tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20634)
Vierailija kirjoitti:
Kymppikin on meidän perheessä iso raha. Samaa mieltä kyllä, että eipä sillä montaa hedelmää nykyään saa. Ennen oli varaa antaa jokaiselle lapselle oma appelsiini tai omena, nykyään puolitetaan jokaiselle puolikas. Sosiaalitukia emme hae, emmekä aio hakea. Ainakin pysymme laihoina ja vähillä kaloreilla terveinä.
Toisaalta jotenkin teidänkin lastenne täytyy liikkua, ja sukset ja luistimet kuitenkin ovat siitä halvemmasta päästä liikuntaharrastuksista, ainakin jos asuu yhtään pohjoisempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymppikin on meidän perheessä iso raha. Samaa mieltä kyllä, että eipä sillä montaa hedelmää nykyään saa. Ennen oli varaa antaa jokaiselle lapselle oma appelsiini tai omena, nykyään puolitetaan jokaiselle puolikas. Sosiaalitukia emme hae, emmekä aio hakea. Ainakin pysymme laihoina ja vähillä kaloreilla terveinä.
Toisaalta jotenkin teidänkin lastenne täytyy liikkua, ja sukset ja luistimet kuitenkin ovat siitä halvemmasta päästä liikuntaharrastuksista, ainakin jos asuu yhtään pohjoisempana.
Asumme Etelä-Suomessa ja kyllä meidän nuoriso liikkuu kävellen, juosten ja polkupyörillä. Kouluunkin on päässyt fillarilla koko talven paria päivää lukuunottamatta, jotka menivät kävellen. Jos nyt sukset ja luistimet ovat tästä lähtien koulusta lainatut, niin onpas nyt olevinaan iso asia. Ne joilla on ollut tähän asti omat luistimet tai sukset, niin hekin ovat niitä viikot pitäneet koululla, eli eivät ole hekään vapaa-ajallaan hiihdelleet tai luistelleet. Ja sitä paitsi mekin olemme lahjoittaneet osan pienistä luistimistamme ja suksista, sauvoista koululle, niin miksi emme nyt käyttäisi koulun omia ihan hyvällä omallatunnolla. Autoa meillä ei edes ole, että kyllä nuorisomme varmasti liikkuu tarpeeksi. Liikuntanumerotkin ovat kiitettäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumme Etelä-Suomessa ja kyllä meidän nuoriso liikkuu kävellen, juosten ja polkupyörillä. Kouluunkin on päässyt fillarilla koko talven paria päivää lukuunottamatta, jotka menivät kävellen. Jos nyt sukset ja luistimet ovat tästä lähtien koulusta lainatut, niin onpas nyt olevinaan iso asia. Ne joilla on ollut
Onpa merkillinen koulu, jos siellä on tilaa säilyttää kaikkien oppilaiden suksia ja luistimia koko talven ajan. Mutta tämä menee jo kovasti ohi aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumme Etelä-Suomessa ja kyllä meidän nuoriso liikkuu kävellen, juosten ja polkupyörillä. Kouluunkin on päässyt fillarilla koko talven paria päivää lukuunottamatta, jotka menivät kävellen. Jos nyt sukset ja luistimet ovat tästä lähtien koulusta lainatut, ni
Kyllä Turussa ainakin saa koulusta lainaluistimet. Täällä ei kerrassaan ole ollut hiihtokelejä eikä juurikaan luonnonjäitä luisteluun. Todellisuus voi olla pohjoisemmassa erilainen.
Ja sinä Temustaa tarpeellista käyttötavaraa tilannut: eikö sinua kiinnosta tuotteiden myrkylliset aineet? Eikö kiinnosta se, että kukaan ei valvo valmistusprosessia? Eihän se ilmeisesti ole sinulta pois, jos nämä sinulle tärkeät tavarat ovat orjuudessa elävän uiguurilapsen tekemiä.
Eikö se, että näiden pikkupakettien toiselta puolelta maapalloa lennättämisessä on hirveät ympäristöhaitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumme Etelä-Suomessa ja kyllä meidän nuoriso liikkuu kävellen, juosten ja polkupyörillä. Kouluunkin on päässyt fillarilla koko talven paria päivää lukuunottamatta, jotka menivät kävellen. Jos nyt sukset ja luistimet ovat tästä lähtien koulusta lainatut, ni
Luistimet omassa kaapissa ja luokan perällä iso saavi suksille, ei sen merkillisempää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä mene aiheesta ulos, nimittäin meiilläkin on ostettu orjallisesti uudet sukset ja sauvat, sekä luistimet ja kypärät koulun liikuntatunteja varten ja käyttökertoja on tullut 0-2 per vuosi. Vapaa-ajalla ei ole tullut käyttöä niille, koska tytär harrastaa muuta urheilua päivittäin. Ei vaan ehdi vielä luistelemaan tai hiihtämään lisäksi, eikä lajeista edes pidä. Meillä nämä välineet ovat vain kasvattamassa tavarapaljoutta, kun tytön omaankin harrastukseen liittyy paljon välineitä. Ja tietysti rahaa menee vähällä käytöllä oleviin välineisiin. Todella hyvä, jos joissain kouluissa on lainavälineitä. Käyttäisimme itsekin niitä lapsellemme, jos olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies löysi halvalla muovisia laatikoita joissa on pienet lokerot ja järjestelin sinne ruuvit ja mutterit. Nyt näkee heti onko sopivia eikä tarvitse penkoa minigrip pusseista. Mies järjestää legojaan, toivottavasti tajuaa siinä miten tuhottomasti niitä on ja lakkaa ostamasta lisää. Kirjoituspöytää en vielä löytänyt, pitänee metsästää eBay ja FB läpi. Tai jos siellä ei ole sopivaa ostan uuden - mieluummin laittaa muutaman satasen siihen että löytyy hyvä kuin ostaa jonkun sinne päin joka sitten ärsyttää vuosikaudet.
Siis miksi sun mies järjestelee legoja, eiks lapset tykkää nimenomaan että ne on sekaisin, jotta saa penkoa. Luova rakentelu on helpompaa, kun ne on sekaisin, eikä tylsästi jossain lokerikoissa. On meilläkin sarjojen omat pahvilaatikot säästettynä varastossa, jos lapset haluavat vaikka myydä niitä kun eivät halua enää leikkiä niillä.
Se järjestää OMIA legojaan, lapsilla on omat :) Ja kyllä mun 5v myös tykkää pitää omiaan sen verran järjestyksessä että löytää jos haluaa tietyn miekan tai kypärän tms.
Eiiiikä..! :D no eipä olisi tullut pieneen mieleenikään. Täytyy olla insinööriainesta kenties..?! ;)
Tässä mielenkiintoinen juttu tavaroiden vähentämiseen olkaa hyvä!
Itse tästä inspiroituneena ajattelin huomenna raivata keittiöön pöytätilaa, kertynyt taas monenmoista turhaa purnukkaa ja kippoa tilan tukkeeksi...
https://www.meillakotona.fi/artikkelit/550-tavaran-koti
Inspiroiva tuo edellisen viestin linkki. Tekisi mieli karsia omasta kodista turhuuksia, sitä kohti sopivana päivänä.
"Kyllä Turussa ainakin saa koulusta lainaluistimet. Täällä ei kerrassaan ole ollut hiihtokelejä eikä juurikaan luonnonjäitä luisteluun. Todellisuus voi olla pohjoisemmassa erilainen."
Ei missään koulussa voi olla jokaista kokonumeroa kaikille tarjolla. Toisin sanoen, moni lapsi luistelee ja hiihtää ihan vääränkokoisilla lainavälineillä, eikä ole ihme, jos liikunta ei silloin kauheasti nappaa.
Moni kuitenkin valittaa, ettei ole varaa ostaa lapsilleen joka vuosi uusia luistimia (tai jopa pyörää, joissa sentään on säätömahdollisuus). Lopputulema sitten kuitenkin on, että heidän lapsensa lainaavat vääränkokoisia luistimia.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä Turussa ainakin saa koulusta lainaluistimet. Täällä ei kerrassaan ole ollut hiihtokelejä eikä juurikaan luonnonjäitä luisteluun. Todellisuus voi olla pohjoisemmassa erilainen."
Ei missään koulussa voi olla jokaista kokonumeroa kaikille tarjolla. Toisin sanoen, moni lapsi luistelee ja hiihtää ihan vääränkokoisilla lainavälineillä, eikä ole ihme, jos liikunta ei silloin kauheasti nappaa.
Moni kuitenkin valittaa, ettei ole varaa ostaa lapsilleen joka vuosi uusia luistimia (tai jopa pyörää, joissa sentään on säätömahdollisuus). Lopputulema sitten kuitenkin on, että heidän lapsensa lainaavat vääränkokoisia luistimia.
Meidän lapset ovat ainakin saaneet aina koulusta oikean kokoiset lainavälineet luisteluun ja hiihtoon. Eri luokka-asteet kun luistelevat ja hiihtävät eri aikaan, niin ei niitä lainaajia nyt ihan mahdottomasti ole. Meillä poika saa aina jopa samat välineet kuin ne olisi melkein omat.
Minä heitin tänään paperinkeräykseen ison kasan lehtiä, jotka olin aikonut lukea jo liian kauan. Kyllä helpotti. Olin saanut ne ystäviltä, mutta kun en tykkää lukea naistenlehtiä, lukisin mieluummin tiedelehtiä. Miksiköhän koin velvollisuudekseni ne edes lukea?
Samoin lähti kierrätykseen laatikollinen eriparisia astioita. Luulin että minun pitäisi käyttää ne jotenkin loppuun ensin, miksiköhän? Niitäkään en ollut itse hankkinut, vaan mummini tuonut.
Ennen led-aikaa olevat kyntteliköt ja valosarjat sain myös vihdoinkin laitettua ser-romuihin. Harmitti kyllä laittaa uudenmäköisiä ja toimivia valoja pois, mutta kun sähkö on liian kallista niitä käyttääkseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä heitin tänään paperinkeräykseen ison kasan lehtiä, jotka olin aikonut lukea jo liian kauan. Kyllä helpotti. Olin saanut ne ystäviltä, mutta kun en tykkää lukea naistenlehtiä, lukisin mieluummin tiedelehtiä. Miksiköhän koin velvollisuudekseni ne edes lukea?
Samoin lähti kierrätykseen laatikollinen eriparisia astioita. Luulin että minun pitäisi käyttää ne jotenkin loppuun ensin, miksiköhän? Niitäkään en ollut itse hankkinut, vaan mummini tuonut.
Ennen led-aikaa olevat kyntteliköt ja valosarjat sain myös vihdoinkin laitettua ser-romuihin. Harmitti kyllä laittaa uudenmäköisiä ja toimivia valoja pois, mutta kun sähkö on liian kallista niitä käyttääkseen.
Eihän valosarjoja ja kynttelikköjä tarvitse roskiin laittaa jos ne kerta ovat toimivia, kierrätyskeskukset ottavat kyllä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän valosarjoja ja kynttelikköjä tarvitse roskiin laittaa jos ne kerta ovat toimivia, kierrätyskeskukset ottavat kyllä vastaan.
Meidän kierrätyskeskuksesta sanottiin, että jos ne eivät ole ledejä, ei niitä kukaan muukaan halua, että laita vaan ser- jätteisiin.
Olen muutaman vuoden pitänyt kirjaa karsittavista tavaroista. Viime vuonna lähti noin 1350 tuotetta, eli kolmessa vuodessa yhteensä noin 2500!
Tänä vuonna poistoja ei tule varmaan kuin muutama sata. Tähän mennessä karsittu 35 kpl. Perintökippoo ja kappoo on kaapit väärällään, saa nähdä koska niistä raaskisi luopua.
vaatekaapin aion käydä läpi viikonloppuna ja laskea montako kappaletta omistan.
Aloitin vuoden vaihteesta myös ostolakon (omat hankinnat, sisustus, käyttötavara. Lapsille ja koirille toki ostan tarpeeseen). Tänään juuri mietin kuinka levollinen olo on kun ei tarvitse miettiä hankkiiko jotain vai ei, kun on päättänyt ettei hanki. Täytän herkästi tyhjiä hetkiä päivässä selailemalla verkkokauppoja ja impulsiivisia ostoksia tulee tehtyä. Nyt opetellaan uutta elämän tapaa, ostetaan vain oikeaan tarpeeseen ja jos olemassa olevaa ei pysty enää korjaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta, kuinka paljon oikeasti menee rahaa siihen, että joulukuun ajan käyttää jotain kynttelikköä joka ei ole led? Euron?
Jokainen saa tehdä toki mitä haluaa, mutta itse pidän nuo vanhat kynttelikköni ja valosarjani.
Vierailija kirjoitti:
Olen muutaman vuoden pitänyt kirjaa karsittavista tavaroista. Viime vuonna lähti noin 1350 tuotetta, eli kolmessa vuodessa yhteensä noin 2500!
Tänä vuonna poistoja ei tule varmaan kuin muutama sata. Tähän mennessä karsittu 35 kpl. Perintökippoo ja kappoo on kaapit väärällään, saa nähdä koska niistä raaskisi luopua.
vaatekaapin aion käydä läpi viikonloppuna ja laskea montako kappaletta omistan.
Aloitin vuoden vaihteesta myös ostolakon (omat hankinnat, sisustus, käyttötavara. Lapsille ja koirille toki ostan tarpeeseen). Tänään juuri mietin kuinka levollinen olo on kun ei tarvitse miettiä hankkiiko jotain vai ei, kun on päättänyt ettei hanki. Täytän herkästi tyhjiä hetkiä päivässä selailemalla verkkokauppoja ja impulsiivisia ostoksia tulee tehtyä. Nyt opetellaan uutta elämän tapaa, ostetaan vain oikeaan tarpeeseen ja jos olemassa olevaa ei pysty enää korjaamaan.
Tulehan sitten kertomaan tuo vaatteiden lukumäärä, kiinnostaa! Laskin itse tänään nopeasti kaapissa ja erillisellä rekillä olevat vaatteet (sekä pyykit) ja sain lukumääräksi 140... En laskenut ulkovaatteita tai alusvaatteita tähän mukaan, enkä varastovaatteita eli kesävaatteita. Karsittavaa piisaa kyllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta, kuinka paljon oikeasti menee rahaa siihen, että joulukuun ajan käyttää jotain kynttelikköä joka ei ole led? Euron?
Jokainen saa tehdä toki mitä haluaa, mutta
Tottakai jokainen saa tehdä mitä haluaa ja minäkin haluan käyttää lahjoiksi saamisni led- valoja mieluummin, kun noita vanhoja äidiltäni ja mummiltani saatuja vanhoja kynttelikköjä ja valosarjoja. Itse en ole ostanut ainuttakaan uutta enkä vanhaa. Kohteliaisuuttani niitäkin säilyttelin.
Tänään lähti muutes kaikki vanhat lompakot. En edes tiennyt, että niitäkin vielä oli. Käytän vain puhelinkoteloa nykyään. Samoin muutama päiväpeite, en käytä niitä ikinä kuitenkaan. Matot ja verhot lähti eilen. Sälekaihtimet riittää. Ja matot ovat vain tiellä tai rutussa ja tykkään paljaasta lattiasta enemmän. Villasukat ovat mukavammat. Samoin kauniit tyhjät saippuapullot, palasaippua on mielestäni parempi.
Huomenna harkitsen yhden takin poistoa. Se on maailman ihanin, mutta hihat hiukan liian lyhyet. Parka/maihari-mallisena en oikein ymmärrä miten niitä edes pidentäisi, kun niissä on resoritkin.
Minä olen kolme kertaa tilannut Temusta. Tilasin tapettia, teippiä, tarroja, huonekaljhuopaa, maalikyniä, pari pientä naulakkoa, suihkukorin...EN tilannut enkä tilaisi vaatteita enkä sähkölaitteita. Mutta nuo tilaamani arjen apurit ovat mielestäni ihan samaa laatua kuin joku Tokmanni myy mutta hinta huomattavasti halvempi. Itseliimautuvan tapetin takia tuonne aikanaan eksyin ja kokemukseni on ollut oikein hyvä. En osta muualtakaan krääsää, Temusta tarpeellista kulutustavaraa