Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20824)

Vierailija
12621/20824 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli vuosia kirpparipöytä aina syyskuussa ja maaliskuussa viikon kerrallaan. Nyt en ole pitänyt kirpparia kolmeen vuoteen ja sitä vaatenyssäkkää oli kertynyt niin paljon, että olisi sitonut ainakin kuukaudeksi kirpparipöydän pitoon. Ei vaan ollut aikaa eikä intoa siihen ja päätin pistää kaiken UFF:lle. Ja omatunto kolkuttaa, koska sekään toiminta ei ole ihan ongelmatonta...

Kävin samalla läpi vaatekaapit ja liinavaatekomeron ja nyt on ihanan siistiä ja väljää hyllyillä. Rikkinäiset odottaa vielä vientiä tekstiilikeräykseen ja toppavaatteet on käymättä läpi, toivoisin, että löytäisin niille hyväntekeväisyyskeräyksen johonkin täsmäkohteeseen.

Seuraavaksi pitäisi käydä läpi kirjat. Olen miettinyt (mutta en vielä ottanut selvää) että ottaako kirjastot vastaan kirjalahjoituksia, tietäisikö joku? Tai vinkatkaa joku muu tapa kierrättää kirjoja. Divareita tms täällä ei ole lähimainkaan.

Tilasin myös uudet, yhtenäiset ja vanhoja toimivammat kierrätysastiat keittiöön. Ihana saada roskiskaapin ruma kaaos siistiksi ja järjestykseen.

En ole vuosiin itse ostanut mitään vain huvikseen vaan ainoastaan rikkinäisten tai kuluneiden tilalle uutta. Ongelma on se, että en ole oikein hävittänytkään mitään turhaa, ellei se ole ollut rikkinäistä. Pieni ongelma on myös sukulaiset, jotka tykkää tuoda milloin mitäkin kippoa ja kuppia ja myyjäiskäsitöitä, joille ei sit kuitenkaan ole käyttöä, kun eivät vastaa omaa makua, ja kaikenlaista pikkukrääsää etenkin lapsille. Karsittavaa tavaraa siis riittää, mutta pikkuhiljaa. Tärkeintä on saada pidettyä kodin päivittäiset toiminnot siisteinä, toimivina ja roinattomina.

Nämä tuliaiset on kyllä ongelma. Kun aloitin karsimisen niin tajusin kuinka iso osa tavaroista ei oli jonkun toisen valitsemaa ja meille kantamaa. Lahjoja, tuliaisia, kierrätystavaraa. Isovanhempien jäämistöstä minulle tärkeitä tavaroita on vain kaksi. Mummon usein käyttämä pullalautanen ja parsinsieni. Niistä tulee lapsuus ja ne tunnelmat elävästi mieleen.

Nämä on kauheita! Meillä juuri kävi lapsen kummi kylässä ja toi tuliaisia. Sanoi suoraan minulle, että:"Tiedän kyllä mielipiteesi tästä, mutta halusin silti tuoda lapselle nämä."

Joo, se on tosi kiva, että myöntää tietävänsä, mutta ei viitsi kunnioittaa minua omassa kotonani. Meillä on muutenkin ongelma kaikki tavarat ym. Saan oikeasti kohta jonkinsortin hermoromahduksen jo, en enää kestä taistelua tavaratulvaa vastaan kun sitä meille kannetaan. Enkä voi vain ottaa lapselta asiaa x pois ja sanoa ettei enää saa sitä pitää.

Auttaisiko jos sanoisit jo ennen kuin tuliainen ehditään lapselle antaa, että tiedät kyllä tuojan mielipiteen mutta et silti halua hänen tuomisiaan? Tuohan on tosi törkeästi sanottu, paitsi sellaiselle henkilölle joka tieten tahtoen ylittää jatkuvasti toisten rajoja.

Valitettavasti ei auta. Antaa silti. Olen sanonutkin ihan suoraan.

Joskus olen kyllä harkinnut välien laittamista poikki, sillä tuntuu hieman rajattomalta ihmiseltä.

Vierailija
12622/20824 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuoden ulkomailla ja saavuin lentokoneella ilman muuttokuormaa. Vaatteita on rajallisesti mukana. Jotakin olen joutunut hankkimaan, esim. sopivia ulkoiluvaatteita, jotka toki tulevat käyttöön Suomessakin. Nyt alkaa kotivaatteet olla jo aika kulahtaneita ja paidoissa on reikiä. Yhdet reikäiset lenkkikengät myös päätyivät jo roskiin. Nyt pitäis vielä tsempata ja olla hankkimatta MITÄÄN kesään asti (ja toki sen jälkeenkin). Kirppareilla on kiva kierrellä, mut en oikeasti halua roudata isoa tavaramäärää takaisin.

Tyydytystä antaa se, että lapset kasvaa ja liian pienet vaatteet jää tietenkin tänne! 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12623/20824 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun vuoden ulkomailla ja saavuin lentokoneella ilman muuttokuormaa. Vaatteita on rajallisesti mukana. Jotakin olen joutunut hankkimaan, esim. sopivia ulkoiluvaatteita, jotka toki tulevat käyttöön Suomessakin. Nyt alkaa kotivaatteet olla jo aika kulahtaneita ja paidoissa on reikiä. Yhdet reikäiset lenkkikengät myös päätyivät jo roskiin. Nyt pitäis vielä tsempata ja olla hankkimatta MITÄÄN kesään asti (ja toki sen jälkeenkin). Kirppareilla on kiva kierrellä, mut en oikeasti halua roudata isoa tavaramäärää takaisin.

Tyydytystä antaa se, että lapset kasvaa ja liian pienet vaatteet jää tietenkin tänne! 😊

Elät unelmaani. Haaveilen myös vuoden ulkomailla asumisesta.

Kerro lisää? Missä teillä on tavarat Suomessa säilössä? Mitä otitte mukaan muuttaessanne jne?

Vierailija
12624/20824 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavarat ja huonekalut on kaikki varastossa, ja kotia meillä ei Suomessa tällä hetkellä ole.

Talvivaatteet mies toi edeltä, kun kävi katsomassa täällä asuntoa.

Mukaan pakattiin vaatteita ja jokaisen pari tärkeintä juttua (rakkaimmat pehmolelut, lukemista, tietokoneet, kajari!!). Hyvin riitti max. 23kg + käsimatkatavarat. Eikä siis laukut edes painaneet noin paljon, kun kantajina oli vain kaksi aikuista.

Luen ja kuuntelen nyt paljon BookBeatista ja lapset myös tykkää kuunnella äänikirjoja. Paikallisesta Suomi-koulusta ollaan saatu lainaan lisää lukemista lapsille.

Tavaratilannetta helpottaa tietysti tosi paljon se, että todella onnekkaasti löydettiin kalustettu asunto, jossa on myös astiat, leluja ja kaikki oleelliset kodinkoneet jne.

Nyt vaan vähän hirvittää, mitä kaikkea sinne varastoon jäi odottamaan. Paljon ehdin käydä tavaroita läpi mutta paljon jäi myös läpikäymättä, kun lopussa tuli klassinen muuttokiire.

Vierailija
12625/20824 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä: suosittelen lämpimästi vuoden karkureissua, jos elämäntilanne sen vaan sallii.

Vierailija
12626/20824 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksesta, sait minut nyt innostumaan tästä ajatuksesta ihan hirveästi.

Meillä olisi oman työni puolesta hyvinkin mahdollista päästä lähtemään ulkomaille. Täytyykin alkaa selvittelemään ja katselemaan erilaisia vaihtoehtoja vielä kun lapset ovat peruskouluikäisiä.

Kalustetut asunnot on kyllä käteviä. Mietin, että miksihän niitä ei ole Suomessa yhtä paljon tarjolla kuin ulkomailla.

Ja toki hyvähän se on myös nuo tavarat koittaa katsoa rauhassa läpi sitä ennen. Vaikkakin varmasti löytää vuoden palaamisen kuluttua paljon turhaa. Voisin hyvin luopua suurimmasta osasta huonekaluistakin, joten riittäisi hieman pienempikin varasto.

Vierailija
12627/20824 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin myös ulkomailla, tosin sillä erotuksella, että osa huonekaluista lähti mukaan, osa jäi Suomeen varastoon. Päätin jo lähtiessä, että yhtään vaatetta tai sisustushärpäkettä en osta ja se piti aika hyvin. Lapsi oli 2,5v kun lähdettiin, 4 vee kun palattiin ja paluumuuttoa tehdessä lahjoitettiin hänen pieniä vaatteita ja vauvaleluja pois. Myös omia vaatteita lähti kierrätykseen.

Jännä on ollut myös huomata, että meillä on vieläkin varastossa pari laatikkoa jotain tavaraa, jota ei ole tarvittu lähdön jälkeen. En ymmärrä, miksi edes säilön niitä. Pitäis käydä varasto ja kaikki laatikot sieltä läpi.

Vierailija
12628/20824 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan teistä on kohtuullista säilyttää liian pieneksi jääneitä vaatteita? Olen siis lihonut ulos kaapillisesta vaatteita (kyllä, myös alushousuista ja sukkahousuista). Kaikki vaan kierrätykseen, vai odotteletteko "ihmettä" tapahtuvaksi?

Edellisistä vastauksista täysin poiketen vastaan sinulle: Riippuu todella monesta asiasta, muten kannattaa toimia. Anteeksi, että vastaus on pitkä, ajattelen että joku voi siitä hyötyä.

Itse olen vaatefriikki ja vaatteita on vuosien varrella kertynyt paljon. Niin kauan kuin muistan, on toitotettu, että jos et ole käyttänyt vuoteen, hävitä ja muoti muuttuu jne.

Minä olen kehittynyt matkallani ja minulla on täten vain hyvälaatuisia vaatteita, jotka eivät oikein säilytettynä mene miksikään. Muoti voi muuttua, mutta kiertää ja koko ajan joku vanha asia tulee muotiin. Toisaalta yhä suurempi osa ihmisistä vähät välittää muodista ja pukeutuu tyylinsä eikä muodin mukaan miten haluaa, joten esim. kirppiksillä menee muukin kuin muodikas.

Näin ollen minä pidän omani ja aina säännöllisesti shoppailen nykyisin omista varastoista ja teen havaintoja, miten hyvälaatuista 20 vuotta vanha valmisvaate oli ja kuinka kivalta taas näyttää joku vanha vaate. Nyt juuri mietin, että pitääpä kaivaa esiin yksi ihana 20 vuotta vanha samettimekko.

Toki oli tämä sinun haaste eli vaatteet ovat liian pieniä. Osan, parhaat ja mieluisimmat voi muokata ja muokkauttaa. Toisaalta voit pohtia, aiotko joskus jostain syystä pyrkiä pudottamaan painoa? Itse aion terveyssyystä - toivon, etten loukkaa sinua tai ketään. Kenenkään ei tarvitse vaatteiden tai toisten ihmisten takia eikä asia ole helppo. Minun pieniä vaatteitani käyttää nyt yksi hyvä ystävä halutessaan/tarvitessaan jotain. Osan olen muokannut, osasta luopunut kokonaan.

Se mitä haluan sanoa on, että en ajattele kenenkään vastauksen sinulle olevan väärä vaan mietit, mikä sopii sinulle ja minä minulle.

Lisäksi ei kannata tukkia kotiaan liian pienellä/epämieluisalla, kunhan ei heivaa hyvää roskiin ja täytä kotiaan taas. Minulla on isohko koti, jossa olen asunut ja tulen asumaan, jos jokin elämäntilanne ei pakota muuttamaan eikä tämä harrastukseni ole syy asua tässä kodissa. Kaikki paikat eivät myöskään pursua vaatteita.

Toisaalta kannattaa kyseenalaistaa muodin muutos ja se, että yli vuoden käyttämättömänä ollut ei voisi tulla mieluisaksi. Nämä molemmat kun oikeastaan ovat juuri sellaisia hokemia, joilla saadaan ihmiset luopumaan (ja heittämään roskiinkin) ja myös kohta ostamaan lähes identtisiä vaatteita/muita tavaroita.

Hei hengenheimolainen, täällä toinen :-) Omat yli 15 vuotta vanhat vaatteeni (hameet, mekot, housut, jakut, takit) ovat hyväkuntoisia ja säännöllisessä käytössä vaikkakin harvakseltaan. Paitoja toki joutuu uusimaan hieman tiheämmin. Uusia ostan vain jos löydän sellaisen just-eikä-melkein-mallin ja värin, ja vain tarpeeseen. En tosin viitsi kierrellä kaupoissa joten nyt alkaa olla hätä parinkin vaatekappaleen kanssa kun kahden vuosikymmenen jälkeen alkavat näyttää loppuun käytetyiltä ja uutta vastaavaa ei ole varastossa ja tuskin helposti tulee vastaan. Painonhallintani kulmakivi on motivaatio mahtua näihin vanhoihin kauniisiin vaatteisiini :-D

En todellakaan näe syytä heittää vaatteita menemään sillä ajatuksella että ne eivät kohta ole muodissa. Omat vaatteeni ovat melko ajattomia ja ne mitkä eivät ole, ovat tyylisiäni ja käytän niitä joka tapauksessa.

Tämä ei silti poista ajoittaista karsinnan tuskaa, joskus vain pitää tuomita vaate loppuunkäytetyksi tai peräti turhaksi tilan viejäksi. Onneksi jälkimmäisiä ei juurikaan ole.

Vierailija
12629/20824 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi hyvä vaatemerkki teinille? Lähinnä tykkää käyttää legginssejä. Gugguu on liian tiukka ja Ominilta löytyy lähinnä collegehousuja. Pitäisi olla siis teinien kokoa, n. 164 ja ei saisi sisältää puuvillan lisäksi kuin elastaania. Onko mahdotonta löytää mitään kestävää ja eettisemmin tuotettua, sillä en haluaisi ostella mistään H&M, Cubus jne.

Vierailija
12630/20824 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivosin oman vaatekaappini sillä ajatuksella, että karsisin vaatteita pois.

En kuitenkaan raaskinut luopua yhdestäkään, mutta tulipahan käytyä vaatteet läpi ja pyyhittyä pölyt pois.

Ehkä ensi kerralla tulee konkreettisia poistoja, mutta jätän asian nyt muhimaan.

En omista vaatteita hirveitä määriä, mutta paljon on sellaisia, joita ei tule juuri koskaan käytettyä.

Luopuminen on joskus hidasta, mutta luotan siihen, että tulee sekin aika kun olen valmiimpi luopumaan turhista vaatteista.

Vierailija
12631/20824 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksa järjestellä ja karsia. Kuitenkin ahdistaa tämä sekaisuus. Mutta en vaan jaksa. Olen yrittänyt hylly kerrallaan, mutta se on liian hidasta.

Vierailija
12632/20824 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi hyvä vaatemerkki teinille? Lähinnä tykkää käyttää legginssejä. Gugguu on liian tiukka ja Ominilta löytyy lähinnä collegehousuja. Pitäisi olla siis teinien kokoa, n. 164 ja ei saisi sisältää puuvillan lisäksi kuin elastaania. Onko mahdotonta löytää mitään kestävää ja eettisemmin tuotettua, sillä en haluaisi ostella mistään H&M, Cubus jne.

Nosh myy legginsejä.

Vierailija
12633/20824 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä siinä on että pitää ostaa ja ostaa ja haalia sitä tavaraa. Ihan älytöntä tuo "shoppailu", jälkeenpäin inistään kun hukutaan tavaraan ja maapallokin tuli tuhottua.

Vierailija
12634/20824 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan kirjoittanut tästä jo aikaisemminkin, mutta koko ajan ärsyttää enemmän ja enemmän tämä kodin sotkuisissa ja tavarapaljous. Siivoaminen kun jää omalle vastuulleni ja omista rajoitteistani johtuen en jaksa kovin hyvin siivota. En saa sisustaa tai laittaa kotia mieleisekseni. Joudun asumaan sukulaiseni luona ja suurin osa kodin tavaroista on sukulaiseni. Olen monta kertaa pyytänyt sukulaistani käymään läpi mm. valokuviaan ja kirjojaan, jotta kotiin saadaan lisää tyhjää tilaa ja sen siistinä pitäminen helpottuu, mutta ei sitä tee. Kohta oikeasti heitän itse kaikki nuo kirjat ja valokuvat pois kun ärsyttää niin paljon. Olen myös sanonut mielelläni auttavani esim. viemällä roskia ja esim. ser-romua kierrätykseen esim. Giganttiin sen verran kun jaksan kantaa. Sukulaiseni on vanha ja sairas ja lopulta sitten tämän kodin tyhjentäminen jää kuitenkin vastuulleni. Itse haluan vain yhden valokuvan, enkä yhtään kirjaa. Valitettavasti tavarasta eroon hankkiutuminen on tällaisessa tilanteessa hyvin vaikeaa. Sitten kun se aika koittaa ehkä joku 90 % tämän kodin tavaroista lentää roskiin, tietysti ser-romu kierrätykseen ja vastaavaa. Paljon on siis yksinkertaisesti roskakuntoista vanhaa tavaraa ja sellaista, jota en itse halua tai jota en olisi itse valinnut alunperinkään. Sitten täytyy varmaan tilata sekajätelava. En tosin tiedä, saako sellaista tilata omaan käyttöön kerrostalon pihaan ja mitä se maksaa, mutta se on sitten sen ajan murhe.

Vierailija
12635/20824 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkinen, asut toisen ihmisen kodissa ja hänen tavaransa häiritsevät sinua? Nopeasti luettuna kuulostaa, että sinun pitäisi ehkä asua jossain muualla, jossa voit huolehtia omista tavaroistasi. Toki en tunne tilannettasi, joten en halua sinua tuomita.

Vierailija
12636/20824 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen, asut toisen ihmisen kodissa ja hänen tavaransa häiritsevät sinua? Nopeasti luettuna kuulostaa, että sinun pitäisi ehkä asua jossain muualla, jossa voit huolehtia omista tavaroistasi. Toki en tunne tilannettasi, joten en halua sinua tuomita.

Joo, mielelläni asuisin ihan muualla oman makuni mukaisessa siistissä ja puhtaassa kodissa, jossa olisi vain vähän tavaraa. Valitettavasti se nyt ei ole mahdollista monestakin syystä johtuen. Itselläni ei mitenkään kamalasti tavaraa ole, mutta silti tämä sukulainen on valittanut tavaroideni vievän liikaa tilaa ja niitä olevan liikaa. Ihan esimerkkinä omistan neljä paria kenkiä ja kolme takkia ja muiden vaatteideni sitten mahtuvankin 3-4 normaalikokoiseen muovipussiin. Itsellään on paljon enemmän tavaraa. Eniten tässä ärsyttää se siivoilun vaikeus ja kodin sotkuisissa kun tämä sukulaiseni ei siitä tee ja sotkee paljon.

Vierailija
12637/20824 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat myös erilaisia, kaikkia ei sotkuisuus haittaa. Toivottavasti pääset asumaan haluamallasi tavalla. :)

- Sama kuin edellä

Vierailija
12638/20824 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan jälleen sen ikuisuusaiheen esille, sillä täällä usein valitetaan ettei kirppiksellä mene tavarat kaupaksi.

Tänään pyörähdin taas kirppiksellä ja myymmissä mm. Kulahtanut sekä haalistunut, selvästi rummutettu pilalle, yöppäri 5e, legowearin mekko, iso reikä hihassa 8e ja kurahaalari 13e, reikä pepussa, eli tuote käyttökelvoton.

Oli paljon muitakin juttuja, mutta nuo vain jäivät mieleen.

Katsokaa vähän mitä myytte. En yhtään ihmettele, että kauppa ei käy.

Yksi vielä tuli mieleen. Hieno käsin neulottu paita yli 100e. Ja tämän hinta on kohtuullinen, oli todella siisti ja vaivaa käytetty. Mutta harva kirppikseltä ostaa tuohon hintaan. Myyntikanavat kannattaa myös tsekata kuntoon.

Vierailija
12639/20824 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuussa kotiin tuli 10 uutta tavaraa (alusvaatteita, sukkia, huulirasva, talvitakki ja kirja) ja poistui yli 300. Aion ainakin kevään tarkkailla ostosten määrä. Helposti käy vaikka viikottaisilla markettireissuilla niin että ennestään täyteen siivouskomeroon löytyy uusia pulloja ja kylppärin kaappiin kaikenlaisia purkkeja, joita ei oikeasti tarvitse ja jotka lopulta vanhentuvat sinne.

Vierailija
12640/20824 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuttiin syksystä kevääseen Nykissä.

Ostettiin Ikeasta perushuonekalut ja jokaisella oli 23 laukkuja 2 kpl.

Muistaakseen mies vei ekalla kerralla yhden laukun, joka oli siivouskomerossa sen kk tai 2.

Mun vanhemmat tulivat jouluksi. Ottivat kotoa mukaan lakanat ja pari ilmapatjaa. Nukkuivat meidän sängyssä ja me tyttöjen kanssa niissä ilmapatjoilla.

Veivät mukanaan jotain, mitä ei tarvitukaan ja jotain ostoksia,

Viikkoa ennen muuttoa alettiin myymään huonekaluja. Vikat annettiin jonnekin lahjoituksena.

Mm sängyt tulivat Ikeasta paloina ja kun saivat ostaa ne koottuna, se oli kova juttu. Saatiin varmaan 2/3 mitä itse maksettiin.

Kun tultiin kotiin, Suomen koti oli vuokrattuna keväästä seuraavan vuoden syksyyn, asuttiin mun vanhemoien mökillä 2 kesää, ihan rahan vuoksi, oli melkoista joulua tyhjentää pahvilaatikoita.

Hyvät muistit jäi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan