tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19914)
Meillä on kaikille kans kaksi lakanasettiä. Kesäisin käytetään kirjavia muumilakanoita ja talveksi on yksiväriset lakanat. Vieraita varten on kaksi settiä. Tyynyliinoja onkin sitten enemmän, että saa vaihtaa useammin. Niitä on ihan pino noihin setteihin kuuluvien lisäksi. Lahjoittaisin Konttiin myyntiin kelpaavat hyväkuntoiset pussilakanat ja tekstiilijätekeräykseen huonommat. Aluslakanat meillä on kaikki kuminauhalla kiinnitettävät joustofroteet. Niitä siis myös kahdet kaikilla. Normilakanat eivät kestäneet paikoillaan. Ne vein Konttiin.
Meillä on aluslakanoita liikaa, mutta pussilakanoita ihan sopiva määrä. Tyynyliinojakin on muutama extra, mutta niitä vaihdetaankin useamman kerran viikossa. Nyt kyllä on useammat vanhat kuluneet puhki.
Joskus harvoin lapsilla on kavereita yökylässä, mutta maksimissaan kaksi vierasta, sillä tilaa ei ole enempää. Itse pidän, että meillä on jokaiselle vain yksi vaihtosetti pussilakanoira, näin riittää myös kavereille lakanat. Yleensä käytämme vain yksiä ja samoja. Aamulla pesuun ja illaksi samat. Emme kaipaa vaihtelua lakanoihin, ne on vain pakolliset käyttötavarat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavarapaljoutta nurkissa tekee ne turhat, jotka on myynnissä Torissa ja Vintedissä eivätkä vain mene kaupaksi.
Onko kukaan muu menettänyt niiden kanssa hermoja ja vienyt vaan lopulta säkissä Kontin laatikkoon?
Mä vien kaiken Konttiin. Jos on jotain kalliimpaa, ajattelen että se on kuin lahjoittaisi hyväntekeväisyyteen, paitsi että samalla pääsee eroon roinista. Rahat on menettänyt jo ostohetkellä.
Muistattehan, että Konttiinkin voi viedä vain käyttökelpoista tavaraa. Roska ei muutu aarteeksi sillä, että sen dumppaa jonkun toisen vaivoiksi.
Konttiin en veisi kirjoja, vaan kirjoja ja lehtiä veisin mieluummin kirjastojen poistohyllyihin.
Sehän on ihan kirjastokohtaista, miten paljon ja miten usein saa viedä kirjoja. Meidän kirjastoon saa viedä 5 kirjaa kerralla, eikä ole rajoitusta kuinka monta kertaa. Toki ei ole kohteliasta dumpata koko kirjahyllyllistä Valittuja Paloja lähikirjastoon. Itse kun siivosin kirjakokoelmaani, vein pari kertaa kuussa sen viisi kirjaa kerralla kirjaston vaihtohyllyyn ja loput kierrätyskeskukseen. Jos oli kulunut ryppyinen pokkari tai risainen kirja jonka sivut irtoamassa, heitin roskiin, vaikka kyllähän sellaiset jollekin askartelijallekin saattaisi kelvata. Ajattelin kuitenkin että sitä materiaalia varmasti löytyy jos tarvitsee.
Olen niin onnellinen että olen saanut käytyä läpi ihan kaiken. Nyt on sellainen olo ettei ole mitään turhaa kämpässä. Muutama päivä sitten järjestelin kaikki paperit omiin kansipihin ja heitin pois kaikkea turhaa paperia ja dokumenttia jota on tullut säilytettyä.
Mä sain vihdoin vietyä kikeen ylimääräisen polkupyörän. Mulla oli hieno ajatus, että meillä voi olla pari ylimääräistä polkupyörää ja voimme mennä pyöräretkelle aikuisten lasten kanssa kun he tulevat käymään. Tajusin, että kymmenen vuoden aikana niin oli käynyt kerran. Ensin lähti yksi pyörä Toriin ja kipuilun jälkeen toinen kikeen. Tuli tilaa varastoon. Vein myös kukkaruukkuja pois, sillä haluan päästää itseni vähän helpommalla kesäisin. Ei kesäkukkia tarvitse olla tolkuttomasti. Vielä kun saisin miehen tyhjentämään omat vanhat tekniikkaromunsa. Vanhat puhelimet, älykellot ja tietokoneet. Miksi niitä pitää hillota kun ei niillä mitään tee. Heidän suvussa on tosin tapana säilyttää ihan kaikki roino pussinsulkijoista rikkinäisiin ruohonleikkureihin ja 30 vuoden välein tehdä aivan sairas tyhjennysurakka kun tulee muutto tms. Itse haluaisin pitää kodin semmoisessa järjestyksessä, että pystyn koska vaan muuttamaan kahden päivän varoitusajalla kaksioon omakotitalosta.
Nuista lakanoista että minäkin mietin että silppua 2 aluslakanaa vauvan syöntiputsaus räteiksi(toimiskohan?), ne on sellasia jotka ei pysy sängyssä yhtään.. meillä on parivuoteeseen 4 aluslakanaa ja kaks niistä on huonoja. Olen koittanut käyttää loppuun mutta nekään ei kulu yhtään! Niiku uusia vuodesta toiseen vaikka sekunda lakanoita...
Vierailija kirjoitti:
Nuista lakanoista että minäkin mietin että silppua 2 aluslakanaa vauvan syöntiputsaus räteiksi(toimiskohan?), ne on sellasia jotka ei pysy sängyssä yhtään.. meillä on parivuoteeseen 4 aluslakanaa ja kaks niistä on huonoja. Olen koittanut käyttää loppuun mutta nekään ei kulu yhtään! Niiku uusia vuodesta toiseen vaikka sekunda lakanoita...
Meilläkin oli leikattu vanhat lakanat ja keittiöpyyhkeet lasten serveteiksi. Toimivat tosi hyvin, eikä tarvinnut ostaa kalliita vastaavia.
Kuinka kauan pyyhkeet kestää? Miksi ne ei kulu vaikka pesee 90 asteessa jatkuvasti
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan pyyhkeet kestää? Miksi ne ei kulu vaikka pesee 90 asteessa jatkuvasti
Älä sitä murehdi, lahjoita mieluummin pois jos et tykkää niistä. Jos tutullasi on koiria, niin heillä pyyhkeitä kuluu. Samoin eläinhoitoloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sitä murehdi, lahjoita mieluummin pois jos et tykkää niistä. Jos tutullasi on koiria, niin heillä pyyhkeitä kuluu. Samoin eläinhoitoloissa.
Mihin koirien kanssa pyyhkeitä kuluu? Meillä on koira, mutta ei ne pyyhkeet ole mihinkään kuluneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin koirien kanssa pyyhkeitä kuluu? Meillä on koira, mutta ei ne pyyhkeet ole mihinkään kuluneet.
Meillä ainakin koirat saavat temmeltää sen verran, että tulevat usein aivan rapaisina sisään. Siinä niitä pyyhkeitä kuluu, kun pestään kurat pois ja kuivataan. Kyl meillä ainakin on koirapyyhkeet erikseen. Kesällä taas viilennän helteestä kärsiviä koiria märkien pyyhkeitten avulla. Ja monesti makuupaikan suojina on myös pyyheliina. Että kyl niitä kuluu. Ja eläinhoitoloissa käyttävät makuualustoina pyyhkeitä. Olen kerännyt niitä sinne itsekin työpaikaltakin.
Mulla myös koira ja vanhat pyyheliinat on päivittäin käytössä metsäretkien jälkeen.
Ihanaa kun on karsittua koti, pöytäpinnat tyhjinä ja aurinko paistaa! Ennen ahdisti pöly ryönäkasoissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on ylimääräisiä tauluja kysy vaikkapa terveyskeskuksista ja hammashoitoloidta haluavatko seinilleen. Minä lahjoitin meille liian suuren öljyvärityön läheiselle hammaslääkäriasemalle. Samoin liian suureksi kasvanut jukkapalmumme saa kasvaa siellä kohti korkeuksissa olevaa kattoikkunaa.
Kai sait edes ilmaisen tarkastuksen?
Kun tavarakasta pienenee niin onko lapset huomanneet ja oppineet samallai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on ylimääräisiä tauluja kysy vaikkapa terveyskeskuksista ja hammashoitoloidta haluavatko seinilleen. Minä lahjoitin meille liian suuren öljyvärityön läheiselle hammaslääkäriasemalle. Samoin liian suureksi kasvanut jukkapalmumme saa kasvaa siellä kohti korkeuksissa olevaa kattoikkunaa.
Kai sait edes ilmaisen tarkastuksen?
No enpä saanut, käytän julkista puolta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin lapset ovat olleet tässä asiassa ne varsinaiset suunnannäyttäjät. Heidän huoneet olivat ne tyhjemmät ensin ja heiltä tuli idea vähentää tavaraa muualtakin ja nyt olemme olleet ostolakossa tavaran suhteen jo viitisen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä yksi lapsista on luontaisesti minimalisti. Kumpikin teineistä on luopunut hyvin omista leluistaan. Niitä eivät enää halua säästää, haluavat mielummin rahaa.
Nuorin, alakouluikäinen taas myy vanhoja leluja, jotta saisi ostaa lisää uusia juttuja. Toki vähenee tavarat, sillä nytkin joutuu myymään kaksi isoa lelua härpäkkeineen, että saa tilalle yhden uuden.
Mutta ehkä se oma karsiminen on auttanut myös näitä lapsia, jotka ovat aiemmin kiinnittyneet tiukasti tavaroihin. Ovat oppineet, että kun myydään tavaraa, siitä saa rahaa ja lisäksi teini kyllä ollut iloinen kun huoneeseensa tuli lisää tilaa. Ehkä se on sellainen kokonaisvaltainen hyöty ollut, vaikka vielä pahasti kesken. Mutta huomaahan sitä itsekin oppivan koko ajan enemmän ja enemmän.
Voi ei meillä on 5 isoa laatikollista joulukoristeita ja valoja!! Siihen päälle joulukuusi,matto ja jalas.. kävin läpi enkä saanut kun muutaman koristeen pois! Kaikki koristeet on joku antanut tai muuten vaan hienoja ettei raaski heittää pois. Nyt on tilanne että yksi huone pitää saada kokonaan tyhjäksi remontin tieltä ja nuille ei ole muuta säilytys paikkaa kun kellari tai ulkosauna, menevätköhän pilalle
Meillä on kahdelle henkilölle kummallekin 2 settiä. Lisäksi vieraille 2 settiä (jos tulee vaikka pariskunta yökylään). Lisäksi on yhdet retkilakanat eli kulunut setti kahdelle, ne otetaan mukaan jos mennään vaikka ystävien mökille. Kaikkiaan siis kahden hengen taloudessa lakanat 8 hengelle. En millään keksi miten voisimme tarvita enempää. Ylimääräiset olen lahjoittanut pois. Luotan siihen, että uusia siunaantuu sitten kun tulee tarvis.