tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21843)
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemuksen mukaan saippuat ja shampoot ei ole hyviä pesuaineita kylppäriin tai pönttöön. Siihen on syynsä
Miksi pesuaineet ovat erilaisia eri käyttökohteisiin. Lisää löytyy googlaamalla.
Mä otan käytetyn minisaippuan mukaan hotellista. Laitan lasipurkkiin, päälle vettä vuorokaudeksi ja pesen tällä just pyttyä. Eihän se mikään ideaali aine ole, mutta ei lika tajua millä sitä,poistetaan. Saippuan jämä kestää yleensä n kk, putsaan pytyn 2 krt viikossa.
Mielummin näin, kun roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivosin eilen tyttären 11 v huoneen. Teen näin 3-4 kertaa vuodessa eli avaan kaikki kaapit, järjestelen tavarat samanlaisten kanssa laatikoihin, kerään roskat roskiin ja kerään yhteen kasaan ne tavarat joista arvelen tyttäreni voivan luopua. Sitten kutsun hänet paikalle ja hän kertoo kuinka moni roskista on oikea roska ja mistä tavaroista hän on oikeasti valmis luopumaan.
Roskia lähti pois yksi iso roskakassillinen ja kirppikselle noin 10 tavaraa. Muualta kodista siivosin pois 5 tavaraa.
Älä tee karhunpalvelusta jo 11- vuotiaalle, siivoa hänen kanssaan, jotta hänkin oppii.
Joo tuon ikäisen olisi hyvä jo osallistua enemmän. Mutta tykkään ideasta, että useamman kerran vuodessa käydään kerralla kaikki läpi. Taidan ottaa käyttöön tuon tavan toimia.
Tämä on mullekin hyväksi havaittu. Varmaan jo 10 v olen kerran kk käynyt jonkun alueen kotona läpi.
Tässä kk oli makkari. En koskenut miesystävän vaatteisiin, mutta omat laitoin sängylle, putsasin hyllyt, laitoin takas kaappiin, putsasin pinnat, kävin katon läpi, jne. listat.
En tehnyt kaikkea kerralla. Mm keittiössä käytin aikaa lähemmäs kk, koska oli muita hommia.
Olen semi minimalisti ja se mm tarkoitti ennen ole tänä vuonna löytänyt yhtään tarpeetonta tavaraa. Vaikka pyrin kaikilla tavaroilla on oma paikka, silti huomaan tavaraa on siirtynyt väärille paikoille.
Ainoa, mitä tuottaa pientä,päänvaivaa, on langat. Sain vaihtokaupoissa Ikean kassillisen suomenlampaan villalankaa. Olin aatellut tehdä siitä villapaitoja, mutta oikeastaan kukaan, jolle olisin tehnyt, ei käytä. Mm minä. Minulla on tuttu, jolla on venesatama ja mielellään ottaisi villasukkia myyntiin. Ehkä tämä on seuraava projektini. Taidanpa laittaa hänelle viestiä.
Lankaa on n 100 kerää a 100 g, eli 1 kerä riittää yhteen pariin, jää jopa vähän ylikin.
Edellisellä kerralla tein 1 sukan illassa, viikonloppuna tein myös yhden, mutta silloin myös päättelin ja prässäsin.
Parin vuoden kuluttua on jo täysi teini ja tuskin haluaa enää äitinsä tuolla tavalla siivoavan ja koskevan tavaroihinsa. Toki olisi hyvä, jos äidin ja teinin välit olisivat niin hyvät, että teinin ei sitten aikanaan tarvitsisi piilottaa salaa kaappiinsa naisten tavaroita, mutta yksityisyys pitää huomioida ja kunnioittaa. Itse jouduin piilottamaan kaappiini myös mm. vessapaperia kun oli aina muuten lopussa ja jotain ilman jääkaappia säilyvää syötävää kun siitäkin oli pulaa ja jos uskalsi laittaa näkyviin niin joku muu söi.