Syyssalaisuudet uutta nippua!! Ke-->
Aattelin alottaa uuden pinon ku alkaa olla niin pitkä ketju meillä jo että hitaalla koneella päivän kuulumisten lukemiseen menee puoli ikuisuutta. :)
Samalla voin vähän esittäytyä, kun en ole vielä kirjoitellut mitään. Eli ikää on vielä 25 vuotta ja toista odotellaan. Ennestään tyttö 2/2005. Hirveästi mitään oireita ei ole ollu mutta kovin alussahan tämä kaveri onkin vielä, rv 4+6 ja LA 18.9. Alkuraskauden ultraan meinasin mennä parin viikon päästä. Neuvolaa en vielä ole varannut enkä oikein tiedä pitäisikö varata jo nyt vai odottaa että se ultra on nähty (ihmeellisten asioiden kanssa sitä ihminen kamppailee).
Sikkis + hajuherne
Kommentit (62)
Surullinen on olo teidän puolesta. Ja jotenkin pelottaa itseäkin taas vähän enemmän, vaikkei se huolehtiminen asiaa auta. Paljon voimia teille ja teidän perheillenne!
Itsellä oli pelottava tilanne pari päivää sitten. Illalla alkoi vatsakipu, ei kylläkään alavatsalla vaan keskivatsalla ja paheni niin, että lähdin päivystykseen yöllä. Siellä jouduin osastolle, päivystäjä epäili joko vaaratonta suolistoperäistä kipua, umpparia tai kohdunulkoista raskautta. Koko yönä en nukkunut yhtään ja aamu meni lääkäriä odotellessa. Aamupäivällä lääkäri vihdoin tuli ja ultrasi. Pieni oli kyydissä ja oikeassa paikassa :) Sydänkin sykki, itse en sitä kyllä kovin hyvin nähnyt. Verinäytteet olivat ihan ok. Ainoa mikä jäi epäilyttämään lääkärissä oli se, että kun sanoin hänelle, että hcg-arvo mitattiin yöllä ja oli muistaakseni jotain 40 000, hän sanoi, ettei se voi olla noin korkea. Sitten ei oikein kunnolla kommentoinut, kun ultratessa kysyin, että vastaako sikiön koko viikkoja. Tai vastasi, että on ok, mutta jäi sellainen olo, että tiesikö se mitä sanoi...
No, taisi olla suolistoperäinen kipu, kun meni seuraavana päivänä ohi ja pääsin illaksi kotiin. Kotoa vielä soitin sairaalaan ja kysyin niistä hcg-arvoista, niitä nimittäin mitattiin 2 kertaa (sitäkin ihmettelin). Eka oli tosiaan ollut päälle 40 000 ja toinen päälle 47 000. Miten gynekologi ei tuollaisia tiedä, jos synnyttävien osastolla on töissä! Siksi olivat mitanneet kahdesti, että näkevät mihin suuntaan arvo menee (on kuulemma rutiinia). Ehdin jo aiemmin päivällä peruuttaa varhaisraskauden ultran, joka piti olla ensi tiistaina. Sit vaan mietitytti se lääkäri niin paljon, että päätin tilata uuden ajan, joka on viikolla 8+0. Turhaa ehkä, mutta päätin mennä kuitenkin vielä. Ainakin sitten mitataan kunnolla, jos kaikki on vielä kunnossa.
Lievää ällötystä on ollut nyt muutamana päivänä. Ja makeaa ei tee mieli, mikä on todella poikkeuksellista mulle. Väsynyt olen ollut jo ennen raskautta, kun ei ole aikoihin nukkunut kunnon yöunia heräämättä, joten siihen ei voi ottaa kantaa, onko oire vai ei.
Tällaisia tänään, ihanaa kun alkoi viikonloppu!
Autumn ja salamatkustaja 6+3
Kirjoitin aloituksen otsikolla Uusi, ja nyt tuun tännekin mukaan. Eilen vein vielä terveyskeskukseen testin ja plussaa se näytti. Olin viikonaikana tehnyt kolme kotitestiä, joissa kaikissa oli vaaleanpunainen viiva. Edellisten lasten kohdalla olen tehnyt aina terveyskeskuksen testit. Lapseni ovat 14,12 ja 10 vuotta. Kaikki tuntuu ihan uudelta ja odotan malttamattomana, että maha alkaisi kasvaa. Tiedän, että minulla se näkyy tosi aikaisin. Laskurin mukaan aika olisi 11.9.
Ihan tippa tuli silmään lukiessani teidän viestejänne. :-( Koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu, joten ainakin itse olen tukevasti jalat maan pinnalla, kun vielä näin alussa oon.
(.) Kummempia oireita ei ole, vain turvotusta ja masussa ajoittain erilaisia tuntemuksia. Ja väsyttää iltaisin kyllä kovasti. Mulla on eka neuvola 31.1. ihan sen takia, koska sairastan sellasta kroonista sairautta, joka voi vaikuttaa raskauteen ja mahd. vaatii vähän tarkempaa tarkkailua. Neuvolantäti haluaa tehdä jonkinlaisen terveydentilan kartoituksen tuolloin.
Meidän kunta ei enää nykyisin tarjoa kuin np-ultran 12 vkolla. Vähän tätä neuvolantätille ihmettelin, koska ei kunnan rahatilanne ole viidessä vuodessa ainakaan heikentynyt.. Mutta mä luulen, että mä pääsen/joudun tässäkin raskaudessa useammin ultraan, ihan ton mun sairauden vuoksi. Ekassa raskaudessa taisin käydä yhteensä viisi kertaa.
Mä olen siis 32-v ja mies 30-v ja meillä on 4,5 v poika. Asustellaan savossa.
Hyvää viikonloppua kaikille!
Jonskuponsku rv 5+0, la 20.9.08
Onko kenelläkään tietoa, että voiko kaikenlaisissa kasvohoidoissa käydä ihan normaalisti raskausaikana/alkuraskaudessa? Ei kait sellasista voi olla mitään haittaa? Mä olen nimittäin saanut lahjakortin kasvohoitoon (saan itse valita millainen) ja ajattelin ensi viikolle varata ajan. Voi kuulostaa tyhmälle kysymykselle, mutta ajattelin vaan varmistaa. :-)
että huoletta voit käydä kasvohoidossa :) mikäs sen nyt estäisi?? loppuaikana sitten on eri asia, jos on makuulteen hoidon aikana ja vauva painaa.. itse meinasin pyörtyä edellisestä, kun olin kulmakarvojen värjäyksessä ja makasin selällään. ehdotti kyllä istumista, mutta halusin pötkötellä ;)
muutama ystävä ihmetteli, kuinka uskallan blondata hiuksiakin kun olen raskaana. eipähän ne väriaineet nyt verenkiertoon sentään imeydy! iho jos on ehjä ja terve se suojaa. tämä kuuluu samaan lokeroon " voinko syödä salaattia ulkona" mikä olikin vasta täällä topikkina :D jihuu maalaisjärjen käyttö!
ikävä keli ulkona :( ei jaksaisi oikein mitään tehdä. hiukan epäillyttää koko raskaus, kun ei kummosempia oireita ole. (pitäisi kai jatkuen tervehtiä wc pönttöä, että uskoisi). nyt on ultra 30.1 ja neuvola ensiviikon tiistaina :)
ottaako moni käyttöön kotidopperia?? me saadaan ystävältä se toivottavasti lainaan ;)
cec rv7+4
..ilmeisesti turhanki virkeänä kun noin nopeesti lähti viesti ;)
Äiti1983, pahottelut sulle munkin puolesta vielä! Kyllä me aateltiin heti alkaa yrittään, tosiaan kun tähän ekaankin meni 2v.!!
Ihan hyvin voin..Luulin, tai olin ehkä kuvitellu, että fyysisesti km kestää kauan toipua, mut kai se on yksilöllistä ja ehkä rv.stäkin kiinni. Eilen ei tullu juuri mitään vuotoa, eikä sattunutkaan, tänään sitte iltapäivällä tuli menkkakipuja ja aina kun kävi vessassa tuli vähän verta paperiin ja semmosia hyytymiä :/ Mut ihmettelen, ettei edes siteellistä oo tullu ns.normivuotoa ..? Kai se tästä vielä sitte yltyy.. tai sitte se oli vaan nopeesti ohi, mikä tietenki sopis mulle paremmin kun hyvin! Ja onhan noissa hyytymissäkin ihan tarpeeks kestettävää :/
Varasin nyt ens viikon keskiviikolle tarkastusultran, että kaikki on varmasti lähteny pois.. ettei mitään kaavintaa tartteis (pliispliis eieiei kaavintaa!!!:(( )
Kiitos kaikille pahoitteluista, lämmitti ja jotenki tsemppas paljon!
Hjo85 ja muut, mun puolesta kukaan ei saa itkeä ja murehtia!! Älkää ihmeessä naiset omia odotuksianne alkako epäilemään!! Mietin kyllä onko järkevää täällä kertoa, kun pelkäsin että moni herkempi alkaa murehtimaan turhia.. :( Vaikkakin se on kyllä niin inhimillistä ja normaalia verrata itseensä muitten juttuja ja noin... Enkä kellekkään muulle, paitsi omalle äidille, tästä olis voinutkaan kertoa, paitsi teille :)
Nyt kaikille vaan paljon varmuutta ja iloa etenevästä raskaudesta!! :) Kaikki olette ne ansainneet ja näitä tyhmiä keskenmenoja vaan käy luonnon virheille.. Paljon vauvoja syyskuussa vaan maailmaan!! :D
Meiva -73 pitää Hyvinkään asukaslukua koholla mun puolesta ;)
Nyt toivotaan että seuraava saa alkunsa mahd. pian ja et fyysisesti kaikki olis kunnossa ens ke tarkistuksessa. Voin vielä tulla sitten kurkkiin tännekki miten teillä menee.. :)
Hauskaa viikonloppua vaan!!
-hyntty reippaana (tänään olis alkanu 8. viikko...)
...ja mukavaa, että voit noinkin hyvin tapahtuneen jälkeen. Toivottavasti teillä tärppäisi uudestaan mahdollisimman pian! Muistathan tulla sitten meille kertomaan, kun niin käy! Vaikka teillä kesti kauan tuo eka raskautuminen, onhan se mahdollista, että seuraava tärppi tulee nopeammin, kun jotain jo tapahtui. Paljon tsemppiä!
mutta kun elämäni aikana olen sellaisessa yhden kerran käynyt, niin ajattelin varmistaa.. :-)
Mut on kyllä tällä palstalla peloteltu niin hyvin ton hiusten värjäysten kanssa, etten aio mennä värjättäväksi ekan kolmanneksen aikana.. Ja mä kysyin mun kampaajalta joskus syksyllä, että mitä hän tästä asiasta sanoo, niin hän sano, ettei ehkä kestoväreillä värjäisi, lähinnä sen takia, että väri saattaa tulla päähän ihan vääränvärisenä..
Mulla on onneksi nyt sellanen tilanne, että kävin värjäyttämässä hiukseni vuoden vikalla viikolla ja mun väri on vain astetta tummempi kuin oma väri ja sitten raitoja, joten helposti voi jonkun kuukauden olla värjäämättä. Enkä mä normaalistikaan värjäytä kuin ehkä kolmen neljän kuukauden välein hiukseni. Olen niin laiska järjestämään vapaata sen takia ja vähän pihikin.. :-)
Jonskuponsku rv 5+1
P.S. Hyntty! Mä toivon teille voimia lähteä taas täyttä höyryä eteenpäin! :-)
Eli mulla on tosi kipee selkä öisin ja aamuisin. Onko muilla ollu näin alussa vastaavaa? Mulla rupesi selkä kipeytymään edellisviikolla (kun sitten viime la plussasin) ja nyt olen joka yö herännyt, kun jossain asennossa koskee tosi kovasti selkään. Ennen raskautta ei tällasta ollut tuossa omassa sängyssä.
Jonskuponsku 5+1
P.S. Ens viikolla käyn ostaa puolen metrin paksuisen petarin, jos se vaikka auttas.. ;D
Hei,
kivaa kun porukkaa alkaa olla koolla.
Karua, surullista, epäreilua, että meistä osa jää matkasta pois. Olenkin tuolla keskustellut alkuraskauden verenvuodosta, km-peloista yms. eli viikoilla 7+1 mennään vaikka ehdin olla jo olematta raskaana 6. viikon. :)
Olin siis aivan varma keskenmenosta viime viikolla kun verta tuli 1,5 vuorokautta, hyytymiä ja kaikkea ja kun alla on kaksi todella epäonnista raskautta, ei ollut kokemusta muustakaan kun keskenmenosta. Mutta viime torstaina ultrassa näkyi syke, mimmi (?tyttö?) on matkassa vieläkin ja pienin pienin askelin mennään eteenpäin.
Hematooma varjostaa pienen matkaa ja sitä nyt sitten seurataan. Seuraava tarkistus taas tostaina. Sinne asti pitäisi liikaa panikoitumatta jaksaa. Onko ketään muuta kellä on hematooma? Sain ohjeet, että se lähtee pois jos on lähteäkseen osittain ruskeana vuotona ja osittain vain häviämällä. Punaista vuotoa pelätään hulluna (tiedätte varmaan tunteen).
Miun raskausoireet on tällä hetkellä: pelko nousta tuolilta ylös jos vaikka tuntuu se hulahtava tunne kun veret tulee pöksyyn. Pelko mennä vessaan jos pöksyissä on vaikka verta. Pelko pyyhkiä jos paperiin tulee verta. Pelko. Ole siinä sitten hehkeä ja nauti raskaudesta..
Ja silti rakastan tätä pikkuista niin. Haluaisin kiivetä katolle ja julistaa kaikille: meille tulee vauva! Mutta oikeesti en uskalla kertoa kenellekään. Äiti istuu parhaillaan olohuoneen sohvalla ja huokailee kun on niin synkkää eikä missään ole mitään iloa. Ajatelkaa, miten ihanaa ois ottaa sitä kädestä kiinni ja kuiskata:" meille tulee vauva." Mutta en uskalla: en halua sitä sääliä jos tää menee kesken.
Hengenveto kerrallaan mennään. Nyt saan kuitenkin olla onnellinen: vielä tänään olen raskaana.
T. Arkamamma 7+1
Eilen oli äärimmäisen nolo tilanne, kun olin lähdössä töistä niin työkaveri kysyi olenko raskaana... olin ajattelematomuuttani katsonut duunin koneelta paikallisen neuvolan yht tietoja poistamatta niitä ja työkaveri oli sattumalta päättänyt katsoa koneen sivuhistorian. Ja tietenkin oli mennytkertomaan kaikille, koska mä olin ainoa joka sieltä voisi olla raskaana ja nyt kaikki siellä tietää. Nuo ihmiset olivat viho viimeiset kenen olisin halunnutasiasta tietää, enhän ole kertonut edes läheisimmilleni vielä, mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi. Eniten harmittaa jos jotain tapahtuu niin joudun selitellä heille ja jo viime keskenmenosta selittely oli ihan tarpeeksi rankkaa.
Meillä meneillä nyt 5+5 enkä vieläkään ole uskaltanut varata neuvolaa tai varhaisraskauden ultraa. Jotenkin pelottaa kaiken sen kohtaaminen kun toivon vain että kaikki olisi kunnossa.
Mulla ihan hirveän paha mieli tänään koko ajan... itkettää enkä tiedä miksi ja päässä pyöri tosi outoja ajatuksia, pelottavia sellaisia.
skap1983 5+5
Hei Skap1983,
voi harmi et se sun työkaveri uteli ja levitti siun henkilökohtaista asiaa kaikille.
Tiedän tunteen: menin laittamaan viestin toiselle palstalle että olen plussannut ja vasta lähettämisen jälkeen tajusin että oon kirjautunut sinne omalla nimelläni ja että siellä kirjoittelee myös ns. entinen tuttavani, jonka en millään ois halunnut tietävän tästä asiasta (en siis oo kertonut omille vanhemmillenikaan enkä rakkaimmille ystävillenikään). No, " korjasin" tilanteen kun olin niin varma että tää meni kesken. Kestin sitten ne " voi voi voi harmi harmi harmi" -viestit enkä oo käynyt korjaamassa että se olikin väärä hälytys (toistaiseksi).
Yritetään jaksaa uskoa, että kaikki menee hyvin! On pakko luottaa. Ei oo vaihtoehtoja? Jos on surullinen olo, se voi johtua hormooneista ja silloinhan se on raskausoire, mikä taas tarkoittaa että raskaus etenee ja kaikki on hyvin!
Päivä kerrallaan mennään. Kaikki on hyvin kunnes toisin todistetaan.
T. Arkamamma 7+1
Ceciliah, kivaa että mukana muitakin heppailuihmisiä! Omistan 10 v putteruunan joka on estepainotteinen, mutta nyt saa multa hypyt jäädä vähäksi aikaa. Ajotouhuja ollaan taas koitettu lämmitellä josko sitten vaikka valjakkoa pääsis ajeleen ja sileellä mennään miten oma vointi sallii. Onneksi olen löytänyt hyvän vuokraajan niin ei sillain ole liikutuksen kanssa stressiä.
Mahaa on taas enemmänkin jomottanut ja pinna on ollut jo pidempään pikkasen piukeena, kait ne hormonit tekee kaikenlaista. Ei ole meikäläisestä hehkeäksi odottajaksi, enemminkin olen melkoinen pirttihirmu:)
Alkuraskauden ultraan ajattelin myös varata aikaa, ei olla vielä lapsille uskallettu kertoa vauvauutista ennen kun ollaan asiasta enemmän varmoja. Ja sama se on kertooko niille vai laittaako suoraan ilmoituksen paikallislehteen, sen verran lörppöjä ainakin nuo meidän mukulat on:) ja tässä vaiheessa en vielä uskalla asiaa kauheasti mainostaa.
Päivä kerrallaan eteenpäin, kimaro
Ensi alkuun suuret pahoittelut Äiti1983 ja Hyntty! Jaksamista teille ja toivottavasti pääsette pian takaisin tänne odotuspuolelle!!
Olin viikon verran täältä palstalta pimennossa, kun äitini oli kyläilemässä, enkä uskaltautunut tänne, jotten " jäisi vielä kiinni" raskaudesta... Jotenkin en vain ole vielä halunnut hänelle kertoa, kun siitä alkaisi hirvittävä hössääminen, jota en millään jaksaisi... Tuntuu, että niin äitini kuin anoppi pitävät nykyään muutenkin aivan liikaa yhteyttä ja saa olla jatkuvasti raportoimassa tekemisiään.
Viime tiistaina olin ensimmäisessä neuvolassa ja sain lasketuksi ajaksi 29.8 ja rv:t olisi nyt 8+2. Muuten siellä ei sitten juurikaan mitään tapahtunut, lähetteiden kirjoittelua labraan ja ultraan yms. Ajattelin, että voin varmaankin jäädä tänne teidän kanssa kirjoittelemaan..?! Omien fiilisten pohjalta luulen, että ultra tulee tarkentamaan laskettua aikaa syyskuun puolelle.
Ai niin, ja sain myös kehotuksen lopettaa esikoisen imetyksen 2kk sisällä, sillä terkkari oli sitä mieltä että olen liian hoikka, jotta voisin imettää raskaana ollessani. Tässä vaiheessa kuulemma vitamiinien saanti on tärkeintä, mutta myöhemmin energian tarve lisääntyy, jolloin olisi hyvä etten enää imettäisi. Siinäpä siis työsarkaa esikoisen kanssa, kun on vielä aika lailla tissin perään...
Mieli on ailahdellut täälläkin ihan uskomattoman paljon, niin kuin monella muullakin. Hyvä lukea täältä muiden tuntemuksia ja saada muistutusta että tämä johtunee raskaudesta. Yleensä olen mielestäni oikeinkin positiivinen ja mukava avovaimo, mutta nyt tuntuu että kaikki ärsyttää koko ajan ja mikään ei ole hyvin. Ja sitten tämä väsymys vetää ihan voimattomaksi ja tekemättömät kotityöt rasittaa entisestään. Onneksi esikoisemme 10kk alkoi juuri jokin aika sitten nukkua kokonaisia öitä, niin saa öisin hyvin levättyä, muuten en tiedä miten jaksaisin :(
Vatsa on alkanut hieman pömpöttää ja iltaa kohden saa availla housun nappeja. Ruoka ei oikein meinaisi maistua, muutamia mielitekoja lukuunottamatta. Jäävuorisalaatti on parasta mitä ihminen kuvitella voi..!! Niin se vauva siellä jo esittää omia toivomuksiaan :)
Hyviä vointeja kaikille ja palataan jälleen!
Cristy ja mini rv8+2
Uusi ilmoittautuu!
Aivan uskomatonta, mutta kaiketi totta! Tein positiivisen testin muutama tunti sitten. Uutta vauvelia olemme toivoneet huhtikuusta 07 lähtien. Täytyy aamulla vielä varmistaa tuo plussa, mutta kai se totta on!
Aikaisemmin mulla on ihana poitsukka, syntynyt 04/06, eli kohta kaks vuotias taapero!
Iloista odotusta kaikille! Täällä tavataan!
Maarge
Kuulitteko aamu-uutisissa jutun amerikkalaistutkimuksesta, jonka mukaan kofeiini voi aiheuttaa keskenmenon? Just kun huomasin, että yksi kuppi aamulla tekeekin ihan hyvää. No, toisaalta tänä aamuna (ennen tuon uutisen kuulemista) olinkin just oksentaa ennen aamupalaa ja sitten ei tehnytkään mieli kuin appelsiinimehua...
Miten muiden voinnit?
T. Arkamamma 7+2
PS. Esittely unohtui: ollaan kolmekymppinen aviopari Itä-Suomesta, kaksi raskautta takana, ei yhtään elävää lasta. Kotona koira, joka pakottaa säännöllisille lenkeille.
Ollut myös kansallisen tason kouluheppa, jolla mentiin myös aluetason esteitä. Hepasta jouduin luopumaan keväällä 05. Täälläpäin ei ollut oikein kunnon tallia missä pitää sitä.
Töissä ollaan koulumaailmassa molemmat.
Laskettu aika 8.9., varhaisraskauden ultrassa näkyi ihana pieni syke viime viikolla + kauhea iso hematooma jonka tilannetta nyt seuraillaan. Keskenmenoa pelkään hulluna.
... teitä muita syyskuun tulevia äitejä.
YahooGroups -palveluun on perustettu oma ryhmä meille - voimme keskustella yksityisemmin, omina itsenämme - eikä jutut ole koko maailman luettavissa.
Tulkaahan mukaan -->
http://groups.yahoo.com/group/syysmammat2008
:) Hanna
Olen ihan sekaisin ja itkettää :(
Mulla on ihan kamalat raskausoireet, aiemmissa ei ole näin voimakkaita ollut mutta luin ettei siitäkään voi mitään päätellä.
En osaa enkä uskalla iloita.
Olisin varannut alkuraskauden ultraan ajan, mutta siellä sanottiin, ettei vielä näillä viikoilla näy mitään.
Mistään en saa mitään tietoa vielä :((
6+0
Surettaa kovasti Hyntyn ja Äiti 1983:n puolesta... sitä ei kenellekkään toivo ja silti koskaan ei tiedä kenen kohdalle se osuu. Paljon voimia teille!
Tuntuu julmalta kommentoida omaa raskautta kun juuri on kirjoittanut toisten keskenmenosta. Tässä kuitenkin vähän omaa napaa...
oireita on jonkinlaisia: rinnat arat, ajoittain ällöttää ja maha on turvonnut ihan valtavaks. En haluais töissä vielä puhua mitään mutta kohta on varmaan vaikee asianlaitaa salatakkaan. Koitan kuitenkin odottaa ultraa joka on 4.2, viikkoja silloin 8+.
Tampereen suunnalla tosiaan asutaan, ennestään meillä pojat -03 ja -04. Kiva on lueskella muidenkin kuulumisia, kohta alkaakin sitten hiljalleen porukka käydä neuvolassa. Tulkaahan sitten kertomaan!
Viherpippuri ja taimi 5+5
Ja kaikille paljon tarraa!!!