Hei! Reikiä hampaissa alle kouluikäisellä?
Meidän pojalla (5,5v) on huomenna hammastarkastus ja tulinpa sitten itsekin katsoneeksi hänen suuhunsa. Ja mitä kamalaa! Toisessa takaalahampaassa on kamalan iso reikä! Varmaan 4 koko hampaasta on syöpynyt pois!!
En kaipaa syyllistämistä, meillä kyllä pestään hampaita ja syödään purkkaa aterian jälkeen.
Mutta onko teillä ollut vastaavaa? Onko ollut vaikeuksia paikkaamisessa kun on kuitenkin lapsi kyseessä? Onkohan lapsen purukalusto nyt loppuelämäksi tuhoon tuomittu?
Nyyh.
t. lapsensa puolesta sureva äiti.
Kommentit (12)
mutta samalla testattiin kun pojallakin ja miinusta näytti ( ja ohjeen mukaan olin syömättä ja pesemättä hampaita 3 h ennen..). Olinkin satavarma että mulla se bakteeri on. Mutta näin vaan näytti testi ! t. 2
ihmettelen että onko tolla testillä sitten mitään virkaa kun testi näyttää negaa vaikka " puolet hampaista juurihoidettuja yms" .
Minun äitini on hammaslääkäri, jo 40 vuotta työtä tehneenä hänellä on myös realistiset näkemykset: toisilla on sellainen hammaslaatu, että kolmikymppiseen mennessä on jokaikinen hammas paikattu - oli sitten pesty ja puunattu kuinka paljon. Toisille ei tule reikiä, vaikka mitä söisi.
Elämä on...
piti vielä lisätä, että kakkosen kuvailema hammaslääkäri on varmasti ollut kohtuullisen nuori. Nuoret ovat alalla kuin alalla tosi rasittavia.
bakteeria ollut. Tiedä sitten testin luotettavuudesta.. Mutta syljen eritys ei ole runsasta, on oma hammaslääkäri sanonut ja kiille ohutta sekä hampaat erittäin uurteiset, kuten pojallani. Kaksi hampaista on juurihoidettu kyllä tapaturman takia, kun halkesivat/ lohkesivat. t. 2
pojalta löytyi 4 v:na peräti kaikista takahampaista ( 4 kpl) reikä. Karkkireikiä, paasasi hammaslääkäri, eikä uskonut että poika ei ollut koskaan syönyt karkkia, meillä ei juotu mehuja, oli isoäidin hoidossa päivät ( ja siis ei todellakaan herkuteltu päivisin..), 100% ksylitolipastilleja ja -purkkaa aina aterioiden jälkeen, ja säännölliset ruoka-jat. Olin tarkka lapsen hampaista koska omani todella huonot ja juurihoidettuja yli puolet. Paikkaus sujui todella hyvin, sillä maitohammas on pehmeä ja " helposti" paikattava. Iso miinus julkisen puolen hammashoidoista, neljän reiän paikkauksissa vierähti kaikkineen 3 kk. Syy jonot, ykis paikkaus per kerta. Nyt olemmekin ½ v välein käyneet yksityisellä hammastarkastuksissa ja valitettavasti pysyvässä kuutosessa oli iso reikä. Ksylitolituotteiden kovettamaan kiilteeseen oli tullut nuppineulanpään kokoinen reikä ja sinne alle kariesbakteerit tehneet tuhojaan. Pojalla tosi uurteiset hampaat ja siinä osa syy. Mutta myös ärhäkkä suun bakteeristo, ja todettu nyt streptococcus mutans- bakteeri suussa ( itselläni eikä isoäidillä sitä ole ...joten tartunta jostain muualta )... Pysyväkin hammas paikattiin puuduttamatta, kerran kuulemma vihlaisi, vaikka oli syvä reikä.
Aika huolissani olen pojan hampaista mutta hyvä suuhygienia on se mitä voi tehdä. Fluorihammastahna, hammaslanka, fluoritabletit, 100 % ksylitolituotteet ja ruokailut max 6 krt päivässä, ei mehuja jne. Tässä meidän ohjelma ja poika siis 8 v nyt. Puolen vuoden välein käydän yksityisellä tarkistuttamassa tilanne, ja 3 kk välein hoitajalla fluorauttamassa.
Kyllä mua julkisella syyllistettiin ja turha oli selittää että meillä todellakin hoidetaan hampaita extra-hyvin. Joillakin ne reiät vaan saa alkunsa ja toisilla hoitamattomuudesta huolimatta ehjät helmihampaat. Tasan ei käy onnenlahjat.
TSemppiä teille!
Anoppini, joka on hammaslääkäri, valmensi minua tähän jo etukäteen; " Älä saa halvausta tai mene syyllistämään itseäsi jos lapsen hampaista löytyy reikä. Toisille tulee reikiä helpommin, toisille ei."
Eihän se tietenkään tarkoita sitä, että hammasharjan voisi heittää nurkkaan sillä tekosyyllä että " reikiä tulee kumminkin" . Hampaista huolehtiminen [b]vähentää[/b] reikiintymistä, mutta ei ole mikään 100% reiättömyyden takuu.
kahta koulukuntaa, toiset on sitä mieltä että reiät on aina huonon hammashygienian syytä ja siitä saakin kärsiä mutta toiset ymmärtää että syljen rakenne, bakteerikanta ( ei plakki) on erilainen ja hoidosta huolimatta reikiä tulee.
Tiedän tuttavia jotka eivät pese hampaitaan kun pari kertaa viikossa ja litkivät urheilujuomia ja makeisia ja reikiä nolla. Sitten on taas näitä jotka pesevät tarkoin, eivät lipitä mitään ja pyrkivät tekemään kaikkensa ja aina on reikiä !
Streptokokki mutans on vain yksi reikiintymistä aiheuttava bakteeri, on niitä muitakin.
Reikiä ei tule ilman juuri tuota bakteeria!