Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20634)

Vierailija
17781/20634 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teette pikkusälälle? Olen osan heittänyt vaan roskiin, koska en jaksa miljoonaa eri rasiaa askartelusälää, ompelusälää, ihan jotain randomia myös.

Vien kierrätyskeskukseen.

Vierailija
17782/20634 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pk-seudulla ja ainakaan täällä meilläpäin ei ole mitenkään jatkuvasti hyvää tavaraa saatavilla ilmaiseksi (katsoin juuri Torin huvikseni). Joskus oli enemmän, ei enää. Lisäksi täällä niitä kärkkyvät paitsi aika suuri määrä ihmisiä itselleen, myös trokarit, joilla on epäilemättä aina aikaa ja kuljetusmahdollisuus, kun jotain hyvää tulee tarjolle. Kun tähän lisätään lutikkaongelmat sun muut, olen itse kyllä suosinut sitä, että en heti luovu hyvistä kalusteista, jos niitä kohta tarvitsee kotoa muuttava nuori tai itse ehkä mökille tms. Kahden muuttaneen nuoren kokemuksella muuttovaiheessa on helpompi kaivaa sopivana päivänä omasta varastosta (paku, kantajat ja kaikilla aikaa) kuin alkaa metsästää jostain. Meillä on se varasto ja toinenkin käytettävissä tarvittaessa kuten taisi olla silläkin, jolle alun perin vastasit, että ei kannata varastoida.

Mutta jokainen tekee, kuten itselle sopii ja sinulle sopii noin. Yleistä ohjetta en tuosta antaisi.

Tämä on nyt vähän tylsää, että aletaan nykyään takertua täällä eri viesteihin. Eiköhän täältä edelleen saa napata itselleen sopivat vinkit ja jättää muut huomiotta. Annetaan kaikkien vinkkejen tulla ja jos se ei sovi sinulle, niin varastoi niin paljon kun haluat. Tämä on kuitenkin tavaran vähentämiseen liittyvä ketju, ei varastointiin tai säilytykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17783/20634 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt loppui kyllä kaiken mahdollisen keräily! Huomasinpahan vain, että on tullut keräiltyä vähän sitä sun tätä ja ihan vain sillä, että tämä ja tämä on samaa sarjaa, kuin joku jo itseltä löytyvä asia. Siis mitä ihmettä?!! Mitä ihmeen väliä sillä pitäisi olla mihinkään, että joku on jotain samaa sarjaa! Nyt loppu ja aion katkaista tämmösen samaa sarjaa- ajattelun. Tunnistaako kukaan samoja ajatuksia ja toimintamalleja itsellään? On sitten kyse mistä tahansa, meikeistä, astioista, vaatteista, kodintekstiileistä, leluista.. mistä vain. Minä ainakin olin mennyt koukkuun tähän.

Vierailija
17784/20634 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, kiitos selvennyksestä! Elfa-hyllyt eli kiskoilla. Mulla tuli mielikuva että tyhjennät vaan kaikki vaatteet pahvilaatikoihin tms :D nuo vedettävät hyllyt kiinnostelisi itseäkin, vie pirusti tilaa viikata pinoihin ja hankalampi löytää mitään. Asun tällä hetkellä vuokralla, ostoasuntoa katselen, sinne kyllä remppaan toimivan vaatekaapin.

Juu, ei mitään ja eipä kumma, että ihmettelit moista järjestämistä. 

Totta, pinot hyllyillä on tosi hankalat ja taakse jää ihan hölmösti tilaa. Minulla on ollut sekä noita Elfoja että halvempaa Ikeaa, joka silloin joskuw näytti samantyyppiseltä kuin Elfat, muttei ollut niin vankka.

Elfoja ja vaatteiden pystyviikkausta niihin suosittelen kyllä todella. Järjestys säilyy ja oikea vaate löytyy ihan eri tavalla.

Toki tilanne voi olla toinen, jos on tosi minimalisti. Silloin hyllyt ja henkarit voivat toimia oikein h

Mulla itsellä toimii nimenomaan vaatepinot, tarpeeksi matalat siis! Näkee heti mitä vaatteita kaapissa on. Pinojen takana mulla on esim. sukka, alushousut ym laatikoita, joten taksekaan ei jää tilaa. 

Vierailija
17785/20634 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nyt vähän tylsää, että aletaan nykyään takertua täällä eri viesteihin. Eiköhän täältä edelleen saa napata itselleen sopivat vinkit ja jättää muut huomiotta. Annetaan kaikkien vinkkejen tulla ja jos se ei sovi sinulle, niin varastoi niin paljon kun haluat. Tämä on kuitenkin tavaran vähentämiseen liittyvä ketju, ei varastointiin tai säilytykseen.

Joo, niin teen ainakin itse, että otan itselle sopivat vinkit ja jaan omat vinkkini. Muistaakseni kuitenkin sinä neuvoit ihmistä, joka säästi kalusteet itselleen, että ei kannata säästää, kun niitä saa tuosta vaan. Korjasin tätä käsitystä tietojeni perusteella, koska enää ihmiset eivät monestakaan syystä hävitä tuosta vaan hyvää tavaraa sellaisia määriä, että kuka vaan löytää tarvitsemansa milloin vain ilmaiseksi.

Ihmiset tekevät aika paljon päätöksiä perustuen vanhentuneeseen tietoon ja tietoon, jonka kuulevat jostain. Minä ainakin pidän järkevänä, että jos joku yleistää asian, joka ei ole yleistettävissä, joku toinen laajentaa näkemystä asiaan ja näin jokaisen meidän päätöksille on parhaat käytössä olevat perusteet. Joku sitten säästää ja toinen luopuu, hyvä niin.

Kerrataan vielä sekin, että kenelläkään täällä ei ole valtaa täällä määrätä keskustelun suuntaa ja sisältöä. Jos et halua lukea, ohita. Ja jos joku korjaa sinun väitettäsi ihan ystävällisesti, niin sitten hän sen tekee.

Vierailija
17786/20634 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan kamala hamsteri ja kirppislöytöjä tekevä. Jos saan siivottua jotain pois, hamstraan tilalle. Puoliso samanlainen. Lopputulos on kaaos. Kaapeissa tavaroita joita ei käytetä. Voisin poistaa 90% tavaroistani enkä kaipaisi mitään, mutta kun alan käydä niitä yksitellen läpi, päädyn vaan siirtämään paikasta toiseen. 

Vierailija
17787/20634 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itsellä toimii nimenomaan vaatepinot, tarpeeksi matalat siis! Näkee heti mitä vaatteita kaapissa on. Pinojen takana mulla on esim. sukka, alushousut ym laatikoita, joten taksekaan ei jää tilaa. 

Minä en pitänyt enkä pidä hyllyistä (joskus reissussa pitää käyttää), koska takana olevia ei sujuvasti saa edessä olevien takaa. Minulla tahtoo sekoittua tällainen kaappi vähitellen.

Sen sijaan pystyviikkaamalla vetolaatikkoon kaiken näkee heti ja kun ottaa välistä, muut eivät sekoitu.

Minulla on kyllä yksi säilytyskaluste, jossa on hyllyt, mutta se ei ole syvä ja tekstiilit on rullattu sinne. Taakse ei jää tyhjää tilaa ja tämä toimii kivasti. Meillä on keittiössä osa vetolaatikoita ja kaappeja ja sitten jonkin verran hyllyjä. Hyllyjä saa järjestää yhtenään ja takana olevat aiheuttavat päänvaivaa, kun ei muista, missä on mitäkin. Noille hyllyillekin olen päättänyt nyt kehittää vetolaatikkosysteemin.

Mutta tosiaan uskon, että jos on tosi minimalistinen määrä vaatteita, homma voi toimia ihan hyvin. Ihan sama juttu keittiössä, jos ruokaa ja astioita ei ole kovin paljoa, hyllyt toimivat ihan hyvin.

Vierailija
17788/20634 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan kamala hamsteri ja kirppislöytöjä tekevä. Jos saan siivottua jotain pois, hamstraan tilalle. Puoliso samanlainen. Lopputulos on kaaos. Kaapeissa tavaroita joita ei käytetä. Voisin poistaa 90% tavaroistani enkä kaipaisi mitään, mutta kun alan käydä niitä yksitellen läpi, päädyn vaan siirtämään paikasta toiseen. 

Äsken muutaman pitkän viestin kirjoittanut vastaa: Tämä on hyvä keskustelunaihe, hyvä, että olet täällä. 

Toivoisin taas tästä aiheesta lisää keskustelua ja erityisesti viestejä sellaisilta, jotka ovat onnistuneet löytämään tapoja muuttaa tätä.

Minä pidän myös tavarasta, mutta noin paljoa ei ole tavaraa, jota en käytä. Sanoisin, että älä luo painetta itsellesi poistaa aluksi mitään, vaan mieti tai/ja keskustele puolisosi kanssa siitä, mitä haette sieltä kirpparilta? Mitä on se tunne, jonka sieltä saatte ja mistä muusta tekemisestä voisi saada saman tunteen? Entä mitä jää tekemättä kirppistelyn ja tavaramäärän takia - ja ehkä myös niihin käytetyn rahan? Onko tuo tekeminen se, mitä pohjimmiltasi haluat tehdä? Onko hankalaa löytää tavarat joita käytät kun on niin paljon, mitä et käytä? Haluatko muutoksen tähän todella?

Tästä aiheesta löytyy varmasti kirjallisuutta ja tietoa hamstraamisen näkökulmasta, joten niitäkin kannattaa tutkia. Mutta kuten sanottu, keskustelu aiheesta olisi myös tarpeellista ja kiinnostavaa.

Vierailija
17789/20634 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaat siivoajan joka poistaa ylimääräiset rojut.

Vierailija
17790/20634 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirppisaiheeseen viitaten.

Kävin tänään pitkästä aikaa kahdella eri kirppiksellä. Tein valmiiksi "ostoslistan" siitä mitä lähden etsimään, jotta en harhaudu siellä tavarapaljouden keskellä. 

Molemmissa kirppiksissä oli aivan älyttömästi ostajia liikkeellä. Parkkipaikkaa sai etsiä. 

Ostoslistalla oli pojalle Neropatin päiväkirjoja, joita löytyi yhteensä 4kpl edulliseen hintaan. 

Patakintaita olen etsinyt jo jonkin aikaa raaskimatta ostaa ja nyt löytyi Finlaysonin käyttämättömät, laput kiinni, 2kpl 1€/kpl. Vanhat heitän nyt roskiin,  koska ovat jo käyttöikänsä ylittäneet.

Taaperolle löytyi Pentikin hajonneen lasten lautasen tilalle uusi halvalla. Kaupasta uutena en olisi raaskinut ostaa, mutta koska on käytössä hyväksi todettu, niin ilahduin todella, että löysin uuden. 

Toiselta kirpparilta löysin täydellisen neuletakin. Tämä oli listan ulkopuolelta, mutta täydellinen, joten ostin ja ilahduin todella tästä löydöstä. 

Listallani on myös muutama kestojuttu, jotka ostan jos osuvat eteen sopivalla hinnalla, mutta tällä kertaa ei osunut. 

Oli myös mielenkiintoista seurata sivusta muiden ostokäyttäytymistä. Kassalle oli pitkä jono, joten ehdin siinä odotellessa katsella mitä muut olivat löytäneet. Useimmilla yksi tai kaksi ostosta.

Eräs iäkkäämpi rouvashenkilö kuitenkin kiinnitti huomioni. Hänellä oli liioittelematta kärry täynnä tavaraa. Eivät näyttäneet tarvehankinnoilta. Mietin, että meneekö hän kotiin, jättää kirppisostokset eteiseen kassiin ja unohtaa ne sinne. No, joka tapauksessa hyvä, että osti kirppikseltä eikä kaupasta uutena, mutta kieltämättä hirvitti se tavaran määrä. 

Vierailija
17791/20634 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, niin teen ainakin itse, että otan itselle sopivat vinkit ja jaan omat vinkkini. Muistaakseni kuitenkin sinä neuvoit ihmistä, joka säästi kalusteet itselleen, että ei kannata säästää, kun niitä saa tuosta vaan. Korjasin tätä käsitystä tietojeni perusteella, koska enää ihmiset eivät monestakaan syystä hävitä tuosta vaan hyvää tavaraa sellaisia määriä, että kuka vaan löytää tarvitsemansa milloin vain ilmaiseksi.

Ihmiset tekevät aika paljon päätöksiä perustuen vanhentuneeseen tietoon ja tietoon, jonka kuulevat jostain. Minä ainakin pidän

En ole minä neuvonut. Olen vain tuon edellisen kirjoittaja. Kyllähän sitä on eroja kaupungeissakin. Meillä päin on jatkuvasti jotain hyväkuntoista huonekalua tarjolla ja toisaalla taas ei yhtä hyvin. Jokainen varmasti tietää oman kaupunkinsa tilanteen, ainakin jos roskalavaa seuraa. Eli aika turha väittää mitenkään vanhetuneeksi tiedoksi mitään. Ihan rauhaa vain ja jatka toki varastointia.

Vierailija
17792/20634 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirppisaiheeseen viitaten.

Kävin tänään pitkästä aikaa kahdella eri kirppiksellä. Tein valmiiksi "ostoslistan" siitä mitä lähden etsimään, jotta en harhaudu siellä tavarapaljouden keskellä. 

Molemmissa kirppiksissä oli aivan älyttömästi ostajia liikkeellä. Parkkipaikkaa sai etsiä. 

Ostoslistalla oli pojalle Neropatin päiväkirjoja, joita löytyi yhteensä 4kpl edulliseen hintaan. 

Patakintaita olen etsinyt jo jonkin aikaa raaskimatta ostaa ja nyt löytyi Finlaysonin käyttämättömät, laput kiinni, 2kpl 1€/kpl. Vanhat heitän nyt roskiin,  koska ovat jo käyttöikänsä ylittäneet.

Taaperolle löytyi Pentikin hajonneen lasten lautasen tilalle uusi halvalla. Kaupasta uutena en olisi raaskinut ostaa, mutta koska on käytössä hyväksi todettu, niin ilahduin todella, että löysin uuden. 

Toiselta kirpparilta löysin täydellisen neuletakin. Tämä oli listan ulkopuolelta, mu

Samalla kirpparilla olitte kuitenkin mielestänne hyödyllisiä löytöjä tekemässä.

Vierailija
17793/20634 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Eikö keskustelun aihe olekaan tavarapaljous? 

Vierailija
17794/20634 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tyhjentää yhden lipaston, mutta en pääse puusta pitkään, kun "kaikkea voi vielä joskus tarvita".

Olen siis aika paljon jo karsinut, mutta silti paljon liikaa on vielä jäljellä. Tänään vein roskiin kaksi kirjaa sijaistoimintana, parempi sekin kuin ei mitään. Oikeasti kuitenkin pitäisi tyhjentää se lipasto.

Vierailija
17795/20634 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Eikö keskustelun aihe olekaan tavarapaljous? 

On toki. Aina voi yrittää oikeuttaa omia ostoksiaan sillä että joku toinen ostaa enemmän. Omia ostoksiakin kannattaa pohdiskella tarkasti.

Vierailija
17796/20634 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan voi jonkun tuntemattoman ostoksista sanoa että ovatko ne tarpeellisia vai ei, oli niitä sitten yksi tai kaksikymmentä ja oli ne mitä tahansa.

Vierailija
17797/20634 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehei, nyt taisi mennä tunteisiin sinulla (taas kerran). Kirjoitus oli havainnoistani kirpparilla. Useimmilla yksi tai kaksi ostosta. Eräällä ostoskärryllinen. Olemme erilaisia ostajia ja pohdin mihin ostoskärryllinen tavaroita päätyy. Itsekin tein useita hankintoja kuten mainitsin. Vedähän happea välillä. :D

Vierailija
17798/20634 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut karsittua hyvin. Lahjoitin juuri kassillisen siistiä ja ehjää vaatetta. Tuli hyvä mieli kun toinen oli iloinen. Kesäksi on leikelty shortseja polvista rikki menneistä leggareista lapselle ja oma yöpaitani kirjaimellisesti repesi kun puin sitä päälle. Oli aika hapristunut jo.

Vein kassillisen pöytäliinoja ym kierrätyskeskukseen ja nyt odottaa laatikollinen tavaraa Ukrainaan lähteväksi. Täytyy ensi viikolla viedä keräyspisteelle.

Tuntuu silti, että ei tämä missään näy. Ainut ostos on ollut nyt lelulaatikko pikkuleluille. 

Vierailija
17799/20634 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehei, nyt taisi mennä tunteisiin sinulla (taas kerran). Kirjoitus oli havainnoistani kirpparilla. Useimmilla yksi tai kaksi ostosta. Eräällä ostoskärryllinen. Olemme erilaisia ostajia ja pohdin mihin ostoskärryllinen tavaroita päätyy. Itsekin tein useita hankintoja kuten mainitsin. Vedähän happea välillä. :D

Vastaan itse asiaan. Erilaisia ostajia tosiaan riittää, ja varmasti kärryllisen tavaraa ostanut täyttää kotiaan tms. nopeampaan tahtiin. Kuitenkin jokainen tekee ostoksensa omista lähtökohdistaan ja koettujen tarpeidensa pohjalta. Omia ja perheen tavaratarpeita kuitenkin voi pohtia kriittisesti. Mutta hienoa jos löydöt olivat mieluisia ja tarpeellisia.

Vierailija
17800/20634 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosmetiikkapakkaukset ovat vihdoin ja viimein alkaneet tyhjentymään käytön myötä. Jotain tietysti pitää ostaa uusiksi, mutta niitä luottotuotteita vain.

Positiivista on ollut myös se, että "uusia" vanhoja vaatteita on tullut otettua vaatekaapista käyttöön. Monesti tulee käytettyä vain niitä samoja tiettyjä.

Mitään karsimisprojekteja ei ole nyt mielessä. Eli ihan hyvä tilanne tällä hetkellä.