tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19906)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tosiaan kuolleen läheisen laskuja säilyttää se viisi vuotta? Perunkirjoitus nyt ilmeisesti ikuisesti, tämä onneksi sisarella, mutta meillä kauhea kasa laskuja ym.
Ollaan muuttamassa niin, että voidaan ottaa vain hyvin rajallinen määrä mukaan mitään. Riittääkö, jos laskuista ottaa kuvat? Sisareni ei suostu tuota laskupinoa itselleen ottamaan.
No älä sitten säkään suostu.
Ne on kaikki tullut meille. En voi vaan hävittää, jos viisi vuotta täytyisi säilöä. Oliko ihan oikeaa vastausta kysymykseeni? En ainakaan osaa rivien välistä lukea vastauksestasi, että riittääkö valokuvat?
Kuinka paljon niitä sitten oikein on? Ehkä kumminkin helpompi laittaa kaikki v
Niitä on suhteellisen paljon. Kirjoitin yllä, eträ olemme muuttamassa ja on hyvin _rajallinen_ määrä mitä voi mukaan ottaa. Ei siinä oteta laatikollista laskuja mukaan..
Mutta en enää väännä tästä, kiitos kommentistasi. Ehkä kyselen muualta, jos saisin vastauksen.
A4 arkki on kooltaan n. 21 x30cm, ja vaikka 40cm korkeaan kasaan mahtuu jo aika monta laskua. Vaikka sängyn alle sujauttaa. Tämä ihan siltä varalta että pitää fyysinen kopio säästää :)
Autotallista lähti tänään kaksi kassillista tekstiilijätettä, rikkinäinen pulkka, iso matto, lasten vanhat hiekkalelut ja kukkaruukkuja. Osa kierrätykseen, osa roskiin. Mahtava tunne nähdä miten paljon tuli tilaa, nyt pääsee hakemaan esim joulukoristeet ym kausi jutut ilman että ne vyöryy päälle.
Takerrutko tavaraan mm. siksi kun muistat, että maksoit siitä niin ja niin paljon ja nyt joudut luopumaan ilmaiseksi tai heittämään roskiin?
Olen säilönyt mm. tahraista ja rikkinäistä mattoa varastossa, kun olen kuvitellut että joku päivä pesetän sen pesulassa ja korjaan koiran rikkoman kulman, kun eihän sitä nyt kaatopaikalle raaski viedä... 10vuoden säilytyksen jälkeen vein ja maksoin ihan mielellään kierrätysmaksun, että pääsin siitä eroon.
Miten saisin toimitettua kaatopaikalle rikkinäisen huonekalun ja pari patjaa, kun ei ole mahdollisuutta käyttää henkilöautoa eikä taloyhtiö halua tilata jätelavaa?
Kuolinpesän papereista kommentti.
Pesänselvityksestä on nyt kahdeksan vuotta aikaa. Juristi pyysi minua ottamaan vastuun vanhempieni kuolinpesän virallisten paperien säilyttämisestä, kun toinen kuolinpesän osakas kieltäytyi kunniasta, ja olen kantanut kiltisti papereita asunnosta toiseen jo kahdessa muutossa.
Kukaan ei ole kuitenkaan kysellyt paperien perään kahdeksaan vuoteen, ja itse haluaisin vain laittaa paperit silppuriin, koska niihin liittyy ikäviä muistoja.
Oletteko te hävittäneet kuolinpesien viralliset paperit?
Vierailija kirjoitti:
Autotallista lähti tänään kaksi kassillista tekstiilijätettä, rikkinäinen pulkka, iso matto, lasten vanhat hiekkalelut ja kukkaruukkuja. Osa kierrätykseen, osa roskiin. Mahtava tunne nähdä miten paljon tuli tilaa, nyt pääsee hakemaan esim joulukoristeet ym kausi jutut ilman että ne vyöryy päälle.
Monella autotalli tuntuu muuttuvan auton ja autoon liittyvien tavaroiden säilytyspaikasta pelkäksi romuvarastoksi. Jossakin ehkä televisio-ohjelmassa muistan nähneeni jopa autotallin olleen niin ääriään myötä täynnä ties mitä tavaraa, että auto itse ei edes mahtunut tuohon talliin, vaan auto piti pysäköidä kadulle tai pihalle. Tuossa tavoitteena oli saada autotalli sellaiseen kuntoon, että auto mahtuu sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella autotalli tuntuu muuttuvan auton ja autoon liittyvien tavaroiden säilytyspaikasta pelkäksi romuvarastoksi. Jossakin ehkä televisio-ohjelmassa muistan nähneeni jopa autotallin olleen niin ääriään myötä täynnä ties mitä tavaraa, että auto itse ei edes mahtunut tuohon talliin, vaan auto piti pysäköidä kadulle tai pihalle. Tuossa tavoitteena oli saada autotalli sellaiseen kuntoon, että auto mahtuu sinne.
Siinä on vain yksi autotalli. Appiukko rakensi kolme autotallia, ennenkuin auto mahtui sinne sisälle... ja tiedetään kyllä, kuka ne romut siivoaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten saisin toimitettua kaatopaikalle rikkinäisen huonekalun ja pari patjaa, kun ei ole mahdollisuutta käyttää henkilöautoa eikä taloyhtiö halua tilata jätelavaa?
Jos kukaan tuttava ei pysty auttamaan, eipä siinä taida olla muuta vaihtoehtoa kuin tilata maksullinen kuljetuspalvelu. Googlaa paikkakuntasi ja jäteasema kuljetus, noutopalvelu tms. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla pystyy tilaamaan sortti-auton HSY:ltä.
Heivasin tänään kierrätyskeskukseen kassillisen tavaraa, raivasin työpöydän ja tiskasin ja raivasin keittiössä tiskipöydän. Ruokapöytä on vielä täynnä sille kuulumatonta roinaa mutta taidan jättää sen huomiselle, ne tavarat ovat olleet siinä jo monta kuukautta joten odottakoon vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tosiaan kuolleen läheisen laskuja säilyttää se viisi vuotta? Perunkirjoitus nyt ilmeisesti ikuisesti, tämä onneksi sisarella, mutta meillä kauhea kasa laskuja ym.
Ollaan muuttamassa niin, että voidaan ottaa vain hyvin rajallinen määrä mukaan mitään. Riittääkö, jos laskuista ottaa kuvat? Sisareni ei suostu tuota laskupinoa itselleen ottamaan.
On helppo sanoa noin, mutta kuolinpesällä on juridisia velvoitteita, jotka jonkun kuolinpesän osakkaan on pakko hoitaa, halusi tai ei.
Pitää katsoa jokin hoardausvideo inspiraatioksi kun en millään taas jaksaisi aloittaa karsimista.
Viikonloppuna saatu siivottua kylppärin kaapit ja sukkalaatikosta parittomat ja risat sukat. Tämä tuntuu nyt kyllä loputtomalta suolta tarpoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On helppo sanoa noin, mutta kuolinpesällä on juridisia velvoitteita, jotka jonkun kuolinpesän osakkaan on pakko hoitaa, halusi tai ei.
Luulisin, että skannaaminen riittää. Ja onhan laskuttajilla velvollisuus myös säilyttää laskuja x vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on kaikki tullut meille. En voi vaan hävittää, jos viisi vuotta täytyisi säilöä. Oliko ihan oikeaa vastausta kysymykseeni? En ainakaan osaa rivien välistä lukea vastauksestasi, että riittääkö valokuvat?
Riittää valokuvat. Ja säilytysaika on muuten 6 vuotta. Siskoni kuolemasta tuli keväällä 6 vuotta, ja hävitin silloin kaiken turhan.
Vierailija kirjoitti:
Pesänselvityksestä on nyt kahdeksan vuotta aikaa. Juristi pyysi minua ottamaan vastuun vanhempieni kuolinpesän virallisten paperien säilyttämisestä, kun toinen kuolinpesän osakas kieltäytyi kunniasta, ja olen kantanut kiltisti papereita asunnosta toiseen jo kahdessa muutossa.
Kukaan ei ole kuitenkaan kysellyt paperien perään kahdeksaan vuoteen, ja itse haluaisin vain laittaa paperit silppuriin, koska niihin liittyy ikäviä muistoja.
ei ole säilytetty, eikä kukaan ole kysellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asianajaja kyseli minulta kerran isänikuolinpesän papereita vaikka hän oli jo 15 vuotta sitten kuollut. Liittyi siihen kun äitini kuoli ja sisasen kanssa oli riitaa ja testamentilla kaikki oli tulossa minulle. asianajanja kaipaili jotain ositus paperia vanhempiemme erosta mutta sitä ei ollut koska sitä ei ikinä ollut tehty. Onneksi hommat meni läpi ilman sitä. Mutta kyllä minulla on edelleen tallessa kaikkien kuolimpesien paperit ja tulee olemaan niin kauan kuin kuolen sen verran kokemusta on kaikenlaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asianajaja kyseli minulta kerran isänikuolinpesän papereita vaikka hän oli jo 15 vuotta sitten kuollut. Liittyi siihen kun äitini kuoli ja sisasen kanssa oli riitaa ja testamentilla kaikki oli tulossa mi
Kyllähän ne pitää säilyttää mahdollisimman kauan. yleensä niitä ei tarvitse mutta itku tulee jos tarvitsee ja se on hävitetty
Meillä tehtiin helmikuussa (ja tehdään joka vuosi) sellainen kaikkien kaappien läpikäynti, joka paikan siivous -siivous, mutta tänään sitten kesän jäljiltä siivottiin vähän paremmin. Ei siis suursiivous missään nimessä, mutta koska muuten viikkosiivouksessa ei tule ihan kaikki asiat hoidettua, niin sellainen vähän parempi viikkosiivous. Vein kertyneet tölkit kauppaan ja heinäkuun lopun matkan matkalaukun viimein ullakolle. Kuurattiin lattiat ja pyyhin lamput, järjestelin kirjahyllyn, joka oli ehtinyt kerätä tavaraa ylleen, mm. paperia ja piirustusta ja piirustusvälineitä. Järjestelin myös vaatekaapin, joka ehti vähän leviämään. Pestiin pyykkikori tyhjäksi. Ai että on taas vähän helpompi hengittää ja ihana pujahtaa puhtaisiin lakanoijin nukkumaan.
Niitä on suhteellisen paljon. Kirjoitin yllä, eträ olemme muuttamassa ja on hyvin _rajallinen_ määrä mitä voi mukaan ottaa. Ei siinä oteta laatikollista laskuja mukaan..
Mutta en enää väännä tästä, kiitos kommentistasi. Ehkä kyselen muualta, jos saisin vastauksen.