tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19923)
Tekisi mieli ottaa muovikassi käteen, kerätä se täyteen poistoja ja kiikuttaa kassi roskiin. Mihin vain katsonkin niin tavaraa löytyy. En kuitenkaan keksi nyt muuta poistettavaa kuin lapsen puhkikuluneet talvihanskat. Ei meillä edes ole älyttömiä määriä tavaroita, mutta pienissä neliöissä kaikki käytössä olevat kamat ovat siellä ja täällä. On leluja, puolipitoisia vaatteita, astioita jne.
Sain sentään pestyä pari koneellista pyykkiä, tyhjennettyä ja täytettyä astianpesukoneen, pedattua sängyt ja vaihdettua lapsen sänkyyn puhtaat lakanat. Tavaroitakin palauttelin paikoilleen, mutta kaipaan lisää selkeyttä.
Oletteko muuten huomanneet, että silmä tottuu nopeasti muutoksiin? Monet täällä sanovat, että tavaroiden poistaminen ei näy missään, mutta kyllä se näkyy. Jos ottaisi ennen/jälkeen kuvia projektistaan niin uskon, että niistä sen todellisen muutoksen kyllä huomaa. Meilläkin on tasot tyhjät kaikesta turhasta ja tavaraa karsittu PALJON, mutta ne käytössä olevat tavarat täällä pyörii ja jää helposti kiireessä lojumaan.
Kyllä se raivaus alkaa näkyä, kun vain jatkatte, ettekä hanki mitään lisää. Mulla oli ennen sellainen koti, että kaikkea löytyi monin kappalein ja keräilin vähän kaikkea. Nyt se on vain muisto. Nykyään kotini on niin minimalistinen, kun vain voi olla. Enkä kerää enää mitään.
Mun vinkki karsimiseen. Jos haluat joistakin asioista eroon, joista et kumminkaan oikein raaskisi luopua, niin tee vain silti niistä mielessäsi luopumispäätös. Siellä se päätös mielessä kummittelee ja pian huomaat olevasi kypsä luopumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kestokassit. Niitä meinaa kertyä vähän liikaakin. Meillä lähinnä mies ostaa niitä aika usein enkä voi toista nyt alkaa kieltämäänkään. Toisaalta myös kangaskasseja kertyy sieltä ja täältä. Ovathan ne hyödyllisiä ja pyrin aina ottamaan niitä kauppareissuille mukaan, jos vaan muistan. Eilen meni sellainen Normalin kassi rikki ja oikeastaan oli aika kiva heittää se pois kun noita kasseja on kertynyt. Käytän nykyään kestokasseja myös säilytykseen ja esim. toisessa kerroksessa meillä on yksi kestokassi vauvan pyykkikorina. Pyrin myös antamaan kestokasseja eteenpäin jos vien vaikka jollekin tuliaisen tai jotain tavaraa niin laitaan mahdollisuuksien mukaan juuri kesto/kangaskassiin niin vähenee niidenkin määrä siedettäväksi.
Tämähän on hienoa, siinä mielessä että kestokasseissa on kätevä viedä tavaroita vaikka Konttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketuttaa oma hamstraus ja pois heittämisen vaikeus. Huhtikuussa, kun on lomaa, niin yritän selkeyttää omaa tavarapaljouttani, jonka oon työntänyt ns. vaatehuoneeseen. Ja heittää turhaa kamaa pois!
Mä kans aina suunnittelen tekeväni loman aikana kaikkea ja kaiken. Aika monta lomaa on aikuisikäni aikana ollut ja vieläkään en ole saanut tehtyä niitä asioita, mitä oon suunnitellut. Esim itsellä tavarapaljous on ja pysyy. En muista milloin olisin aidosti lomaillut vaan aina joku proggis meneillään ja lomapäivät ei riitä niiden loppuunsaattamiseen. Nyt oon yrittänyt kääntää ajatusmaailmaani niin, että teen listan asioista, jotka haluan lomani aikana tehdä, esim vaatehuoneen tyhjennys turhasta, ja sit edistän joka päivä asiaa jotenkin ennen lomaani. Yritän luoda karsimisesta arkirutiinin, jotta lomalla saisin oikeasti lomailla ja ladata akkuja. Oon myös huomannut et en lomalla si
Mä elän usein kanssa tätä sitku -elämää. Aloittaminen on välillä tosi haastavaa, ihan kun pitäisi varustautua johonkin vuorelle kiipeämiseen. Huijaan usein itseäni tekemään joitain ihan "pienesti" esim. sillä että kun katson lempiohjelmaani, niin spurttaan mainostauolla tekemään jotain ihan hetkeksi. Näinkin työ edistyy. Jos katsoo suoratoistoja, niin tämä ei toimi vaan pitää keksiä jotain muuta, laittaa vaikka hälytys puhelimeen viidentoista minuutin välein ja tehdä viisi minuuttia jotain, vaikka sitten sitä karsintaa kaappi tai laatikko kerrallaan. On helpompi aloittaa jotain kun ajattelee, että tätä tarvitsee tehdä vain ihan hetken ajan. Työ edistyy huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Miten päästä tavarapaljoudesta kun asiat/esineet eivät KULU koskaan loppuun? Huonot lakanatki vaan kestää ja kestää vuodesta toiseen, pyyhkeistä puhumattkaan... astiat ei mene ikinä miksikään ellei kolauta johonki. Verhot ei ikinä kulu, puiset huonekalut on käytännössä IKUISIA, hyh... mitään ei ikinä uutta saa kun pitää vanhaa paskaa yrittää kuluttaa pois vaan, ahdistavaa
Mitä jos miettisit asiaa sen sijaan niin, että haluatko todella kuluttaa tämän elämäsi siihen, että odotat itsellesi epämieluisten tavaroiden kuluvan puhki ennen kuin annat itsellesi luvan ostaa sellaiset, joista itse nauttisit. Voit myydä tai lahjoittaa nykyiset, ja lohduttaa itseäsi sillä että ne menevät jollekin käyttöön joka arvostaa niitä sellaisena kuin ne ovat tai sitten tuunaa niistä oman näköiset. Itse tulisin aina vähän huonolle tuulelle kun katselisin ympärilleni kotona, jos kaikki olisi sellaista mistä ei tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten päästä tavarapaljoudesta kun asiat/esineet eivät KULU koskaan loppuun? Huonot lakanatki vaan kestää ja kestää vuodesta toiseen, pyyhkeistä puhumattkaan... astiat ei mene ikinä miksikään ellei kolauta johonki. Verhot ei ikinä kulu, puiset huonekalut on käytännössä IKUISIA, hyh... mitään ei ikinä uutta saa kun pitää vanhaa paskaa yrittää kuluttaa pois vaan, ahdistavaa
Mitä jos miettisit asiaa sen sijaan niin, että haluatko todella kuluttaa tämän elämäsi siihen, että odotat itsellesi epämieluisten tavaroiden kuluvan puhki ennen kuin annat itsellesi luvan ostaa sellaiset, joista itse nauttisit. Voit myydä tai lahjoittaa nykyiset, ja lohduttaa itseäsi sillä että ne menevät jollekin käyttöön joka arvostaa niitä sellaisena kuin ne ovat tai sitten tuunaa niistä oman näköiset. Itse tulisin aina vähän huonolle tuulelle kun katselisin ympärilleni kotona, jos kaikki
Miksi veisit lahjoitukseen kuluneita lakanoita ja vanhoja huonekaluja, kukaan niitä tarvitse.
Jäteasema on niiden paikka.
Jos taloudessa on tavaroita esim 10000-40000, niin silloin alkaa näkymään poistotyöurakka vasta kun on vähennetty puolet tai reilusti puolet pois, ja kun kodin yleisilme on tehty selkeäksi, yms.
Ehkä siksi esim 100-200 poistoa kaikkien kaappien ja varaston uumenista ei näy, vaikka aina se on parempi kuin ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos miettisit asiaa sen sijaan niin, että haluatko todella kuluttaa tämän elämäsi siihen, että odotat itsellesi epämieluisten tavaroiden kuluvan puhki ennen kuin annat itsellesi luvan ostaa sellaiset, joista itse nauttisit. Voit myydä tai lahjoittaa nykyiset, ja lohduttaa itseäsi sillä että ne menevät jollekin käyttöön joka arvostaa niitä sellaisena kuin ne ovat tai sitten tuunaa niistä oman näköiset. Itse tulisin aina vähän huonolle tuul
Tässä tarkoitettiin tietysti sitä, että anna ne epämieluisat lakanat ja muut eteenpäin ennenkuin ne kuluvat, tai anna vaikka samantien kun ne saat. Tietysti jos olet niitä jo hartaudella kuluttanut ne kuuluvat tekstiilijätteeseen.
Olen nyt kauden vaihtuessa puljannut takkien ja kenkien kanssa. Kyllä tulee mieleen, että olisi aika paljon helpompaa, jos noita kamppeita olisi ihan minimaalinen määrä. On kuitenkin eri asia huoltaa yhtä tai kahta takkia tai kenkäparia kuin neljää. Nuo ovat vielä sen verran käytetyssä kunnossa, etten viitsi lahjoitukseenkaan laittaa. Jos olisivatkin tosi hyväkuntoisia, niin ilman muuta laittaisin osan eteenpäin. Eivät ne siis rikkinäisiäkään ole, mutta sellaisia kuitenkin, että turha laittaa minkään hyväntekeväisyyskirpputorin riesaksi. Ja tekstiilikierrätykseen vieminen tuntuisi tuhlaukselta, kun ne kuitenkin ovat käyttökelpoisia ja ihan mieluisia. No, nyt täytyy vain pitää mielessä, etten osta enää uutta. Jossain vaiheessa sitten varmaan raaskin laittaa nuo pois ja saan minimalistisemman vaatekaapin.
Tänä viikonloppuna aikaansaatua: ullakkovaraston siivous, ei aivan täydellisen siisti vieläkään, mutta pari säkillistä tavaraa meni sorttiasemalle. Käyttöön löytyi ullakolta ihana korilaukku, aidot helmet, käyttämättömiä sukkahousuja, silkkihuivi ja kesämekkoja. Pyykkikori pesty puhtaaksi ja koti siisti. Uskomatonta että alkaa olla niin, että asunnossa ei enää suuria määriä turhia tavaroita.
Kuluneet lakanat otetaan vastaan ainakin täällä päin eläinsuojeluyhdistykselle ja vanhat huonekalut olen myynyt torissa. Kaikki on mennyt.
Mä vein tänään Lindexille tekstiilikeräykseen vanhat kuluneet lakanat ja pari risaa t-paitaa ja käytin niistä saadun 5 euroa alusvaateostoksiin. Kiva kun sai taas tekstiilijätepussin pois. Vuoden päästä on varmaan taas seuraava pussillinen vietävissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt kauden vaihtuessa puljannut takkien ja kenkien kanssa. Kyllä tulee mieleen, että olisi aika paljon helpompaa, jos noita kamppeita olisi ihan minimaalinen määrä. On kuitenkin eri asia huoltaa yhtä tai kahta takkia tai kenkäparia kuin neljää. Nuo ovat vielä sen verran käytetyssä kunnossa, etten viitsi lahjoitukseenkaan laittaa. Jos olisivatkin tosi hyväkuntoisia, niin ilman muuta laittaisin osan eteenpäin. Eivät ne siis rikkinäisiäkään ole, mutta sellaisia kuitenkin, että turha laittaa minkään hyväntekeväisyyskirpputorin riesaksi. Ja tekstiilikierrätykseen vieminen tuntuisi tuhlaukselta, kun ne kuitenkin ovat käyttökelpoisia ja ihan mieluisia. No, nyt täytyy vain pitää mielessä, etten osta enää uutta. Jossain vaiheessa sitten varmaan raaskin laittaa nuo pois ja saan minimalistisemman vaatekaapin.
tää on tämä suomen ilmasto ja nopeasti heittelevät säät/tarpeet ja tietty sekin että harrastaako ulkoliikuntaa kuinka tiheään(esim. päivittäiset kävelylenkit koiran kanssa tai ilman). Oma eteiskaapin naulakkosyvennys näyttää tällä hetkellä ihan hurjalta, takkeja varmaan lähemmäs 10 erilaista ja kenkiä saman verran, eripaksuisia pipoja, huiveja tms. Eli on siistit vaatteet ja kengät, koiranulkoilutuskamat etc. Lenkkarit ja saappaat iloisesti sekaisin, kun välillä oli täällä etelässä pari viikkoa hyvät lenkkarikelit. Noh, eiköhän tän saa kohta karsittu järkevään kuntoon taas alle kuukauden sisällä. En viitsi kuskata talvitakkeja ja kenkiä makkarin kaappiin ja sitten käydä niitä kalastelemassa taas esiin kun tuleekin lunta/kylmenee. Ja mulla on siis vain yhden ihmisen vaatteet/kengät, en halua tietää miltä se eteinen näyttäisi lapsiperheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tää on tämä suomen ilmasto ja nopeasti heittelevät säät/tarpeet j
No se näyttää lapsiperheessä seuraavalta: Naulakossa on niin monta takkia, että saa käyttää voimaa saadakseen sieltä välistä omansa pois. Lattialla naulakon alla on kenkäteline, siellä jossain se on, mutta se ei edes näy kenkäkuorman alta. Naulakon päällä hattuhyllyllä on lisää kenkiä kenkälaatikoissa pinoissa kattoon asti ja edustalla on yleensä reppuvuori. Pieni pöytä siinä vieressä on kuorrutettu kasalla sormikkaita, hanskoja, lapasia, kaulureita, tuubihuiveja, huiveja, kaulaliinoja, korvaläppiä, kypärämyssyjä, pipoja ja sadepäivinä siellä seassa iloisesti märkiä sadevaatteita ja saappaita jne. Kyllä kesä on mukavaa aikaa, naulakossa on silloin vain kesätakkeja ja vähemmän tilaa vieviä sandaaleja ja tennareita. Joo kyllä, meillä on monta lasta, viisi noita on..;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos miettisit asiaa sen sijaan niin, että haluatko todella kuluttaa tämän elämäsi siihen, että odotat itsellesi epämieluisten tavaroiden kuluvan puhki ennen kuin annat itsellesi luvan ostaa sellaiset, joista itse nauttisit. Voit myydä tai lahjoittaa nykyiset, ja lohduttaa itseäsi sillä että ne menevät jollekin käyttöön joka arvostaa niitä sellaisena kuin ne ovat tai sitten tuunaa niistä oman näköiset. Itse tulisin aina vähän huonolle tuulelle kun katselisin ympärilleni kotona, jos kaikki
Mä tein juuri näin. Esim en ollut tyytyväinen vanhoihin verhoihin ja etsin vuosia sopivia. Sitten tuli miellyttävä kuosi myyntiin Marimekolle.
Laitoin vanhat verhot myyntiin ja odottelin alea Marimekkoon.
Tein ongelmajätesiivouksen kodissani. Vanhat hiuslakkapullot ja kynsilakat vaarallisten jätteiden keräykseen, elohopeakuumemittari apteekkin ja vanhat paristot paristokeräykseen.
Käytiin teinin vaatteet läpi ja melkein KAIKKI oli liian pientä. No tuli tilaa kaappiin, vaikkakin tilapäistä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos taloudessa on tavaroita esim 10000-40000, niin silloin alkaa näkymään poistotyöurakka vasta kun on vähennetty puolet tai reilusti puolet pois, ja kun kodin yleisilme on tehty selkeäksi, yms.
Ehkä siksi esim 100-200 poistoa kaikkien kaappien ja varaston uumenista ei näy, vaikka aina se on parempi kuin ei mitään.
Jos hankkiutuisi eroon 5000 tavarasta vuoden aikana, se tarkoittaisi noin 417 poistoa / per kk.
20000 tavarapoistoa per vuosi olisi pois noin 1667 tavaraa / per kk.
Joko täällä on kaikki saaneet valmiiksi karsinnan kun on niin hiljaista?
Hyvä kirjoitus tämä kerroksellisuus. Itselläni on käytössä isäni lapsuuden kodista tuotu finellin kulho, mukeja, jotka ostin muuttaessani kotoa, häälahjoja jne.
Esineitä, jotka ovat käytössä, hyviä siinä.
esim 5 v sisällä olen ostanut kodinkoneita vain yhden, airfryerin.