Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20634)

Vierailija
17681/20634 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaroiden vähentäminen sujuu mukavasti, mutta nyt olen alkanut kartuttamaan pientä kotivaraa. Siis sellaisia tuotteita joita tulee varmasti käytettyä. En tiedä johtuuko maailman tilanteesta, mutta pieni kotivara tuo turvallisuuden tunnetta. Nyt onkin puhuttu paljon 72h varautumisesta mikä onkin järkevää ja perusteltua esim. äkillisesti sairastuessa tms. 

Minulle on myös tärkeää, että tiedän missä tavaramme sijaitsevat ja siksi haluan turhista tavaroista selkeyden vuoksi luopua. Haluan myös panostaa siihen, että tärkeimmät tavarat ovat hyvässä kunnossa ja niistä huolehditaan. 

Vierailija
17682/20634 |
07.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jatkuu lipastojen siivous huone kerrallaan. Tänään kävin läpi lääkekaapin, sekatavara-laatikon (sekalaiset johdot, heijastimet, teipit, tuikut) lautapelit, askartelu-tavarat ja varastossa olleet vanhat tekstiilit (sukulaisilta saatuja vanhoja verhoja ja lakanoita jotka ei mulla koskaan ollut käytössä vaan siellä varastossa vaan odottamassa jotakin..).

Ja lähtevää tavaraa riitti! Roskis-kamaa tuli 3 pussia (lajiteltuna asianmukaisesti) ja kierrätykseen lähti 4 pussillista. On kyllä virkistävää puuhaa! Huomenna tai ylihuomenna jatkuu touhu eteisen kaappien parissa

Ekstra-hommana tein tänään myös valokuvien järjestelyä sekä albumissa (aiemmin tilatut kuvat odotteli), että puhelimesta poistin kaikki kun tosiaan olin ne tilannut jo kotiin perinteisinä kuvina. 

mulla selvästi nyt tällainen toimintakausi, että kerran viikossa teen kunnon rykäyksen ja sit lepäilen viikon ja sit uudestaan. Ei ole malttia tehdä vähän vain kerrallaan. Mut olen nyt aina saman tien vienyt sen päivän karsitut roskikseen ja kierrätykseen etteivät jää pyörimään eteiseen koska siitä ne ei sit liiku mihinkään :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17683/20634 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt päättänyt ryhtyä samaan. Rykäisen kerralla kaikki. Ärsyttää taas kuin pientä oravaa tunkea kaikki sälä ja roina johonkin piiloon kun vieraita tulee. Olen karsimassa pikkuhiljaa sieltä sun täältä. Ei, nyt riitti ja viikonloppuna lähti. Tulen päivittelemään tänne, jos hengissä tästä selviän. Jos edes yhden huoneen saisi kerralla vetäistyä ja karsittua. Antaisi taas uskoa ja voimaa jaksaa eteenpäin.

Vierailija
17684/20634 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä puhutaan että paikat pysyy siistimpänä kun ei ole ylimääräistä käyttämätöntä tavaraa tukkimassa säilytystiloja, mutta en ainakaan itse tajunnut sitä että miten totta se oikeasti on! 

Siivoiltiin viime vuoden keväällä ja kesällä paikkoja aika isolla kädellä. Poistui keittiötavaraa, liinavaatteita, vaatteita, astioita, koriste-esineitä, autotallista ja varastoista kaikkea mitä ei oltu käytetty aikoihin. Pidettiin iso pihakirppis ja otettiin myös kirpparilta pöytä kuukaudeksi, loput lahjoitettiin pois/vietiin kierrätyskeskukseen. 

Ihan kuin paino olisi nostettu hartioilta pois. Paikat todella pysyy tiptop kun on esim eteiskaapissa kunnolla tilaa ulkovaatteille ja kengille (ne käytössä olevat mahtuu kaappiin eikä pyöri pitkin lattioita!) ja pipot yms saa laitettua siististi pois näkyvistä, keittiössä on jopa pari tyhjää laatikkoa. Kaikelle pikkusälälle on tietty paikka.

Vaatteet saa heti henkareihin kun on olleet pesussa, ei enää ole huolimattomasti viikattuja pyykkikasoja khh tasolla. Ne tasot oli tavallaan meillä käyttövaatteiden "vaatekaappi" kun ne eivät mahtuneet sinne käyttämättömän vaatemäärän sekaan kaappeihin, oli helpompi vaan jättää ne siihen tasolle ja ottaa siitä käyttöön. Kun kaappeja avaa on ne järjestyksessä ja v ä l j i ä. Ihanaa! 

Vierailija
17685/20634 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilen  heitin pois olohousut jotka olin ostanut 90-luvulla jo mutta joita olin käyttänyt vähän. Kuminauha oli hapertunut ja vaikea korjata. Olo oli ristiriitainen. Miksi en käyttänyt useammin, mutta ehkä muutamia käyttökertoja kuitenkin tullut melkein 30-vuotiaille housuille ! Kun löydän hyvät farkut vien myös tekstiilikeräykseen nykyiset joissa reikiä ja rispaantumaa. Ne vaihdan uusiin ilolla; farkut ostettu 3 tai 4 vuotta sitten ja käyttö ollut erittäin runsasta. 

Eniten harmittaa tietysti hutiostot jotka ovat kuin hukkaan heitettyä rahaa. Monessa vielä hintalappukin kiinni...Mutta onneksi olen nykyisin tarkempi ostaja. En osta mitään "ihan kivaa" ja värianalyysikin on nyt käyty !

Kuminauhan vaihtaminen ei ole mikään juttu. Pari krt vuodessa korjaan vaatteita Oodissa.

Otan päivän, jolloin pitää

Ratkojalla irrottaa kokonaan kuminauhan. Siitä tulee niitä 1 cm pituisia kuminauhan paloja, mutta kun käyn Oodissa, jää imurointi muille.

Avaan käänteen, irrotan kuminauhan, ompelen kaistaleen kiinni ja pujotan kuminauhan. Taas menee vuosia, tai kunnes kangas on kulunut

Vierailija
17686/20634 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi mennä palauttamaan yksi hutiostos. Toivottavasti löydän vielä kuitin. Tuo palauttaminen on vaan todella kiusallista. Viime aikoina ote on muutenkin lipsunut pahasti.

Muakin hävettää palauttaa ja ärsyttää kun siinä menee aikaa. Voisipa lidlin vaatteita kokeilla. Onneksi aletuotteetkin voi palauttaa.

Vierailija
17687/20634 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko muuten tehneet digitaalisia raivauksia? Itse kävin tänään läpi puhelimen kaikki sovellukset, muistiinpanot ja kuvat ja poistin sieltä kaiken mitä en tarvitse. Sitä oli muuten paljon.. Tästä tuli melkein yhtä fiilis kuin fyysistenkin tavaroiden siivoamisesta. Suosittelen! Laitoin myös ilmoitukset pois muista kuin whatsappista, tekstareista ja puheluista.

Vierailija
17688/20634 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt päättänyt ryhtyä samaan. Rykäisen kerralla kaikki. Ärsyttää taas kuin pientä oravaa tunkea kaikki sälä ja roina johonkin piiloon kun vieraita tulee. Olen karsimassa pikkuhiljaa sieltä sun täältä. Ei, nyt riitti ja viikonloppuna lähti. Tulen päivittelemään tänne, jos hengissä tästä selviän. Jos edes yhden huoneen saisi kerralla vetäistyä ja karsittua. Antaisi taas uskoa ja voimaa jaksaa eteenpäin.

Pitikö tuossa lukea, että viikonloppuna lähtee, eikä lähti? Koska jos tuo rykäisy jo tapahtui, kai sinä tiedät oletko hengissä vai et. Kuulostaa muuten siltä, ettei sinulla kovin paljon tavaraa ole, jos saat yhden huoneen tehtyä viikonlopun aikana. 

Vierailija
17689/20634 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toriin kannattaa laittaa annettavaksi ilmaiseksi. Siinä pääsee tavarasta eroon nopeasti ja joku pienituloisimpi saa tarvitsemansa ilmaiseksi.

Vierailija
17690/20634 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toriin kannattaa laittaa annettavaksi ilmaiseksi. Siinä pääsee tavarasta eroon nopeasti ja joku pienituloisimpi saa tarvitsemansa ilmaiseksi.

Helpompi viedä jonnekin hyväntekeväisyyskirppikselle, kierrätyskeskukseen, konttiin tms. paikkaan minne saa kaiken kerralla kuin odotella pitkin iltoja, että tuleeko se yhden tavaran noutaja vai tekeekö oharit. Ilmainen tavara aiheuttaa sellaisen kiiman torissa, että siellä on 20 ihmistä jonottamassa, kun ilmaiseksi saa, sitten kun pitäisi hakea se parin euron tuote toiselta puolen kaupunkia, niin ei enää kiinnostele.

Vierailija
17691/20634 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitikö tuossa lukea, että viikonloppuna lähtee, eikä lähti? Koska jos tuo rykäisy jo tapahtui, kai sinä tiedät oletko hengissä vai et. Kuulostaa muuten siltä, ettei sinulla kovin paljon tavaraa ole, jos saat yhden huoneen tehtyä viikonlopun aikana. 

Onko tämä saivartelua? Tietysti on kirjoitusvirhe. Minusta taas tavaraa on julmetusti, jos en saa viikonloppuna kuin yhden huoneen. Oliko sinulla ihan siis asiaakin vai meinaatko vain ruotia yhtä aikamuodon virhettä?

Jos tavaraa olisi vähän, saisin kyllä koko kämpän käytyä läpi. Meni jo muutama kk sitten pelkkään eteiseen koko päivä...

Vierailija
17692/20634 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesin eilen sänky vaatteet ja pyykkikoneesta tuli rikki riutunut tyynyliina,  pyyhin sillä yläkerran rappuset pölystä ja laitoin sen roskiin.

Sen pari meni myös tulevaksi rätiksi.

Taas 2 asiaa pois varastoista.

Vierailija
17693/20634 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks oliskin ihana ajatus, jos ihan kaikilla ihmisillä olisi vain tarvittavat tavarat ja vaatteet ja lisäksi kaikki söisivät vain tarvittavan määrän ruokaa. Lisäksi tässä ihanne maailmassa ei olisi olemassakaan huumeita, tupakkatuotteita, eikä alkoholia. Ja kukaan ei edes tietäisi mitä ahneus on. Rauha vallitsisi maan päällä.

Vierailija
17694/20634 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiks oliskin ihana ajatus, jos ihan kaikilla ihmisillä olisi vain tarvittavat tavarat ja vaatteet ja lisäksi kaikki söisivät vain tarvittavan määrän ruokaa. 

Ihan hyvä niin kauan, kun ihmiset saavat päättää, mikä heille itselleen on tarvittava määrä. Jos taas sinä tai joku muu haluaa päättää heidän puolestaan, että ompelua harrastavalla saa olla vain yksi hyllyllinen kangasta ja yksi lankarulla, tai urheilua harrastavalla vain sukset tai luistimet, ei molempia saati lisäksi jumppavaatteita, vastustan viimeiseen asti ajatustasi.

Vierailija
17695/20634 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks oliskin ihana ajatus, jos ihan kaikilla ihmisillä olisi vain tarvittavat tavarat ja vaatteet ja lisäksi kaikki söisivät vain tarvittavan määrän ruokaa. 

Ihan hyvä niin kauan, kun ihmiset saavat päättää, mikä heille itselleen on tarvittava määrä. Jos taas sinä tai joku muu haluaa päättää heidän puolestaan, että ompelua harrastavalla saa olla vain yksi hyllyllinen kangasta ja yksi lankarulla, tai urheilua harrastavalla vain sukset tai luistimet, ei molempia saati lisäksi jumppavaatteita, vastustan viimeiseen asti ajatustasi.

Minä taas ompelua harrastavana kannatan juurikin tätä, että saisi olla vaan x määrä. Itselläni jossain vaiheessa ryöstäytyi täysin käsistä kaiken ompelukaman hankinta. Olisi paljon sopivampi, jos olisi ollut pakollista olla vain yksi hyllyllinen/muu järkevä määrä.

Urheilukamppeista taas tottakai saisi olla jokaiseen lajiin omat tarvikkeet, mutta kukaan tuskin tarvitsee mihinkään lajiin erikseen kovin monia tavaroita. Esim. itse harrastan myös luistelua ja yhdet riittää, sillä se on vain omaksi iloksi luistelua. Retkiluisteluun taas tarvitsisi lisäksi toisetkin luistimet, mutta niille olisikin selkeä syy ja tarve. Eli kunhan se on tarve ja ei ole vastaavaa jo viittä paria kaapissa valmiina. Itse ainakin näin ajattelisin tuon. Mutta tähäkin on jokaisella henkilökohtainen näkemys, niin tietenkään tällaista ei voisi toteuttaa koskaan.

En sitten tiedä onko se hyvä vai huono asia. Liiallinen rajoituskaan ei ole hyvä asia, mutta ei myöskään maapallo enää kestä nykymeininkiäkään.

Vierailija
17696/20634 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele vaan sinäkin heti vastaanhangoittelemassa oleva tyytymään vähempään. Kirjoittajahan sanoi että tarvittavat tavarat. Sinä tietenkin itse tiedät mitkä sulle on tarvittavia. Joku tarvitsee reissuunkin kaiken mahdollisen mukaan, viisaat pärjää vähemmällä. Jos sinulle on tärkeää omistaa lankarullia joka värissä ja siis todellakin tarvitset joka väriä niin sitten on niin. Ja jos hiihdät ja luistelet, niin hienoa jos puhut totta..;D

Vierailija
17697/20634 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele vaan sinäkin heti vastaanhangoittelemassa oleva tyytymään vähempään. Kirjoittajahan sanoi että tarvittavat tavarat. Sinä tietenkin itse tiedät mitkä sulle on tarvittavia. Joku tarvitsee reissuunkin kaiken mahdollisen mukaan, viisaat pärjää vähemmällä. Jos

Just näin!

Vierailija
17698/20634 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen illalla kolme tuntia kodinhoitohuoneen kaappien järjestelyä. Nyt yksi kassi odottamassa lähtöä tekstiilinkeräykseen ja toinen Fidan laatikkoon.

Vierailija
17699/20634 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin paljon käyttämieni housujen hajonneen ja kuluneen jo aika törkeällä tavalla. Noita housuja ei voi enää oikein käyttää. Vastaavia housuja ei vaan ole enää myynnissä, enkä jaksaisi mennä ostamaan uusia, mutta taitaa olla pakko. Huomasin myös parin muun vaatteeni hajonneen ja olevan muuten törkeässä käyttökelvottomaksi kunnossa. Ainakin olen käyttänyt nämä todellakin loppuun. Vanhoja, paljon käytettyjä ja paljon pestyjä kaikki nämä kuitenkin ovat. Muuten tavarapaljouden ja sen hallinnan suhteen tilanteeni on tällä hetkellä entistä huonompi kun on kaikkea muuta nyt elämässä, eikä tähän pysty nyt oikein keskittymään. Niitä muita ongelmia pitää yrittää ensin hoitaa. Vanhoja kärsineitä liinavaatteita ja astioita, joiden pinta oli kulunut, jotenkin kärsinyt ja joihin oli pinttynyt likaa sain sentään oikeastaan huomaamattani heitettyä pois kun olin ottamassa näitä käyttöön ja muuten osuivat käteen ja käyttämisen tai takaisin kaappiin laittamisen sijaan laitoinkin heti vaan roskapussiin. 

Vierailija
17700/20634 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasin paljon käyttämieni housujen hajonneen ja kuluneen jo aika törkeällä tavalla. Noita housuja ei voi enää oikein käyttää. Vastaavia housuja ei vaan ole enää myynnissä, enkä jaksaisi mennä ostamaan uusia, mutta taitaa olla pakko. Huomasin myös parin muun vaatteeni hajonneen ja olevan muuten törkeässä käyttökelvottomaksi kunnossa. Ainakin olen käyttänyt nämä todellakin loppuun. Vanhoja, paljon käytettyjä ja paljon pestyjä kaikki nämä kuitenkin ovat. Muuten tavarapaljouden ja sen hallinnan suhteen tilanteeni on tällä hetkellä entistä huonompi kun on kaikkea muuta nyt elämässä, eikä tähän pysty nyt oikein keskittymään. Niitä muita ongelmia pitää yrittää ensin hoitaa. Vanhoja kärsineitä liinavaatteita ja astioita, joiden pinta oli kulunut, jotenkin kärsinyt ja joihin oli pinttynyt likaa sain sentään oikeastaan huomaamattani heitettyä pois kun olin ottamassa näitä käyttöön ja muuten osuivat käteen ja käyttämisen tai takais

Tai jospa kokeilisitkin niinpäin, että käy vaan rohkeasti karsimaan tavaraa, niin saatat huomata että muut ongelmasi voivat ratketa siinä ikäänkuin sivussa samalla. Saat onnistumisen kokemuksia aivoille karsimisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi