tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20642)
Hiustenlaitto, värjäys, leikkuu tai vaikka juhlakampauksen teko sopisivat myös hyvin lahjakorttiin. Ja tietenkin vastaanottajan haluamaan aikaan. Sopii hyvin käsistään näppärän lahjaksi. Toinen hyvä voisi olla ruuanlaitto tai siivous ystävän kotona. Tai vaikka koiran lenkitys.
Ja kakunkin voi leipoa ja antaa sen pahvisella alustalla.
Tavaran puljaaminen ei varmasti lopu koskaan, jos tosiaan omien tavaroiden lisäksi yrittää kirpputorilla myydä myös sukulaisten, naapureiden ja työkavereidenkin käytetyt tavarat. Olen todellakin kierrätyksen kannalla, mutta en esimerkiksi hahmota, miksi antaisin yhtenä vuonna seitsemälle eri henkilölle lahjaksi uunipadat. Kun halvalla sai?
Vierailija kirjoitti:
Tavaran puljaaminen ei varmasti lopu koskaan, jos tosiaan omien tavaroiden lisäksi yrittää kirpputorilla myydä myös sukulaisten, naapureiden ja työkavereidenkin käytetyt tavarat. Olen todellakin kierrätyksen kannalla, mutta en esimerkiksi hahmota, miksi antaisin yhtenä vuonna seitsemälle eri henkilölle lahjaksi uunipadat. Kun halvalla sai?
Ei. Ne eivät olleet halpoja. Jokaiselta 4 lapselta on kysytty tykkäisitkö ja kenelläkään ei ole vst ja sanoivat kyllä. 2 menee Amerikkaan, kummatkin lahjaksi ja tämä oli morsiamen toive, josta keksin antaa muillekin. Viimeinen menee miesystävän kummilapselle yo lahjaksi, hänen äidiltä kysytty.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iittala.com/fi-fi/kattaus/ruoanlaitto/padat/sarpaneva-valur…
Vierailija kirjoitti:
Arabia maksaa varmaan keskimäärin 3 euroa heidän astiasta per kpl.
Pata maksoi vajaa 200 e kpl, eli jokaista varten on tosi paljon nähty vaivaa. Padat ostettiin täysin näillä second hand lahjakorteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ne eivät olleet halpoja. Jokaiselta 4 lapselta on kysytty tykkäisitkö ja kenelläkään ei ole vst ja sanoivat kyllä. 2 menee Amerikkaan, kummatkin lahjaksi ja tämä oli morsiamen toive, josta keksin antaa muillekin. Viimeinen menee miesystävän kummilapselle yo lahjaksi, hänen äidiltä kysytty.
Ei halpoja, mutta kuitenkin normaalihintaa edullisemmalla ostettuja. En siis tarkoittanut, että kyseisissä padoissa mitään vikaa olisi. Hieno lahja. Tavarapaljouden näkökulmasta mietin, mutta hyvä jos on saajilleen tarpeellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pata maksoi vajaa 200 e kpl, eli jokaista varten on tosi paljon nähty vaivaa. Padat ostettiin täysin näillä second hand lahjakorteilla.
Hienoa, jos tehty työ tuotti miellyttävän lopputuloksen lahjakorttien muodossa ja lahjat menevät tarpeeseen. Puljaus siis kannatti teidän tapauksessanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, jos tehty työ tuotti miellyttävän lopputuloksen lahjakorttien muodossa ja lahjat menevät tarpeeseen. Puljaus siis kannatti teidän tapauksessanne.
Tähän puljaamiseen menee aivan älyttömästi aikaa. Työkaveri tyhjentää lapsuudenkotiaan, joka on myynnissä ja tuo tavarst töihin. HEn niitä
viikonloppuna, lajittelen, tarkistan, putsaan, korjasn, pakkaan ja vien kirpikselle, täyspalveluun. Siellä he hinnoittelevat ja myyvät. Kerran viikossa saan saldollani jotain ostaa. Aikaa menee kaikilla, mutta talo pitää tyhjentää ja kun he itse tekevät, kaikki tulee tehtyä oikein.
Olen tehnyt tätä, kun tarvitsin lidätuloja. Nyt teen tätä ilosta ja kierrätyksestä. Kirppisyrittäjä sanoi heille on aina hyvä juttu se, että kaikki pöydät ovat täynnä. Olen tyhjentänyt mm kuolinpesiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lapsuudesta tallessa vain yksi isän ostama nalle ja hyvin olen pärjännyt.
Omien lasten leluja on myös pakko laittaa toriin ja antaa tutuille, koska ei ne missään mahdu olemaan. En tiedä kaipaavatko mitään sitten isona, tuskin. Olen siis kysynyt heiltä ennen poistoja, mutta tuskin kymmenvuotiaat osaa tunnetiloja aikuisena hahmottaa. Täytyy säästää kai jokunen pehmo ja pikkuauto.
Mulla on sama. Lapsuudesta vain yksi nalle. En ole koskaan osannut kaivata mitään lapsuuden tavaraa. Muutenkin on tila kortilla nelihenkisessä perheessä. Joku vauvakirja olisi varmasti kaikkein mieluisin. Esikoiselle itse sellaisen väsäsin. Toiselle jäikin vajaaksi. Aika ja energia ei vaan riittänyt. Pari kaunista mekkoa olen omilta lapsilta säästänyt, lempi unilelut ja ekat kengät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette joulutavaroiden kanssaA?
Mulla on lähdössä kiertoon viime jouluna saadut lahjat edelleen joululahjoiksi, nyt vain oikeanlaisille vastaanottajille. Samoin toimivat nyt tänä jouluna moni ystävistäni. Emme siis vaihda mitään rihkamaa keskenämme, vaan saamiamme vääränlaisia joululahjoja viime vuosilta.
Tein ihan etukäteisselvitystä pitkin vuotta, jotta uudet saajat varmasti ovat oikeasti ilahtuneita.
Mm.paljon kokkaava perhe saa meiltä suuren lasagnevuoan, jota meillä ei tarvita. Sain sen itse saatesanoilla, että silloin kun jälkikasvu vierailee kotona niin käytät tätä. Meillä vaan lapset eivät tykkää lasagnesta. Mekin miehen kanssa tehdään monesti vain makaronilaatikko, jota varten meillä on ennestään kaksi uunin kokonaan täyttävää pienempää vuokaa.
Lahjoiksi lähtee myös saamani Kivi-tuikut. Emme polta kynttilöitä sisällä. A
Tämä on aivan käsittämättömän kirjoitus. Eikö olisi aika jo katkaista moinen lahjomisperinne kun noin vikaan menee lahjat? Säästyisi kaikilta aikaa, vaivaa ja rahaa. Jokainen voi sitten itse ostaa itselleen juuri sitä mitä haluaa ja tarvii ja juuri niitä oikeita värejä ja materiaaleja. Lahjan antajana myös minua harmittaisi jos lahjani, pitkään mietitty, lähtisi heti kiertoon. Vaikuttavat lisäksi olevan aika kalliita lahjoja. Itse en toivo erityisesti mitään lahjoja ja voi ollakin etten saa jouluna yhtään lahjaa jollen itse itselleni osta. (Myönnän, olen harrastanut sitäkin). Ikää on jo reilut 60 joten en varsinaisesti tarvitse mitään uutta muuta kuin vaatteita ja kenkiä rikki menneiden tilalle. Tavaraa, astioita ja koriste-esineitä huusholliini on jo vuosien aikana kerääntynyt niin paljon etten sitäkään enää tarvi lisää. Eri asia jos esim. liikelahjoina saa koko ajan uutta tavaraa ja siitä haluaa eroon mutta jos ystävien lahjat menevät noin pieleen niin itselleni kyllä tulee tuosta paha mieli.
No kuule voin sanoa sinulle, että ei tule kenellekään yhtään paha mieli tästä lahjojen takaisin kiertoon laittamisesta!
Näitä vääränlaisia lahjoja vaihdellaan juuri saman ystäväporukan kesken, jolta niitä on tullutkin. Pistetään nyt vain saajat uusiksi ja kaikki yksissä tuumin.
Monet näistä lahjoista päätyvät nyt suoraan monien kotonamuuttaville nuorille tai jo nyt omillaan asuville.
Meistä tämä oli suorastaan loistava idea! Meitä on tässä iso porukka pitkäaikaisia ystäviä. Jatkossa aiommekin antaa toisillemme vain syötäviä lahjoja tai joulukukkia.
Jatkan vielä, että monet hutilahjoista oli vain siinä mielessä turhia, että saajalla oli samaa kyseistä tavaraa monta kappaletta. Ihan samana jouluna saattoi saada vaikka usean samanlaisen muumimukin eri antajilta. Miksi ei siis laittaisi kiertoon näitä ylimääräisiä. Kumminkin tunnetaan hyvin toistemme lasten makuakin ja näin kaikki lahjat kohtaavat oikean saajan.
Mikä tässä nyt voisi pahoittaa kenenkään mieltä? Ihan käsittämätöntä väittää muuta..
Me olemme ainakin kaikki iloisia tästä ja kaappeihinkin tulee lisää tilaa. Ja toiset meistä eivät vuorostaan joudu mennä kauppaan uutta ostamaan.
Jostain luin että laatikoiden kaappien ja hyllyjen olisi hyvä olla vain puolillaan tavaraa eli 50 % täyttöaste, jotta tavarat löytyvät helposti ja järjestyksen pitäminen on helppoa. Otan tämän tavoitteekseni.
Vierailija kirjoitti:
Muutimme loppukesästä ja siinä samalla karsittiin tavaraa varsin perusteellisesti.
En ole mikään hamstraaja, mutta sisustustyylini on runsaampi ja värikkäämpi kuin suomalaisilla keskimääriin. Pari vuosikymmentä Englannissa teki tehtävänsä.
Ensin olin tyytyväinen, oli ilmavaa ja harmonista. Oikein feng shuit kohdallaan ja värimaailma hillitty ja jokainen tavara tarkkaan mietitty. Ja bla bla.
Nyt kaipaan tavaroitani. Kirjakasoja, ruusukuvioisia kuppeja ja kippoja, vanhaa räjähtänyttä nahkasohvaa ruutuviltteineen ja sisustustyynyineen kaikkineen. Kaipaan isoja ja vähän villiintyneitä huonekasvejani, ikkunalaudoilla viihtyneitä koriste-esineitä, pikkulamppuja ja purkkeja ja purnukoita.
Kaipaan karsitusta vaatekaapistani poistoon tuomittuja neuleita, puseroita ja farkkuja. Sitä ikivanhaa toppatakkia. Mekkoja, joita harvoin käytin, mutta ah ihanuutta kun tilaisuus tuli niihin tälläytyä.
Käsittääkseni minimalismi ei ole sisustustyyli, vaan tapa elää ilman ylimääräisiä tavaroita. Ihminen voi olla minimalisti vaikka pitäisi kaiken rakastamansa tavaran. Minimalisti karsii nimenomaan ne tarpeettomat ja itselle samantekevät tavarat pois. Minimalistilla voi olla myös keräilykohteita mm. kirjat, korut. Asketismi on sitten sitä että heitetään pois kaikki mahdollinen. Nämä ovat kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa lahjojen keksiminen. Itse leivottujen kakkujen aluslautasistakin hermostutaan. Kippoja ja kuppeja ei haluta.
Ruuillle ja kukille ollaan allergisia.
Lahjakortitkin esim kosmetologille melko hintavia tai tylsiä. Jotain olisi kuitenkin kiva antaa.
Ehkä joku tarpeellinen palvelus läheiselle lahjakortin muodossa? Vai mitä?
Voisihan sitä aina kysyä mikä olisi haluttu makeinen, leivonnainen, kukka tai kasvi? Tai haluaisiko vain lahjakortin tai rahaa niin voisi ostaa juuri sen mitä haluaa. Itse olen oppinut vuosien harhalahjojen kohteena olleena että en osta enää muuta kuin pyydettyä ja toivottua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa lahjojen keksiminen. Itse leivottujen kakkujen aluslautasistakin hermostutaan. Kippoja ja kuppeja ei haluta.
Ruuillle ja kukille ollaan allergisia.
Lahjakortitkin esim kosmetologille melko hintavia tai tylsiä. Jotain olisi kuitenkin kiva antaa.
Ehkä joku tarpeellinen palvelus läheiselle lahjakortin muodossa? Vai mitä?
Lahjakortti voi olla sellainenkin, johon itse suunnittelet jonkun palveluksen ystävälle. Sain kerran lahjaksi kortin, jossa oli lupaus keväisestä ikkunanpesusta haluamaani aikaan ja kaikkiin ikkunoihin. Kyllä oli paras lahja ikinä!
Hauska idea, mutta itse en kyllä kehtaisi "lunastaa" sitä ikkunanpesua ikinä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iittala.com/fi-fi/kattaus/ruoanlaitto/padat/sarpaneva-valur…
Tämä on ihana pata, olen saanut sen myös itse lahjaksi! Huoltamalla käytännössä ikuinen.
Olen niin iloinen, ei ole kuin yksi joululahja ostettavana!
Vihdoinkin saimme sovittua kaikkien kanssa että jokainen ostaa itselleen mitä haluaa ja tarvitsee ja vain lapsille ostetaan lahjoja. Tuliaisina voi sitten viedä joulukukan tai lempikarkkeja, mutta ei enää sitä pähkäilyä että mitä kellekin ostaisi ja kuinka pieleen se tänä vuonna menee. Joulustressi katosi saman tien, voin vain nauttia joulutunnelmasta ja hyvästä ruoasta!
Lahjakortti voi olla sellainenkin, johon itse suunnittelet jonkun palveluksen ystävälle. Sain kerran lahjaksi kortin, jossa oli lupaus keväisestä ikkunanpesusta haluamaani aikaan ja kaikkiin ikkunoihin. Kyllä oli paras lahja ikinä!