Ajoittainen pistelyn tunne vasemmassa rinnassa. Onko syytä huoleen?
Kommentit (27)
Onko lisää ihmisiä joilla pistelee ilman syöpää?
Terveyskirjasto: Hyvin harvoin kipu tai kivistys rinnassa on syöpää. Syöpä on melkein aina kivuton.
Itsellä pistellyt vasemman rinnan kohdalta ajoittan yli 10 v. On kuulemma hormonaalista(ja on tutkittukin)
Totta on, että rintasyöpä on yleinen, mutta vähän rajaa näihin...
Mullakin pistelee ja jomottaa millon mitenkin. Eikö pistely ole normaali hormonaalinen oire?
kannattaa tutkia jos oireita. Mutta itsellä oli vihlontaa ja omituista vihertävää vuotoa rinnasta. Ei tunnusteltaessa erikoista. Kävin ultrassa eikä poikkeavaa löydetty.
Pyysin alunperin mammografiaan, mutta sanoi että kantsii mennä suoraan ultraan joka kuulemma tehdään aina kun mammossa jotain huomataan?
En tiedä, kyllä mä nyt tuohon ultratulokseen luotan, eikö pitäisi (jäi mietityttämään)???
Vierailija:
Useimmiten, siis todellakin useimmiten, kyse EI ole syövästä. Lääkärissä on hyvä käydä mutta perusteeton huolen kylväminen tyyliin " minulla pieni pistos oli merkki tosi aggressiivisesta syövästä" ei välttämättä ole perusteltua. Toki asiasta saa ja pitääkin mainita mutta ehkä olisi kuitenkin hyvä todeta se tosiasia, että yleensä ei ole kyse syövästä, vaikka joillain niin ikävästi käykin. Syöpään sairastuneille tsemppiä!
tutkia jos se on ainaista, lisäksi pitää tunnustella ne mahdolliset patit
Itselläni tuo ultralähetekin tuli siitä, kun pyysin gyneä tunnustelemaan rinnat (itse kun tunnustelee niin siellä tuntuu vaan kamalasti kaikkia pahkuroita, sitten kun ne on kerran ammattilainen tsekannut niin siitä on sitten helpompi itse jatkaa). Kerroin samalla noista oireista (vuoto ja kivut), jolloin gyne sanoi että tsekataan nyt varmuudeksi.
Koska ultrasta ei mitään löytynyt, olen nyt aika rauhallisin mielin. Mutta tuossa kun muilta kuulee kokemuksia, pitää ottaa huomioon se että lääkärikin tosiaan VOI erehtyä. Tästä keskustelusta rohkaistuneena päätin siis käydä hakemassa vielä sen " second opinionin" ja jos mitään ei löydy niin sitten uskon, että kaikki on ok.
Ihan hyvähän näistä asioista on puhua, sataa tai tuhatta turhan hermoilijaa kohtaan voi sitten löytyä se yksi, jolta se syöpä löytyykin ajoissa sen ansiosta, että joku patisti käymään lääkärissä.
13
Tunnustele säännöllisesti rinnat, ja jos löydät kyhmyn, niin lääkäriin. Voit mennä jo nyt, jos huolestuttaa
on mennä tutkimuksiin. Usein voi olla kaikenlaisia tuntemuksia, joita alkaa pelätä ja sitten niitä vaan enemmän kiinnittää huomiota. Tuskin mitään vaaraa, mutta tutkituta.
Mitä aiemmin rintasyöpä löydetään, sitä paremmat mahdollisuudet selvityä. Itse löysin samantyyppisten tuntemusten vuoksi patin.
Samantien mammografiaan, ohutneulanäyte, leikkaus jne.
Nyt on sytostaattihoidot takana ja edessä sädetys.
Nyt varaat ajan lääkäriin.
Kohdallasi on todennäköisesti kaikki ok mutta varmuuden siitä saa vasta kun on tutkittu.
Voi siis olla selvä merkki syövästä?
Varaa nyt hyvä ihminen aika lääkäriin ja jos menet julkiselle puolelle niin vaadit mammografian.
Useimmiten, siis todellakin useimmiten, kyse EI ole syövästä. Lääkärissä on hyvä käydä mutta perusteeton huolen kylväminen tyyliin " minulla pieni pistos oli merkki tosi aggressiivisesta syövästä" ei välttämättä ole perusteltua. Toki asiasta saa ja pitääkin mainita mutta ehkä olisi kuitenkin hyvä todeta se tosiasia, että yleensä ei ole kyse syövästä, vaikka joillain niin ikävästi käykin. Syöpään sairastuneille tsemppiä!
kannattaa käydä rintatuntemukset näyttämässä lääkärille!
täytyy varmaan itsekkin varata aika lääkärille.
ajoittain oikeanpuoleisessa rinnassa kainalon puolella ylhäällä kipua..
Pitäkää hyvät naiset huolta itsestänne. Tutkikaa rintanne säännöllisesti.
Mammografiassakin on syytä käydä 30 tai viimeistään 35 vuotta täytettyään.
t. se, jolla sädetys vielä edessä
Mulla on tosi paljon kaikenlaisia oireita ollut oikeassa rinnassa ja kainalossa (kipuja, vihlontaa, vuotoa), lääkäri lähetti vain ultraan koska olen vielä nuori (27v). Sieltä ei löytynyt mitään, voinkohan olla turvallisin mielin?
Ihmisillä on tapana ajatella, ettei MINULLE mitään voi tapahtua.
Kuinka moni teistä tutkii rintansa säännöllisesti?
Miksi tärkeästä asiasta ei saisi keskustella? Miksi pitää hyssytellä, ettei vaan kukaan tule hysteeriseksi?
Kuinka monella teistä on tapana lykätä hammaslääkärille, gynelle tms menoa. Aina kun tulee mieleen, että pitäisi mennä niin jotenkin se vain siirtyy ensi viikkoon...ensi viikkoon, ensi viikkoon.