tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19927)
Kannattaa ajatella kaupassa kun haluaa ostaa jotain turhaa esim pyyheliina, se kestää vähintään 10vuotta käytössä.. Tai täyspuinen huonekalu = ikuinen. Vaatteetkin kestää vähintään 3 vuotta. Koriste-esine on myös ikuinen. Miettiä tarkkaan haluaako sitoutua tavaraan.. Tuntuu ettei mikään kulu ja koskaan ei saa kivempaa tilalle kun vanhaa roinaa kuluttaa ja kuluttaa ikuisuuden
Onko muilla huonekaluja jotka joku tuttu on tehnyt? Meillä on ruokapöytä ja haluaisin erillaisen muttakun miehen sukulainen on sen tehnyt ja se on ollut tuossa 20 vuotta.. Se on ns lankku pöytä ja sellaset raot joista tippuu ruoka tuolille, todella mukavaa... Tuntuu olevan suojelu kohde koska sukulainen tehnyt, en tiedä pääsenkö koskaan eroon.. valitettavasti juurikin täyspuinen eli ikuinen pöytä
Vanhemmillani oli juurikin tuollainen sukulaisen tekemä "suojelukohde" pöytä. Se laitettiin varastoon vasta, kun tämä sukulainen kuoli. En tiedä oliko tästä apua mutta näin tilanne hoitui täällä.
Miten olette siis kierrättäneet vanhat tietokoneet, tabletit jne, joita ei enää saa edes auki, mutta jotka ovat tyhjentämättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten tilasin autottomana jonkun ison vehkeen poishaun Lassila&Tikanojalta ja se maksoi minulle 60-70 euroa, en muista tarkalleen enää. Ei mikään mahdoton summa minusta. Onkohan tuollaista palvelua vielä tarjolla?
Itse voisin tehdä tuollaisen keikan 20 eurolla jos ei kaatopaikalle ole pitkä matka.
Kannattaisiko laittaa joku ilmoitus vaikka Toriin ? Voisi löytyä palvelun tarjoajia kohtuuhinnalla
Me laitettiin kerran enkä suosittele. Sohvamme löytyi nimittäin lähimetsästä. Lapset löysivät ja iloisina tulivat siitä meille kertomaan, että leikkivät siinä Meidän olohuonetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten tilasin autottomana jonkun ison vehkeen poishaun Lassila&Tikanojalta ja se maksoi minulle 60-70 euroa, en muista tarkalleen enää. Ei mikään mahdoton summa minusta. Onkohan tuollaista palvelua vielä tarjolla?
Itse voisin tehdä tuollaisen keikan 20 eurolla jos ei kaatopaikalle ole pitkä matka.
Kannattaisiko laittaa joku ilmoitus vaikka Toriin ? Voisi löytyä palvelun tarjoajia kohtuuhinnalla
Me laitettiin kerran enkä suosittele. Sohvamme löytyi nimittäin lähimetsästä. Lapset löysivät ja iloisina tulivat siitä meille kertomaan, että leikkivät siinä Meidän olohuonetta.
😅 ou nou!
Vierailija kirjoitti:
Miten olette siis kierrättäneet vanhat tietokoneet, tabletit jne, joita ei enää saa edes auki, mutta jotka ovat tyhjentämättä?
Meilläpäin on kaatopaikalla maksuton tietosuoja-ser keräys. Ne tuhotaan tietoturvallisesti. Kannattaa tarkistaa oman paikkakunnan kaatikselta, onko sielläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin on kaatopaikalla maksuton tietosuoja-ser keräys. Ne tuhotaan tietoturvallisesti. Kannattaa tarkistaa oman paikkakunnan kaatikselta, onko sielläkin.
Vastaava on ihan Gigantissakin.
Olen jättänyt Giganttiin ihan myyjälle SER-romua useammankin kerran, eikä kertaakaan myyjä ole edes yrittänyt myydä mitään. Olin toki varautunut siihenkin, että yrittää myydä ties mitä. Gigantissa SER-romua voi toki jättää ihan ilman, että tarvitsee puhua yhdenkään myyjän kanssa.
Giganttiin myös jätetään ilmeisesti todella paljon SER-romua. Eräässä kauppakeskuksessa on sekä Prisma, että Gigantti ja mennessäni Gigantin ohi Prismaan näkyy todella usein SER- alueella todella paljon kaikenlaista tavaraa. Päivän lopussa vähän ennen sulkemisaikaa on monta kertaa näkynyt myyjä sitä tyhjentämässä.
Minullakin on nyt romuhuone ! Ja tämä uutinen on hyvä.
Olen se jolla oli sohva ja 2 sängyn aluset tavaraa täynnä koska kodissani ei ole vaatehuonetta. Säilytin sänkyjen alla isoja tavaroita esim tauluja.
Koska mulla tosiaan harvoin käytössä oleva vierashuone niin sain vihdoin vietyä sinne kaiken sen mitä haluan kotoa kierrättää TAI säästää ja fiksummin järjestää.Huoneessa on nyt lievä kaaos mutta sitä voi käyttää ja nämä turhat tavarat ovat nätisti pakattu siirtymään eteenpäin ..tai sängyn alle, heh. Palkintona kuitenkin nyt se että sekä sohvan alunen että oma makuuhuoneeni on kokonaan nyt roinaton tila ! Sänkyni alta voi imuroida koska se on nyt ihan tyhjä. Mahtavaa !! Haluan pitää oman huoneeni erittäin helposti ja nopeasti siivottavana enkä salli sinne yhtään mitään ylimääräistä. Se onkin nyt kuin joku hotellihuone jossa minimalistinen sisustus ja jokaisella esineellä tarve ja tarkoitus.
Se "romuhuone" on myös tuossa em tavoitellussa tilassa tämän kevään aikana. Sen teille lupaan! Tyhjä tila on niin kaunista ja arvokasta jotta en anna arvoltaan vähäisen kirpparikaman sitä iloa minulta viedä. Olen iloinen oivalluksista ja innostuksesta jota nyt koen ja asioita tapahtuu.
Kohti selkeämpää sisustusta ja raikkaampaa kotia tässä mennään ! Hyvä mieli.
Mitähän käyttöä keksisi sellasille eväspusseille mitkä eivät ole muovia.. Kaksi paketillista semmosiakin kaapissa on huoh
Vierailija kirjoitti:
Mitähän käyttöä keksisi sellasille eväspusseille mitkä eivät ole muovia.. Kaksi paketillista semmosiakin kaapissa on huoh
Huoh
Vierailija kirjoitti:
Jos ne on jotain paperia, niin käyttäisin pieninä biojätepussina, ellei ole eväspussina käyttöä. Miksei niihin voisi keräillä kierrätysmetalleja ja pattereitakin ja viedä siinä pussissa aina keräykseen. Tai sitten söisin niistä hampurilaisia ja leipiä tai vaikka munkkeja ja säästäisin tiskeissä. Mökillä, retkellä tai jossain juhlissa olisi hauskaa kun ei tulisi tiskiä. Tai jos on avaamaton paketti, niin torissa sen voisi lahjoittaa jollekin. Tai koiralle nameja sellaiseen pussiin ja pussi taskuun, niin murut ei jää taskun pohjalle.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ajatella kaupassa kun haluaa ostaa jotain turhaa esim pyyheliina, se kestää vähintään 10vuotta käytössä.. Tai täyspuinen huonekalu = ikuinen. Vaatteetkin kestää vähintään 3 vuotta. Koriste-esine on myös ikuinen. Miettiä tarkkaan haluaako sitoutua tavaraan.. Tuntuu ettei mikään kulu ja koskaan ei saa kivempaa tilalle kun vanhaa roinaa kuluttaa ja kuluttaa ikuisuuden
En ihan päässyt tämän viestin sisälle. Ensin mielestäsi kaikki ostettu (pyyheliinat, huonekalut ja vaatteet) ovat täysin turhaa roinaa, mutta kuitenkin harmittelet, ettet pääse ostamaan mitään kivempaa tilalle. Mitä se kivempi on, joka ei ole roinaa, vaikka muut käyttötavarat ovat?
^ olen vain kyllästynyt tähän vanhaan roinaan joka ei ole alunperin edes omaa vaan miehen entisestä elämästä.. Haluaisin ostaa uutta meille muttakun pitää olla niiiin ekologinen ja käyttää loppuun. Tavara on muutenkin alkanut ällöttää tämän karsimisen myötä. Lakanat oisnihana uusia semmosiksi yksittäisiksi eikä käyttää parisänky lakanaa kun se aina lähtee pois patjoilta
Vierailija kirjoitti:
^ olen vain kyllästynyt tähän vanhaan roinaan joka ei ole alunperin edes omaa vaan miehen entisestä elämästä.. Haluaisin ostaa uutta meille muttakun pitää olla niiiin ekologinen ja käyttää loppuun. Tavara on muutenkin alkanut ällöttää tämän karsimisen myötä. Lakanat oisnihana uusia semmosiksi yksittäisiksi eikä käyttää parisänky lakanaa kun se aina lähtee pois patjoilta
No ei ketään pakota sinua olemaan ekologinen, vaikka se suotavaa olisikin. Senkun ostat uudet pyyhkeet ja lakanat vanhojen tilalle, ei se ole laissa kiellettyä.
Minua vaan vähän huvittaa, että minut haukuttiin tässä ketjussa materialistiksi joskus monta sivua sitten, kun minulla on käytössä vuosikymmeniä vanhoja tavaroita joilla on käytön lisäksi tunnearvoa. On kuulemma säälittävää ja sairaalloista kiintyä tavaroihin. Mutta päinvastainen suhtautuminen - se että vanhat heivataan roskiin säännöllisin väliajoin ja hankitaan uudet ja raikkaat tilalle - on sitä vapauttavaa ja ihailtavaa ei-materialismia. Tämähän EI ole ekologisuusketju, vaan keskustelu ihmisten erilaisista tavarasuhteista, joten tässä ketjussa on paljon ei-ekologisia mielipiteitä - ja myös vähän kummallisia mielikuvia ekologisuudesta, esim. se, että pienen tavaramäärän omistaminen kerrallaan olisi jotenkin lähtökohtaisesti ekologinen elämäntapa.
Tämä ei nyt erityisesti liity juuri sinuun, jota lainaan - en tiedä tarkemmin tilanteestasi enkä väitä etteikö sinun kannattaisi hankkia uusia lakanoita - mutta se on vaan ollut tosi yleinen asenne tässä ketjussa. Vanhoihin tavaroihin kiintymistä ja niiden säilyttämistä velvollisuudentunnosta tai sitku-suunnitelmien takia karsastetaan ja vältetään niin intohimoisesti, että koetaan vapauttavana "aloittaa puhtaalta pöydäältä" aina uudelleen. Vanhat roskiin, ja sitten on taas niin seesteistä ja uudenkarheaa ja tilaa hengittää... vähän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei ketään pakota sinua olemaan ekologinen, vaikka se suotavaa olisikin. Senkun ostat uudet pyyhkeet ja lakanat vanhojen tilalle, ei se ole laissa kiellettyä.
Minua vaan vähän huvittaa, että minut haukuttiin tässä ketjussa materialistiksi joskus monta sivua sitten, kun minulla on käytössä vuosikymmeniä vanhoja tavaroita joilla on käytön lisäksi tunnearvoa. On kuulemma säälittävää ja sairaalloista kiintyä tavaroihin. Mutta päinvastainen suhtautuminen - se että vanhat tavarat inhottavat ja ne heivataan roskiin säännöllisin väliajoin ja hankitaan uudet ja raikkaat tilalle - on sitä vapauttavaa ja ihailtavaa ei-materialismia. Tämähän EI ole ekologisuusketju, vaan keskustelu ihmisten erilaisista tavarasuhteista, joten tässä ketjussa on paljon ei-ekologisia mielipiteitä - ja myös vähän kummallisia mielikuvia ekologisuudesta, esim. se, että pienemmän tavaramäärän omistaminen kerrallaan olisi jotenkin lähtökohtaisesti ekologinen elämäntapa, vaikka ne tavarat uusittaisiin vähän väliä.
Tämä ei nyt erityisesti liity juuri sinuun, jota lainaan - en tiedä tarkemmin tilanteestasi enkä väitä etteikö sinun kannattaisi hankkia uusia lakanoita - mutta se on vaan ollut tosi yleinen asenne tässä ketjussa. Vanhoihin tavaroihin kiintymistä ja niiden säilyttämistä velvollisuudentunnosta tai sitku-suunnitelmien takia karsastetaan ja vältetään niin intohimoisesti, että koetaan vapauttavana "aloittaa puhtaalta pöydäältä" aina uudelleen. Vanhat roskiin, ja sitten on taas niin seesteistä ja uudenkarheaa ja tilaa hengittää... vähän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan jaan tämän harmistuksen. Aina kun ostan jotain, mietin juurikin että sen 10 vuotta olen sitten sitoutunut kyseiseen tavaraan. Varsinkin pyyhkeet, lakanat yms, joita ei käytettynä oikein viitsi eteenpäinkään antaa, pitäisi miettiä tarkkaan.
Olen elämäni aikana ostanut vain yhden pyyhesetin, jonka valitsemista nuorena pohdin valehtelematta ainakin vuoden ennen kuin edes muutin ensimmäiseen omaan asuntooni. Harmittaa vaan, kun olen sitten saanut lahjaksi pyytämättä (tai oikeammin kielloista ja perusteluista huolimatta) itselleni epämiellyttäviä pyyhkeitä ynnä muita, jolloin nuo tarkkaan harkitut ovat jääneet kaappiin, jotta saisin kulutettua huonommat pois alta. Olen myös pitkään haaveillut hamppulakanoista, mutta olen saanut lahjaksi (edelleen kiellosta huolimatta) niin paljon lakanoita, etten ole vielä tässä reilusti yli kymmenen vuoden omillaan asumisen aikana ostanut yhtiäkään lakanoita. En halua ostaa uutta ennen kuin vanhat on käytetty loppuun.
Jonkun korvaan tämä kuulostaa varmaan naurettavalta valitukselta, mutta ehkä tavarapaljoudesta kärsivät ymmärtää. Useimmat lahjat aiheuttaa itselleni päänvaivaa vuosikausiksi, iloa ne tuo ainoastaan silloin kun ne hajoaa. En kehtaa kaikkea myydäkään, kun siitäkin tulee vähän syyllinen olo.
Pestiin tänään meidän lasiterassi kevätkuntoon ja juotiin siellä kevään ensimmäiset terassikahvit. Olipa kiva ettei siellä ollut säilössä mitään turhaa tavaraa joka olisi pitänyt raivata ensin tieltä pois.
Terassikaluston (pieni sohva, 2 tuolia, pöytä) lisäksi siellä on nyt vain yksi sisustustyyny, torkkuhuopa, 2 lyhtyä ja pieni apupöytä. Jää vielä kivasti tilaa pyykinkuivaustelineelle, kun kelit tästä vielä lämpiävät lisää.
Vein tänään kierrätysroskat pois ja samalla heitin sekajätteeseen vaahtomuovipatjan palasen. En tiedä miksi ihmeessä olen sitä jemmaillut, mutta enää se ei vie tilaa meidän makuuhuoneen kaapissa.