tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20826)
Ruumispositiivinen kirjoitti:
Aina kun menen kämppään, jossa on ylisiistiä, Ei missään tietokonetta, Televisiopöydällä joku yksi kämäinen digiboksi eikä mitään viihdelaitteita, ei edes stereoita. Ei missään konjakkipulloja (täysiä, okei alkoholistit ja raivoraittiit erikseen), eikä VARSINKAAN oikeita tauluja vaan jotain "love" ja "home" tekstejä siellä täällä, niin tulee mieleen että kyseessä on köyhä.
Nuorilla opiskelijoilla sen ymmärtää että koti on askeettinen ja koristeina on jotain oljista ja lasista tehtyä rihkamaa, mutta kyllä aikuisten kämpässä kuuluu olla sitä tavaraa ja vähän sekaistakin. Jos menen vaikka jonnekin kylään, niin en halua astua hotellihuoneeseen vaan kotiin.
Tottakai ne tavarat voi sulloa piiloon kaappeihin, mutta kun ihmisillä ei ole nykyään edes kirjahyllyä saatikka kirjoja. Se kertoo mielestäni sivistyksen tasostakin vähäsen. Kirjoja kun saa parilla eurolla.
Minä luen paljon, mutta en omista kuin muutaman kirjan. Harvoin luen samaa kirjaa uudestaan, joten lainaan kirjastosta.
Haha, meillä löytyy vain miehen sarjakuvia kirjahyllystä. Arvostelkaa siitä sitten 😁 Muutama oma tärkeä kirja on jossain kaapissa, lähinnä muistoina. Itse kyllä päivittäin kuuntelen paljonkin kirjoja kotiäidin töideni ohessa. Vaikka ennenkin kun luin lähinnä fyysisiä kirjoja, ei minulla sen enempää kirjoja ollutkaan, koska lainaan kirjat kirjastosta. Vain niistä, joita luin uudestaan ja uudestaan ja joilla oli joku tärkeä merkitys itselleni, ostin lopulta omat kappaleet. Mutta montaakaan kirjaa ylipäätään ei ole kiinnostanut uudelleen lukea.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun menen kämppään, jossa on ylisiistiä, Ei missään tietokonetta, Televisiopöydällä joku yksi kämäinen digiboksi eikä mitään viihdelaitteita, ei edes stereoita. Ei missään konjakkipulloja (täysiä, okei alkoholistit ja raivoraittiit erikseen), eikä VARSINKAAN oikeita tauluja vaan jotain "love" ja "home" tekstejä siellä täällä, niin tulee mieleen että kyseessä on köyhä.
Nuorilla opiskelijoilla sen ymmärtää että koti on askeettinen ja koristeina on jotain oljista ja lasista tehtyä rihkamaa, mutta kyllä aikuisten kämpässä kuuluu olla sitä tavaraa ja vähän sekaistakin. Jos menen vaikka jonnekin kylään, niin en halua astua hotellihuoneeseen vaan kotiin.
Tottakai ne tavarat voi sulloa piiloon kaappeihin, mutta kun ihmisillä ei ole nykyään edes kirjahyllyä saatikka kirjoja. Se kertoo mielestäni sivistyksen tasostakin vähäsen. Kirjoja kun saa parilla eurolla.
Minä luen paljon, mutta en omista kuin muutaman kirjan. Harvoin luen samaa kirjaa uudestaan, joten lainaan kirjastosta.
Minä myös luen paljon. Ehkäpä juuri siksi käytän kirjastoa ahkerasti. Mihin ne kaikki kirjat muuten sulloisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon teillä on joulukoristeita? Me käytiin tänään omat läpi ja laitettiin pussillisen verran kierrätykseen. Nykyiset mahtuu 2 pahvilaatikkoon, olisko ne jotain 30l kokoisia. Siis jos muovijoulukuusta ei lasketa. Joulupallot vie ehkä eniten tilaa, muutama tonttu, muutama valosarja, kynttelikkö ja pari joululiinaa... 2 aikuisen talous, asutaan kerrostalokaksiossa.
Olisi kiva jos vastaajat kertovat, kuinka iso talo tai asunto on ja monenko hengen talous.
Viiden hengen perhe, 80m2 asunto. Joulukamaa on kauppatilauslaatikollinen + metallinen kuusenjalka. Laatikossa pari valokranssia, joulupalloja (osan lapset viime jouluina tuhonneet, joten pitäisi ostaa jokunen lisää), lasten vuosijoulupallot, adventtikynttelikkö, piparimuotteja ja pari joululaulucd:tä. Ja puinen joulukalenteri ja olkipukki.
Totta puhuen haluaisin laittaa jotenkin joulufiilistä lisääkin, mutten oikein tiedä miten 😅 En halua säilöä lyhyttä vuodenaikaa varten isoa määrää tavaraa, kun lämmintä varastotilaa ei ole. Kuusi tuo toki tunnelmaa, pieni (aito) kuusi haetaan yleensä, joko lattialle tai pöydälle sopiva. Ehkä pitäisi valoilla yrittää vielä luoda sitä fiilistelytunnelmaa.
Meillä on ruokapöydässä vahakankainen liina, jossa on punasävyinen, graafinen kuosi. Se on tarpeeksi jouluinen joululiinaksi, mutta tarpeeksi neutraali ollakseen pöydällä muutenkin, joten se on esillä yleensä suunnilleen marras-helmikuun ajan. Pidän myös valosarjoista, joota on nyt vain yksi mutta joita mielelläni virittelisin vaikka joka ikkunaan, kattoon ja seinille 😄 niillä saa kivan tunnelmavalaistuksen pimeyteen, ja voivat tosiaan olla koko pimeän kauden esillä. Kukat joku jo mainitsikin. Ja jos yhtään pidät jouluherkuista, niin pidä niitä esillä. Itse paistan joulutorttuja marraskuusta lähtien ja niistäkin tulee ihana tunnelma. Laitan appelsiineihin neilikoita ja pistän esille. Jouluinen kuvakalenteri (voi olla sama tai eri vuosittain), saapuvat joulukortit kauniiseen asetelmaan esille Ja tietysti jos poltat kynttilöitä, niin niitä eri puolille.
Olen himolukenut kirjoja 4-vuotiaasta lähtien. Ja konmarittanut kaikki kirjani vuosia sitten. Kuuntelen päivittäin äänikirjoja maksullisista palveluista ja kirjaston ilmaisista äänikirjapalveluista. Lisäksi lainaan kirjoja kirjastosta. Lainailen myös lehtiä joskus, koska niitä ei ole järkeä ostaa. Luen lehtiä myös kirjaston (ilmaisten) palvelujen kautta.
Olen mielestäni aika sivistynyt ja lukenut, akateeminen ihminen. Kirjahyllyssäni on mm. käsipainot :D Ne ajat ovat jo menneet, jolloin mietin kirjahyllyjeni edessä "antavatko nämä kirjat minusta juuri oikeanlaisen kuvan jos joku tulee kylään". Nykyisin se on ihan sama mitä joku ajattelee, kunhan minä itse nautin elämästä ja pidän itsestäni. Suosittelen!
Miksi siisteys ja sotkuisuus korreloivat varakkuuteen noin voimakkaasti mielessäsi? Eikö rikkaalla voi olla siistiä? Onko sekainen koti ja valtava tavaramäärä siis selvä merkki rikkauksista?
Konjakkipullojen puute kertoo mielestäsi köyhyydestä. Vai tarkoitatko, ettei kyseinen ihminen silloin nauti elämästä? Ja miksi kyse on juuri konjakista? Ja miksi niiden pitäisi olla vierailijan nähtävillä? Yleensä kai ne pidetään kaapissa, joillain on jopa juuri tähän tarkoitukseen oma kaappi.
Ja ennen kaikkea, miksi köyhyys on mielessäsi niin hävettävää? Jos jollain on varaa lukea vain kirjastojen ja yliopistojen kirjoja, eikö hän silti voi olla sivistynyt?
Pitäisikö köyhän olla myös vähän epäsiisti ja jättää tiskit pöydälle (sekä sen vajaan pullon)?
Miksi arvostelet ihmisiä varallisuuden perusteella? Se jos mikä kertoo sivistyksen puutteesta.
Jos joku rakastaa niitä sisustustauluja, anna rakastaa. Se on hänen kotinsa. Itse siivosin pois taulut ja valokuvat, koska kyllästyin siivoamaan pölyjä. Taiteestakin voi nauttia digitaalisessa muodossa tai käymällä gallerioissa ja näyttelyissä.
Taiteesta puheenollen, ainakin pääkaupunkiseudulla on taidelainaamoita. Niistä voi vuokrata kotiinsa vaikka kuukausittain uuden taulun tai veistoksen. Mielestäni aivan mahtava palvelu ja jos asuisin siellä niin hyödyntäisin. Näin oma koti olisi kuin galleria, jossa olisi aina jotain uutta.
Vähän kuin ne ihanat vaatelainaamot! Kun tarvitsee juhlamekon, lainaamon kautta bileisiin!
Tajusin juuri, että ostelen tylsyyteen ja silloin kun olen tyytymätön elämässäni johonkin. Se tyytymättömyys ajaa selailemaan nettisivuja. Etenkin lastenvaatteita nuorimmalle, koska pienehköt vaatteet on niin kivoja ja voin vielä itse valita kuoseja. Isommat haluavat vain mustaa ja merkkiä.
Oli aika valaisevaa tajuta tämä piirre. Ehkä tästä on helpompi nyt suunnata ajatuksia muualle ja ottaa opikseen.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ihmiset ovat erilaisia. Ei toisia voi pakottaa omaan muottiin.
Minä luen yleensä 3-6 kirjaa viikossa, silti kotonani ei ole kuin muutama kirja ja nekin kaapissa.
Jos menen johonkin kylään, niin minusta on kiva että näkee erilaisia koteja, toisilla hotellihuonemainen ja toisella taiteellinen.
Mun mieltymys näkyvän tavaran vähentämiseen on laiskuus ja mielenrauha. Laiskuus siinä että mikään ei ole tylsempää kun joka viikko pyyhkiä pölyjä jostain turhanpäiväisten asetelmien päältä ja mielenrauha kun silmä lepää kotona eikä sitä ahdistavaa tavaranpaljoutta ja kirjavuutta ole ympärillä.
Joskus on kiva käydä sellaisessa kodissa, jossa on paljon kaikkea näkyvillä, mutta omassa kotonani vaalin ensisijaisesti mielentauhaani.
Kirjat on lasiovisissa kaapeissa yläkerran aulassa, joka on vain läpikulkupaikka. Tämä toimii meillä ja olen onnellinen.
Tällä viikolla kierrätin kaksi muovikassillista CD-levyjä. Muutama lemppari jäi, muut lähti. Taas on kevyempi olo.
Aloitin opiskelut ja jää nyt rahaa hirveästi säästöön ku ei ole aikaa enää samalla tavalla pyöriä kaupoissa jne. Mikä ihana tunne!
Vaikka nyt saan käteen n. 300e vähemmän kun aiemmin, niin silti jää säästöön. Tuntuu hurjalle.
Luen paljon ja säästän ne kirjat jotka mahdollisesti tulen lukemaan uudestaan joskus. Lainaan myös kirjastosta ja jos on todella hyvä niin sen jälkeen saatan ostaa omaksi myöhemmin. Koitan pitää kirjojen määrän 1000.
Vierailija kirjoitti:
Tällä viikolla kierrätin kaksi muovikassillista CD-levyjä. Muutama lemppari jäi, muut lähti. Taas on kevyempi olo.
Minne veit levyt?
80-luvulla oli ainakin työväenluokassa tärkeää omistaa kirjahylly jossa oli vähintään se pakollinen tietosanakirjasarja ja useita kirjallisuuden klassikoita. Kirjahylly oli tietysti näkyvällä paikalla olohuoneessa jotta vieraat näkivät talossa asuvan sivistyneitä lukevia ihmisiä. Vaikka eipä niitä juuri luettu kun talon väki viihtyi oikeasti enemmän Valittujen Palojen ja sarjisten parissa.
Jännää että joku vielä tänäkin päivänä ajattelee kirjahyllyä noin suurena status-asiana, saati sitten jotakin konjakkipulloa. Nykyään kun sivistystä voi jokainen hankkia vaikka omalla matkapuhelimellaan ja alkoholin käyttökään ei ole nykyaikana varsinaisesti ihaltava asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne veit levyt?
Meillä on täällä Jyväskylässä yksi hyväntekeväisyyskirppis joka ottaa lp-levytbja CD:t. Kaikki ei ota niitä vastaan.
Täytyy sanoa että kyllä otti päähän kun mietti kuinka paljon rahaa niihinkin on aikanaan mennyt. Aika äkkiä se kuitenkin unohti kun sai ne pois käsistä.
Taas tuli kaappeja läpi käydessä vastaan tavaroita, joista on edellisellä kierroksella miettinyt, että ehkä tätä tulee vielä käytettyä... mutta ei, ja nyt päätin että se "ehkä tulee vielä käytettyä" on tästä eteenpäin kielletty ajattelutapa.
Mitkä paperit täytyy säilyttää? On laatikoittain vanhoja veropapereita ja maksettuja laskuja. Voiko heittää jotain pois?
Vierailija kirjoitti:
Mitkä paperit täytyy säilyttää? On laatikoittain vanhoja veropapereita ja maksettuja laskuja. Voiko heittää jotain pois?
Mä heitin kaikki vanhat veropaperit pois, ja laskut heitän heti maksun jälkeen. Netistä näkee verohommat, ja laskun suorituksen näkee tiliotteesta. Muuta en tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä heitin kaikki vanhat veropaperit pois, ja laskut heitän heti maksun jälkeen. Netistä näkee verohommat, ja laskun suorituksen näkee tiliotteesta. Muuta en tarvitse.
Lisään vielä että oon säästänyt kaikki verotodistukset 2000-luvulta alkaen kun aloitin työt, jos niitä vaikka joskus tarvii. No aloin miettimään että mihin nyt voisin tarvita vaikka vuoden 2007 verotodistusta? En todellakaan yhtään mihinkään.
Juuri näin. Itse en ole enää vuosikausiin vienyt mitään UFF:lle juuri näistä syistä. Ihmiset vievät UFF:n varmaan siksi, että niitä keräyslaatikoita löytyy niin helposti ja ehkä sitten tietämättömyyden vuoksi.