kanssa tämä kotielämä jatkuu vielä maanantaihin, tänään mies lupasi viedä Amarilloon syömään. Juhlimme mun 31-v synttäreitä (Apua! Ämmä on jo kolmenkympin ja kuoleman välissä ja pään sisällä on vankina joku 17-vuotias!!!! HOIKKA 17-vuotias ja jumissa 100kg 31-vuotiaan ruumiissa..) :D
Eilen taatelikakku olikin sitten tuhottu. Poika oli hangonkeksinä kun sai viimeisen palan. Mies kyseli kakunleipomisapua kun ihastuin yksillä synttäreillä Kuunsirppikakkuun. Ohje löytyy www.pirkka.fi sivuilta. Oli aivan ihanaa. Vain nimeksi kermaa ja päällys mehukiisseliä. Njam. Meinasin väsätä marsipaanilehmän kakun koristeeksi, mutta unohdin sitten prismasta ostaa marsipaania. No, pastavärejäkään en ole raskinu tilata joten saa odotella sitten tyttären synttärikakulle se rojekti.
Tuosta linea negrasta, Minulla en muista tytön kohdalla tulleen moista ollenkaan ja pojalla semmoinen tuli ihan selvästi. Mutta ilmestyi mielestäni vasta aika loppuvaiheilla raskautta.
Hengästymisestä: myös minä olen huomannu että hengästyn nyt paljon helpommin kuin aikaisemmin. Ennen raskautta tein 5km hölkkälenkkejä pari kertaa viikossa joten kuntoa on kai sitten vähän pohjalla kun hengästymisestä huolimatta jaksoin eilenkin tehdä reippaan kävelylenkin mäkisessä maastossa. Mamma meni kuin höyryveturi puuskuttaen mutta jätin kuiteskin pari mummoa kyydistä. Ohi menin kevyesti :)
Ja sitten, voitin jokerissa 61e ja risat! Wohoo!! tämä persaukinen sijoittaa uusiin äitiysliiveihin ne rahat. Olen turvonnut tisseistäni niin, ettei normi c-kuppi enää mahdu vaan kainalon kohdalta pursuavat liiveistä. Ympärysmitta on kuitenkin yhä sama. No, saan synttärilahjan. Kiitos RAY! :)
- Pirkko ja punkero rv 17+1 ja Töppähönö isoveli
Mahaviivasta:
Minulla ei ole koskaan sellaista ollut (2tyttöä, 1 poika) :)
Tosin edellisessä raskaudessa, josta siis tämä meidän ihana pieni tyttö, minulle kasvoi vaaleata villavaa, hentoista karvaa vatsaan. Se oli oikeasti silmin nähtävää sekä sitä oli kaikkialla ja pelkäsinkin tuolloin, että minusta tulee pupujussi tai jotain muuta vakavaa :p
...Nyt on kyllä taas niin vahvat poikafiilikset tänään, ettei tosikaan :)
Kanelisokeri 20+0 (puoliväli ylitetty, jiihaa!)
...vaikka pitäisi tehdä gradua. Täällä on kuitenkin keskusteltu vaikka mistä, joten kannanpa minäkin korteni kekoon nyt jo huikean korkean pinon kasvattamiseksi :).
Kanelisokeri: Onpa helpottavaa, että sinulla on edellisessä raskaudessa kasvanut masuun karvaa. Minullakin on nimittäin nyt ilmaantunut masun kasvaessa hentoinen karvapeite vatsan päälle. Mies oli sitä mieltä, että onhan sitä karvaa voinut olla vaikka ennestään mutta että nyt mahan muoto toisi sitä enemmän esiin. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että ei vatsani ole aiemmin näin karvainen ollut, ja katselen sitä aina välillä huolestuneena... Sinusta ei siis tullut pupujussia: entä hävisikö karvoitus myöhemmin? Jotenkin tosi nolon tuntuinen juttu, vaikka tietääkin, että raskaudesta johtuu eikä voi itse sille mitään.
Tarvikkeista: meille tulee tosi hyvin tarvikkeita tutuilta. Vaunut odottavat jo kotona, ja reilun viikon päästä tuodaan pinniskin kotiin miehen siskolta. Sitteriä, turvaistuinta ja vaatettakin löytyy veljeni perheeltä, jotain vaatteita varmaan myös miehen siskolta, joka tosin saa vauvan pari kuukautta ennen meitä. Äitiyspakkaus meille tulee, esikoista kun vielä odotellaan. Minusta olivat kivan näköisiä ne vaatteet, ja esim. haalarit sopivat hyvin kummalle vain.
Hengästymisestä: minullakin on alkanut olla hengästymistä, itse asiassa jo aika aikaisessa vaiheessa, ja nyt lisääntyvässä määrin. Makuuasennossa puhuessa hengästyttää vielä enemmän, hassua. Miten olette muuten nukkuneet? Minulla on nyt jatkuvasti vaikeuksia saada unta, illalla pyörin aina pari tuntia. Aamulla sitten väsyttäisi kyllä kamalasti. Rauta on kyllä jo auttanut siinä mielessä, että enää ei tunnu niin usein tarvetta päiväunille kuin aikaisemmin. Vauva usein potkii vielä iltaisin, kun yritän nukkua, ja se ei ainakaan helpota asiaa :). Toisaalta on ihanaa, että silloin potkii, jos vaikka päivän aikana ei ole ehtinyt kuulostella.
Kivuttomia supistuksia olen saattanut tuntea pariin otteeseen, kun on vaikka pitänyt juosta junalle. En ole aivan varma, mutta alavatsa (kohtu) tuntui kovettuvan todella pinkeäksi palloksi. Kiiruhtaessa tai lenkilläkin on ollut vähän samantyyppisiä tuntemuksia. Ei siis satu, mutta tuntuu kyllä epämiellyttävältä. Kai ne niitä ovat...
Nyt on pakko lopettaa, vaikka tuntui, että tänne olisi voinut kirjoitella vaikka kuinka. Saisipa tämän innon myös graduntekoon... Mukavaa viikonloppua kaikille!
Niina 20+0 (jee, puoliväli rikki täälläkin!)
Kanelisokeri:
Mulla on kanssa kasvanut mahaan tuollainen " turkki" :) ja ollaan sille miehen kanssa naureskeltu.
Eilisiltana oli kamalat vatsanväänteet ja piti istua vessassa puoli tuntia, ihan " ruikulilla" . Mitään mahavaivoja minulla ei ole tähän mennessä vielä ollut, toivottavasti ei tule tavaksi. Mietin etten ole syönytkään mitään sopimatonta. Olen tuota nukkumista pohtinut, minä kun en osaa nukkua kuin selällään, tuleeko siitä sitten jatkossa ongelmia. Kyljellään on jotenkin vaikeaa olla ja mulla kun on tuota niskaongelmaakin, niin kipeytyy niskat sitten tosi äkkiä -> nukun huonosti ja tulee migreeni -> taas joutuu saikulle.
Lemmikeistä:
Mulla on tosiaan noita hevosia vähän liikaakin. Sitten löytyy 4v koira, ja jouluna meille tuli erirotuinen pentu, ihana turrikka :) Tallissa asustelee hevosten kanssa kaksi läskiä kissaa. Ja sitten on pienehkö akvaario.
Olen nyt ollut 3 päivää töissä ja vähän hankalaa on. Joka päivä jonkinlaista mahakipua, ja lisäksi olen huomannut että kyykkiminen sattuu tosi pian jalkoihin (puutuvat), ja hyllyttäessä pitäisi kyykkiä paljonkin ja laatikoita aukoessa. Ensi viikolle mulle olikin merkattu vain 3 työpäivää...
Neuvolasta soittivat, että rakenneultra aikaistuu, se onkin jo 6. helmikuuta. Kiva, ei tarvitse odottaa niin kauan! :)
Alcatraz 19+0
Lähdin eilen töistä pikkasen normaalia aikasemmin ankaran selkäkivun takia. Hellitti pikku hiljaa iltaa kohti, mutta päätin olla tämän päivän kotona. Nytkin välillä tuntuu selässä kipua. Soitin just neuvolaan, että mitä tehdään. Sain lääkäriajan maanantaiksi ja samalla th totesi, että mulla on kaikesta huolimatta hiiva. Pitää hakea siihen joku kuuri. Kyselin tuloksia jo tiistaina ja silloin oli neg. jäljemmässä testissä positiivinen.
Onneksi olkoon puolivälin ylittäneille!!!
Mä aion ottaa äitiyspakkauksen. Musta on kiva hiplailla niitä tavaroita, vaikka esikoisen pakkaus onkin varastossa. Pääsin tutustumaan pakkaukseen kaverilla, vaikutti kivalta. Haalarikin tuntui paremmalta kuin esikoisella. Ensin meinasin odotella uutta pakkausta, mutta tuskin mulla olis mitään oikeita mahdollisuuksia saada se kun la on jo ihan kuun alussa. Lisäksi tykkään nykyisen pakkauksen väreistä.
Linea negra. Mulla tuli viimeksi selvä viiva, ylsi ensin napaan ja myöhemmin jatkui navan yli. Tyttö tuli. Meni kyllä jonkun aikaa ennen kuin viiva hävisi.
Mites onko raskausarvista havaintoja vielä? Mulla tuli viimeksi ihan kiitettävästi takapuolen alueelle, mutta nähtävästi vaalentuneet aika hyvin. Ainakaan mies ei niitä huomannut kun kysyin. luulen että uudet arvet tulee pikkuhiljaa kun paino alkaa nousta. Tuntuu ainakin että mä syön koko ajan, joten eiköhän se paino rupea nousemaan. Töissä saa karkkia ihan liian helposti. Tänään oon syönyt porkkanoita ettei koko ajan söis miehen tuomia herkkuja.
Mun miehellä on tässä herkkuasiassa paha tapa totella. Pyysin tuomaan jotain mussutettavaa eilen kaupasta niin se toi 2 purkkia pringelssejä, suklaalevyn, karkkipussin ja 1,5 l limppaa. Eli tosi terveellista ;)
Olisitten nähneet ne herkut kesällä kun tulin sairaalasta keskenmenon jälkeen. Olin maininnu että karkkia tekis mieli. Me syötiin niitä herkkuja varmaan pari viikkoa. Onneksi esikoinen pitää huolen, että liikun kohtuullisen paljon.
No joo... mulla ens viikolla rakenneultra ja hammaslääkäri.
t. SannaNu ja tiuhti rv 20+4
Huomentapäivää!
Linea negrasta: erittäin häilyvä viiva menee häpyluusta napaan, ei ainakaan vielä ole kovinkaan vahvasti erottunut.. esikoinen kun on tulossa, niin ei ole kokemusta aiempien kanssa.
Ihmettelen mun aikaista rakenneultran aikaa.. Mulla oli rakenneultra jo rv19+0, eli 8.1. Seuraava neuvolakin mulla on jo 22.1.
Neuvolalääkäreistä: Mulla on ihan pikkunen homppelimies neuvolalääkärinä. Niin hellä, kiva ja huumorintajuinen, että tekee mieli lähes paijata sen päätä :D Kaikki naisgynet mitä mulla on ollut (paitsi ensimmäinen naistenklinikan kätilö) ovat olleen kovakouraisia. Ihan kuin olisivat samalla sanoneet " mulla on sama vehje, kyllä se löytyy katsomattakin" . Miehet ovat aina olleet paljon hellempiä ja herkempiä esim. kivuille ja oireille.
Naistenklinikalla oli muuten kauhea kätilö rakenneultrassa :( Tulin lähes itkien ulos huoneesta, onneksi mies oli mukana. Ei puhunut paljon mitään, ja kun yritti kysyä, niin aika paljolti tylysti vastasi ja lyttäsi utelut/tiedustelut samantien. Tais olla rouvalla huono päivä.. Sain vaan samana päivänä tietää ystäväni keskenmenosta rv 18+2, sikiö kuolleena rakenneultrassa ja joutui sen synnyttämään.. oli vähän itku herkässä muutenkin. Ajattelin jopa tehdä ko. rouvasta valituksen, mutta en tiedä pistääkö ne valituksen vain " raskaushormonivalituksia" - kansioon.
Onneksi oma neuvolalääkäri ja hoitaja ovat loistoporukkaa :)
Mun olo on niin loistava, että tekee mieli kokoajan koputtaa puuta.. Vähän on vihlonut, mutta menee asennonvaihdoksella tai venyttelyillä ohi.
Jaksamisia kaikille!
Elppa&Möykky 20+3
Huomentapäivää!
Linea negrasta: erittäin häilyvä viiva menee häpyluusta napaan, ei ainakaan vielä ole kovinkaan vahvasti erottunut.. esikoinen kun on tulossa, niin ei ole kokemusta aiempien kanssa.
Ihmettelen mun aikaista rakenneultran aikaa.. Mulla oli rakenneultra jo rv19+0, eli 8.1. Seuraava neuvolakin mulla on jo 22.1.
Neuvolalääkäreistä: Mulla on ihan pikkunen homppelimies neuvolalääkärinä. Niin hellä, kiva ja huumorintajuinen, että tekee mieli lähes paijata sen päätä :D Kaikki naisgynet mitä mulla on ollut (paitsi ensimmäinen naistenklinikan kätilö) ovat olleen kovakouraisia. Ihan kuin olisivat samalla sanoneet " mulla on sama vehje, kyllä se löytyy katsomattakin" . Miehet ovat aina olleet paljon hellempiä ja herkempiä esim. kivuille ja oireille.
Naistenklinikalla oli muuten kauhea kätilö rakenneultrassa :( Tulin lähes itkien ulos huoneesta, onneksi mies oli mukana. Ei puhunut paljon mitään, ja kun yritti kysyä, niin aika paljolti tylysti vastasi ja lyttäsi utelut/tiedustelut samantien. Tais olla rouvalla huono päivä.. Sain vaan samana päivänä tietää ystäväni keskenmenosta rv 18+2, sikiö kuolleena rakenneultrassa ja joutui sen synnyttämään.. oli vähän itku herkässä muutenkin. Ajattelin jopa tehdä ko. rouvasta valituksen, mutta en tiedä pistääkö ne valituksen vain " raskaushormonivalituksia" - kansioon.
Onneksi oma neuvolalääkäri ja hoitaja ovat loistoporukkaa :)
Mun olo on niin loistava, että tekee mieli kokoajan koputtaa puuta.. Vähän on vihlonut, mutta menee asennonvaihdoksella tai venyttelyillä ohi.
Jaksamisia kaikille!
Elppa&Möykky 20+3
Piti vielä lisätä että sain loistavan vinkin kaverilta ummetukseen, kun ei leseet eikä kuitu- Fitnees- murot auttaneet jokunen viikko sitten. Hyvää Päivää- oranssi juoma. Siinä on niin paljon kuituja että normaalioloissa saa varmaan juosta koko päivän vessassa. Hyvin toimi! Sai moottorin käyntiin ;)
Elppa
Eli siis 20 viikkoa kasassa. Tätähän pitäisi juhlia :)
[b][/b] Mahaviivasta[/b] vielä mulla se oli tosi pitkään vielä synnytyksen jälkeenkin. Muistaakseni reilusti puolen vuoden jälkeen ihmettelin, että eikö se häviä ikinä.
Hengästytään sitä täälläkin helposti. Alkaa olemaan pikku hiljaa saavutus kävellä rappuja töihin 4. kerrokseen.
MansikkaPirkolle syntymäpäivä onnittelut sekä onnittelut Jokeri voitosta!!
ON: Maha tuntuu tosi isolta viikkoihin nähden. Että kuinka hirmun isoksi se voikaan kasvaa, jos ei yhtään tasoitu.
Nyt ei oikein ajatus luista. Täytyy poistua taka-alalle. Onneksi muilla tuntuu olevan puheripulia liikkeellä.
Eliador ja vimpula 20+0
Minulle aiemmissa raskauksissa th on kieltänyt kokonaan kyseisen juoman sen a-vitamiinin takia. Katsoin kuitenkin netistä ja siellä sanotaankin että on ok odottajillekin kohtuudella kunhan ei käytä muita A-vitamiinivalmisteita:
http://www.hyvaapaivaa.net/
(juoman ominaisuudet ja soveltuvuus)
Ihan hyvä että tuli tarkistettua, sillä nyt aion sitä itsekin ostaa (kunhan nyt katson omien vitamiinieni A-vitamiinipitoisuudet ensin) jos sillä saisi kanssa tuon vatsan toimintaan apua :-)
Eikös siinä Hyvää päivää- sivustolla lukenut A-vitamiinin kohdalla että se on beetakaroteenia joka TARVITTAESSA muuttuu A-vitamiiniksi? Eli jos tarvitset A-vitamiinia, niin se muuntuu siksi?
Mutta hyvä jos auttaa jotakuta :)
Kävin keskiviikkona rakenneultrassa, mutta tuli vain lisää kysymysmerkkejä. Heti pitää sanoa, että vauvalla onneksi on kaikki ok! Mutta tuo mun raskauden kesto ja laskettu aika tuntuu olevan epäselvää. Kävin varhaisraskauden ultrassa pitkän ja epäsäännöllisen kuukautiskierron takia, ja tuolloin lääkäri totesi viikkoja olevan 8+0 ja näin lasketuksi ajaksi tuli 20.6. Niskaturvotusultran kävin vapaaehtoisesti yksityisellä (kaupunki ei siis tarjoa), ja tämä lääkäri sanoi raskauden olevan viikkoa pidemmällä, ja laskettua aika muuttui 13.6.
Nyt siis rakenneultra oli samalla lääkärillä kuin varhaisultra. Hän heti närkästyneenä totesi, että jaa, laskettu aika on muutettu, ja vieläpä kysyi lääkärin nimeä! Tämän ultran mukaan laskettu aika olikin taas se 20.6. MUTTA tässä on vielä yksi mutta. Lääkäri kirjasi raskausviikkojen olevan ultrapäivänä 18+0, mutta jos LA ois 20.6. niin tuolloin (keskiviikkona) viikot olisi olleet 17+5.
Kysyin sitten, että no mikä se LA nyt on, niin hänen mielestään 20.6. (plus-miinus kaksi), mutta jos haluan kelan papereihin laittaa 13.6. niin se käy. Ongelmahan tulee sitten siinä, jos raskaus menee yliaikaiseksi ja pitäisi ruveta käynnistelemään. Ettei vahingossa mene kolmekin viikkoa yli...
Itse kuitenkin tiedän, milloin hedelmöittyminen on aikaisintaan tapahtunut, ja sen mukaan laskettu ois 16.6. Esikoinen syntyi kolme viikoa etuajassa, joten sitähän ei tiedä, milloin tämä vauveli päättää syntyä, mutta olisi kiva tietää, millä raskausviikoilla ollaan menossa...
Että tämmöstä...
timaja 18+2 tai 18+0 tai 19+0...
Mulla tuli esikoisen aikaan mahakarvoja, jotka sitten hävis pikkuhiljaa synnytyksen jälkeen. Nyt on taas tässä toisessa raskaudessa karvat kasvaneet. Onneks on haaleita ja hentoisia, mutta hauskan näköisiä.
Tytteli-83 rv 20+4
Moikka täältäkin,
Paljon on tosiaan juttuja tullut tänne mutta sehän vain kiva asia se! :)
Nyt yritän vaan muistaa kommentoida kaiken...
Axuliinallakin tervetuloa mukaan joukkoon!
Pirpana81 kysyi aiotaanko kysellä sukupuolta rakenneultrassa. No meillä se oli viikko sitten to ja sukupuolta emme tiedä. Uteliaisuuteni voitti ja sitä kysyin kyllä mutta eipäs sitä nähtykään. Lääkäri sanoi että ei hän kyllä osaa yhtään mennä sanomaan kumpi on. Osas hyvin tuo vauva pitää sen piilossa meiltä ;) Mutta ei se haittaa. On kivaa jatkaa arvailuja ja sittenhän sen kesällä näkee kumpi tulee...
Linea negrasta myös ollut puhetta. Mielenkiinnolla jään seuraamaan tuleekohan mulle sellaista vai ei. Vielä ei ainakaan sellasta ole, eikä mitään karvojakaan näy..
Kesämuru kyseli lemmikeistä. Meillä ei enää ole, nyyh.. RAkas koiramme kuoli elokuussa, oli jo 14,5v sekarotuinen tyttökoira. Ikävä on yhä suuri.
Ultrakuulumisista onnea Artille, Kanelisokerille ja Timajalle!
Mansikka Pirkolle synttärionnittelut! :)
Ja tarvikkeista. Me siis pinnasänky jo varattiin tiistaina, saadaan se sitten n.6 viikon päästä. Vaunuja aletaan pikkuhiljaa katselemaan.
Hoitopöydän mies aikoo tehdä itse. Turvakaukalo ja sitteri saadaan kummipojaltamme joka nyt 6kk.
Mä olen poikki! Voi että mua väsyttää! Työviikko nyt takanapäin. Kyllä se otti voimille kun olin melkein neljä viikkoa saikulla sitä ennen. Oli siis totuttelemista taas töissä. Tai itse työntekoon pääs kyllä mukaan melko heti mutta se tahti on kova ja kun ei pääse välillä nukkumaan päikkäreitä. Yöt oon tällä viikolla nukkunut todella sikeesti heräämättä kertaakaan ja silti väsy on tosi kovaa. Nyt nautin tästä viikonlopusta ja aion levätä!!!!
Eilisillan kärsin taas kovaa huonoa oloa. Oksetti ja kävin yökkimässä :(
Nyt taas ei mitään.. kuten ei keskiviikkonakaan. Eli onneks on helpottamaan päin, ei oo enää jokapäiväistä ja joka päivä tyyliin 12-22 kuten on ollut. Eilenkin ' vaan' 16.30-21..
Miehen pojat on meillä taas tämän viikonlopun.
Mies lähtikin just tossa kauppaan. Pojat touhuaa omia juttujaan ja mulla aikaa tässä kirjotella ;)
Joku puhui autonvaihdosta (nyt en sori vaan muista taas nimimerkkiä..). Meillähän se on kans ajankohtaista ja ollaankin muutamia tila-autoja katseltu. Kiirettä onneks ei sen asian kanssa ole..vielä.. ;)
Hyvää perjantai iltaa kaikille :)
a_j + pötkäle 20+1
Minullakin on mahakarvoja ja kun tummatukkainen olen, ne karvatkin ovat tummahkoja, jee ;) Toivottavasti tippuvat pois synnytyksen jälkeen.
Raskausarpia olen saanut rintoihin, yök :( Ja vielä sellaisia isoja ja paksuja ja punaisia... Toivon niiiiin paljon, että ne vaalenevat, muuten on rinnat aika karseat :(
Hengästyttää ja alamahaan sattuu aika paljon, joten kaikki liikkumiset on jäänyt aika lailla.
Polvien kohdalla tuntuu pistävää kipua, onkohan ne ne suonikohjut? Mitä pitää tehdä, että niitä ei tulisi?
Joo eli kaiken valituksen tarkoituksena on todeta, että kroppa taitaa olla nyt mennyttä tavaraa...
Heippa,
Poltsi tuossa kirjoitteli kuinka kroppa muuttuu. Niinhän se tekee. Joka päivä on aina jotain ihmettelemistä omassa kehossa, jos ei ulkoisia seikkoja niin sitten kaikkia tuntemuksia mitä alavatsalla tapahtuu ym ym.
Musta tuntuu että mun vatsa on kasvanut nyt ihan lyhyessä ajassa ja nyt se näkyy ihan selvästi ja todellakin se hallitsee jo mun kehoa joka asiassa. Ei oo enää kovin helppoa mennä kyykkyyn laittamaan vaikkapa kengännauhoja kiinni tai muuta vastaavaa.
Eilen tuli postissa HM:n äitiysvaatteita muutamia ja ne oli just passelit. Nytkin jalassa ihanat verkkarit, ei kiristä mistään!
Mulla tää väsy senkus jatkuu, ihan kamala tuska väsy. HUUH.
Eilisilta meni maatessa ja yön nukuin taas sikeesti heräämättä kertaakaan, 10h putkeen..
Aamulla silti vaan väsytti..
Kävin sit salilla kuitenkin, kävelin siellä juoksumatolla 60min lenkin. Ihan hyvää se teki.
Kotona ruuan jälkeen heittäydyin sohvalle ja nousin sieltä vasta 4h päästä. Nukuin n1h tuosta ajasta. Ja väsyttää väsyttää vaan..
Varmaan voi olla tuo hb laskenut. Neuvola on 31.1, sinne oottelen..sithän se selviää..
En vaan voi käsittää tätä väsyä ja energiattomuutta. Ahistaa jo valmiiks kun muutto on loppukuusta ja mulla ei oo energiaa tehdä sen asian eteen yhtään mitään!!
Kävin mä väkipakolla kaupassakin tossa joku aika sitten mutta ahdisti masentava keli ja samaten ihmispaljous. Kaupassakin kassajonossa mun eessä oli sit joku mies joka hais niin pahalle.. hyvä etten oksentanut just siihen paikkaan, hyh.
Nyt taas makoilemaan, meinaa olla huono olokin..
Voi voi,olipas melkoinen valitusviesti...
Pirteempää lauantaita teille muille,
a_j + pötkäle 20+2
[color=green]Mahaviivasta: Mulla tuli tosi haalea viiva ihan koko mahan pituudelta, tyttö siis tuli. En oikeastaan huomannut tuota viivaa kuin vasta ihan viimeisilläni. Sit meni aika monta kuukautta ennen kuin se hävisi (synnytyksen jälkeen se näkyi selvästi). Nyt tosiaan odotetaan tyttöä taas tulevaksi, joten katsotaan tuleeko taas viiva.
Suonikohjuista: Mulla on ollut muutamina päivinä (ei peräkkäisinä) vasen jalka tuolta pakarasta polven alapuolelle aivan järkyn kipeä. Seisominen ei tunnu yhtään kivalta. Tuntuu just siltä, että on hieman suonet tukossa, semmoista pistelevää tunneta. Jalka ei ole mitenkään turvoksissa ja päivän mittaan se kipu helpottaa. Eli onkohan tämä ihan normaalia kipua vai pitääkö tässä alkaa pelätä trombia? Mulla kun on seisomatyö, niin ei tunnu kovin kivalle... Loppupäivästä alkaa jo jalat olla hyytelöä. Sit kun vielä tekee kotihommat ym., niin on kyllä puhti pois.
En edes muista mitä kaikkea piti kommentoida. Oon ihan pihalla...
Tytteli-83 rv 20+3