tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20825)
Vierailija kirjoitti:
Mä en säilytä juurikaan kirjoja, nykyään suosin digitaalisia monessa muodossa. Lasten kirjoja on kyllä paljon, kun on kaksi innokasta lukijaa ja haluavat katsoa samoja usein. Itse kyllä mietin, että miksi ihmiset haluvat säilyttää hirveitä määriä kirjoja. Luen paljon, olen korkeakoulutettu, arvostan lukemista. Mutta kirjojen anti siirtyy päähän. En mitenkään voi uskoa, että ihmiset selailisivat ja lukisivat uudelleen ja uudelleen kaikkia kirjojaan. Ihan rehellisesti, onko teillä kirjoja, että muute näkisivät, että teillä on kirjoja? Ja varsinkin kalliilla alueella; onko fiksua maksaa 3-4 neliöstä, joissa kirjat seisovat vuodesta toiseen. Laittamalla ne kiertoon seuraava saisi niistä iloa tai ne voitaisi hyödyntää uusiomateriaaliksi.
Alentuva suhtautuminen.. Siksi alapeukut. Ole vaan korkeakoulutettu, mutta älä kerro muille, mitä tehdä. Osalle kirjat ovat tärkeitä esineinä, osalle ei.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin tänään järjestelemään työhuoneen kirjahyllyä kun vauva oli mennyt repimään sieltä kirjoja pois niin että kaikki oli ihan sekaisin. Mutta projekti vähän levisi kun piti siirtää osa kirjoista olohuoneen vitriiniin, mutta sitä ennen piti sieltä siirtää muutama esine keittiön yläkaappiin, mutta sinneppä ei tietenkään mahdu kun sinne on jo dumpattu niin paljon kaikkea, että pitää ensin käydä ne läpi ja uudelleenjärjestää. Nyt on sit vähän kaikki samaan aikaan taas levällään, miksi tässä käy aina näin :D Pitää koittaa saada nuo nyt päätökseen vielä tänään.
Tämä on usein ongelmana. Varsinkin jos on vähäkään adhd taipumusta, niin helposti tekee tuntikausia töitä ja koko koti näyttää pyörremyrskyn jälkimainingeilta. Vaikka oli tarkoitus parantaa tilannetta.
Itselle kävi noin usein, kun lähden siivoamaan jotain paikkaa, vaikka työhuonetta. Toimiva taktiikka minulle on ollut, että otan ensin ajastimella 5min, jossa etsin muualta sinne mitä pitää siivota kuuluvia tavaroita.
Sitten otan mukaan 2 tyhjää ikea-kassia tai koria (tai siis toinen täynnä niitä muualta löytyneitä, jotka kippaan aluksi ulos) ja roskapussin. Näin minulla on pussi roskille, kori muualle meneville ja kori niille jotka vien vaikka konttiin/kirpparille/lahjoitan kaverille jne.
Näin kun puhti tai aika loppuu, minulla on suht siistityöhuone ja 2 koria rojua. Eikä sotkuinen työhuone, sotkuinen kirjahylly, yläkaapin sisältö lattialla ja niin edelleen. Jos ehdin tai jaksan, alan laittaa seuraavaa paikkaa kuntoon samalla metodilla, joskus se muuta rojua -kori vaan jää sitten siihen olohuoneen nurkkaan odottamaan, kun jaksaa sen yläkaapin siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en säilytä juurikaan kirjoja, nykyään suosin digitaalisia monessa muodossa. Lasten kirjoja on kyllä paljon, kun on kaksi innokasta lukijaa ja haluavat katsoa samoja usein. Itse kyllä mietin, että miksi ihmiset haluvat säilyttää hirveitä määriä kirjoja. Luen paljon, olen korkeakoulutettu, arvostan lukemista. Mutta kirjojen anti siirtyy päähän. En mitenkään voi uskoa, että ihmiset selailisivat ja lukisivat uudelleen ja uudelleen kaikkia kirjojaan. Ihan rehellisesti, onko teillä kirjoja, että muute näkisivät, että teillä on kirjoja? Ja varsinkin kalliilla alueella; onko fiksua maksaa 3-4 neliöstä, joissa kirjat seisovat vuodesta toiseen. Laittamalla ne kiertoon seuraava saisi niistä iloa tai ne voitaisi hyödyntää uusiomateriaaliksi.
Alentuva suhtautuminen.. Siksi alapeukut. Ole vaan korkeakoulutettu, mutta älä kerro muille, mitä tehdä. Osalle kirjat ovat tärkeitä esineinä, osalle ei.
Karsimisen sääntö numero yksi: Karsitaan vain omia tavaroita. Muiden tavaroita ei karsita, ei edes virtuaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin tänään järjestelemään työhuoneen kirjahyllyä kun vauva oli mennyt repimään sieltä kirjoja pois niin että kaikki oli ihan sekaisin. Mutta projekti vähän levisi kun piti siirtää osa kirjoista olohuoneen vitriiniin, mutta sitä ennen piti sieltä siirtää muutama esine keittiön yläkaappiin, mutta sinneppä ei tietenkään mahdu kun sinne on jo dumpattu niin paljon kaikkea, että pitää ensin käydä ne läpi ja uudelleenjärjestää. Nyt on sit vähän kaikki samaan aikaan taas levällään, miksi tässä käy aina näin :D Pitää koittaa saada nuo nyt päätökseen vielä tänään.
Tämä on usein ongelmana. Varsinkin jos on vähäkään adhd taipumusta, niin helposti tekee tuntikausia töitä ja koko koti näyttää pyörremyrskyn jälkimainingeilta. Vaikka oli tarkoitus parantaa tilannetta.
Itselle kävi noin usein, kun lähden siivoamaan jotain paikkaa, vaikka työhuonetta. Toimiva taktiikka minulle on ollut, että otan ensin ajastimella 5min, jossa etsin muualta sinne mitä pitää siivota kuuluvia tavaroita.
Sitten otan mukaan 2 tyhjää ikea-kassia tai koria (tai siis toinen täynnä niitä muualta löytyneitä, jotka kippaan aluksi ulos) ja roskapussin. Näin minulla on pussi roskille, kori muualle meneville ja kori niille jotka vien vaikka konttiin/kirpparille/lahjoitan kaverille jne.
Näin kun puhti tai aika loppuu, minulla on suht siistityöhuone ja 2 koria rojua. Eikä sotkuinen työhuone, sotkuinen kirjahylly, yläkaapin sisältö lattialla ja niin edelleen. Jos ehdin tai jaksan, alan laittaa seuraavaa paikkaa kuntoon samalla metodilla, joskus se muuta rojua -kori vaan jää sitten siihen olohuoneen nurkkaan odottamaan, kun jaksaa sen yläkaapin siivota.
Hei mä olen alkanut tehdä samaa! Lisäksi mulla on mukana maalarinteippiä ja tussi, joilla merkkaan lopuksi niihin rojukasseihin että mitä suunnilleen sisältää. Ja matkan varrellakin merkkailen kaikkea, ettei pää mene ihan pyörälle ja pysyy joku roti.
Joo, sorrun usein samaan että tulee otettua liian iso järjestelykohde ja puhti loppuu kesken ja jää pahempi sekasotku kuin aloittaessa. Kaikkein haastavinta saada vietyä turhat pois jonnekin. Kun ei tiedä mihin kuuluisivat niin ne jää pyörimään tielle kunnes kasa muodostuu siihen päälle. On kassia jossa on lahjoitukset, mut kun toinen paikka ei ota kirjoja, ja toinen taas ei vaatteita.
Teen usein ajastettuja järjestelyjä vaikka ennen töihin lähtöä että ois siistimpää kun palaa kotiin, mut siinä ehtii tekee melko samat jutut aina, sellaiset jotka viisas olisi järjestänyt aiemmin eikä jättänyt korjaamatta paikoilleen. Eli ajattelutapaakin pitäisi muuttaa.. laittaa heti tavarat paikoilleen.
Ikuisuusongelmia.
Paras tapa edetä on hoitaa ne nyssäkät ja kassit saman päivän aikana eteenpäin. Hyvät kamat lahjoituksiin, muut kierrätykseen tai roskiin. Aika usein hillotaan "tämän myyn kirpparilla kun varaan päivän" eikä sitä päivää tai pöytää varata ikinä. Jos tunnistaa tilanteen, paras vaan lahjoittaa.
Mulla on pari Marimekon vaatetta, joita ajattelin myydä mutta nyt ajattelin, että mitä jos vaan lahjoitan nekin, stana. Miksi minä niitä hilloan, en kuitenkaan jaksa varata pöytää, siistiä, silittää, laittaa hintoja jne jne. Ihan hirveä homma.
Joulu häämöttää taas ja ne lahjat myös. Ahdistaa jo vähän valmiiksi etukäteen erityisesti anopin takia. Hän rakastaa valtavasti shoppailua ja se sitten näkyy lieveilmiönä meillä. Onneksi vain joulun ja synttärien aikaan, mutta välillä tuntuu että sekin on liikaa. Huvittavaa, että vaikka ollaan tunnettu jo 10 vuotta niin silti huti on enemmän sääntö kuin poikkeus. Toki, hoitaahan ne lahjat osittain tarkoituksensa, ainakin antajalle tulee hyvä mieli kun saa antaa ainakin omasta mielestään hyviä lahjoja. Tekisi mieli välillä sanoa että älä osta mitään, mutta sitten taas toisaalta tuntuu pienemmältä vaivalta kierrättää tai lahjoittaa lahjat jotka ei sovi. Kohta taas järjestää pikkujoulut, jossa myös haluaa antaa lahjan (todennäköisesti taas jotain koriste-esineitä...) ja sitten tietysti se varsinainen joulu. Viime vuosina on tullut ties mitä. Väärän kokoisia ja tyylisiä vaatteita (pyydän, älkää ostako kenellekään vaatteita, ellette tiedä vastaanottajan makua varmasti tai tiedätte ettei vastaanottajaa kiinnosta muu kuin että vaatetta on päällä), kosmetiikkaa, jota en voi käyttää, koriste-esineitä yms. Ehkä kaikkein "paras" oli lasinen juomapullo pillillä ja pullon kyljessä brittiläisen öljy-yhtiö BP:n logo?! Muutenkin suosin ympäristöystävällistä elämäntyyliä ihan näkyvästikin niin sitten saan öljy-yhtiötä mainostavan juomapullon. Selvä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, Black Friday taas tulossa. Muistuta itseäsi, että et tarvitse lisää tavaraa kotiisi.
Ajattelin kuitenkin ehkä ostaa tarjoushintaisia lippuja Muumimaailmaan, mutta katsotaanko, saanko aikaiseksi.Suomessa alet ovat niin surkeita.
Ostan, jos oikeasti haluan ja tarvitsen.Harvassa on ne, mitä tarvitsen.
Olin kesällä muutaman kerran kirppiksellä myymässä
Oon myynyt lähes 500 tavaraa ja ostanut 40.
Kaikki ovat käytössä.
Se on totta että Suomessa alennukset ovat todella pieniä, 10-20 % enimmäkseen, 30 % jos oikein villiksi heittäydytään. Vain arvokkaammissa tuotteissa jaksan kytätä alennuksia. Toisaalta ehkä se on hyvä, ei ole samanlaista hysteeristä kulutusjuhlaa kuin Jenkeissä alennusmyyntien aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Aloin tätä ketjua lukiessani ihmetellä sitä, miksi niin monilla tuntuu olevan kotona useita melkein täysiä hiuslakkapulloja, joita ei haluta käyttää ja joista pitäisi päästä jotenkin eroon. Mikähän se syy tuon ongelman yleisyyteen voisi olla?
Mulla ei nyt älyttömiä määriä ole, mutta taitaa 1-2 hiuslakkapulloa olla, koska aiemmin mulla oli lyhyet hiukset joiden laittamiseen tarvi myös hiuslakkaa, nykyään on pitkät hiukset ja en tarvitse hiuslakkaa mihinkään. Ja sitten nuo aineet vanhenee myös.
Eipä se välttämättä sen ihmeempää vaadi. Toki joskus on ollut joku ylimääräinen puteli, kun olikin huonoa ja toimimatonta ainetta ja piti ostaa uutta parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloin tätä ketjua lukiessani ihmetellä sitä, miksi niin monilla tuntuu olevan kotona useita melkein täysiä hiuslakkapulloja, joita ei haluta käyttää ja joista pitäisi päästä jotenkin eroon. Mikähän se syy tuon ongelman yleisyyteen voisi olla?
Mulla ei nyt älyttömiä määriä ole, mutta taitaa 1-2 hiuslakkapulloa olla, koska aiemmin mulla oli lyhyet hiukset joiden laittamiseen tarvi myös hiuslakkaa, nykyään on pitkät hiukset ja en tarvitse hiuslakkaa mihinkään. Ja sitten nuo aineet vanhenee myös.
Eipä se välttämättä sen ihmeempää vaadi. Toki joskus on ollut joku ylimääräinen puteli, kun olikin huonoa ja toimimatonta ainetta ja piti ostaa uutta parempaa.
Mulla oli hiuslakat tarpeen kun kävin toimistolla töissä, pitkä tukka piti saada siististi nutturalle ja pysymään kurissa. Sitten jäin kokoaikaisesti etätöihin eikä pieni pörheys haittaa.
Siskoni ei halua varsinaisesti tavaraa lahjaksi. On sen sijaan hyvin iloinen kun annan lahjaksi tai kiitokseksi avusta vähän parempaa kahvia, sukkia tai S-ryhmän lahjakortin.
Mietin tässä, että viitsiikö sitä varata normaalin kirppispöydän vai täydenpalvelun pöydän. Tämä olisi -50% tuloista ja joutuu maksamaan lisäksi 15e.
Meillä oli yhdellä kirppiksellä useammankin kerran tuo drop in palvelu. Siellä maksettiin vain -50% tuloista. Sieltä loppui tuo palvelu ja viimeisimmällä kerralla varastettiin todella paljon. Jopa yksistä lapsen toisesta tennarista narut. Aika ala-arvoista toimintaa.. Kuitenkin haluaisin rahaa noista. Mutta että normaali pöytä vai sitten tuo että menee puolet tuloista ja 15e, mutta itse ei tarvitse tehdä mitään 🤔
Facea en jaksa käyttää, enkä toria. Niissä joutuu kuvaamaan ja syynäämään, eikä täällä ainakaan meinaa kummassakaan perusvaatteet liikkua.
Tuliko ostettua Black Friday -roipetta tänä vuonna? Ennen selailin innoissani kaiken maailman tarjouslehdet ja suunnittelin ostoksia kun oli alen aika. Tuli ostettua kaikkea turhaa, lähinnä siksi kun sattui olemaan jokin kiva vaate tai tavara suht. halvalla. Nyt ei ole mitään houkutusta ostaa mitään, koska en tarvitse. Toki jos olisi tarve jollekin tavaralle, niin alennusmyynnit kannattaisi hyödyntää.
Tänään oli Black friday -päivä ja myös Älä osta mitään -päivä! Päätin viettää jälkimmäistä päivää. Nyt on hyvä mieli, kun ei tullut ostettua mitään, mitä ei tarvitse. Täytyy tosin myöntää, että välttelin Black friday -mainoksia, jotta ei alkaisi polttaa, kun saisi ostettua jotain Black friday -hintaan...
Olin etukäteen kirjoittanut listan, mitä aioin kytätä tarjouksista. Katselin eilen tuotteet läpi, mutta oikein mistään niistä ei ollut sellaisia tarjouksia, että olisi kannattanut ostaa. Ohi meni siis.
Ostin BF-tarjouksista muutaman asian, jotka olisin ostanut joka tapauksessa lähitulevaisuudessa, nyt sain parikymppiä halvemmalla. Tavaroiden karsinta kuitenkin jatkuu.
Voin vilkaista ne tarjouslehdet läpi, mutta on helpotus kun mikään tavara ei kiinnosta. Karsiminen jatkuu.
Vähän harmittaa kun se suomalainen versio tavaran karsimisohjelmasta on lähes kaikki jossain erikoistilanteissa eläviä. Ei voi oikein samaistua johonkin kartanon omistajaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee kirjoista hyvä mieli ja kotoisa olo. Sieltä on kiva käydä valitsemassa jotain uutta tai vanhaa luettavaa. Ei kaikki kirjat ole pysyviä, osa tulee ja menee. Minulla on kylläkin kaksi kirjahyllyä, onko se sitten hirveän paljon vai ei. Mutta en siis edes haluaisi muuttaa heti yhtä tai kahta neliötä pienempään kotiin tms jos poistaisin kaikki kirjat :D eli sitten olisi tyhjää tilaa tai tilalle tulisi jotain muuta?
Hyvä fiilis kun ei tullut ostettua black fridayn alennuksista mitään!
Joitain vaatehankintoja olisi kyllä tarpeen tehdä sekä itselle että lapselle, mut mua alkoi vaan ahdistamaan kaikki mainokset ja alennusten tyrkytykset ja päätin sulkea tietokoneen. Kyllä niitä alennuksia on muulloinkin, ei noista suurin osa edes ollut erityisen suuria alennuksia. Lapselle ostan muutenkin paljon kirppikseltä.
Kutsu säälimätön vieras karsimaan tavarat. Joka vie ne piiloon ennen lopullista hävitystä. Niille, joita et muista kohta ollenkaan jatkokuljetus kirpputorille yms.